Cuba humanitaire hulp

03-12-2018 17:55 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Wij gaan naar Cuba binnenkort. Vooraf op internet heb ik gelezen dat er aardig wat armoede heerst. Wij zouden graag humanitaire hulp willen bieden. Vrienden van ons vonden dit een goed idee en wilden financieel ook meesteunen.
Wij hebben al wat schoolspullen, paracetamols, zeep, kleinigheidjes voor kinderen etc. Gekocht.

Zijn er mensen die eerder naar Cuba zijn geweest en zo een actie hebben ondernomen? Graag zouden wij wat spullen willen meenemen maar ivm beperkte bagage, kan dit niet al te veel. Ideeën qua spullen zijn welkom. Belangrijkste vraag is verder waar en aan wie kunnen wij het beste geld doneren?
We willen namelijk niet overkomen als touristen die geld lopen te strooien en anderen hierdoor beledigen.

Graag tips!
Tevens natuurlijk ook belangrijk om geld te geven aan mensen die het meest nodig hebben.
Lever het af op een school, bij een kerk of wat dan ook. Ga het niet op straat uitdelen, de brutaalste kinderen hebben al handenvol balpennen en potloden. De meer verlegen staan achteraan en krijgen niets. En als je dan de kinderen achteraan gaan geven, hebben de slimsten zo door dat ze ook achteraan moeten gaan staan met een zielig gezicht.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
wat wij vaak bij ons hebben in landen waar veel armoede heerst zijn ballonnen (vaak degene die je kan vouwen), maar ook ronde, om mee te spelen en mee te voetballen.
balonnen?? nou daar heb je de wereld echt mee. beter geef je iets duurzaams.
(ik ben een mooie vrouw)
Tante_Ans schreef:
03-12-2018 18:10
wat wij vaak bij ons hebben in landen waar veel armoede heerst zijn ballonnen (vaak degene die je kan vouwen), maar ook ronde, om mee te spelen en mee te voetballen.
plasticvervuiling in de natuur levert dat op

Zou spullen gewoon bij 'n school afgeven. Zo arm zijn Cubanen nu ook weer niet trouwens, het is niet te vergelijken met sommige Aziatische landen.
JettaPoen schreef:
03-12-2018 18:11
Ideeën zoals wat?
Ballonnen helpen het milieu om zeep; doe maar niet. Als je dit wilt doen, leg dan vooraf contact met een school of kerk in de regio waar jullie verblijven, en geef de spullen daar af. Zij weten hoe ze er iets goeds mee kunnen doen, jullie niet.
JettaPoen schreef:
03-12-2018 18:11
Want jij bent groot gebracht met alleen maar links om gedraaide touwtjes van kloosterlingen uit tibet.

Soms is een beetje plezier ook een beetje milieu vervuilend.
En nee, natuurlijk laat ik een ballon die klapt niet liggen in de woestijn van namibie dat die lekker de plastic soep in kan waaien. Ook daar hebben mijn broeken gewoon nog zakken, en kan ik ze indoen voordat ik ze weg kan gooien.
o je geeft die ballonnen niet aan die kinderen? je neemt ze weer mee? apart zeg.
(ik ben een mooie vrouw)
JettaPoen schreef:
03-12-2018 18:19
o je geeft die ballonnen niet aan die kinderen? je neemt ze weer mee? apart zeg.
begrijpend lezen is lastig.
Wat ik meestal doe op reis is geen cadeautjes uitdelen.
Heb nog steeds geen lange baard, geen toffe rooie hoed met een kruis dr op, of een rode cape.
Met andere woorden ben sinterklaas niet.

Wat ik wel vaak doe in mijn reizen, is met lokale kinderen spelen.
Ze aandacht geven, en ze positief stimuleren.

En ja, als we dan een wedstrijden gaan doen met allemaal een ballon om je voet met een touwtje, en je moet elkaars ballonnen kapot stampen, dan neem ik de kapotte ballonnen weer mee. Als we dan gaan voetballen met een ballon, en de ballon is stuk, dan neem ik hem weer mee.

Moraalridder dat je bent #Jetta poen
Waar vroeger behoefte aan was, was zaken als zeepjes, shampoo, tandpasta en in sommige vallen ook aan kleding. Ik weet niet hoe het nu is.

Ga je bij mensen logeren ? Dan kun je ook daar vragen waar men er iets aan heeft. Iedereen krijgt hetzelfde loon of je nu professor bent of kamermeisje. Je maakt het gewone hotel personeel naast een fooi dus ook blij met wat spulletjes.

Geld vraagt men sowieso wel aan je maar wel altijd in ruil voor een wederdienst. Er zijn veel muzikanten die geld vragen om iets te spelen of voor een cd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Potloden (puntenslijpers, gummen), krijt, papier, linialen etc afleveren bij een school een idee?
Ik heb er persoonlijk iig geen ervaring mee, maar het is een mooi idee in principe.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Tante_Ans schreef:
03-12-2018 18:22
begrijpend lezen is lastig.
Wat ik meestal doe op reis is geen cadeautjes uitdelen.
Heb nog steeds geen lange baard, geen toffe rooie hoed met een kruis dr op, of een rode cape.
Met andere woorden ben sinterklaas niet.

Wat ik wel vaak doe in mijn reizen, is met lokale kinderen spelen.
Ze aandacht geven, en ze positief stimuleren.

En ja, als we dan een wedstrijden gaan doen met allemaal een ballon om je voet met een touwtje, en je moet elkaars ballonnen kapot stampen, dan neem ik de kapotte ballonnen weer mee. Als we dan gaan voetballen met een ballon, en de ballon is stuk, dan neem ik hem weer mee.

Moraalridder dat je bent #Jetta poen
Neem dat wat spingtouwen en bellenblaas mee van de eurowinkel.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
03-12-2018 18:24
Waar vroeger behoefte aan was, was zaken als zeepjes, shampoo, tandpasta en in sommige vallen ook aan kleding. Ik weet niet hoe het nu is.

Ga je bij mensen logeren ? Dan kun je ook daar vragen waar men er iets aan heeft. Iedereen krijgt hetzelfde loon of je nu professor bent of kamermeisje. Je maakt het gewone hotel personeel naast een fooi dus ook blij met wat spulletjes.

Geld vraagt men sowieso wel aan je. Er zijn veel muzikanten die geld vragen om iets te spelen of voor een cd.
Wij blijven op sommige plekken in hotels en sommige bij mensen thuis indd. Dat hebben we echter al hier geboekt. Schijnbaar lijken die mensen die je via internet boekt, wel wat breder te hebben. Vind het lastig om er achter te komen wie het meer nodig heeft.
3 maanden geleden geweest en naar n lagere school gegaan in the middle of nowhere. In een klein plaatsje 20 setjes gekocht met gum, puntenslijper, kleurpotloden, liniaal etc en afgegeven aan de lerares. Gezien de bljje gezichtjes was het oké.
Bimzarellio...what else
AeonOfWinter schreef:
03-12-2018 18:26
Potloden (puntenslijpers, gummen), krijt, papier, linialen etc afleveren bij een school een idee?
Ik heb er persoonlijk iig geen ervaring mee, maar het is een mooi idee in principe.
Jaa leek ons dus ook een goed idee. Was benieuwd of mensen er ervaring mee hebben of dat wij nu onnodig en overbodig spullen willen meenemen.
Ter plekke voedsel, dekens etc kopen en doneren aan een kerk? Steun je de lokale economie ook nog. Geld ook voor bijvoorbeeld scholen.
Ik las zelf een tip met: cd.dvd met cursus Engels (Spaans-Engels).
Bimzarellio schreef:
03-12-2018 18:27
3 maanden geleden geweest en naar n lagere school gegaan in the middle of nowhere. In een klein plaatsje 20 setjes gekocht met gum, puntenslijper, kleurpotloden, liniaal etc en afgegeven aan de lerares. Gezien de bljje gezichtjes was het oké.
Dit dus :mrgreen:
Ik heb een aantal jaar geleden boeken meegenomen naar Cuba.
Het was voor een organisatie die mensen vroeg wat mee te nemen voor kleine en voor de wet illegale bibliotheekjes. Ze komen heel slecht aan andere informatiebronnen daar. Het heeft me hele interessante gesprekken opgeleverd en een inkijkje in het Cubaanse leven gegeven.

Edit: Ik zie dat het nog bestaat.
https://www.oneworld.nl/achtergrond/boeken-voor-cuba/

Je hoeft trouwens geen christelijke boeken mee te nemen, ik doe zelf namelijk pertinent niet mee aan verspreiding van het geloof maar dat was geen probleem. Volgens mij kreeg je een lijst waar je uit mocht kiezen.
redbulletje schreef:
03-12-2018 18:12
plasticvervuiling in de natuur levert dat op

Zou spullen gewoon bij 'n school afgeven. Zo arm zijn Cubanen nu ook weer niet trouwens, het is niet te vergelijken met sommige Aziatische landen.
Vanwaar die vergelijking? Slaat nergens op.
TO gaat naar Cuba en reken maar dat daar armoede heerst.

Lief van je dat je wat mee wilt nemen, TO!
Misschien kun je kijken of er hulporganisaties actief zijn in de omgeving van waar je zit?
Bimzarellio schreef:
03-12-2018 18:27
Ah wat leuk! Dank je voor je reactie. Ik lees diverse verhalen over armoede in Cuba. Hoe heb jij dit ervaren?
http://cuba-reis.nl/bagage/meenemen-voor-cubanen/
PatatasBravas schreef:
03-12-2018 18:31
Vanwaar die vergelijking? Slaat nergens op.
TO gaat naar Cuba en reken maar dat daar armoede heerst.

Lief van je dat je wat mee wilt nemen, TO!
Misschien kun je kijken of er hulporganisaties actief zijn in de omgeving van waar je zit?
Dank voor je reactie. Heb ik inderdaad naar gekeken. Zie vooral websites waarbij je geld kunt doneren. Misschien ben ik wat achterdochtig, maar vertrouw dat niet altijd even goed. Als ik er zelf al naar toe ga, zou ik het graag persoonlijk willen afgeven zodat ik weet dat het goed terecht komt. Hulporganisaties daar ter plekke heb ik helaas niet kunnen vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven