Cito perikelen groep 7
zaterdag 19 januari 2019 om 11:04
Dochter (10) zit in groep 7 In haar citoweek. Deze week kwam ze down uit school. Leerkracht had gezegd dat ze t tot nu toe een stuk minder goed deed dan vorige citoweek..Dochter antwoordde dat ze t een stuk lastiger vond dan in groep 6, waarop leraar zei dat ze een voorbeeld aan Marietje moest nemen want die scoorde pas goed. Daarnaast wordt na elke cito de top drie scoorders opgenoemd, waarbij leraar applaudisseert.
Ik vind t zo vervelend dat er zo n prestatiemodus is. En dat dochter nog midden in de citos al verteld wordt dat ze t niet goed doet. Ze moet nota bene haar rapport nog krijgen.
Is dit herkenbaar??
Ik vind t zo vervelend dat er zo n prestatiemodus is. En dat dochter nog midden in de citos al verteld wordt dat ze t niet goed doet. Ze moet nota bene haar rapport nog krijgen.
Is dit herkenbaar??
Show me how you do it and I promise you I promise that I'll run away with you, I'll run away with you
zaterdag 19 januari 2019 om 11:18
Hier hetzelfde, juf had ‘eindelijk iemand gevonden’ die de Cito rekenen foutloos had gemaakt, met naam en al erbij. Dochter in de stress want ze is nogal perfectionistisch.
Paar weken geleden had de juf alle werkstukken nagekeken waarbij ze minstens tien namen opnoemde van klasgenoten die een prachtig werkstuk hadden gemaakt en waar de rest van de klas een voorbeeld aan kon nemen, maar die van dochter dus niet. Dochter in tranen, ze had weken uitgekeken naar het moment waarop ze haar werkstuk terug zou krijgen, ze had er zo haar best op gedaan. Vond het erg sneu. Groep 8 hier trouwens.
Paar weken geleden had de juf alle werkstukken nagekeken waarbij ze minstens tien namen opnoemde van klasgenoten die een prachtig werkstuk hadden gemaakt en waar de rest van de klas een voorbeeld aan kon nemen, maar die van dochter dus niet. Dochter in tranen, ze had weken uitgekeken naar het moment waarop ze haar werkstuk terug zou krijgen, ze had er zo haar best op gedaan. Vond het erg sneu. Groep 8 hier trouwens.
zaterdag 19 januari 2019 om 11:23
Het is zeker geen verzinsel..(t is wel mn eerste topic maar ik zit al 12 jaar op t Viva Forum).
Gedurende t hele jaar bij elk proefwerk worden hard op alle cijfers genoemd. Ook van degene die een dikke onvoldoende hebben.
Wat sneu stroopwapel voor je dochter!!
Gedurende t hele jaar bij elk proefwerk worden hard op alle cijfers genoemd. Ook van degene die een dikke onvoldoende hebben.
Wat sneu stroopwapel voor je dochter!!
Show me how you do it and I promise you I promise that I'll run away with you, I'll run away with you
zaterdag 19 januari 2019 om 11:24
Dat ga ik zeker doen!! Uit alles blijkt gewoon dat juf heel blij wordt van de kinderen die aan de top staan..Sofietje1983 schreef: ↑19-01-2019 11:22Belachelijk.
Ik zou wel het gesprek aangaan (zonder verwijten) om de kant van de juf te horen.
zaterdag 19 januari 2019 om 11:26
Ja hier ook herkenbaar. Mijn zoontje doet het goed op school en scoort ook naar verwachting. Maar wat een gedram over goede cito-scores. Een kind is wel meer dan een cito score. De meester hier zegt ook: Jullie moeten heel goed je best doen want anders heb ik straks een probleem. Nu een kind in groep 7 die zich er niks van aantrekt, maar 1 van mijn oudere kinderen kon er wakker van liggen dat meester straks een probleem had omdat ze niet zeker wist of ze de cito goed had gemaakt.
zaterdag 19 januari 2019 om 11:29
Ik vind het gewoon zo bizar, kan me niet voorstellen dat een collega dit doet, wat denkt die leerkracht zo te bereiken? Zeker bespreken!Candleflower schreef: ↑19-01-2019 11:25Jammer dat er zo getwijfeld wordt..Het is ook niet voor heel de school van mijn kinderen maar wel bij bepaalde leerkrachten..
zaterdag 19 januari 2019 om 11:30
Wat verschrikkelijk. Toen ik nog op de basisschool zat kregen wij ook de cito-toets maar kan me echt niet meer herinneren dat er heisa rondom was. Ik herken het wel van vriendinnen die kinderen hebben. Niet alleen kinderen die in de stress liggen maar ouders soms nog erger. Ik heb er eentje wel eens horen zeggen dat het bepalend zou zijn voor de rest van Pietje/Jantje/Sha'Quinnyla's leven.
zaterdag 19 januari 2019 om 11:34
Candleflower schreef: ↑19-01-2019 11:25Jammer dat er zo getwijfeld wordt..Het is ook niet voor heel de school van mijn kinderen maar wel bij bepaalde leerkrachten..
Ik twijfel niet aan jouw topic, maar aan het verhaal van je kind. Daar doelen meerdere mensen op denk ik.
zaterdag 19 januari 2019 om 11:43
Dat snap ik..maar ik had t er met moeder op schoolplein over die ook kind bij die leerkracht gehad heeft en beaamde dat leerkracht zo is
zaterdag 19 januari 2019 om 11:44
Candleflower schreef: ↑19-01-2019 11:43Dat snap ik..maar ik had t er met moeder op schoolplein over die ook kind bij die leerkracht gehad heeft en beaamde dat leerkracht zo is
Belachelijk dat de school dat normaal vindt. Ik zou het zeker bespreken.
zaterdag 19 januari 2019 om 11:48
Ik geloof je wel hoor. Is het een juf van de oude stempel?Candleflower schreef: ↑19-01-2019 11:25Jammer dat er zo getwijfeld wordt..Het is ook niet voor heel de school van mijn kinderen maar wel bij bepaalde leerkrachten..
Soms beleven kinderen dingen wel anders dan bedoeld is, of gezegd is. Maar dit kan niet vind ik.
zaterdag 19 januari 2019 om 11:56
In Amerika doen ze het ook zo. Alle cijfers voorlezen van laag naar hoog, de leerlingen die goed scoren applaudiseren en bejubelen. Misschien neemt de juf en/of de school hier een voorbeeld aan, dat dit hun visie is ofzo. Aangezien je zegt dat meerdere leerkrachten het zo doen, dus misschien is het iets wat op een studiedag besproken is.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF