Blijvend gebit
woensdag 31 oktober 2018 om 10:42
Ff vraagje of meer ouders dit herkennen.
Dochter van bijna 9 is vrij klein en heeft dus ook een behoorlijk smal bekkie.
Ze is volop aan het wisselen maar het lijkt erop dat de nieuwe tanden gewoon niet goed passen, ze staan heel scheef en het haar behoorlijk pijn.
Ze krijgt waarschijnlijk volgend jaar al een beugel en ik ga voor dit probleem, met name de pijn die ze heeft, volgende week even naar de tandarts.
Maar heeft iemand ondertussen tips om het wat te verzachten? Dentinox? Zou dat wat helpen?.
Het is echt het tandvlees wat pijn doet.
Ze heeft geen gaatjes en het tandvlees is niet ontstoken ( net controle geweest)
Dochter van bijna 9 is vrij klein en heeft dus ook een behoorlijk smal bekkie.
Ze is volop aan het wisselen maar het lijkt erop dat de nieuwe tanden gewoon niet goed passen, ze staan heel scheef en het haar behoorlijk pijn.
Ze krijgt waarschijnlijk volgend jaar al een beugel en ik ga voor dit probleem, met name de pijn die ze heeft, volgende week even naar de tandarts.
Maar heeft iemand ondertussen tips om het wat te verzachten? Dentinox? Zou dat wat helpen?.
Het is echt het tandvlees wat pijn doet.
Ze heeft geen gaatjes en het tandvlees is niet ontstoken ( net controle geweest)
woensdag 31 oktober 2018 om 10:47
Zoon (8jr) heeft ook zo'n smal smoeltje. Zijn tanden komen tot nu toe behoorlijk recht door, maar het doet wel pijn doordat het heel krap op elkaar staat.
Volgens de tandarts komt dat allemaal goed als hij wat groter wordt en het gebit wat meer ruimte krijgt. Nu af en toe paracatamol als hij echt last heeft, maar het gaat steeds beter de laatste tijd.
Volgens de tandarts komt dat allemaal goed als hij wat groter wordt en het gebit wat meer ruimte krijgt. Nu af en toe paracatamol als hij echt last heeft, maar het gaat steeds beter de laatste tijd.
woensdag 31 oktober 2018 om 10:55
Sterker nog, vorige maand zijn we op controle geweest.
Maar toen waren alleen voorste twee boventanden er helemaal door.
Laatste weken zijn die twee ernaast er doorgekomen en die staan er bijna overdwars in.
woensdag 31 oktober 2018 om 11:00
woensdag 31 oktober 2018 om 11:10
Een smal bekkie hoeft echt geen pijn te geven. Ik had ook meer en grotere tanden dan dat ik plek had. Ik kan me niet herinneren dat dit pijn deed. Bij mij zijn toen 4 ware kiezen getrokken (op jonge leeftijd) om plek te maken en jaren een beugel gehad. Geen idee wat ze tegenwoordig doen.
Overleg dit met de tandarts. Een kind van 9 hoort geen pijnlijk tandvlees te hebben.
Overleg dit met de tandarts. Een kind van 9 hoort geen pijnlijk tandvlees te hebben.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 31 oktober 2018 om 11:12
Ik had ook zo'n klein bekje, en mijn tanden deden ook erg veel zeer bij doorkomen. Ook kwamen er meerdere kiezen schuin 'onder' de andere kiezen door, wat voor veel gedonder heeft gezorgd (er zijn een aantal kiezen getrokken omdat ik geen ruimte had). Zéker snel naar tandarts en orthodontist, die kunnen de tanden hoop ik beter begeleiden.
woensdag 31 oktober 2018 om 11:18
Mijn kind heeft hetzelfde probleem (zonder pijn overigens) en staat daarvoor onder behandeling bij een orthodontist. Om wat meer ruimte te creeën vóór alle blijvende tanden door zijn. En daarna een beugel om de boel recht te zetten.
Ik zou dus naar een orthodontist gaan.
Overigens begrijp ik dat pijn aan tandvlees niet zo. Bedoel je niet de kaak?
Ik zou dus naar een orthodontist gaan.
Overigens begrijp ik dat pijn aan tandvlees niet zo. Bedoel je niet de kaak?
woensdag 31 oktober 2018 om 11:18
Eh...
Ik zou vandaag of morgen nog bij die tandarts zitten.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
woensdag 31 oktober 2018 om 11:39
Maak dan meteen ook alvast die afspraak bij de orthodontist. Zeg er even bij dat je nog met de tandarts wilt overleggen (is dat eigenlijk nodig voor een verwijsbrief???). Want grote kans dat je daar ook een wachtlijst hebt. Die kun je in elk geval inkorten met een week.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
woensdag 31 oktober 2018 om 11:49
Ooh goed idee idd !!Ceylon schreef: ↑31-10-2018 11:39Maak dan meteen ook alvast die afspraak bij de orthodontist. Zeg er even bij dat je nog met de tandarts wilt overleggen (is dat eigenlijk nodig voor een verwijsbrief???). Want grote kans dat je daar ook een wachtlijst hebt. Die kun je in elk geval inkorten met een week.
woensdag 31 oktober 2018 om 11:54
Maar kan een orthodontist dan zoveel doen als ze aan het wisselen zijn? Bij mijn kinderen stonden de tanden ook behoorlijk scheef, maar daar werd alleen wat aan gedaan als het schade opleverde voor de rest van het gebit (mijn zoon wat op het randje, maar dat ging alleen om de voortanden). Pas nadat er flink gewisseld was en de nekwervels op de röntgenfoto voldoende volgroeid waren, ging de orthodontist aan de slag met spreider, vaste beugel, losse beugel e.d. (Wat ook voor behoorlijk wat ongemak qua pijn zorgt).
Ik zou gewoon even de afspraak met de tandarts afwachten, het klinkt niet als een enorm spoedgeval, hoe vervelend ook voor je dochter.
Ik zou gewoon even de afspraak met de tandarts afwachten, het klinkt niet als een enorm spoedgeval, hoe vervelend ook voor je dochter.
woensdag 31 oktober 2018 om 12:27
bij mijn dochter kwamen haar ondertanden bijna een kwartslag gedraaid door. was een heel gek gezicht maar het is nu bijna helemaal bijgetrokken. dat kan dus wel nog redelijk bijtrekken.
Don't cry, buy a bag and move on.
woensdag 31 oktober 2018 om 13:04
zolang ze wisselen kan de ortho nog niet zoveelmaritte schreef: ↑31-10-2018 11:54Maar kan een orthodontist dan zoveel doen als ze aan het wisselen zijn? Bij mijn kinderen stonden de tanden ook behoorlijk scheef, maar daar werd alleen wat aan gedaan als het schade opleverde voor de rest van het gebit (mijn zoon wat op het randje, maar dat ging alleen om de voortanden). Pas nadat er flink gewisseld was en de nekwervels op de röntgenfoto voldoende volgroeid waren, ging de orthodontist aan de slag met spreider, vaste beugel, losse beugel e.d. (Wat ook voor behoorlijk wat ongemak qua pijn zorgt).
daarna wel trouwens, bij oudste dochter is haar onderkaak opgerekt, met een soort stang aan de binnenkant, die we elke avond een stukje moesten draaien, zodat de kaak opschoof (expansiebeugel)
lilalinda wijzigde dit bericht op 31-10-2018 13:05
0.89% gewijzigd
woensdag 31 oktober 2018 om 13:04
En wat denk je dat een ortho kan doen bij een meisje vol in de wisselfase?
Doorbrekende tanden en kiezen doen gewoon pijn
En schots en scheef staat wellicht niet zo mooi, maar daar gaan ze pas iets aan doen als alles door is.
Maar hij twijfel inderdaad even langs de tandarts.
Ortho is kansloos denk ik, zeker op basis wast ik hier lees
Die kan een kaak niet groter of breder kijken daar heeft hij apparatuur bij nodig wat je plaatst....inderdaad op de blijvende elementen die nu aam het doorkomen zijn .
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
woensdag 31 oktober 2018 om 13:15
Oja, dat draaien hadden mijn kinderen ook. En daarna een blokbeugel, die je ook 1 x per week moet verstellen.
woensdag 31 oktober 2018 om 13:18
Dat zei onze tandarts ook. Vervolgens duurde het nog zeker 4 jaar voordat de orthodontist ook daadwerkelijk iets kon gaan doen, omdat zoon 3 jaar lang geen enkele tand meer wisselde. Dochter was iets eerder met wisselen en die zat met 10 jaar aan de hyrax beugel.
woensdag 31 oktober 2018 om 13:38
Hmm oke, nou ja, we shall see, volgende week eerst maar eens tandarts