Ouderschapsplan scheiding

02-01-2019 14:58 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi allemaal,

Ik ben redelijk nieuw, meestal lees ik mee maar wil hiervoor toch graag jullie mening. Ik ben na een huwelijk van 4 jaar gescheiden (in het kort: exmanlief heeft vaker woedeaanvallen maar helaas ging bij mij pas een knop om toen het voor mijn kind gebeurde en ik de hele vakantie met een blauwe bovenarm moest rondlopen). Hij is verder een hele goede vader voor zijn kind (bespaar mij aub jullie comments hierover dat ik naif ben etc. En waarom ik een kind met hem heb. Ik ken hem langer, voor mij is hij niet een goede man geweest (ik had alleen een verhuizing en een kind nodig om hierachter te komen), voor zijn kind is hij een hartstikke goede en leuke vader) en we zitten gelukkig niet in een vechtscheiding. Onze zoontje is inmiddels bijna 2. Ik heb de volgende regels gemaakt en ik wil graag jullie mening hierover

- elke maand wordt er op een gezamelijke rekening door beide een bedrag (voor beiden gelijk) gestort en wordt deze rekening alleen voor onze zoontje gebruikt
- geld dat we krijgen voor onze zoontje wordt ook gestort op de bankrekening
- kind blijft bij mij en gaat om het weekend naar vader (van vrijdag tot zondag). Verder past papa op zijn parttimedag op zoontje (een dag in de week dus) tot mama van werk is
- een dag in de week (doordeweeks) mag papa even langskomen om te spelen
- papa en mama gaan samen met zoontje voor één week elke jaar naar land van herkomst (we komen beiden uit zelfde streek) zodat mijn exschoonouders ook hun kleinzoon kunnen zien.
- als papa of mama op vakantie wil geeft hij/zij dit zo vroeg mogelijk aan. Kind gaat tot hij oud genoeg is om aan te kunnen geven dat er iets aan de hand is, niet mee op de vakanties (dus tot hij naar groep 1 gaat heb ik nu) dit omdat onze zoon astmaaanvallen heeft en vaak in het ziekenhuis heeft gelegen. Ik wil toch wachten tot een van ons hem meeneemt. Een week per jaar naar land van herkomst lijkt mij voorlopig voldoende.

Verder heeft mijn ex een familielid in wiens huis ik mijn zoontje echt gewoon niet wil hebben, huis is vies, zij gaat veels te wild met mn kind om terwijl hij al last heeft van astma etc. En ze spreekt zeer negatief over mij, ondanks dat mijn kind dat natuurlijk nog niet snapt wil ik gewoon niet dat mn zoon daar is. Ik heb dit al aangegeven en tot nu toe heeft mijn ex zich gewoon aan de regels gehouden maar vinden jullie dat dat ook zwart op wit moet? Ik zit steeds te tobben en te piekeren of ik het allemaal wel goed doe, ben ik te streng? Of juist te soepel? Ik probeer gewoon voor mijn zoontje om zo goed mogelijk met hem om te gaan en het niet te laten eindigen in een vechtscheiding maar ik heb het er soms moeilijk mee hoor. Ik wil bijv helemaal niet zonder mijn kind op vakantie tot ie 4 is, maar dan zal hij ook dat recht moeten krijgen en dat wil ik niet, i know egoistich en niet eerijk vandaar dat de regeling voor ons allebei geldt...pff weet het allemaal niet meer

Hebben jullie nog tips, op of aanmerkingen? Dan hoor ik dat graag!
Kun je wat met de tips TO?
Kind heeft astma, is niet doodziek.

Het klinkt alsof jij je ex totaal niet vertrouwd met jullie kind en daarom allerlei redenen aandraagt om kind zoveel mogelijk bij jou te houden.

Laat dat ouderschapsplan over aan iemand die er verstand van heeft.
Waarom dan een kinderrekening? Ik heb een droomscheiding, maar dat zou ik echt niet willen. Ik heb daar ook nog nooit een succes verhaal over gehoord. Alleen maar heel veel gezeik.

Vakantie snap ik wel. Ik zie daar geen kwaad in. Ik sta daarin nogal alleen dus dat geeft niet. Ik ga met kinderen, man en ex op vakantie. Of alleen met man. Niet omdat we elkaar niet vertrouwen btw. Maar we willen er beide bij zijn. Man vind dat best. Maar niet veel partners willen dat. Dwnk daar over na! Bij mij is het niet bespreekbaar, maar zou het een absolute dealbreaker zijn.

Leg vast wat je met feestdagen, vader en moederdag, verjaardagen etc doet.

Wij hebben maar wat ingevuld, nooit meer naar gekeken. Maar we geloven ook niet in dat ouderschapsplan. Scheelt.
Over dat familielid, dat gaat niet werken. Ik weet hoe moeilijk het is, ik haat het ook om los te laten van dit soort dingen, maar je kan dat niet verbieden.
Senseo schreef:
02-01-2019 15:39
Ik heb weekenden vast laten leggen in oneven en even weken, vakanties benoemd,
.
Bedenk dat er jaren zijn met 53 weken. In dat geval zijn er 2 oneven weken na elkaar.

Verder, dingen die zijn vastgelegd in een ouderschapsplan zijn zelden of nooit af te dwingen dus je creëert slechts een schijnzekerheid.
Niet geschoten is altijd mis
Ik kom er nu, ca 7 maanden na vaststellen van het OP, achter dat het niet werkt zoals we het bedacht hadden.
Het leek zo'n goed en waterdicht plan, maar gaandeweg ga je het ervaren.
Vooral ook wat je kind wilt.
Ik heb 1 kind van 8 jaar.
Nu is ex alleen niet meer zo schappelijk om nog dingen aan te passen..
Ik zou het maar vast leggen voor een half jaar en dan opnieuw evalueren.

Succes
[quote=SjakS post_id=29437830 time=1546712736 user_id=350887
Vakantie snap ik wel. Ik zie daar geen kwaad in. Ik sta daarin nogal alleen dus dat geeft niet. Ik ga met kinderen, man en ex op vakantie. Of alleen met man. Niet omdat we elkaar niet vertrouwen btw. Maar we willen er beide bij zijn. Man vind dat best.
[/quote]
Was jouw ex ook gewelddadig naar jou? Ik zou niet op vakantie willen met iemand die ik juist verlaten heb omdat ie agressief is.
Je zegt dat hij voor jou een slechte partner was, maar een hele goede vader.
Is dit echt zo??? Waarom mag vader dan niet alleen op vakantie met kind?
Bitje93 schreef:
05-01-2019 21:09
.
Bedenk dat er jaren zijn met 53 weken. In dat geval zijn er 2 oneven weken na elkaar.

Verder, dingen die zijn vastgelegd in een ouderschapsplan zijn zelden of nooit af te dwingen dus je creëert slechts een schijnzekerheid.
Dat klopt, ik heb de oneven weken, dat werd gelijk een discussiepunt, maar dat is dan maar zo.

De gemaakte afspraken in een ouderschapsplan zijn inderdaad niet af te dwingen maar het kan wel discussies voorkomen. Waar ik bang voor ben is dat een nieuwe liefde ook een ouderschapsplan heeft en dat ik vervolgens steeds moet gaan schikken omdat die nieuwe liefde niet anders kan en ik het te vrij heb afgesproken. Dus als ik te maken krijg met een ouderschapsplan van een ander dan heb ik er ook 1. En gezien het verloop van de hele afwikkeling moet ik met deze man alles tot achter de punt komma vastleggen want anders blijf ik in discussie.
Ik doe mijn best
paggy schreef:
06-01-2019 00:31
Je zegt dat hij voor jou een slechte partner was, maar een hele goede vader.
Is dit echt zo??? Waarom mag vader dan niet alleen op vakantie met kind?
Dit vroeg ik me ook af.

Wij maken hier rond augustus planning voor jaar erna ahv vastgelegde omgangsregeling zodat het letterlijk per dag duidelijk is waar ze is en hoe laat we wisselen etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven