euthanasie van mijn broer

30-10-2018 15:30 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op zaterdag 20 oktober is mijn teergeliefde broer, 45 jaar oud, van ons vredig ingeslapen na jarenlange zowel psychische als fysieke strijd. Wij, gans de familie (mijn ouders en nog 2 andere broers) hebben van hem afscheid kunnen nemen. Ik vind het zo jammer dat dit zo moest eindigen, want hij was nog jong en had heel wat capaciteiten om iets van zijn leven te maken. Maar na aantal keren geluisterd te hebben naar hem en na aantal keren met hem gepraat te hebben, was voor ons duidelijk dat hij zowel fysiek en mentaal totaal op was. De dag dat wij hem gingen afhalen om zich te laten euthanaseren ergens in Gent, was hij plots verzorgd, mooi opgemaakt, was hij ook aan het koken en achteraf aan het eten. Op dat moment dacht ik even dat hij misschien van gedachten zou veranderen, maar later kwam ik tot de inzicht dat hij opgelucht was omdat zijn wens eindelijk ingewilligd zou worden. Hij had van januari 2018 euthanasieaanvraag ingediend en enkele maanden is dat goedgekeurd. Het moment van het laten inslapen en van ons afscheid te nemen, was heel zwaar voor ons, maar aan mijn broer te zien was dit wat hij wou en heeft nu rust gevonden waar hij allang op zoek was. Ondertussen gaat het leven verder, maar het is moeilijk te aanvaarden dat hij er niet meer is. Wij, gans de familie, hebben ons best gedaan, maar uiteindelijk moeten wij troosten met gedachten dat dit de keuze was van mijn broer. Na het inslapen, voor dat wij terug naar huis gingen, zijn wij nog bij hem even gaan kijken en het leek dat hij gewoon aan het slapen was. Bij het groeten op een andere dag, zagen wij dat hij mooi opgebaard was, alsof hij aan het slapen was. Het zal wel tijd vergen, dat besef ik, om dit een plaats te kunnen geven. Ik mis hem enorm. Rust in vrede, mijn teergeliefde broer.
Sterkte :hug:
Wat schrijf je liefdevol en begripvol over je broer, mooi om te lezen ondanks de verdrietige situatie. Als jij en je familie hem op die manier gesteund hebben in zijn laatste periode, hebben jullie hem daarmee nog iets heel waardevols voor zijn dood kunnen geven. Veel sterkte met dit verlies.
Wat ik een beetje lees dat het voor jou te snel gegaan is?
Gecondoleerd, je mag rouwen.
Hatsjikideee...
Wat moeilijk voor jullie en knap, dapper en sterk dat jullie hem zo hebben kunnen steunen.
Nu zit jullie taak erop, waarin je er voor hem was. Tijd voor rouw en voor je eigen proces. Veel sterkte :hug:
Gecondoleerd, soms is iemand met liefde laten gaan het beste wat je voor diegene kan doen. Veel sterkte met het verdriet en het gemis.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
gecondoleerd :rose:
Gecondoleerd, heel veel sterkte gewenst!
Wat heb je dit liefdevol verwoord! Het lijkt mij heel moeilijk om je broer zo te hebben zien lijden en strijden in zijn jonge leven. En nu heb je ook nog eens definitief afscheid van hem moeten nemen.

Heel veel sterkte :rose:
Veel sterkte...
Ik vind het zo fijn dat mensen de keuze voor zichzelf kunnen maken uit dit leven te stappen. Sterkte met jullie verlies.
die ik wilde bestaat al...
Gecondoleerd en heel veel sterkte.
:rose:
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Gecondoleerd Lennikman :rose:

Dit is nog ontzettend vers en misschien zeg ik dit helemaal op het verkeerde moment, maar toch wil ik het je zeggen. Misschien kan het je eens troosten op een moment dat het moeilijk is, misschien ook niet. Mijn broer heeft namelijk na jaren van strijd zelfmoord gepleegd. Wij konden hierdoor geen afscheid meer nemen en het was zo abrupt en wreed. Misschien, heel misschien kun je troost krijgen uit het feit dat jullie afscheid hebben kunnen nemen en hem een waardig afscheid konden geven. Dat hoop ik voor jou en de andere nabestaanden.

Niettemin blijft het vreselijk moeilijk, zeker als iemand nog jong is en ogenschijnlijk gezond. Ik hoop dat jullie ook veel mooie herinneringen hebben die jullie troosten. Wat mij ook heeft geholpen bij mijn verwerking was o.a. het lezen van dit boek:
https://www.broederzielalleen.nl/

Nogmaals sterkte :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven