Spiegelreflex camera

19-11-2018 22:38 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Ik ben opzoek naar een spiegelreflex camera.
Gewoon voor.in mn vrije tijd en om mijn werk te fotograferen .
Wat ik graag wil kunnen doen is foto's maken van kinderen, natuur en mijn bloemwerk dus ik moet van dichtbij en veraf en bewegende objecten kunnen fotograferen.zonder dat ik de lens hoef te verwisselen want de afstand fotos in de natuur zijn niet zo ver weg en het gehannes met een lens buiten heb ik liever niet.
Ik heb al veel gelezen maar sommige dingen kom ik niet uit of snap ik niet hopelijkk kunnen jullie helpen.
Ik heb al wel wat camera's in mijn lijst.
maar kan geen keus maken wat beter is voor.mijn doel.
1:canon EOS 200d
2:canon eos 800d
3:nikon d3400
En 4 een systeemcamera :canon EOS m50

Door de fotoshop in mijn stad werd een systeem camera aangeraden een beetje opgedrongen zelfs voor mijn gevoel.want dan was ik geen lens nodig om te verwisselen
Ik moet zeggen dat ik een spiegelreflex wel. Mooier eruit vind zien maar daar doe ik het niet voor natuurlijk.
Welk van deze 4 past het best bij mijn doel ?

Groetjes en alvast bedankt :photo:
moet het perse canon i=of nikkon zijn/>
200D? DIe is antiek.

Voor wat jij wil zou ik een systeemcamera doen. Geen lens kan dat alles wat jij wil in 1 lens.
Ik heb een EOS M50, systeemcamera. Ben er nog volop mee aan het oefenen, maar hij bevalt prima.
Tjezus, wat vals
Apparatuur is slechts een middel. Hoe staat het met je kennis van fotografie?
Nemaìn’ schreef:
19-11-2018 23:21
200D? DIe is antiek.

Voor wat jij wil zou ik een systeemcamera doen. Geen lens kan dat alles wat jij wil in 1 lens.
Bij een systeemcamera moet je net zo goed lenzen wisselen als je ook een beetje behoorlijk wil kunnen zoomen. Alleen de body is kleiner en lichter dan bij een spiegelreflex.

Alerrnatief is een zoomcamera (ook groot, maar je hoeft dan geen lens te wisselen) of een compact zoom-camera ofwel travelzoom camera (veel compacter, maar je levert in op de kwaliteit van de foto's).

De camera die op alle afstanden en in alle omstandigheden perfecte fotos maakt zonder van lens te wisselen, bestaat niet.
impala wijzigde dit bericht op 19-11-2018 23:51
16.22% gewijzigd
.
impala schreef:
19-11-2018 23:48
Bij een systeemcamera moet je net zo goed lenzen wisselen als je ook een beetje behoorlijk wil kunnen zoomen. Alleen de body is kleiner.

Alerrnatief is een zoomcamera (ook groot maar je hoeft dan geen lens te wisselen) of een compact zoom-camera ofwel travelzoom camera (veel compacter maar je levert in op de kwaliteit van de foto's).
Ah zie, ook dat is dus niet allesdekkend.

Wat jij wil kan niet TO. In ieder geval niet zonder consessies te doen.
Ik ben recent overgestapt naar een Sony rx10iv. Bridge camera :)
poldervrouw schreef:
20-11-2018 01:04
Ik ben recent overgestapt naar een Sony rx10iv. Bridge camera :)
Ja dat is wel een heel mooi ding. Als TO bijna 2000 euro over heeft voor haar nieuwe hobby, is dat zeker een aanrader :P
Dat type camera (ik zou het een zoomcamera noemen) zou ik haar overigens sowieso aanbevelen, gezien haar wensen.
Als ze minder geld wil uitgeven, kan ze bv eens kijken naar de Panasonic Lumix DMC-FZ1000, van rond de 500 euro. Die zoomt iets minder ver, maar nog wel ver genoeg vind ik (16x). Als je verder wil zoomen heb je toch al snel een statief nodig.
impala wijzigde dit bericht op 20-11-2018 10:57
40.54% gewijzigd
.
Waarom wil je per se Nikon of Canon? Er bestaan ook nog andere merken :)

Maar gehannes met lenzen houd je toch wel, als je macrofotografie, maar ondertussen ook portretfotografie wil gaan doen.
¡Apagando las luces!
SombraOnline schreef:
20-11-2018 09:51
Waarom wil je per se Nikon of Canon? Er bestaan ook nog andere merken :)

Maar gehannes met lenzen houd je toch wel, als je macrofotografie, maar ondertussen ook portretfotografie wil gaan doen.
En dan blijkt opeens dat het helemaal geen gehannes is ;-)

Je moet je wel realiseren dat door het kopen van een DSLR je foto's niet per definitie beter worden. Het draait uiteindelijk nog steeds om de persoon die op het knopje drukt.
anoniem_364102 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 10:51
0.49% gewijzigd
lise1985 schreef:
20-11-2018 10:46

Je moet je wel realiseren dat door het kopen van een DSLR je foto's per definitie beter worden. Het draait uiteindelijk nog steeds om de persoon die op het knopje drukt.
Je bedoelt : níet per definitie beter. Hoe goed ze kúnnen worden, hangt vooral van je lens af. Wil je perfectie, zul je meerdere én dure lenzen moeten aanschaffen. Ik denk niet perse een dslr, met een systeemcamera kom je net zo ver. Met een superzoom ben je altijd iets beperkter en met een travelzoom nog meer.

En gehannes is het natuurlijk wel. En gesleep ook. Ook zul je (buiten) meer onverwachte foto momenten missen omdat je net de verkeerde lens op hebt staan.

Edit : ah al aangepast :P
impala wijzigde dit bericht op 20-11-2018 10:55
19.76% gewijzigd
.
impala schreef:
20-11-2018 10:49
Je bedoelt : níet per definitie beter. Hoe goed ze kúnnen worden, hangt vooral van je lens af. Wil je prefectie, zul je meerdere én dure lenzen moeten aanschaffen. Ik denk niet perse een dslr, met een systeemcamera kom je net zo ver.

En gehannes is het natuurlijk wel. En gesleep ook. Ook zul je buiten meer foto momenten missen omdat je net de verkeerde lens op hebt staan.
Dat bedoelde ik ja haha.

Ik heb twee bodies dus ik heb daardoor minder 'gehannes' met lenzen doordat ik in de regel niet hoef te wisselen in het veld.
lise1985 schreef:
20-11-2018 10:52
Dat bedoelde ik ja haha.

Ik heb twee bodies dus ik heb daardoor minder 'gehannes' met lenzen doordat ik in de regel niet hoef te wisselen in het veld.
Dat is wel de beste oplossing ja. Maar nog meer gesleep.
.
lise1985 schreef:
20-11-2018 10:46

Je moet je wel realiseren dat door het kopen van een DSLR je foto's niet per definitie beter worden. Het draait uiteindelijk nog steeds om de persoon die op het knopje drukt.
Dat is zeker waar, haha. Een cursus lijkt me geen overbodige luxe voor TO...
¡Apagando las luces!
impala schreef:
20-11-2018 10:53
Dat is wel de beste oplossing ja. Maar nog meer gesleep.
Beetje offtopic zo, maar met twee bodies heb ik juist minder gesleep, doordat ik geen tas met objectieven meer mee hoef te slepen. In de regel heb ik voor het doel waarvoor ik op pad ga, niet meer dan twee objectieven nodig heb (ik heb er wel meer).
Om elke schouder een strap met body en objectief en that's it.
lise1985 schreef:
20-11-2018 10:56
Beetje offtopic zo, maar met twee bodies heb ik juist minder gesleep, doordat ik geen tas met objectieven meer mee hoef te slepen. In de regel heb ik voor het doel waarvoor ik op pad ga, niet meer dan twee objectieven nodig heb (ik heb er wel meer).
Om elke schouder een strap met body en objectief en that's it.
Nou ja, of je nou een tas en een camera meesleept of twee camera's zonder tas dat maakt m.i. weinig uit. Maar handiger is het zeker!
.
Als ik je zo lees zou ik mij eerst wat meer verdiepen in fotografie.
Er is zoveel te vinden aan informatie voor elke fotograaf.

En vermijd vooral de betreffende winkel waar je voor advies bent geweest!

Edit: en sommige reacties hier: de werking van een systeemcamera is anders dan die van een spiegelreflex daarom is het mogelijk deze kleiner en lichter te maken. Het heeft absoluut niets met lenzen te maken.
Ik zou in elk geval niet kiezen voor maximale zoom, maar liever voor meer snelheid/lichtgevoeligheid en sowieso een groothoekstand. Anders loop je tegen teveel beperkingen aan. Maar te weinig zoom is ook niet fijn voor een allround camera als je ook dieren wil pakken of 'stiekem' portretten van mensen. Zo rond de 15x is wel ideaal als compromis. Kun je nog aardig ver weg komen zonder teveel verlies en zonder dat het je 2000 euro gaat kosten.
impala wijzigde dit bericht op 20-11-2018 11:19
9.94% gewijzigd
.
Hetvrijewoord schreef:
20-11-2018 11:06
Als ik je zo lees zou ik mij eerst wat meer verdiepen in fotografie.
Er is zoveel te vinden aan informatie voor elke fotograaf.

En vermijd vooral de betreffende winkel waar je voor advies bent geweest!

Edit: en sommige reacties hier: de werking van een systeemcamera is anders dan die van een spiegelreflex daarom is het mogelijk deze kleiner en lichter te maken. Het heeft absoluut niets met lenzen te maken.
Klopt. Er gaan in principe dezelfde losse lenzen op. En vooral die bepalen hoe goed het resultaat wordt. Naast de fotograaf zelf natuurlijk :P
.
Toen ik me ging orienteren op een nieuwe camera heb ik overwogen om ipv een dslr een systeemcamera te kopen. Met de achterliggende gedachte inderdaad het gewicht.
Maar als je lenzen hebt in het hogere segment dan zijn die net zo goed heel zwaar en voor het totale gewicht (body en 3 lenzen in 1 tas) maakt het dan weinig meer uit.

To, de enige reden die je geeft om een dslr te willen is dat dat er mooier uitziet. Heb je nog andere redenen? En heb je in die winkel verschillende modellen uit kunnen proberen? Kunnen voelen wat je lekkerder in de hand vind liggen; een systeemcamera of een dslr? Proeffoto's kunnen maken?
Zo niet, dan zou ik alsnog naar een goede speciaalzaak gaan en opnieuw gaan overleggen.

Oh, en kijk ook naar andere merken. Sony doet het bijv. heel goed met allerlei technologische vernieuwingen.
Head* schreef:
20-11-2018 11:26
Toen ik me ging orienteren op een nieuwe camera heb ik overwogen om ipv een dslr een systeemcamera te kopen. Met de achterliggende gedachte inderdaad het gewicht.
Maar als je lenzen hebt in het hogere segment dan zijn die net zo goed heel zwaar en voor het totale gewicht (body en 3 lenzen in 1 tas) maakt het dan weinig meer uit.
Dit kan ik niet onderschrijven. Ik heb een systeemcamera (dus zonder spiegel), met een lens in 'het hogere segment'. De vergelijkbare lens bij een digitale spiegelreflex is 2x zo groot, 2x zo zwaar én 2x zo duur. Echt waar. En dat beeld blijft staan, ook als ik meerdere lenzen meeneem.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
SteunEndeToeverlaet schreef:
20-11-2018 11:38
Dit kan ik niet onderschrijven. Ik heb een systeemcamera (dus zonder spiegel), met een lens in 'het hogere segment'. De vergelijkbare lens bij een digitale spiegelreflex is 2x zo groot, 2x zo zwaar én 2x zo duur. Echt waar. En dat beeld blijft staan, ook als ik meerdere lenzen meeneem.
Kun je diezelfde lens dan niet op zowel een spiegel als een systeemcamera schroeven?
.
Ik denk dat je sowieso wat minder op de camera en wat meer op de lenzen gericht zou moeten zijn. Die maken een veel groter verschil dan de ene of andere body. En inderdaad: niet zo'n antieke als die 200 zeg!
streepjesdekbed schreef:
20-11-2018 11:43
Ik denk dat je sowieso wat minder op de camera en wat meer op de lenzen gericht zou moeten zijn. Die maken een veel groter verschil dan de ene of andere body. En inderdaad: niet zo'n antieke als die 200 zeg!
Denk ook na over andere handigheden, zoals wifi en hoe handig dat in de praktijk op die camera wel/niet werkt bij het overzetten van fotos. En gps. En zie je dan alleen coordinaten, of gewoon een plaatsnaam.
En: of je in raw wil schieten, of niet perse.
Wil je een echte (electronische) viewfinder? Dat leek mij altijd een beetje overbodig, maar nu ik er een heb gebruik ik hem echt heel vaak.
Touchscreen of niet? (ook erg handig in de praktijk).
Wil je een losse flitser kunnen gebruiken?
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven