Kerstgezeik

01-11-2018 11:31 217 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, nog een kleine 2 maanden en het kerstgezeik is al begonnen. Heb nooit veel met kerst gehad en na 2 saaie kerstjaren gehad te hebben heb ik er dit jaar voor gekozen om geen kerst te vieren. Gewoon lekker thuis in m'n kloffie, beetje kerstfilms kijken, Netflixen en waar ik op dat moment dan ook zin in heb.
Ik heb tegen m'n familie gezegd dat ik dit jaar een jaartje over sla. Nou, dat is dus blijkbaar niet de bedoeling. Het wordt me niet in dank af genomen. Ik ben een einzelganger, waarom moet ik me nou afzonderen, we zien elkaar al bijna nooit meer enz enz. Voel ik me toch weer schuldig en begin ik te twijfelen. Is het dan echt zo vreemd om geen kerst te willen vieren?
Wij wonen bij elkaar in de buurt en zien elkaar wel regelmatig, de 1 meer dan de ander. Maar dat we met z'n 6-en samen zijn gebeurt inderdaad niet zo heel vaak.
Maar dan nog hoeft het voor mij geen kerst te zijn. We kunnen altijd een keer afspreken, blijkbaar zijn we alle 6 te lui en te laks om dat ook te doen.
Star² schreef:
01-11-2018 12:05
Waarom niet? Ze heeft 1 vrije dag, laat haar lekker op haar reet voor de tv hangen als ze dat wil.
Je hebt ook gelijk, iedereen moet het zelf weten. Snappen doe ik het niet, voor mij valt het onder een vorm van puberale recalcitrantie die ineens hip is als het om kerst gaat.
pipootje schreef:
01-11-2018 12:04
En op alle andere dagen niet? Dat is nou precies waarom ik zo'n hekel heb aan dat 'gedwongen"gedoe.
Niemand mag met kerst alleen zijn, maar alle andere 363 dagen blijkbaar wel.
Inderdaad.!
Ik verheug me nu alweer op de topics over wat doen we met schoonmoeder en die eenzame kennis wel of niet uitnodigen.
O o o wat een stress allemaal weer :proud:
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Miriam1981 schreef:
01-11-2018 12:07
Wij wonen bij elkaar in de buurt en zien elkaar wel regelmatig, de 1 meer dan de ander. Maar dat we met z'n 6-en samen zijn gebeurt inderdaad niet zo heel vaak.
Maar dan nog hoeft het voor mij geen kerst te zijn. We kunnen altijd een keer afspreken, blijkbaar zijn we alle 6 te lui en te laks om dat ook te doen.
Dan snap ik wel dat ze dat graag willen. Maar misschien kun je het dan op een ander moment voorstellen?
sugarmiss schreef:
01-11-2018 11:51
Maar dan ook niet zeuren dat er dan niemand voor je is als je eens hulp nodig hebt of wel behoefte aan gezelschap en die mensen er dan niet voor je willen zijn omdat ze op dat moment ook voor zich zelf kiezen.

Je hoeft niet je hele l even te laten bepalen door anderen maar je hoeft je ook niet egoïstisch te gedragen.

Het moge duidelijk zijn kerst is belangrijk voor mij en blijkbaar voor jouw familie ook.
Dit. Het is niet alleen maar ikke, ikke, ikke.
ik geef mn bek ook maar een douw
To, ik heb zelf eigenlijk niets met feestdagen en 'vier' ze dus zo min mogelijk. Ik krijg ook altijd het verwijt dat ik er nooit ben met feestdagen.

Ik vind kerst (of pasen) ook vaak niet gezellig omdat iedereen zich zo druk maakt over dat alles perfect moet zijn, je de hele avond aan tafel moet zitten (+ veel eten), er altijd wel gedoe is over iets dat niet helemaal gaat zoals het moet en het gewoon zo lang duurt. Terwijl ik het als we normaal samen zijn, het wel erg gezellig is en de tijd lijkt te vliegen. Voor mij is gewoon gezellig samen zijn en iets eten met een extra lekker toetje al prima.

Ik ga daarom ook niet elk jaar, want ik word er gewoon super chagrijnig van. En ik krijg (van bepaalde personen) ook ALTIJD het verwijt dat ze mij toch al zo weinig zien. Ik woon inderdaad niet in de buurt, maar ga regelmatig die kant op. Mijn moeder komt ook regelmatig mijn kant op. De overige familie dus niet, want ik woon zoooo ver weg. Dus dat zij mij zo weinig zien, is een keuze.

Vriend en ik vinden het heerlijk om geen kerst te vieren. Gewoon lekker relaxen en bijkomen van drukke maanden op het werk. Lekker hardlopen in het bos. Vage films kijken. Zalig!

En To, jouw familie is nu nog met zijn 4-er ipv dat iemand nu echt alleen is.
dianaf wijzigde dit bericht op 01-11-2018 12:13
3.26% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Bee_Kind schreef:
Je hebt ook gelijk, iedereen moet het zelf weten. Snappen doe ik het niet, voor mij valt het onder een vorm van puberale recalcitrantie die ineens hip is als het om kerst gaat.

Ik zie het meer als iets wat al langer leefde bij mensen, maar aangezien iedereen zijn klep erover hield, dachten veel mensen dat ze de enige waren die geen behoefte hebben aan urenlang tafelen en verplichte "gezelligheid".

Don't get me wrong: ik ben dol op alles rondom kerst, dus ik ben zeker geen Grinch ofzo, maar ik vind op visite gaan met kerst nooit echt gezellig, juist omdat er bij bepaalde familieleden altijd weer zulke torenhoge verwachtingen zijn en je aan allerlei regeltjes moet voldoen omdat het anders niet gezellig genoeg is, waardoor ik het gevoel heb dat ik niet mezelf kan zijn.
Toen ik nog alleen was bracht ik altijd op deze manier de Kerstdagen door. Ik kreeg vaak te horen dat mensen jaloers waren want zij "moesten" 2 dagen lang naar allerlei verplichtingen.
geneet van 't laeve
Ik snap prima dat je een andere invulling aan kerst wil geven dan verplicht handjes schudden op en zitten.

Maar, blijkbaar vind je familie het wel jammer dat je er niet bij bent. Volgens mij zijn er twee opties.

1. voet bij stuk houden en zeggen dat je deze keuze gemaakt hebt en er bij blijft.
2. je afvragen wat een compromis zou kunnen zijn waarmee jullie allemaal kunnen leven.

Compromis kan liggen in wat jullie de hele dag doen met kerst
Compromis kan liggen in dat je er volgend jaar wel weer bij bent
Compromis kan liggen in hoe lang je er bij bent

Maar dan moet je dus wel weten waarom je geen zin in kerst met je familie hebt en hoe je het "dragelijk" kunt maken voor alle partijen. Kerst met mijn ouderlijk gezin is alleen vol te houden als we naar het bos gaan waar de volwassenen gaan rennen en de kinderen hun energie kwijt kunnen. Als dat niet door zou gaan weet ik niet of ik er bij wil zijn. Stelletje druktemakers bij elkaar (waaronder ikzelf.....)
Bee_Kind schreef:
Of gewoon een keer zin in iets anders, kan toch ook? Mijn broertje viert het dit jaar niet met ons, maar gaat met zijn gezin een paar dagen weg. Prima, fijn voor hem denk ik dan.
wij vieren al járen geen kerst meer. sinds er nichtjes en neefjes zijn vieren we sinterklaar wel weel volop, daarvoor hadden we ergens tussen sint en kerst een gezellig avondje met het gezin. gescheiden ouders allebei dus 4 avonden nodig, daarom gewoon ergens in december.

en onze kerst is inderdaad trainingsbroek, netflix en veel teveel ctoastjes met brie en andere vettigheid
En doooooor!
Miriam1981 schreef:
01-11-2018 11:59

Ik vind onderstreept wel een beetje aanvallend. Ik sta altijd klaar voor mensen en kies niet vaak voor mezelf. Ze mogen me midden in de nacht bellen maar omdat ik dit jaar 1 dag voor mezelf kies ben ik egoïstisch?
Je kiest niet alleen maar die ene dag voor jezelf. Je schreef dat je familie klaagt dat ze je weinig zien. Je kiest dus blijkbaar nog heel veel meer dagen voor je zelf.

En leuk gezegd van dat ze je midden in de nacht mogen bellen. Maar hoe vaak komt het voor dat dit werkelijk gebeurd?

En op momenten dat ze wel wat van je vragen, kerst dus, dan wijs je dat dus af.
Star² schreef:
01-11-2018 12:14
Of gewoon een keer zin in iets anders, kan toch ook? Mijn broertje viert het dit jaar niet met ons, maar gaat met zijn gezin een paar dagen weg. Prima, fijn voor hem denk ik dan.
Ja toch? Niks recalcitrant of egoïstisch aan hoor.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Als ik dit topic zo lees dan krijg ik een beetje zo'n krabbenmanden gevoel eerlijk gezegd. TO wil eens iets nieuws proberen, maar word aan alle kanten teruggetrokken om het maar zo bij het oude te laten. Wat is er blijkbaar zo beangstigend aan voor sommige mensen als iemand aangeeft dat ie iets op een andere manier wil doen dan waarop andere mensen dat doen?
dianaf schreef:
01-11-2018 12:12
De overige familie dus niet, want ik woon zoooo ver weg. Dus dat zij mij zo weinig zien, is een keuze.
Ja, dat. Verwijten komen meestal van iemand die zelf ook geen moeite doet.

We krijgen eigenlijk van beide kanten wel eens verwijten, en die personen doen zelf ook haast geen moeite om eens deze kant op te komen.
sugarmiss schreef:
01-11-2018 12:15
Je kiest niet alleen maar die ene dag voor jezelf. Je schreef dat je familie klaagt dat ze je weinig zien. Je kiest dus blijkbaar nog heel veel meer dagen voor je zelf.

En leuk gezegd van dat ze je midden in de nacht mogen bellen. Maar hoe vaak komt het voor dat dit werkelijk gebeurd?

En op momenten dat ze wel wat van je vragen, kerst dus, dan wijs je dat dus af.
Dus stel dat die mensen willen dat ze 2 keer per week langskomt, maar daar heeft ze gezien haar werk en andere verplichtingen en verlangens gewoon geen zin in/tijd voor heeft, en eens per 1-2 weken langskomt, is dat egoïstisch?
Het feit dat ze klagen over te weinig zien, impliceert misschien dat 3 keer per jaar langs komt, maar dat hoeft niet zo te zijn. En hoeveel moeite doen die andere mensen om een keer een afspraak te maken? Misschien is het alleen goed als To bij hen langskomt, maar willen ze nooit bij haar op bezoek enz. enz.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Madeliefjees schreef:
Ja want als je met kerst niet naar je familie gaat, betekent dat per definitie dat je de overige dagen ook nooit voor iemand klaar staat.
Wat een dommigheid.
Een paar uurtjes zijn zo voorbij.

Hoe kunnen die nou saai zijn?
Without music life would be a mistake.
Earth without art is just.... Eh?

There is no love that is not an echo.
Madeliefjees schreef:
Waarom zou het ikke ikke ikke alleen van TO en andere 'ik blijf thuis met kerst' zijn?

Mijn PVV-stemmende oom probeert anderen te overtuigen van zijn politieke mening.
Mijn oma wil dat er een stamhouder komt (er moet dus een zoon geboren worden) èn dat haar overleden man vernoemd wordt, zodat de eeuwenoude familienaam wordt doorgegeven.
Zus vindt het nodig om op te merken: "Jij bent dikker geworden, Cait." Alsof ik dat zelf niet weet.
Andere troel (die bij mijn man loopt te kwijlen) zegt tegen mij: "Zo, ben jij d'r ook?!" Ze had liever gezien dat mijn man alleen kwam.

En dan moet je nog de koffie, thee, koekjes, tulband, kerstchocolaatjes, soep, voorgerecht, hoofdgerecht, nagerecht, tweede nagerecht, koffietje, wijntje, nogmaals koffie door voordat je weer naar huis kan.
Je kan t hele jaar door elk weekend op de bank hangen en films kijken. Ouders vinden het fijn dat ze hun kinderen bij elkaar hebben, 1 dag in het jaar. Is dat teveel gevraagd? Blijkbaar wel.
ik geef mn bek ook maar een douw
LaChatteBlanche schreef:
01-11-2018 12:24

Kom eens langs als mijn schoonfamilie er is ;-)
LaChatteBlanche schreef:
01-11-2018 12:24

Blijkbaar ben jij nog nooit op een feestje geweest met mensen waar je niet zoveel mee had?
Ik skip bijna alle verjaardagen aan kant vriend. Want behalve met de schoonouders (als die er zijn, wonen in het buitenland), heb ik echt helemaal niets gemeen met de rest van het bezoek. Gesprekken gaan voornamelijk over kinderen (heb ik niet en interesseren mij niet) en dan gaat de tijd trááág.
3thee schreef:
01-11-2018 12:20
Ja, dat. Verwijten komen meestal van iemand die zelf ook geen moeite doet.

We krijgen eigenlijk van beide kanten wel eens verwijten, en die personen doen zelf ook haast geen moeite om eens deze kant op te komen.
Ja dat verwijt krijg ik ook vaak van sommige kennissen.
Ik ging ook altijd bij iedereen langs maar andersom was teveel moeite.
Zelfde met verjaardagen als ik uitgenodigd werd dan ging ik maar andersom was een appje nog teveel moeite daar ben ik dus mee gestopt.
Ik hoor vaak: we zien je ook nooit meer. nou eeeeh je weet waar ik woon toch de deur staat open.
3thee schreef:
01-11-2018 12:29
Kom eens langs als mijn schoonfamilie er is ;-)
:proud:
Madeliefjees schreef:
01-11-2018 12:26
Je kan t hele jaar door elk weekend op de bank hangen en films kijken. Ouders vinden het fijn dat ze hun kinderen bij elkaar hebben, 1 dag in het jaar. Is dat teveel gevraagd? Blijkbaar wel.

Dat schrijft ze nergens. En daarnaast is het wederom bullshit, want het interesseert mijn moeder echt bijzonder weinig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven