Wat moet ik ermee?

04-01-2019 13:17 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,
Ik maak mezelf de laatste tijd nogal druk over mezelf. Ik ben continu bezig met het idee dat mensen mij niet aardig/interessant vinden en dat ik niet leuk genoeg ben. Ik ben continu bang om afgewezen te worden. Ik heb weinig vrienden/vriendinnen en loop met het idee dat ik om blij te zijn er juist veel moet hebben. Normale mensen van mijn leeftijd (22) lijken elk weekend uit te gaan en een fantastisch leven te hebben vol interessante mensen. Ik heb dit niet en vraag me af waarom ik me zo voel. Ik wil dit namelijk niet en heb hier geen zin in. Ik zou wel socialer willen zijn maar vind dit lastig. Vroeger was dit nooit een probleem. Wat kan ik doen en hoe ga ik hiermee om?
Andere mensen hebben geen fantastisch leven geloof mij. Kijk je soms veel op social media? Gooi dat er eerst eens uit. Daar tonen mensen alleen maar hoogtepunten. Maar de ellende of verdriet die erachter ligt zie je vaak niet.
Leef je leven. Wat een ander vind is totaal onbelangrijk.
flowery schreef:
04-01-2019 13:45
Andere mensen hebben geen fantastisch leven geloof mij. Kijk je soms veel op social media? Gooi dat er eerst eens uit. Daar tonen mensen alleen maar hoogtepunten. Maar de ellende of verdriet die erachter ligt zie je vaak niet.
Leef je leven. Wat een ander vind is totaal onbelangrijk.
Precies dit TO
Dat is inderdaad een lastig en vervelend probleem. Ik hoor en lees dat mensen in het dagelijks leven hier ook regelmatig last van hebben.
Zelf heb ik dit ook gehad, en heel soms heb ik hier ook nog wel eens last van. Op een bepaald moment ging ik me realiseren dat mijn eigen geluk niet moet afhangen van anderen.
Verwachtingen bleken vaak veel te hoog en dan word je teleurgesteld.

Gebruik je Facebook en/of Instagram?
Ik heb dit niet, zo word ik ook niet geconfronteerd met 'de perfecte leventjes'. Overigens zijn deze zo lijkende perfecte leventjes natuurlijk helemaal geen realiteit. Iedereen heeft zijn of haar problemen en gevoelens.
Daarnaast denk ik (ben zelf een jaar of 10 ouder dan jij) dat de lat en het daarbij horende verwachtingspatroon veel te hoog word gelegd.

Af en toe wat leuks ondernemen met mensen, maar ook vooral aan jezelf denken. Gun jezelf rust, wat tijd voor ontspanning, hobbies of wat dan ook.

Ik begrijp heel goed hoe jij je voelt, maar denk dat je bepaalde verwachtingen gewoon moet proberen los te laten.
Sport je? Voor mij een erg goede manier om je hoofd even leeg te maken.

Succes!
Uitgaan vind ik geen fantastisch leven. Ik herken mezelf meer in berichtjes op facebook dat iemand in dr pyjama een serie ligt te bingen op de bank met een bezorgpizza ernaast.
redbulletje schreef:
04-01-2019 13:52
Uitgaan vind ik geen fantastisch leven. Ik herken mezelf meer in berichtjes op facebook dat iemand in dr pyjama een serie ligt te bingen op de bank met een bezorgpizza ernaast.
OMG zeg dat wel. Maar dan wel een goeie en niet met zo een vetlaag erover.
Ik herken veel van wat je zegt, ik ben momenteel ook in therapie en zij heeft mij geleerd om 'om te denken'. Wat op social media staat is echt nog niet eens de helft van iemands gemiddelde leven, er gebeurt zoveel achter de schermen. vaak minder leuke dingen, onzekerheden etc die mensen niet zo snel op internet durven en willen zetten, wegens de negatieve lading. Als ik alleen al kijk naar mezelf en mijn vriendinnen, als ik hoor hoeveel ruzie en spanning zij soms in hun sociale netwerk hebben, terwijl ik alleen foto's zie waarop het leuk is met vrienden.

Ik heb ook heel weinig echte vriendinnen. En met echte vriendinnen bedoel ik mensen die het door hebben als het niet goed gaat, die naar je vragen en waar je mee kunt lachen en huilen, De mensen die alles van je weten, en niet de mensen met wie het af en toe gezellig en je af en toe spreekt. Je kunt beter 1 of 2 hele goede vrienden hebben, die er altijd voor je zijn en je steunen door dik en dun, dan 10 slechte vrienden die het op langere termijn laten afweten.
Soms lijkt het of mensen hele vriendenkringen hebben, maar in realiteit zitten daar heel veel slechte vrienden bij, die alleen maar leuk zijn om af en toe mee uit te gaan. Kwaliteit van vriendschap is zoveel belangrijker en heeft zoveel meerwaarde dan kwantiteit (hoeveelheid).

Uitgaan elk weekend kost heel erg veel geld en heel veel hersencellen (alcohol ;) daarbij hoor ik van vriendinnen die dat wel doen dat ze eigenlijk altijd brak en moe zijn, dus je mist weinig hoor... Al is soms uitgaan best leuk natuurlijk, maar doe wat goed voelt en wat past in je schema.
Brunette19 schreef:
04-01-2019 19:09
Je kunt beter 1 of 2 hele goede vrienden hebben, die er altijd voor je zijn en je steunen door dik en dun, dan 10 slechte vrienden die het op langere termijn laten afweten.
Dit is zo waar. Toen ik een jaar of 18 was dacht ik ook altijd dat ik een enorme vriendengroep moest hebben omdat anderen dat ook hadden. Maar dat zijn vaak allemaal oppervlakkige contacten.

En wat betreft uitgaan.. Niets móet he. Ik ben ook niet van het uitgaan, ook niet toen ik jonger was. Ik vond het veel leuker om met wat vrienden iets te drinken, met een vriendin uit eten te gaan etc.
Ik zal beginnen om minder op social media rond te neuzen, dat helpt echt enorm.
Veel mensen voelen zich weleens een saaie muurbloem van tijd tot tijd.
Misschien moet je actief de deur uit (sport, hobby, vrijwilligerswerk) om wat meer aanspraak te krijgen.
Vrienden zoeken is echt niet heel makkelijk.
Op eenzaamheid ligt altijd een taboe (geen idee waarom, want veel jongeren hebben er last van).
Ik moet er niet aan denken om zo lekker sociaal te zijn. De meeste mensen irriteren me helemaal de moeder, vooral bekenden op social media.
Hoewel ik het op straat ook heb, die hóofden alleen al.
Damned if I don’t

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven