Kerstgezeik
donderdag 1 november 2018 om 11:31
Ja hoor, nog een kleine 2 maanden en het kerstgezeik is al begonnen. Heb nooit veel met kerst gehad en na 2 saaie kerstjaren gehad te hebben heb ik er dit jaar voor gekozen om geen kerst te vieren. Gewoon lekker thuis in m'n kloffie, beetje kerstfilms kijken, Netflixen en waar ik op dat moment dan ook zin in heb.
Ik heb tegen m'n familie gezegd dat ik dit jaar een jaartje over sla. Nou, dat is dus blijkbaar niet de bedoeling. Het wordt me niet in dank af genomen. Ik ben een einzelganger, waarom moet ik me nou afzonderen, we zien elkaar al bijna nooit meer enz enz. Voel ik me toch weer schuldig en begin ik te twijfelen. Is het dan echt zo vreemd om geen kerst te willen vieren?
Ik heb tegen m'n familie gezegd dat ik dit jaar een jaartje over sla. Nou, dat is dus blijkbaar niet de bedoeling. Het wordt me niet in dank af genomen. Ik ben een einzelganger, waarom moet ik me nou afzonderen, we zien elkaar al bijna nooit meer enz enz. Voel ik me toch weer schuldig en begin ik te twijfelen. Is het dan echt zo vreemd om geen kerst te willen vieren?
donderdag 1 november 2018 om 17:15
Hier geen gezeur.
Geen dresscode, geen tafel-zitting-plattegrond.
Wel een lange buffettafel waar alle gasten hun gerechten/hapjes/dranken feestelijk op presenteren.
Feestelijk gezellig met kaarsen en lichtjes.
Geen kerst deco's.
Ook geen verplichte deelname. Kan men niet, dan kan men niet.
Meestal is iedereen wel aanwezig.
Geen dresscode, geen tafel-zitting-plattegrond.
Wel een lange buffettafel waar alle gasten hun gerechten/hapjes/dranken feestelijk op presenteren.
Feestelijk gezellig met kaarsen en lichtjes.
Geen kerst deco's.
Ook geen verplichte deelname. Kan men niet, dan kan men niet.
Meestal is iedereen wel aanwezig.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
donderdag 1 november 2018 om 21:08
Ben ik dan écht de enige die niet meteen "Bah, humbug!" roept?
Die wél mooie herinneringen heeft aan kerst en elk jaar met plezier naar familie gaat en ernaar uit kijkt om weer heerlijk bij te kletsen en plezier en herinneringen te maken met elkaar?
Familie is zo waardevol, zo belangrijk, en ja I know, I know, geen enkele familie is perfect en zonder problemen en soms wat ruzies. De mijne ook niet.
Ik heb ook niet altijd de beste band gehad met mijn moeder en ze is een complexe vrouw en het lag ook allemaal vast niet alleen aan haar...En nog gaat het soms nog wel eens mis.
Maar met kerst zijn we allemaal bij elkaar en het is werkelijk waar gezellig, al kan mijn oma soms overdrijven met het eten en koopt ze ieder jaar weer veel te veel en meestal ook elk jaar hetzelfde, het zorgt voor hilarische grappen en grollen en juist dan komt er weer zoveel leuks naar boven!
Ik geniet ervan om bij te praten met mijn neven en nichten, en om te zien hoe onze kinderen nu net zo samen spelen als wij vroeger.
En nee, ze zijn niet allemaal perfect, en sommigen zijn inderdaad een beetje raar, maar in elk nest zitten rare vogels, en toch ben je familie en geef je om elkaar!
We hebben geen perfecte Kerst, wel een leuke vol herinneringen.
Maak er gewoon het beste van, voor je spijt krijgt dat je niet bent gegaan en het misschien te laat is...je hebt maar één familie.
Die wél mooie herinneringen heeft aan kerst en elk jaar met plezier naar familie gaat en ernaar uit kijkt om weer heerlijk bij te kletsen en plezier en herinneringen te maken met elkaar?
Familie is zo waardevol, zo belangrijk, en ja I know, I know, geen enkele familie is perfect en zonder problemen en soms wat ruzies. De mijne ook niet.
Ik heb ook niet altijd de beste band gehad met mijn moeder en ze is een complexe vrouw en het lag ook allemaal vast niet alleen aan haar...En nog gaat het soms nog wel eens mis.
Maar met kerst zijn we allemaal bij elkaar en het is werkelijk waar gezellig, al kan mijn oma soms overdrijven met het eten en koopt ze ieder jaar weer veel te veel en meestal ook elk jaar hetzelfde, het zorgt voor hilarische grappen en grollen en juist dan komt er weer zoveel leuks naar boven!
Ik geniet ervan om bij te praten met mijn neven en nichten, en om te zien hoe onze kinderen nu net zo samen spelen als wij vroeger.
En nee, ze zijn niet allemaal perfect, en sommigen zijn inderdaad een beetje raar, maar in elk nest zitten rare vogels, en toch ben je familie en geef je om elkaar!
Maak er gewoon het beste van, voor je spijt krijgt dat je niet bent gegaan en het misschien te laat is...je hebt maar één familie.
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 01-11-2018 21:11
Reden: Spelfout
Reden: Spelfout
0.07% gewijzigd
donderdag 1 november 2018 om 21:11
Ik heb ook hele fijne herinneringen aan Kerst hoor. Ja wij hebben ook ruzies etc zoals bij elke familie. Maar daarom vind ik Kerst juist zo belangrijk, dat je ondanks alles toch bij elkaar komt.
Ik heb er dus eigenlijk nooit geen zin in, ook al heb ik niks met bepaalde familieleden.
Ik heb er dus eigenlijk nooit geen zin in, ook al heb ik niks met bepaalde familieleden.
anoniem_367263 wijzigde dit bericht op 01-11-2018 21:17
18.83% gewijzigd
donderdag 1 november 2018 om 21:13
kopjechino schreef: ↑01-11-2018 21:11Ik heb ook hele fijne herinneringen aan Kerst hoor. Ja wij hebben ook ruzies etc zoals bij elke familie. Maar daarom vind ik Kerst juist zo belangrijk, dat je ondanks alles toch bij elkaar komt.
Inderdaad!
donderdag 1 november 2018 om 21:18
Dus bij jullie is het leuk en gezellig. Dat is heel fijn voor jou. Ik denk dat het daardoor juist belangrijk voor je is om samen te komen.LAgirl82 schreef: ↑01-11-2018 21:08Ben ik dan écht de enige die niet meteen "Bah, humbug!" roept?
Ik geniet ervan om bij te praten met mijn neven en nichten, en om te zien hoe onze kinderen nu net zo samen speelden als wij vroeger.
Maar een oma die te veel eten koopt kun je toch niet vergelijken met een familie waarbij die gezelligheid er op zo'n moment (en in het algemeen) niet is? Families waarin de verhoudingen wel wat schever zijn dan simpelweg niet perfect zijn?
Ik geniet ook heel erg van kerst bij mijn schoonfamilie. Dat maakt de verhouding met mijn eigen familie echt niet beter, en ik ben opgelucht om een ouder niet te zien (niet alleen met kerst) in plaats van dat ik spijt heb.
Als kerst ergens om draait, waarom dan niet om de mensen die dichtbij je staan? Dat kan familie zijn, maar dat hoeft helemaal niet.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
donderdag 1 november 2018 om 22:19
Hilarisch! Ik vind dat je best even naar je familie kunt met kerst. Maar als ik dit lees..... zou ik ook gaan netflixen!MevrouwMikMak schreef: ↑01-11-2018 17:10Weer ben ik eventjes zo opgelucht dat ik geen verplichtingen heb met kerst.
Ex-schoonmoeder wilde iedereen om 9 uur binnen hebben voor kerstontbijt. Dan koffie met taart. Lunchen en ondanks de vaatwasser met de hand afwassen want: gezellig, net als vroeger. Vooruit dan maar, die ene dag per jaar maar gezellig werd het er niet van.
Dan was het een uur of twee en moest je nog urenlang. Veel eten ook, echt veel te veel. "nee dank u, ik heb echt even genoeg" leverde een gierende huilbui in de open keuken op. Ik overdrijf niet.
Gourmetten is echt niet fijn als je al bomvol zit van de pasteitjes, soep, salades, kroketten die in de loop van de middag zwijgend verorberd werden. Niemand had nog gespreksstof o jee wat waren dat saaie lange dagen.
We kwamen een keer om 1 uur in de middag en werden onthaald met tranen, verwijten en woedende blikken. Dat er een sneeuwstorm raasde en de polderwegen niet bestrooid waren, té gevaarlijk om om 8 uur in de ochtend te gaan rijden was een flauwe smoes volgens haar zeggen. Schoonpa zweeg en maakte woordpuzzels.
Heerlijk topic ik ben zo blij dat ik zelf mag weten wat ik doe met kerst
Bedenk dat het nooit een verplichting zou mogen worden. Ik kan me van al die jaren werkelijk niets leuks herinneren. Hoe triest is dat want daar deden ze het voor, mooie herinneringen voor later. Tenenkrommend, ook voor mijn ex.
donderdag 1 november 2018 om 22:53
Zucht. Continu blaten over dat anderen aannames doen en dan zelf voortdurend mensen woorden in de mond leggen. Ik zeg toch nergens dat dit met geloof te maken heeft en dat je de rest van het jaar niet sociaal hoeft te doen??? Als je voor je familie ook zo veel invult, snap ik wel dat je vaak (kerst)gezeik hebt.Miriam1981 schreef: ↑01-11-2018 14:42Dit komt bij weer een beetje vreemd over. Dus met kerst moet ik me aanpassen (waarom??? Gelovig ben ik al helemaal niet) en sociaal doen en de rest van het jaar niet? Dat vind ik nou weer hypocriet.
Ik vind dat de meeste mensen in het algemeen wel wat socialer zouden mogen zijn, altijd. Maar als je daar geen zin in hebt, dan is kerst juist een uitgelezen moment om dat wél te doen.
vrijdag 2 november 2018 om 13:13
LAgirl82 schreef: ↑01-11-2018 21:08Ben ik dan écht de enige die niet meteen "Bah, humbug!" roept?
Dat heb ik nergens geschreven. Ik snap alleen best dat er soms geen zin is. En ik vind dat je juist als er een goede band is, dat je elkaar moet vrijlaten. En niet meteen 'ergens helemaal klaar mee zijn' als je broer een jaar geen zin heeft. Dat vind ik nou onaardig.
Wat maakt familie belangrijker dan vrienden? Ik heb vrienden waar ik meer aan heb dan sommige familieleden.
vrijdag 2 november 2018 om 13:14
Juist.tyche schreef: ↑01-11-2018 21:18Dus bij jullie is het leuk en gezellig. Dat is heel fijn voor jou. Ik denk dat het daardoor juist belangrijk voor je is om samen te komen.
Maar een oma die te veel eten koopt kun je toch niet vergelijken met een familie waarbij die gezelligheid er op zo'n moment (en in het algemeen) niet is? Families waarin de verhoudingen wel wat schever zijn dan simpelweg niet perfect zijn?
Ik geniet ook heel erg van kerst bij mijn schoonfamilie. Dat maakt de verhouding met mijn eigen familie echt niet beter, en ik ben opgelucht om een ouder niet te zien (niet alleen met kerst) in plaats van dat ik spijt heb.
Als kerst ergens om draait, waarom dan niet om de mensen die dichtbij je staan? Dat kan familie zijn, maar dat hoeft helemaal niet.
vrijdag 2 november 2018 om 14:21
Ik speelde vroeger helemaal niet met neven en nichten want ze hadden een heel ander leeftijd. En mijn eigen kinderen idem dito.LAgirl82 schreef: ↑01-11-2018 21:08Ben ik dan écht de enige die niet meteen "Bah, humbug!" roept?
Je moet je eens kunnen verplaatsen in andere families.
Je schrijft toch geef je om elkaar, nou nee, wij hebben een paar familieleden en daar geef ik helaas niets (meer) om.
vrijdag 2 november 2018 om 20:53
tyche schreef: ↑01-11-2018 21:18Dus bij jullie is het leuk en gezellig. Dat is heel fijn voor jou. Ik denk dat het daardoor juist belangrijk voor je is om samen te komen.
Dit lijkt mij een hele goede.
Ik vond vroeger kerst best wel leuk, maar juist omdat het niet zoveel anders was als anders. We kregen als kind een kleinigheidje van de opa & oma. Er was een kerstkrans bij de koffie. Het avondeten was meestal gewoon een avg maar wel met ijs toe. Er was geen gedoe, geen bijzondere verwachtingen, gewoon een gezellige dag/avond samen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.