Vreemd

14-12-2018 14:35 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat ik nu vreemd vind:

Rotterdam wordt de Maasstad genoemd, terwijl de stad in feite aan de Rijn ligt (waarom ook anders Rijnmond?).

Wat vinden jullie vreemd?
De neiging van heel veel mensen om altijd meer te willen.'
Krijg je, als topman van een bedrijf, een salaris van 1 miljoen, wil je 2 miljoen.
Heb je een mooi huis, wil je een nog groter en luxueuzer huis.
https://www.nrc.nl/nieuws/2012/12/11/is ... 87-a735438
Wat betreft die maas, daar was een verklaring voor, ik weet het niet meer heel precies, maar er was iets met een overstroming waardoor de maas en de rijn verbonden raakten en Rotterdam dus technisch wel aan de maas lag (of wordt het nu alleen maar vager en vreemder)

Wat ik vreemd vind is hoe het kan dat Den Haag nog steeds geen stadsrechten heeft, zou iemand die niet eens moeten toekennen?
thanks, dat bedoelde ik dus
De Maas stroomt toch ook door Rotterdam? Ik denk aan de Maashaven. Misschien is het daarom Maasstad, omdat de havens aan de Maas zitten?
Later is nu
florence13 schreef:
14-12-2018 14:41
Wat betreft die maas, daar was een verklaring voor, ik weet het niet meer heel precies, maar er was iets met een overstroming waardoor de maas en de rijn verbonden raakten en Rotterdam dus technisch wel aan de maas lag (of wordt het nu alleen maar vager en vreemder)

Wat ik vreemd vind is hoe het kan dat Den Haag nog steeds geen stadsrechten heeft, zou iemand die niet eens moeten toekennen?
Stadsrechten bestaan al vrij lang niet meer. (1848)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
14-12-2018 14:43
Stadsrechten bestaan al vrij lang niet meer. (1848)
Ja dat wist ik, maar ik bedoelde dat we die toch best even weer in konden voeren om ze aan Den Haag te geven, het klinkt toch gewoon knullig dat Den Haag gewoon een dorp is. Wat zeg je dan internationaal: "our government does not reside in the capital, and the place they do reside in is not even a city"?
Past op zich wel mooi met het beeld dat de minister-president op de fiets naar de tweede kamer gaat, het is immers ook een dorp
Dreamer schreef:
De Maas stroomt toch ook door Rotterdam? Ik denk aan de Maashaven. Misschien is het daarom Maasstad, omdat de havens aan de Maas zitten?
Nee dat is de Lek want de Rijn, kijk maar op de kaart.
Dreamer schreef:
De Nieuwe Maas heet het daar. Een aftakking van de Rijn
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
14-12-2018 14:50
De Nieuwe Maas heet het daar. Een aftakking van de Rijn
Das dus helemaal idioot om een aftakking van de Rijn dan de Nieuwe Maas te noemen!
florence13 schreef:
14-12-2018 14:46
Ja dat wist ik, maar ik bedoelde dat we die toch best even weer in konden voeren om ze aan Den Haag te geven, het klinkt toch gewoon knullig dat Den Haag gewoon een dorp is. Wat zeg je dan internationaal: "our government does not reside in the capital, and the place they do reside in is not even a city"?
Past op zich wel mooi met het beeld dat de minister-president op de fiets naar de tweede kamer gaat, het is immers ook een dorp
Nederland heeft juridisch geen steden of dorpen. Geografisch is Den Haag gewoon een stad. Maar goed, jij vindt het dus vreemd dat we niet tijdelijk een middeleeuws recht herintroduceren omdat je ten onrechte het begrip stad aan stadsrechten koppelt. Kan ook.
(Dead Kennedys)
Westerpaviljoen schreef:
14-12-2018 14:51
Das dus helemaal idioot om een aftakking van de Rijn dan de Nieuwe Maas te noemen!
Het is een vrij land, je mag alles vreemd vinden
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
14-12-2018 14:52
Nederland heeft juridisch geen steden of dorpen. Geografisch is Den Haag gewoon een stad. Maar goed, jij vindt het dus vreemd dat we niet tijdelijk een middeleeuws recht herintroduceren omdat je ten onrechte het begrip stad aan stadsrechten koppelt. Kan ook.
Je haalt me de woorden uit de mond.
Westerpaviljoen schreef:
14-12-2018 14:51
Ze konden niks nieuws bedenken. Je moet wat.
JollyRider schreef:
14-12-2018 14:52
als je het zo stelt is het vreemd dat ik het vreemd vind. Maar ik vraag me eigenlijk wel af waarom Den Haag die stadsrechten nooit gekregen heeft, bij mijn weten was Den Haag toch al lang een grote(re) plaats.

Zou het trouwens eigenlijk wel stoer vinden, gewoon een middeleeuws recht tijdelijk in het leven roepen om iets voor elkaar te krijgen. Heeft de Belgische koning zich niet ooit een dag laten afzetten om een wet doorgang te geven (of ben ik nu echt in de war?)
Den haag is, zoals de meeste Nederlandse steden, een betrekkelijk jonge stad. In de middeleeuwen werden stadsrechten vooral uitgedeeld in ruil voor belastingheffing. Grote, rijke steden kregen zo meer stadsrechten dan kleine, armere steden. Tot de Nederlandse opstand lag het economisch, juridisch en cultureel centrum van de Nederlanden in Vlaanderen. De Vlaamse steden hebben dan ook veelal behoorlijk wat stadsrechten. De moerasdorpjes in het noorden die pas echt relevant werden door de instroom van Vlaamse kunstenaars, handelaren etc., hebben deels, en in het geval van Den Haag volledig, de stadsrechtenboot gemist.
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
14-12-2018 15:00
Den haag is, zoals de meeste Nederlandse steden, een betrekkelijk jonge stad. In de middeleeuwen werden stadsrechten vooral uitgedeeld in ruil voor belastingheffing. Grote, rijke steden kregen zo meer stadsrechten dan kleine, armere steden. Tot de Nederlandse opstand lag het economisch, juridisch en cultureel centrum van de Nederlanden in Vlaanderen. De Vlaamse steden hebben dan ook veelal behoorlijk wat stadsrechten. De moerasdorpjes in het noorden die pas echt relevant werden door de instroom van Vlaamse kunstenaars, handelaren etc., hebben deels, en in het geval van Den Haag volledig, de stadsrechtenboot gemist.
dat is eigenlijk wel interessant (ik wist dat niet), heb me ooit wel voorgenomen wat meer over nederlandse geschiedenis te gaan lezen maar is er nog niet van gekomen, eindig dan toch altijd meer in een andere geschiedkundige hoek. Maar goed, wat niet is kan nog komen. Als je me wat leuks om te lezen aan kan raden: graag!
florence13 schreef:
14-12-2018 15:03
Als je me wat leuks om te lezen aan kan raden: graag!

Afbeelding

Het klinkt heel raar om een stripboek aan te raden maar echt, een betere geschiedenisles dan dit bestaat er niet. Als je deze boeken uit hebt weet je alles over de Nederlandse geschiedenis in hoofdlijnen.
Nieuwe Maas heb ik op school geleerd.
Dat je in 010 gaat wonen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
RikM schreef:
14-12-2018 15:07
Afbeelding

Het klinkt heel raar om een stripboek aan te raden maar echt, een betere geschiedenisles dan dit bestaat er niet. Als je deze boeken uit hebt weet je alles over de Nederlandse geschiedenis in hoofdlijnen.
waarom ook niet… gaat op het kerstlijstje….
Thanks
Hou er rekening mee dat in Nederland twee geschiedenissen worden verteld, die van de protestantse overwinning op de Spanjaarden, en die van de Nederlandse opstand. Ook WO II wordt vaak met meer gevoel voor patriotisme dan voor feiten verteld trouwens.
(Dead Kennedys)
karin6789 schreef:
14-12-2018 14:40
De neiging van heel veel mensen om altijd meer te willen.'
Krijg je, als topman van een bedrijf, een salaris van 1 miljoen, wil je 2 miljoen.
Heb je een mooi huis, wil je een nog groter en luxueuzer huis.
Verkeer je in miljonairskringen?
Ik wil ook altijd meer, een keer klaarkomen is ook zo schraal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven