Is dit normaal? Auto apk etc

03-11-2018 16:00 29 berichten
Mijn auto moest voor de apk, hield mijn hart al vast aangezien het een oudere auto is en hij niet heel lekker meer reed (trillen, kraken etc). Afijn, meneer vertelde mij dat de auto op is, dat reparaties boven de 1500 euro gaan zijn om door de apk te komen en dat de auto dat niet waard is. Hij adviseerde mij om een andere auto te kopen, voor de oude auto kreeg ik 100 euro inruilwaarde, die was immers helemaal op.

Nou goed, ik dus een andere auto gekocht, heel erg blij mee hoor maar financieel kwam het nogal rot uit. Maar goed, weinig keus natuurlijk.

Nu zat ik dus net te kijken of de auto al afgeschreven is bij het rdw en tot mijn stomme verbazing zag ik dat er een nieuwe apk op zit. Toen ben ik verder gaan neuzen en en hij staat te koop bij een andere garage als waar ik geweest ben. Voor 800 euro.

Is dit een normale gang van zaken? Ik heb er een vreemd gevoel bij.
Niet helemaal netjes, maar blijkbaar hebben zij het als investering beschouwd en die 1500 reparatie óf uit hun duim gezogen óf als liefhebberijtje tussendoor alsnog doorgevoerd. Zie ik wel eens vaker. Garages zijn niet altijd even bonafide.
Alle reacties Link kopieren
Veel autohandelaren zijn louche en op deze manier is deze garage goedkoop aan een auto gekomen. Of het normaal is? In hun wereld waarschijnlijk wel. Netjes is het niet, maar illegaal ook niet.
Als de reparatiekosten voornamelijk uit arbeid bestaan dan is het best aannemelijk. Bijv. iemand die in z'n vrije tijd wat beunt en geen gigantisch uurloon heeft kan er zo nog wat aan overhouden. Of een garage die 'm apart zet voor op stille momenten om er aan te werken. Zo pikken ze in de verloren uren toch nog wat mee.
Laat het gaan, je kan er niets mee
Als je je oude wrak bij een andere dealer inlevert kun je vaak wel 1000 euro korting loskrijgen op je nieuwe tweedehandsje, ondanks dat ie slooprijp ingeleverd werd.
minnimouse schreef:
03-11-2018 16:02
Veel autohandelaren zijn louche en op deze manier is deze garage goedkoop aan een auto gekomen.
Dat is echt te kort door de bocht want je weet niet wat er aan de hand was.
Ik heb ook altijd enkele projecten staan waar op rustige momenten (geen andere inkomsten van klanten) aan gewerkt wordt. Op die manier liggen de kosten een heel stuk lager.
Op het moment dat een particulier bij je aanklopt heeft ie bijna altijd haast en dan kun je niet anders dan de reparatie voor de volle uren rekenen en uitvoeren, de auto moet immers meestal binnen een paar dagen weer klaar zijn.
Als je tijd hebt en bijv. een reserve/leenauto voor (veel) langere tijd dan is er bijna overal wel een deal te maken, maar dan moet je geen haast hebben.
1500 euro is de prijs die je als klant betaald om de boel te repareren. Kosten zijn uiteraard veel lager. Een garage die een auto voor zichzelf repareert, rekent alleen de inkoopkosten voor onderdelen, niet de verkoopkosten. Idem voor uurloon (en dat zou zelfs nog wel eens op nul gezet kunnen worden als het werk in de loze uren wordt gedaan). Dan kan je voor een schijntje een auto oplappen.
wittegeit schreef:
03-11-2018 16:12
Dat is echt te kort door de bocht want je weet niet wat er aan de hand was.
Ik heb ook altijd enkele projecten staan waar op rustige momenten (geen andere inkomsten van klanten) aan gewerkt wordt. Op die manier liggen de kosten een heel stuk lager.
Op het moment dat een particulier bij je aanklopt heeft ie bijna altijd haast en dan kun je niet anders dan de reparatie voor de volle uren rekenen en uitvoeren, de auto moet immers meestal binnen een paar dagen weer klaar zijn.
Als je tijd hebt en bijv. een reserve/leenauto voor (veel) langere tijd dan is er bijna overal wel een deal te maken, maar dan moet je geen haast hebben.
De auto zal echt niet zo slecht geweest zijn als hij beweerde, anders stond hij nu niet meer te koop. Ik snap heus wel dat dat handel is, maar dan had hij het ook anders kunnen brengen óf TO iets meer dan 100 euro kunnen geven.
En natuurlijk weet ik niet wat er aan de hand is, maar heel veel autohandelaren zijn louche. Ze profiteren van mensen die zelf niet technisch zijn.
Ik had geen haast, er zit trouwens ook maar 4 dagen tussen, geen weken ofzo. Ik weet dat ik er niks mee kan maar ik heb gewoon vragen.

Er moesten 4 nieuwe banden onder, de koppelingsplaat vervangen (dit weet ik zeker want ik heb twee keer gestaan met anwb erbij), het elektrische raam was lam, de ingebouwde autoradio was stuk, de uitlaat lek en er wat iets helemaal doorgeroest aan de onderkant wat heel duur was en heel onveilig (waardoor hij zo kraakte en trilde bij 120).

Ik twijfel gewoon aan de betrouwbaarheid en of het verstandig is er een volgende keer opnieuw heen te gaan. Ik ben verder wel altijd tevreden geweest maar twijfel hierdoor toch.
GinnyJones schreef:
03-11-2018 16:24
Ik had geen haast, er zit trouwens ook maar 4 dagen tussen, geen weken ofzo. Ik weet dat ik er niks mee kan maar ik heb gewoon vragen.

Er moesten 4 nieuwe banden onder, de koppelingsplaat vervangen (dit weet ik zeker want ik heb twee keer gestaan met anwb erbij), het elektrische raam was lam, de ingebouwde autoradio was stuk, de uitlaat lek en er wat iets helemaal doorgeroest aan de onderkant wat heel duur was en heel onveilig (waardoor hij zo kraakte en trilde bij 120).

Ik twijfel gewoon aan de betrouwbaarheid en of het verstandig is er een volgende keer opnieuw heen te gaan. Ik ben verder wel altijd tevreden geweest maar twijfel hierdoor toch.
4 dagen? Dat is kort. Dan hebben ze je auto dus niet als opknapper voor de stille uren gezien.
Die garage moet ook wat verdienen he. Wat jij betaalt aan kosten is natuurlijk niet wat het werkelijk kost. Net als een shirt dat bij de H&M misschien 2 euro inkoop is maar voor 15 wordt verkocht.

Hij kan hem goedkoper oplappen dan dat het jou zou kosten, en zo kan hij hem weer doorverkopen.
GinnyJones schreef:
03-11-2018 16:24

Ja, denk dat als al die zaken waar zijn , het zeker wel €1500,- gekost zou hebben.

Maar als die garage in de "verloren uren" als ze dus niks anders te doen hebben, hem alsnog opknapt dan is het voor hem natuurlijk veel goedkoper om te doen.
Dan lopen we even langs de gebreken die je noemt:
- 4 nieuwe banden: zijn waarschijnlijk vervangen door tweedehandsjes.
- Koppelingsplaat vervangen: geen punt van afkeur voor de APK en bovendien voornamelijk urenwerk. Koppeling an sich kost weinig qua materiaal, de arbeid maakt het duur.
- Elektrisch raam: geen punt van afkeur (voorheen was bestuurderskant wel punt van afkeur). Niet in te schatten hoeveel werk het is.
- Autoradio: niet interessant voor APK.
- Uitlaat lek: punt van afkeur voor de APK, maar in veel gevallen zeer makkelijk tijdelijk te fixen met bijv. Gungum.
- Laatste gebrek: niet in te schatten vanwege vage omschrijving, wellicht laswerk.

Zo zie je dat de conclusie dat garages louche zijn soms echt te voorbarig is. In dit geval zou het zomaar kunnen dat de auto tijdelijk opgeknapt is zodat ie de APK door kan en zodoende ook weer iets waarde heeft.
Maar goed, ik zou met zo'n oude auto nooit naar een autochtone Nederlandse garage gaan. Die zijn gewoon absurd duur en lichten je eigenlijk standaard op.
Bij dat soort garages rijd je nooit weg zonder €1000,- af te tikken.

Met zo'n oude auto zou ik altijd naar een van de vele "mannetjes" gaan in de wat mindere buurten van de stad. Die kunnen vaak met wat tweedehands onderdelen en wat kunst en vliegwerk het voor minder als een derde doen.
wittegeit schreef:
03-11-2018 17:18
Dan lopen we even langs de gebreken die je noemt:

- 4 nieuwe banden: zijn waarschijnlijk vervangen door tweedehandsjes.
- Koppelingsplaat vervangen: geen punt van afkeur voor de APK en bovendien voornamelijk urenwerk. Koppeling an sich kost weinig qua materiaal, de arbeid maakt het duur.
- Elektrisch raam: geen punt van afkeur (voorheen was bestuurderskant wel punt van afkeur). Niet in te schatten hoeveel werk het is.
- Autoradio: niet interessant voor APK.
- Uitlaat lek: punt van afkeur voor de APK, maar in veel gevallen zeer makkelijk tijdelijk te fixen met bijv. Gungum.
- Laatste gebrek: niet in te schatten vanwege vage omschrijving, wellicht laswerk.

Zo zie je dat de conclusie dat garages louche zijn soms echt te voorbarig is. In dit geval zou het zomaar kunnen dat de auto tijdelijk opgeknapt is zodat ie de APK door kan en zodoende ook weer iets waarde heeft.
Nogmaals: ik snap heus wel dat het handel is, maar het is wel degelijk zo dat veel autohandelaars louche zijn.
minnimouse schreef:
03-11-2018 17:21
Nogmaals: ik snap heus wel dat het handel is, maar het is wel degelijk zo dat veel autohandelaars louche zijn.
Klopt. Net zoals er veel particulieren dom en onwetend zijn en door hun eigen onkunde anderen dan weer als louche beoordelen. Zo is de cirkel weer rond.
Zaken doen met de apk-keurder? Dat is misschien niet je beste keuze geweest. Het zal best dat deze handelaar nog iets moet verdienen, maar het was wat netter geweest als hij je wat duidelijker had verteld wat je opties cq zijn plannen waren.

Zoals je hier al kan lezen hebben sommigen in de branche niet het fatsoen in te zien dat de meeste mensen minder kennis bebben dan zij. En daar gaat niet iedereen in de branche erg netjes mee om.

Voordeel van de apk is dat je dat kan laten doen bij een partij die er niet zelf een belang bij heeft. Daar heb je niet voor gekozen en daarmee heb je zelf dit risico genomen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Het is ook een wisselwerking he. Als garagehouder hoor je eerlijk en transparant te zijn en ook mensen met minder kennis van zaken uitleg te geven. Aan de andere kant horen mensen met minder kennis daar ook voor open te staan en niet meteen iemand als 'louche' af te doen omdat ze het niet begrijpen,
Wat ook handig is is dat mensen een beetje bijtijds aan de bel trekken als er iets mis lijkt te zijn. TO is al meerdere keren gestrand met een haperende koppeling en schrijft over een trillende/krakende auto. Dan kun je een leek zijn maar je weet dat er iets mis is. Je kunt dan gewoon door blijven rijden totdat de APK uitgevoerd moet worden maar je kunt er ook voor kiezen om er eerder naar te laten kijken zodat de schade hopelijk wat beperkt blijft. En ook voor je eigen veiligheid want je weet niet wat er aan de hand is met een trillende en krakende auto. Ik zou daar persoonlijk niet mee door blijven rijden zonder dat ik zou weten wat het is.
wittegeit schreef:
03-11-2018 16:03
Als de reparatiekosten voornamelijk uit arbeid bestaan dan is het best aannemelijk. Bijv. iemand die in z'n vrije tijd wat beunt en geen gigantisch uurloon heeft kan er zo nog wat aan overhouden. Of een garage die 'm apart zet voor op stille momenten om er aan te werken. Zo pikken ze in de verloren uren toch nog wat mee.
Dit

Ik doe o.a. APK's

Als een auto afgekeurd is en de kosten overstijgen de dagwaarde ben je eigenlijk verplicht de klant te adviseren de auto niet te laten repareren.
Wij ruilen zo'n auto dan in of geven er een bewijs van vrijwaring voor.

Omdat wij allen duurdere auto's verkopen gaan die afgekeurde auto's naar een handelaar die ze per 5 of 10 tegelijk koopt.
Soms knappen ze auto's op met sloop onderdelen en verkopen hem weer, dat is geen oplichting ze investeren veel arbeid.

Als consument heb je diverse mogelijkheden zaken te controleren

Een globale waarde inschatting van je auto
https://www.anwb.nl/auto/koerslijst#/kenteken

En als je het niet eens bent met je APK keuring
https://www.autoweetjes.com/RDW-over-apk.html

De Rijksdienst wegverkeer keurt je auto opnieuw en is hij onterecht afgekeurd volgt goedkeuring en het bedrijf krijgt strafpunten
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
jo12345 schreef:
03-11-2018 17:19
Maar goed, ik zou met zo'n oude auto nooit naar een autochtone Nederlandse garage gaan. Die zijn gewoon absurd duur en lichten je eigenlijk standaard op.
Bij dat soort garages rijd je nooit weg zonder €1000,- af te tikken.

Met zo'n oude auto zou ik altijd naar een van de vele "mannetjes" gaan in de wat mindere buurten van de stad. Die kunnen vaak met wat tweedehands onderdelen en wat kunst en vliegwerk het voor minder als een derde doen.
Klopt maar voor goede diagnoses en zeker aan nieuwere auto's kan je beter naar een dealer of goede vakgarage gaan.
Als een dealer of een vakgarage een fout maakt kan je terug vallen op de BOVAG of de dealer organisatie bij een "mannetje" niet.

Ik heb ze wekelijks aan mijn bureau, mensen die al een vermogen hebben betaald aan reparaties bij "mannetjes" en uiteindelijk nog €1000,- bij mij aftikken voor een garantie die wel zinvol is en met garantie.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
wittegeit schreef:
03-11-2018 17:54
Het is ook een wisselwerking he. Als garagehouder hoor je eerlijk en transparant te zijn en ook mensen met minder kennis van zaken uitleg te geven. Aan de andere kant horen mensen met minder kennis daar ook voor open te staan en niet meteen iemand als 'louche' af te doen omdat ze het niet begrijpen,
Wat ook handig is is dat mensen een beetje bijtijds aan de bel trekken als er iets mis lijkt te zijn. TO is al meerdere keren gestrand met een haperende koppeling en schrijft over een trillende/krakende auto. Dan kun je een leek zijn maar je weet dat er iets mis is. Je kunt dan gewoon door blijven rijden totdat de APK uitgevoerd moet worden maar je kunt er ook voor kiezen om er eerder naar te laten kijken zodat de schade hopelijk wat beperkt blijft. En ook voor je eigen veiligheid want je weet niet wat er aan de hand is met een trillende en krakende auto. Ik zou daar persoonlijk niet mee door blijven rijden zonder dat ik zou weten wat het is.
Dat het een branche is waar de eerlijkheid niet zo normaal is als ne zou wensen blijkt helaas wel uit onderzoeken van bijvoorbeeld Consumentenbond. En jouw reactie heeft niets te maken met de vermeende oneerlijke handelswijze die de TO beschrijft. Wat jouw opmerkingen over dom oordelen nu niet bepaald ontdoet van een zekere humor.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
03-11-2018 18:04
Dat het een branche is waar de eerlijkheid niet zo normaal is als ne zou wensen blijkt helaas wel uit onderzoeken van bijvoorbeeld Consumentenbond. En jouw reactie heeft niets te maken met de vermeende oneerlijke handelswijze die de TO beschrijft. Wat jouw opmerkingen over dom oordelen nu niet bepaald ontdoet van een zekere humor.
Daar heb je een punt.
Er zitten piraten tussen , het is ook verleidelijk om snel "geld te maken"

Het is ook een branche waar klanten denken allerlei rechten te hebben die ze dan uiteindelijk niet hebben en dan exploderen en
internet vol kliederen met klaag verhalen waarbij ze maar de halve waarheid vertellen.

Op een verjaardag is het ook leuker om over garages te klagen dan over je groenteboer :lol:
wittegeit schreef:
03-11-2018 17:25
Klopt. Net zoals er veel particulieren dom en onwetend zijn en door hun eigen onkunde anderen dan weer als louche beoordelen. Zo is de cirkel weer rond.
Zo. Voel je je aangesproken?
En ik doe mensen of zaken niet af als ‘louche’ omdat ik iets niet begrijp. Ik begrijp prima wat van auto’s.
hollebollegijs schreef:
03-11-2018 17:58
Dit

Ik doe o.a. APK's

Als een auto afgekeurd is en de kosten overstijgen de dagwaarde ben je eigenlijk verplicht de klant te adviseren de auto niet te laten repareren.
Wij ruilen zo'n auto dan in of geven er een bewijs van vrijwaring voor.

Omdat wij allen duurdere auto's verkopen gaan die afgekeurde auto's naar een handelaar die ze per 5 of 10 tegelijk koopt.
Soms knappen ze auto's op met sloop onderdelen en verkopen hem weer, dat is geen oplichting ze investeren veel arbeid.

Als consument heb je diverse mogelijkheden zaken te controleren

Een globale waarde inschatting van je auto
https://www.anwb.nl/auto/koerslijst#/kenteken

En als je het niet eens bent met je APK keuring
https://www.autoweetjes.com/RDW-over-apk.html

De Rijksdienst wegverkeer keurt je auto opnieuw en is hij onterecht afgekeurd volgt goedkeuring en het bedrijf krijgt strafpunten
Bedankt voor de duidelijke reactie. Kans is dus groot dat hij hem ala loop of sloop heeft doorverkocht aan een handelaar die besloten heeft hem nog, al dan niet provisorisch, op te kalefateren. Neemt het vreemde gevoel wel iets weg. Dankjewel :mrgreen:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven