Kerst met eigen gezin
zondag 4 november 2018 om 09:41
Al sinds een paar jaar vier ik kerst met steeds meer tegenzin. We vieren het altijd bij mijn schoonouders thuis met alle kinderen en kleinkinderen. Echt thuis/gezellig vind ik het daar niet maar het is de familie van mijn man. Het voelt ook voor hem steeds meer als een verplichting. We wilden het aanvangstijdstip wijzigen dit jaar maar werden min of meer gesommeerd er dan te zijn. Er was weinig flexibiliteit in combinatie met onze eventuele andere plannen.
Daarnaast is er nog mijn familie waar we niets structureel/tradities mee doen. Wel is mijn vader hulpbehoevend en voel ik vaak de plicht iets met hem te organiseren. Mijn moeder is overleden. Mijn familiebanden zijn gecompliceerd.
We hebben zelf drie kinderen.(groep 8-6-3)
Ik wil meer mijn eigen tradities met kerst gaan vormgeven. Ik ben bang dat mijn kinderen vooral terug gaan kijken op gestresst en gehaast ipv echt fijn samenzijn. Ik kijk er iig nooit zo op terug. Wel op mijn eigen jeugd- gingen we altijd naar de film.
Hoe vier JIJ met je eigen gezin kerst? Welke tradities heb jij? Wat doe je met kerst?
Ik heb vooral het gevoel dat we de kerst van mijn schoonouders vieren ipv dat we zelf onze kerst vormgeven. Het liefste zouden we het bij ons vieren maar qua ruimte ligt dat moeilijker (iig met alle familieleden erbij- alleen opa en oma kan wel) Ik denk ook dat schoonouders gewoon star zeggen- we vieren het altijd zo dus we komen niet. Is het me dat waard? Mijn vader/familie/schoonfamilie afwisselen om en om per jaar? Toch kerstavond pa, 1e kerstdag schoonouders -2e kerstdag zelf iets doen?
Daarnaast is er nog mijn familie waar we niets structureel/tradities mee doen. Wel is mijn vader hulpbehoevend en voel ik vaak de plicht iets met hem te organiseren. Mijn moeder is overleden. Mijn familiebanden zijn gecompliceerd.
We hebben zelf drie kinderen.(groep 8-6-3)
Ik wil meer mijn eigen tradities met kerst gaan vormgeven. Ik ben bang dat mijn kinderen vooral terug gaan kijken op gestresst en gehaast ipv echt fijn samenzijn. Ik kijk er iig nooit zo op terug. Wel op mijn eigen jeugd- gingen we altijd naar de film.
Hoe vier JIJ met je eigen gezin kerst? Welke tradities heb jij? Wat doe je met kerst?
Ik heb vooral het gevoel dat we de kerst van mijn schoonouders vieren ipv dat we zelf onze kerst vormgeven. Het liefste zouden we het bij ons vieren maar qua ruimte ligt dat moeilijker (iig met alle familieleden erbij- alleen opa en oma kan wel) Ik denk ook dat schoonouders gewoon star zeggen- we vieren het altijd zo dus we komen niet. Is het me dat waard? Mijn vader/familie/schoonfamilie afwisselen om en om per jaar? Toch kerstavond pa, 1e kerstdag schoonouders -2e kerstdag zelf iets doen?
zondag 4 november 2018 om 09:49
Wij zijn dit jaar vroeg geweest met het maken van de afspraken.
Dat resulteerde in dat we eerste dag de opa's en oma's hier hebben, de 2e is voor ons zelf.
Hoeven wij er niet op uit. Krummel kan lekker haar eigen gang gaan met haar speelgoed en ook de hond hoeft niet mee op sleeptouw.
Is de eerste keer dit jaar dat we het zo doen, dus ben benieuwd.
Dat resulteerde in dat we eerste dag de opa's en oma's hier hebben, de 2e is voor ons zelf.
Hoeven wij er niet op uit. Krummel kan lekker haar eigen gang gaan met haar speelgoed en ook de hond hoeft niet mee op sleeptouw.
Is de eerste keer dit jaar dat we het zo doen, dus ben benieuwd.
zondag 4 november 2018 om 09:52
We wilden het aanvangstijdstip wijzigen dit jaar maar werden min of meer gesommeerd er dan te zijn.
Daar ben je toch zelf bij? Als jij pas rond etenstijd wil komen en zij willen dat je er de hele dag bent, dan zeg je gewoon "heel gezellig, maar overdag hebben we al andere plannen dus we zijn er om 17.00 uur".
Daar ben je toch zelf bij? Als jij pas rond etenstijd wil komen en zij willen dat je er de hele dag bent, dan zeg je gewoon "heel gezellig, maar overdag hebben we al andere plannen dus we zijn er om 17.00 uur".
Tjezus, wat vals
zondag 4 november 2018 om 10:02
Tja, het aanvangstijdstip wijzigen kun je niet als je ergens uitgenodigd bent. De gastheer/vrouw bepaalt dat meestal. Je kunt wel later komen natuurlijk.
Dat lees ik hier dus heel vaak, dat mensen willen of eisen dat de gastvrouw/heer hun plannen aanpassen aan de gasten. Maar zo werkt het hele systeem van uitnodigen en accepteren gewoon niet. Als iemand een leuk plan bedenkt en gasten uitnodigt dan voelt het als een aanval als iedereen er zijn mening en eisen over gaat uiten. Je wordt uitgenodigd en je kunt twee dingen doen, accepteren en gaan, of afwijzen en niet gaan. Heel soms is er nog een derde manier en dat is vragen of het oké is dat *je later aansluit, *je eerder weg gaat.
Open nooit de aanval op de reeds gemaakte plannen.
Wil je kerst heel anders gaan vieren, ga dan op een neutraal moment hierover in gesprek, niet als de plannen al gemaakt zijn. In juni of zo.
Dat lees ik hier dus heel vaak, dat mensen willen of eisen dat de gastvrouw/heer hun plannen aanpassen aan de gasten. Maar zo werkt het hele systeem van uitnodigen en accepteren gewoon niet. Als iemand een leuk plan bedenkt en gasten uitnodigt dan voelt het als een aanval als iedereen er zijn mening en eisen over gaat uiten. Je wordt uitgenodigd en je kunt twee dingen doen, accepteren en gaan, of afwijzen en niet gaan. Heel soms is er nog een derde manier en dat is vragen of het oké is dat *je later aansluit, *je eerder weg gaat.
Open nooit de aanval op de reeds gemaakte plannen.
Wil je kerst heel anders gaan vieren, ga dan op een neutraal moment hierover in gesprek, niet als de plannen al gemaakt zijn. In juni of zo.
zondag 4 november 2018 om 10:06
TanteBedelia schreef: ↑04-11-2018 09:47Ik vraag mij af hoeveel topics er dit jaar komen.. En in januari hoe vervelend de kerstdagen waren met familie.
Bespreek het met partner ga naar familie en zeg het eerlijk. Ik begrijp dat nooit.
Ja, want kerst is zoooo vredelievend. Elk jaar is er weer gezeik.
zondag 4 november 2018 om 10:08
Zeg tijdens het diner "volgend jaar vieren we het anders". en geef dan aan hoe.
kans dat er dan weinig reactie komt, en is het maar vast gezegd.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
zondag 4 november 2018 om 10:10
Heel veel mensen hebben te maken met gescheiden ouders, dus dan moet je het sowieso al 2x vieren met je eigen familie en je partner heeft ook familie waarvan de ouders ook gescheiden kunnen zijn, dus dan heb je eigenlijk al vier dagen nodig en dan heb je als gezin nog niks gedaan, alleen het programma van anderen afgelopen (als dat al lukt qua planning).
zondag 4 november 2018 om 10:10
Jonesboro schreef: ↑04-11-2018 09:41.We wilden het aanvangstijdstip wijzigen dit jaar maar werden min of meer gesommeerd er dan te zijn. Er was weinig flexibiliteit in combinatie met onze eventuele andere plannen. Pardon? Dat bepalen jullie toch zelf? Zolang je hier in meegaat verandert er niets. Deel gewoon mee, we komen om die en die tijd. Graag of niet. Doen ze vervelend dan kun je of kiezen om aan je eigen schema vast te houden of om helemaal niet te komen.
Ik wil meer mijn eigen tradities met kerst gaan vormgeven. Ik ben bang dat mijn kinderen vooral terug gaan kijken op gestresst en gehaast ipv echt fijn samenzijn. Ik kijk er iig nooit zo op terug. Wel op mijn eigen jeugd- gingen we altijd naar de film. Trek je eigen plan. Ga in de middag lekker naar de film en rij dan op je gemak naar de familie.
We’re all mad here
zondag 4 november 2018 om 10:11
Dat lijkt me niet het goede moment. Als iemand dat ineens out of the blue zou zeggen tijdens het kerstdiner zou ik denken dat er iets is voorgevallen.Lopervanhiernaardaar schreef: ↑04-11-2018 10:08Zeg tijdens het diner "volgend jaar vieren we het anders". en geef dan aan hoe.
kans dat er dan weinig reactie komt, en is het maar vast gezegd.
zondag 4 november 2018 om 10:13
Als kind wou ik vooral spelletjes doen bij de kerstboom, liedjes zingen, stol en banketstaaf eten en dan had ik eigenlijk al niet veel trek meer in de gebraden gevulde kip (en de hele geïrriteerde sfeer die met het bereiden van het diner gepaard ging). Maar tegen de tijd dat het toetje op tafel kwam was dat ook wel weer voorbij. Ik had heel mooie goudpapieren kandelaars gemaakt op school en we knoeiden met kaarsen en kaarsvet terwijl we kaartten (om centen voor de gelegenheid).
Toen ik aanvankelijk getrouwd was gingen we 's morgens een (paar) uur bij zijn moeder op bezoek en 's avonds kwamen er een paar van zijn andere familieleden langswaaien. Dat werd steeds minder; die hadden hun eigen gezinnen en we vonden het niet erg om ze niet persoonlijk te zien aangezien wij ook de kerst liever ontspannen vierden. Ikzelf houd niet van presteren en de stress die daarmee gepaard gaat. En groeten kan je ook zonder persoonlijk langs te komen.
Maar ik doe er qua versiering veel aan. Dat vind ik zelf het belangrijkste. Mooie bloemstukken enzo.
Het diner is nogal eenzijdig haha. Haas met saus en champignons en tiramisu zelfgemaakt. Maar dit jaar ga ik echt iets originelers maken.
Toen ik aanvankelijk getrouwd was gingen we 's morgens een (paar) uur bij zijn moeder op bezoek en 's avonds kwamen er een paar van zijn andere familieleden langswaaien. Dat werd steeds minder; die hadden hun eigen gezinnen en we vonden het niet erg om ze niet persoonlijk te zien aangezien wij ook de kerst liever ontspannen vierden. Ikzelf houd niet van presteren en de stress die daarmee gepaard gaat. En groeten kan je ook zonder persoonlijk langs te komen.
Maar ik doe er qua versiering veel aan. Dat vind ik zelf het belangrijkste. Mooie bloemstukken enzo.
Het diner is nogal eenzijdig haha. Haas met saus en champignons en tiramisu zelfgemaakt. Maar dit jaar ga ik echt iets originelers maken.
retrostar wijzigde dit bericht op 04-11-2018 10:22
7.88% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zondag 4 november 2018 om 10:14
Je hoeft toch geen hele dagen met familie te zijn?
Op een van de kerstdagen 's ochtends naar pa en 's middags naar schoonfamilie. Zo heb je kerstavond en een hele kerstdag voor je gezin.
En over tradities: die ontstaan. Ze krampachtig maken werkt niet in mijn ogen. Stel je wil de bios-traditie in jouw gezin invoeren. Wat als er geen leuke film is, of de bios besluit op eerste kerstdag dicht te zijn?
Eén avond of dag samen met het gezin doorbrengen, op welke manier dan ook, lijkt me een betere "traditie".
Op een van de kerstdagen 's ochtends naar pa en 's middags naar schoonfamilie. Zo heb je kerstavond en een hele kerstdag voor je gezin.
En over tradities: die ontstaan. Ze krampachtig maken werkt niet in mijn ogen. Stel je wil de bios-traditie in jouw gezin invoeren. Wat als er geen leuke film is, of de bios besluit op eerste kerstdag dicht te zijn?
Eén avond of dag samen met het gezin doorbrengen, op welke manier dan ook, lijkt me een betere "traditie".
zondag 4 november 2018 om 10:19
traditie met kerst is dat de familie erbij hoort. Natuurlijk is dat niet altijd even jofel maar het is gewoon zo. Naast die ene dag (middag? avond?) bij de schoon, ik neem aan dat je je kinderen dan ook meeneemt? zijn er nog 1,5 kerstdagen over om iets te doen met je gezin alleen. Als je gestresst bent en bang bent dat de kinderen daar last van hebben zou ik daar iets aan doen
zondag 4 november 2018 om 10:19
Wij hebben geen echte tradities. Vaak gaan we een van de dagen naar de schoonfamilie. Kan ook bij ons, we wisselen dat altijd een beetje af. Dat is vaak wel een hele dag, van 13u tot 22u oid. Inmiddels ben ik daar wel aan gewend, maar vind het soms wel vervelend. Want als we iets anders bij schoonouders hebben, bijvoorbeeld een etentje voor hun trouwdag oid zijn we vaak ook al om 13u uitgenodigd. Gelukkig zijn het lieve mensen en dat maakt een hoop goed.
De andere kerstdag gaan we naar mijn moeder of vieren we zelf samen. Mijn moeder moet vaak werken met kerst, dus dan halen we dat later een keer in. Bovendien hecht die er ook niet zoveel waarde aan en snapt ze ook dat we t fijn vinden om 1 dag voor onszelf te hebben.
De afgelopen jaren hadden we het makkelijk, want toen waren we op vakantie. Toch hoorde ik pas van ander familielid dat schoonmoeder dat erg jammer vond. Tja dat is dan zo, en anders moet ze het maar zelf zeggen. We doen dat niet expres om de kerst te ontwijken. Meer omdat het heerlijk is in de winter lekker naar de zon te gaan en het minder vakantiedagen kost door 3 feestdagen.
Wat we ook weleens gedaan hebben is op kerstavond bij schoonouders langsgaan, samen naar de kerk en dan blijven slapen. Kerstontbijt en dan naar huis. Lekker een keer qualitytime met zijn vieren en de rest van de kerst voor onszelf.
Maar wat je ook doet, wees eerlijk. Wn als je voor de lieve vrede gaat, sta dan achter je beslissing en ga niet lopen stressen en zeiken. Dat is ook niet leuk voor je kinderen, daar heb je zelf ook een aandeel in. Dan moet je ook gewoon gaan, niet zeuren over wanneer je er moet zijn en het gewoon gezellig maken.
En je hebt dan toch kerstavond en een andere kerstdag om nog wel je eigen tradities vorm te geven?
De andere kerstdag gaan we naar mijn moeder of vieren we zelf samen. Mijn moeder moet vaak werken met kerst, dus dan halen we dat later een keer in. Bovendien hecht die er ook niet zoveel waarde aan en snapt ze ook dat we t fijn vinden om 1 dag voor onszelf te hebben.
De afgelopen jaren hadden we het makkelijk, want toen waren we op vakantie. Toch hoorde ik pas van ander familielid dat schoonmoeder dat erg jammer vond. Tja dat is dan zo, en anders moet ze het maar zelf zeggen. We doen dat niet expres om de kerst te ontwijken. Meer omdat het heerlijk is in de winter lekker naar de zon te gaan en het minder vakantiedagen kost door 3 feestdagen.
Wat we ook weleens gedaan hebben is op kerstavond bij schoonouders langsgaan, samen naar de kerk en dan blijven slapen. Kerstontbijt en dan naar huis. Lekker een keer qualitytime met zijn vieren en de rest van de kerst voor onszelf.
Maar wat je ook doet, wees eerlijk. Wn als je voor de lieve vrede gaat, sta dan achter je beslissing en ga niet lopen stressen en zeiken. Dat is ook niet leuk voor je kinderen, daar heb je zelf ook een aandeel in. Dan moet je ook gewoon gaan, niet zeuren over wanneer je er moet zijn en het gewoon gezellig maken.
En je hebt dan toch kerstavond en een andere kerstdag om nog wel je eigen tradities vorm te geven?
zondag 4 november 2018 om 10:21
Tweede Kerstdag is hier voor onszelf. Eerste Kerstdag vieren we bij mijn familie. Tweede Kerstdag nodigen we altijd voor de vorm mijn schoonfamilie uit, maar die komt nooit. Ze wonen ver weg, dus dat is ook wel te begrijpen en we zien elkaar genoeg door het jaar heen. Ik denk dat zij ook geen zin hebben in een volgepropte kerst.
Wat wij doen op Tweede Kersdag: lekker rustig aan, brunchen, wandelen, daarna film kijken of zo met wat hapjes en daarna vroeg gourmetten. Open haard en kaarsjes aan. Gewoon gezellig en relaxed, kerst in joggingbroek
Wat wij doen op Tweede Kersdag: lekker rustig aan, brunchen, wandelen, daarna film kijken of zo met wat hapjes en daarna vroeg gourmetten. Open haard en kaarsjes aan. Gewoon gezellig en relaxed, kerst in joggingbroek
zondag 4 november 2018 om 10:22
ja dat is natuurlijk de ultieme gedachte achter het kerstfeestgemini2011 schreef: ↑04-11-2018 10:19Wij hebben geen echte tradities. Vaak gaan we een van de dagen naar de schoonfamilie. Kan ook bij ons, we wisselen dat altijd een beetje af. Dat is vaak wel een hele dag, van 13u tot 22u oid. Inmiddels ben ik daar wel aan gewend, maar vind het soms wel vervelend. Want als we iets anders bij schoonouders hebben, bijvoorbeeld een etentje voor hun trouwdag oid zijn we vaak ook al om 13u uitgenodigd. Gelukkig zijn het lieve mensen en dat maakt een hoop goed.
zondag 4 november 2018 om 10:22
Niet iedereen woont zo dichtbij elkaar en veel familie is gescheiden en wil het niet samen vieren.RoseHip schreef: ↑04-11-2018 10:14Je hoeft toch geen hele dagen met familie te zijn?