Uit huis?
dinsdag 13 november 2018 om 13:37
Goedemiddag allemaal,
Wat zit ik in een dilemma.
Vorige maand op een klein appartementje hier in de buurt gereageerd bij de woning bouw. Puur omdat ik (als student) wou kijken op welke plaats ik zou komen zodat ik kan inschatten wanneer ik eventueel een keer uit huis kan. Nu heb ik het huis! Een schok.
Ik moet ineens bedenken of ik het nu al financieel kan opbrengen want het is een super toffe buurt en ik merk dat ik het thuis zat begin te worden. En dacht ook al na over het feit om op kamers te gaan.
Nu ben ik aan het budgetteren of ik het kan opbrengen zonder lening :
Appartement 45 m2
Nu is de kale huur €395,- excl servicekosten a €19
Hiervoor krijg ik €184 huur toeslag.
De kosten van gas licht water schat ik in als €80 per maand
Internet €20 p m
Gemeentelijke heffingen en water €30 p m
Telefoon abonnement €10 p m
Zorg verzekering €100
Toeslag €94
Schat ik dit zo goed in?
Uiteraard weet ik dat ik een huis moet inrichten, hier heb ik spaargeld voor.
Heeft iemand enig idee welke kosten ik ben vergeten?
En hoeveel kosten boodschappen voor een 1 persoons (niet te luxe) huishouden?
Alvast bedankt!
Wat zit ik in een dilemma.
Vorige maand op een klein appartementje hier in de buurt gereageerd bij de woning bouw. Puur omdat ik (als student) wou kijken op welke plaats ik zou komen zodat ik kan inschatten wanneer ik eventueel een keer uit huis kan. Nu heb ik het huis! Een schok.
Ik moet ineens bedenken of ik het nu al financieel kan opbrengen want het is een super toffe buurt en ik merk dat ik het thuis zat begin te worden. En dacht ook al na over het feit om op kamers te gaan.
Nu ben ik aan het budgetteren of ik het kan opbrengen zonder lening :
Appartement 45 m2
Nu is de kale huur €395,- excl servicekosten a €19
Hiervoor krijg ik €184 huur toeslag.
De kosten van gas licht water schat ik in als €80 per maand
Internet €20 p m
Gemeentelijke heffingen en water €30 p m
Telefoon abonnement €10 p m
Zorg verzekering €100
Toeslag €94
Schat ik dit zo goed in?
Uiteraard weet ik dat ik een huis moet inrichten, hier heb ik spaargeld voor.
Heeft iemand enig idee welke kosten ik ben vergeten?
En hoeveel kosten boodschappen voor een 1 persoons (niet te luxe) huishouden?
Alvast bedankt!
woensdag 14 november 2018 om 11:32
Ik hoop ook dat mijn gevoel tijdens de bezichtiging wel gaat zeggen wat ik ga doen. Maar blijft lastig haha
woensdag 14 november 2018 om 21:06
Nou dat klinkt fantastisch! Ik zou het doen en je klinkt zelf al enthousiast dus stiekum weet je het volgens mij alStudent2020 schreef: ↑14-11-2018 20:59Nou ik heb gekeken; een nieuwe badkamer zit erin.
Keuken wordt volgende maand opnieuw geplaatst en een nieuwe keuken vloer en de gang krijgt ook nieuwe tegels.
Ziet er top uit!
Nu nog beslissen...
zaterdag 17 november 2018 om 00:10
Vanochtend getekend! Wauw ik moest bijna huilen omdat ik bij mijn mama weg ga. Alleen ben er wel blij mee, halverwege januari krijg ik de sleutel en ik mag nog een nieuwe keuken uitzoeken ook!Dierenvriend97 schreef: ↑16-11-2018 11:08Klinkt super goed! En alles nieuw!
Zal even wennen zijn maar je eigen plekje is echt wel lekker!
Heb je al besloten?
zaterdag 17 november 2018 om 00:30
Gefeliciteerd, en het is vast spannend om weg te gaan, maar zo ver ga je niet. Misschien kun je als student nog korting krijgen op verzekering ,zo hoog zal de waarde van je meubels niet zijn.Kringloper heeft soms ook leuk spul, vooral als je nu al denkt dat het maar een paar jaar is. ooms en tantes hebben vaak ook wel wat over. Leuk dat je een keuken uit mag zoeken. Ik hoorde ergens dat zwart in de mode is, maar hou er rekening mee dat je daar ieder spettertje op ziet.Student2020 schreef: ↑17-11-2018 00:10Vanochtend getekend! Wauw ik moest bijna huilen omdat ik bij mijn mama weg ga. Alleen ben er wel blij mee, halverwege januari krijg ik de sleutel en ik mag nog een nieuwe keuken uitzoeken ook!
Weet niet of je sinterklaas of kerst viert, maar nu kun je vast cadeautjes genoeg bedenken, ook handig
Er is trouwens ook een site: berekenuwrecht.nl ( of berekenjerecht.nl ik vergeet dat altijd) waar je kunt kijken of je nog ergens een voordeeltje kunt halen.
En voor dat bedrag wat je betaalt hebben veel studenten maar 1 kamertje en huisgenoten. Eigen ruimte is wel een boterham pindakaas waard
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zaterdag 17 november 2018 om 00:40
nlies schreef: ↑17-11-2018 00:30Gefeliciteerd, en het is vast spannend om weg te gaan, maar zo ver ga je niet. Misschien kun je als student nog korting krijgen op verzekering ,zo hoog zal de waarde van je meubels niet zijn.Kringloper heeft soms ook leuk spul, vooral als je nu al denkt dat het maar een paar jaar is. ooms en tantes hebben vaak ook wel wat over. Leuk dat je een keuken uit mag zoeken. Ik hoorde ergens dat zwart in de mode is, maar hou er rekening mee dat je daar ieder spettertje op ziet.
Weet niet of je sinterklaas of kerst viert, maar nu kun je vast cadeautjes genoeg bedenken, ook handig
Er is trouwens ook een site: berekenuwrecht.nl ( of berekenjerecht.nl ik vergeet dat altijd) waar je kunt kijken of je nog ergens een voordeeltje kunt halen.
En voor dat bedrag wat je betaalt hebben veel studenten maar 1 kamertje en huisgenoten. Eigen ruimte is wel een boterham pindakaas waard
Bedankt voor de site, die zegt dat ik recht heb op huur en zorgtoeslag. Dit wist ik (gelukkig) al wel. Had ik ook meegenomen in mijn berekening.
Ga van de week nog om tafel met de huidige bewoners, wellicht kan ik nog wat dingen overnemen zoals het badkamer kastje, vloerbedekking in de slaapkamer en hordeur oid. Even kijken hoe of wat en wat ze ervoor willen hebben, als ze er de hoofdprijs voor willen koop ik het liever zelf nieuw: ben ook niet van plan om duizenden euro’s te investeren. Helaas doordat de keuken vloer en gang vloer eruit gehaald wordt moet ik het hele huis (op de slaapkamer na) opnieuw een vloer in leggen. (40m2) ook door de nieuwe keuken moet ik een eigen kookplaat aanschaffen en een afzuigkap. De eigenaren bieden dit namelijk ook niet ter overname aan. Ga maar eens uitzoeken of ik op inductie wil koken of gas (gasaansluiting zit er wel). Maar kijken wat voordeliger is, enige wat veranderd moet worden als ik op elektra wil koken is dat er een extra groep aangelegd moet worden in de meter kast. (Lang leve mijn super handige aanplak-pappa!)
zaterdag 17 november 2018 om 14:43
Hand meegelezen, maar wilde je even feliciteren! Ik denk dat het een goede beslissing is, ook al is het logisch spannend. Uit huis gaan is voor de meeste mensen stiekem toch best eng, zeker als je het thuis verder prima hebt, geen problemen etc. Maar dit klinkt als een hele mooie kans, goede prijs, goed moment voor je. En ook als je over 1,5/2 jaar toch wilt gaan samenwonen, is dit een ervaring die je meeneemt.
Heel veel geluk in je nieuwe huisje, en heel veel plezier met inrichten!
Heel veel geluk in je nieuwe huisje, en heel veel plezier met inrichten!
zaterdag 17 november 2018 om 15:19
Student2020 schreef: ↑17-11-2018 00:10Vanochtend getekend! Wauw ik moest bijna huilen omdat ik bij mijn mama weg ga. Alleen ben er wel blij mee, halverwege januari krijg ik de sleutel en ik mag nog een nieuwe keuken uitzoeken ook!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zaterdag 17 november 2018 om 16:06
.Student2020 schreef: ↑13-11-2018 14:18Ik twijfel zo...
Thuis wonen = sparen
Uit huis gaan = vrijheid
Voor beide voel ik wel wat haha
Ik zou het doen. Het is een goedkope woning en als je straks gaat werken kun je het helemaal makkelijk betalen.
zaterdag 17 november 2018 om 16:13
Oh absoluut doen!!! Zeker omdat je huurtoeslag krijgt. Voor boodschappen zou ik ca 200,- per maand inschatten. En een tip: pin 50,- per week en doe daarvan je boodschappen. Geld dat je overhoudt aan het einde van de week in een spaarpot doen. En 1x per half jaar die spaarpot leeghalen en iets lekkers voor jezelf van kopen. Of als het veel geld is: terugstorten op je rekening.
zaterdag 17 november 2018 om 19:41
Ik heb de verzekering van Zekur. Internet provider heb ik nog niet maar kreeg via via de tip om voor Telfort te gaan, die zou betaalbaar zijn.Henk-en-Roelie schreef: ↑13-11-2018 14:06Kan prima. Gefeliciteerd!!!
vraagje: welk internetprovider heb je en welke zorgverzekeraar?
zaterdag 17 november 2018 om 20:00
Leuk joh! Inrichten van je echte eigen eerste stekkie is hartstikke leuk, ik ben nog altijd trots als een pauw op het mijne (ik ben nu anderhalf jaar het huis uit). Een beetje verdrietig zijn dat je bij je moeder weg gaat is heel normaal, had ik ook maar het is echt zo over als je eenmaal op jezelf bent en je moet maar zo denken, iedereen maakt dit door en die hebben het ook allemaal overleefd.
zondag 18 november 2018 om 23:49
Ooh die tranen heeft volgens mij iedereen. Voelt toch als afscheid terwijl het vooral een nieuw begin is.
En ik ben 27, woon 5 jaar samen, heb een kind en eet minimaal eens in de 2 weken bij mijn ouders en schoonouders.
Gezellig en zeker in jouw situatie scheelt dat nog in de kosten ook
Gefeliciteerd! Veel plezier!
En ik ben 27, woon 5 jaar samen, heb een kind en eet minimaal eens in de 2 weken bij mijn ouders en schoonouders.
Gezellig en zeker in jouw situatie scheelt dat nog in de kosten ook
Gefeliciteerd! Veel plezier!
dinsdag 20 november 2018 om 01:00
dinsdag 20 november 2018 om 01:34
Ik heb mijn gas en electra altijd via gaslicht.com aangevraagd. Daar moet je wat dingen invullen, en dan krijg je een lijstje met kosten per jaar per leverancier. Je moet wel weten hoeveel je gaat gebruiken, en dat weet je natuurlijk nog niet, maar meestal kun je ook wel gewoon gezinsgrootte (1) en grootte van het huis oid invullen en dan gaan ze uit van een gemiddelde.Student2020 schreef: ↑20-11-2018 01:00Bedankt allemaal voor de felicitaties, vandaag definitieve huurcontract gekregen. Schrik ik me ineens wezenloos , hebben ze de opleveringsdatum vervroegd. Ik krijg omstreeks 19 december al een sleutel.
Heeft iemand nog tips voor goedkope tv/internet & gas/elektra?
Bedankt allen![]()
Voor tv en internet zijn er vast ook wel zulke sites, alleen ken ik die niet. Let daar vooral op wat je precies krijgt (ze hebben heel vaak een aanbieding van bv 29 euro/maand als actieprijs, maar dan wordt het na 6 maanden ineens 69. Dan kun je er natuurlijk beter 1 hebben waar je vanaf het begin 39 betaalt, maar dat dan wel zo blijft.