Samen eten
vrijdag 18 januari 2019 om 10:43
Ik twijfelde in welk subforum ik dit moest plaatsen, want het kan zowel in relaties, kinderen, culinair en thuis. Toch maar kinderen gekozen, omdat ik met name benieuwd ben naar hoe gezinnen dit doen, of hoe ze er tegenaan kijken.
We zijn met z'n vijven, twee volwassenen, drie kinderen. Ik houd van regelmaat en structuur en de kinderen ook. Het liefst zou ik iedere avond samen op dezelfde tijd eten, maar mijn man is niet altijd op dezelfde tijd thuis. Bovendien lust hij veel dingen niet.
Ik probeer nu met hangen en wurgen iedere avond iets op tafel te zetten wat we allemaal lusten en probeer dat klaar te hebben precies op het moment dat mijn man thuis komt, maar dat zorgt voor gedoe. Soms hebben de kinderen al veel eerder honger. Soms is dat gewoon te laat ivm bedtijd jongste. Soms moet ik het eten lang warmhouden voordat we kunnen beginnen.
Mijn man wil absoluut niet dat ik rekening houd met hem, hij wil gewoon dat wij eten wat we willen en hoe laat we willen. Wat trouwens niet wil zeggen dat hij liever niet meeëet, want dat doet hij natuurlijk ook gewoon het liefst.
Echter, ik kan het idee van samen gezellig aan tafel niet loslaten. Ik vind dat dit echt bij een gezin hoort, met z'n allen aan tafel eten. Daarbij vind ik het vervelend om voor hem niets te maken. Als wij nu iets eten wat hij niet lust, maak ik voor hem iets anders. Dat doe ik graag, maar hij wil mij daar eigenlijk niet mee opzadelen en voelt zich dan opgelaten.
Conclusie: gezellig samen eten=gedoe, maar kiezen voor geen gedoe betekent 5 dagen in de week niet samen eten en is dus niet gezellig.
Hoe zouden jullie dit oplossen?
We zijn met z'n vijven, twee volwassenen, drie kinderen. Ik houd van regelmaat en structuur en de kinderen ook. Het liefst zou ik iedere avond samen op dezelfde tijd eten, maar mijn man is niet altijd op dezelfde tijd thuis. Bovendien lust hij veel dingen niet.
Ik probeer nu met hangen en wurgen iedere avond iets op tafel te zetten wat we allemaal lusten en probeer dat klaar te hebben precies op het moment dat mijn man thuis komt, maar dat zorgt voor gedoe. Soms hebben de kinderen al veel eerder honger. Soms is dat gewoon te laat ivm bedtijd jongste. Soms moet ik het eten lang warmhouden voordat we kunnen beginnen.
Mijn man wil absoluut niet dat ik rekening houd met hem, hij wil gewoon dat wij eten wat we willen en hoe laat we willen. Wat trouwens niet wil zeggen dat hij liever niet meeëet, want dat doet hij natuurlijk ook gewoon het liefst.
Echter, ik kan het idee van samen gezellig aan tafel niet loslaten. Ik vind dat dit echt bij een gezin hoort, met z'n allen aan tafel eten. Daarbij vind ik het vervelend om voor hem niets te maken. Als wij nu iets eten wat hij niet lust, maak ik voor hem iets anders. Dat doe ik graag, maar hij wil mij daar eigenlijk niet mee opzadelen en voelt zich dan opgelaten.
Conclusie: gezellig samen eten=gedoe, maar kiezen voor geen gedoe betekent 5 dagen in de week niet samen eten en is dus niet gezellig.
Hoe zouden jullie dit oplossen?
vrijdag 18 januari 2019 om 15:45
redbulletje schreef: ↑18-01-2019 15:38Wij aten door de weeks om 18 uur en in 't weekend om 19 uur. Mijn vader kwam altijd speciaal terug van z'n werk om samen te kunnen eten voor hij eventueel weer terug naar de zaak ging voor overwerk.
Tja, die goede oude tijd. Mijn vader deed dat ook, maar dat is natuurlijk prima te doen met een reistijd van vijf minuten. Mijn man heeft vijftig minuten reistijd, dan denk je er wel twee keer over na om nog even terug te gaan.
vrijdag 18 januari 2019 om 15:49
Juist met zo'n kieskeurige man is het handig dat hij niet altijd met de rest van het gezin samen eet.
Ik zou dan in het weekend dingen maken die hij lekker vindt, en daar meteen een paar extra porties van invriezen. Die kan hij dan door de week opwarmen op de dagen dat hij later is en zelf kun je dan dus die dagen iets eten wat hij niet lust.
Verder gewoon zoveel mogelijk samen eten wanneer het kan en er geen drama van maken als het niet kan.
Ik zou dan in het weekend dingen maken die hij lekker vindt, en daar meteen een paar extra porties van invriezen. Die kan hij dan door de week opwarmen op de dagen dat hij later is en zelf kun je dan dus die dagen iets eten wat hij niet lust.
Verder gewoon zoveel mogelijk samen eten wanneer het kan en er geen drama van maken als het niet kan.
vrijdag 18 januari 2019 om 15:56
vrijdag 18 januari 2019 om 15:57
Mijn vader had 30 minuten reistijd en toch deed hij dat consequent.
vrijdag 18 januari 2019 om 15:59
redbulletje schreef: ↑18-01-2019 15:57Mijn vader had 30 minuten reistijd en toch deed hij dat consequent.
Tja, wat kon de mensen van toen het milieu schelen?
vrijdag 18 januari 2019 om 17:05
Nou, tjonge jonge zeg. En nu? Is dit de maatstaf voor jou?redbulletje schreef: ↑18-01-2019 15:57Mijn vader had 30 minuten reistijd en toch deed hij dat consequent.
Mensen die zoiets niet doen lijken me overigens een stuk verstandiger, maar ach, iedereen is anders.
vrijdag 18 januari 2019 om 17:21
Nee, ik zou er absoluut te egoistisch voor zijn. Maar ik ben blij dat ik geen vader had die op zondag alleen het vlees sneed.
vrijdag 18 januari 2019 om 17:21
Wat een kleuter die man van jou.... Ik begrijp dat je sommige dingen niet zo graag lust. Maar een volwassene die bijna niets lust zou ik op afknappen. Zeer onvolwassen...
Verder kook jij wat de pot schaft en dat eet je met de kinderen op. Een heel gezin kan niet wachten op 1 persoon. En blijkbaar is het voor hem niet de moeite om op tijd thuis te komen en zijn werk anders aan te passen (Of thuis nog wat afmaken of inhalen).
Verder kook jij wat de pot schaft en dat eet je met de kinderen op. Een heel gezin kan niet wachten op 1 persoon. En blijkbaar is het voor hem niet de moeite om op tijd thuis te komen en zijn werk anders aan te passen (Of thuis nog wat afmaken of inhalen).
vrijdag 18 januari 2019 om 17:26
Klinkt als iemand die wel echt moeite doet voor zijn gezin. Zelfs al zou het niet iedere avond zijn. Er is meer dan alleen maar werk...redbulletje schreef: ↑18-01-2019 15:57Mijn vader had 30 minuten reistijd en toch deed hij dat consequent.
vrijdag 18 januari 2019 om 17:30
Waarom eten jullie dan meestal op de bank voor de tv? Dan heb je toch niet echt aandacht voor elkaar of voor het eten dat is klaargemaakt? Ik zou dan niet echt zin hebben om mijn best te doen als iederen tijdens het eten naar de tv zou staren en nauwelijks ziet of proeft wat ik had gekookt...JollyRider schreef: ↑18-01-2019 11:24Komt nog iets bij: ik vind “eten” niet direct passen bij “gezellig”. Eten heeft voor mij te maken met het genot van de smaak, de consumptie, en met voeding. Gezelligheid kan verbonden zijn aan iedere activiteit die je met je gezinsleden doet. En ik ben wat allergisch voor geforceerde gezelligheid, waar dat verplicht samen aan tafel eten voor mij bij hoort.
(Mijn vrouw en ik zitten daar hetzelfde in, waardoor we ook echt ideale klanten voor restaurants zijn. Wij staan zo snel weer buiten dat de tafel makkelijk nog eens te verkopen is. En nee, dan hebben we ons echt niet gehaast)
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-
vrijdag 18 januari 2019 om 17:32
't Is wat, meid.evelien2010 schreef: ↑18-01-2019 17:21Wat een kleuter die man van jou.... Ik begrijp dat je sommige dingen niet zo graag lust. Maar een volwassene die bijna niets lust zou ik op afknappen. Zeer onvolwassen...
Kóken wat de pot schaft? Wat verwarrend allemaal.
vrijdag 18 januari 2019 om 17:43
evelien2010 schreef: ↑18-01-2019 17:21Wat een kleuter die man van jou.... Ik begrijp dat je sommige dingen niet zo graag lust. Maar een volwassene die bijna niets lust zou ik op afknappen. Zeer onvolwassen...
Ook voor jou de vraag, wat voor last heb jij hier precies van?
vrijdag 18 januari 2019 om 17:44
tanteslankie schreef: ↑18-01-2019 17:30Waarom eten jullie dan meestal op de bank voor de tv? Dan heb je toch niet echt aandacht voor elkaar of voor het eten dat is klaargemaakt? Ik zou dan niet echt zin hebben om mijn best te doen als iederen tijdens het eten naar de tv zou staren en nauwelijks ziet of proeft wat ik had gekookt...
Dat kan prima op andere tijden.
vrijdag 18 januari 2019 om 18:14
Ik kook ook niet vaak hele maaltijden vooruit voor in de vriezer. Ik plan wel vooruit, dus ik maak vandaag iets dat morgen mee genomen kan worden. En heb vanalles in de vriezer om even iets appart te maken. Ik maak vaak een extra gehaktbal, slavink of drumstick. Met wat rijst en groenten is dat zo een maaltijd.
vrijdag 18 januari 2019 om 18:20
2 dagen wachten en de rest alleen met de kinderen eten?
Of hij die 2 à 3 dagen wél moeite doet om op tijd te zijn?
Ik zou van zijn kant uit toch ook wat initiatief verwachten.
(Het zijn niet alleen jouw kinderen. Hij wil zijn kinderen toch niet alleen slapend en in 't weekend zien?)
Hier waren we overigens "maar" met 4, maar stonden toch ook dikwijls zowel vlees als vegi, 2 soorten groenten en zowel aardappelen als rijst op tafel.
(Zus vegi, moeder half-vegi, iedereen zijn eigen voorkeuren qua groenten, vader eet geen rijst, ...)
Iedereen nam waar ie zin in had / wat ie lustte.
Of ik haalde een tomaat of komkommer uit de koelkast ter vervanging van een stel vieze groenten.
Of hij die 2 à 3 dagen wél moeite doet om op tijd te zijn?
Ik zou van zijn kant uit toch ook wat initiatief verwachten.
(Het zijn niet alleen jouw kinderen. Hij wil zijn kinderen toch niet alleen slapend en in 't weekend zien?)
Hier waren we overigens "maar" met 4, maar stonden toch ook dikwijls zowel vlees als vegi, 2 soorten groenten en zowel aardappelen als rijst op tafel.
(Zus vegi, moeder half-vegi, iedereen zijn eigen voorkeuren qua groenten, vader eet geen rijst, ...)
Iedereen nam waar ie zin in had / wat ie lustte.
Of ik haalde een tomaat of komkommer uit de koelkast ter vervanging van een stel vieze groenten.
vrijdag 18 januari 2019 om 18:49
Gewoon, beetje verdelen, in het weekend moet er ook gekookt immers En wellicht lust hij het dan wel.
vrijdag 18 januari 2019 om 18:56
Wij eten vaak een beetje zoals in het voorbeeld dat florence13 aanhaalde; kinderen al aan hettoetje en 1 van ons nog warm, of als ze echt moe zijn eten zij iets snels, ik/wij iets kleins en koken wij na kinderbedtijd nog iets voor onszelf als we trek hebben.
Ik vind het gezellig om elkaar na werk en school even en groupe mee te maken, maar het interesseert me niet wie er precies wanneer wat opeet.
Ik vind het gezellig om elkaar na werk en school even en groupe mee te maken, maar het interesseert me niet wie er precies wanneer wat opeet.
vrijdag 18 januari 2019 om 20:18
Wij eten rond 17:30 als mijn vrouw uit haar werk thuis is, eigenlijk altijd als gezin samen tenzij een van ons een eetafspraak met anderen heeft staan. Vind het ook het prettigst zo maar als het moment van samen kunnen eten daardoor enorm laat zou uitpakken zou ik met de kinderen eerst eten. Ik kook wel vaak verschillende dingen.
vrijdag 18 januari 2019 om 20:28
Ik ben vier dagen per weg vroeg weg. Dan ontbijten de kinderen met man.
Man is vier dagen per week laat thuis. (Tussen 19 en 20 uur). Twee dagen per week eet ik met de kinderen rond 17.30 uur (of eigenlijk eten zij met mijn hulp en daarna eet ik). Twee dagen eten ze met onze gastouder. Op vrijdag en in het weekend eten we meestal samen en soms laten we de kinderen eerst eten en eten man en ik samen als de kinderen naar bed zijn.
Ze zijn nog jong dus de illusie van gezellig samen eten laat ik nog even voor wat het is. Ben op dit moment blij als ze gewoon genoeg eten zodat ze niet wakker worden van de honger en we middenin de nacht een boterham moeten smeren. De dag komt vanzelf dat ze zelf eten en we een goed gesprek kunnen voeren met zn allen. Hoop ik
Man is vier dagen per week laat thuis. (Tussen 19 en 20 uur). Twee dagen per week eet ik met de kinderen rond 17.30 uur (of eigenlijk eten zij met mijn hulp en daarna eet ik). Twee dagen eten ze met onze gastouder. Op vrijdag en in het weekend eten we meestal samen en soms laten we de kinderen eerst eten en eten man en ik samen als de kinderen naar bed zijn.
Ze zijn nog jong dus de illusie van gezellig samen eten laat ik nog even voor wat het is. Ben op dit moment blij als ze gewoon genoeg eten zodat ze niet wakker worden van de honger en we middenin de nacht een boterham moeten smeren. De dag komt vanzelf dat ze zelf eten en we een goed gesprek kunnen voeren met zn allen. Hoop ik