Spiegelreflexcamera

23-01-2019 09:27 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve forummers,

Al een tijdje zit ik erover na te denken om een spiegelreflexcamera te kopen. Alleen lees ik verschillende reviews hierover dat z’n camera toch wel moeilijk is.. helaas heb ik niemand in mijn omgeving die een spiegelreflexcamera heeft, om het te proberen.

Zijn hier mensen die een spiegelreflexcamera hebben? Is dit voor een beginner te doen? Of raad je toch een andere camera aan?
JonathanStrange schreef:
23-01-2019 11:11
.
Ik vind gewoon zonde van het geld, je kunt ook een prima systeemcamera kopen met schitterende foto's.
Mee eens. Ik snap die focus op een srl nooit zo, alsof je dan ineens fotograafwaardige foto’s hebt.
Zeker bij een baby wil je snel een kiekje kunnen maken om het moment te pakken i.p.v. allerlei instellingen te doen, lenzen te wisselen etc.
watdachtjehiervan schreef:
Hier ben ik het helemaal mee eens! Dit kan je op een cursus wel leren.
Mwah, je kan wat basisregels leren. Maar als je het zelf niet ziet wordt het nooit meer dan standaard.
Némaìn’ schreef:
23-01-2019 11:14
Mee eens. Ik snap die focus op een srl nooit zo, alsof je dan ineens fotograafwaardige foto’s hebt.
Zeker bij een baby wil je snel een kiekje kunnen maken om het moment te pakken i.p.v. allerlei instellingen te doen, lenzen te wisselen etc.
.
Ja echt, he?
JonathanStrange schreef:
.
Ik vind gewoon zonde van het geld, je kunt ook een prima systeemcamera kopen met schitterende foto's.
Ik vind een systeemcamera dan weer zonde van het geld. Een spiegelreflex is nauwelijks duurder, is flexibeler, en de lenzen die je koopt kun je je nog jaren later op nieuwe camera's gebruiken. Het hangt vooral van je gebruiksdoel af, niet van je budget. Een systeemcamera die even goed is als een vergelijkbare spiegelreflex is niet goedkoper.

Tegenwoordig heb je zulke goede kleinere camera's dat de eerste vraag zou moeten zijn 'wil ik zo'n grote camera meenemen' . De beste camera is de camera die je bij je hebt, en als je je mooie spiegelreflex niet bij je hebt en uiteindelijk de foto met je telefoon maakt, waarom heb je hem dan?

Maar als je er een beetje je hobby van wil maken, dan is juist een spiegelreflex ideaal. Je moet even wat dingen leren over diafragma, belichtingstijd, scherptediepte enzo, maar dat heb je in een paar middagen oefenen onder de knie, en veel van die dingen wil je eigenlijk ook bij een simpeler camera kunnen, maar dan loop je eerder tegen de beperkingen van het toestel aan.

Wil je 'gewoon mooie foto's' maken, en een camera die je altijd bij de hand hebt: Kies iets kleins. Dat kan een goede compact zijn, of een kleinere systeemcamera, de balans zit hier tussen gewicht en volume enerzijds en kwaliteit anderzijds. Vind je fotograferen zelf leuk: spiegelreflex, zonder twijfel. Goedkoop instapmodel is prima, maar de vrijheid die je daarmee hebt is enorm.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
handigmetgeld schreef:
23-01-2019 11:26
Ik vind een systeemcamera dan weer zonde van het geld. Een spiegelreflex is nauwelijks duurder, is flexibeler, en de lenzen die je koopt kun je je nog jaren later op nieuwe camera's gebruiken. Het hangt vooral van je gebruiksdoel af, niet van je budget. Een systeemcamera die even goed is als een vergelijkbare spiegelreflex is niet goedkoper.

Tegenwoordig heb je zulke goede kleinere camera's dat de eerste vraag zou moeten zijn 'wil ik zo'n grote camera meenemen' . De beste camera is de camera die je bij je hebt, en als je je mooie spiegelreflex niet bij je hebt en uiteindelijk de foto met je telefoon maakt, waarom heb je hem dan?

Maar als je er een beetje je hobby van wil maken, dan is juist een spiegelreflex ideaal. Je moet even wat dingen leren over diafragma, belichtingstijd, scherptediepte enzo, maar dat heb je in een paar middagen oefenen onder de knie, en veel van die dingen wil je eigenlijk ook bij een simpeler camera kunnen, maar dan loop je eerder tegen de beperkingen van het toestel aan.

Wil je 'gewoon mooie foto's' maken, en een camera die je altijd bij de hand hebt: Kies iets kleins. Dat kan een goede compact zijn, of een kleinere systeemcamera, de balans zit hier tussen gewicht en volume enerzijds en kwaliteit anderzijds. Vind je fotograferen zelf leuk: spiegelreflex, zonder twijfel. Goedkoop instapmodel is prima, maar de vrijheid die je daarmee hebt is enorm.

Een systeemcamera is precies hetzelfde als een spiegelreflex, alleen dan zonder opklapbare spiegel. Daardoor kunnen de body, en ook de lenzen, een stuk kleiner zijn.

Zelfs in het professionele segment zijn er tegenwoordig uitstekende lenzen voor systeemcamera's, en de foto's die je ermee maakt zijn zeker zo goed en misschien wel beter dan die van een middenklasse spiegelreflex. De techniek is een stuk nieuwer.
Pas als je full frame gaat ga je het verschil zien.

Ook met de betere compacts met grotere sensors maak je tegenwoordig uitstekende foto's, en je kunt er precies hetzelfde op instellen als op een spiegelreflex of systeemcamera. Ook qua scherptediepte. Het verschil ga je pas zien bij zeer weinig licht of bij hele grote afdrukken.

Maar op een of andere manier schijnt iedereen door de fase te moeten om met zo'n bakbeest te gaan slepen. Het staat natuurlijk wel stoer, maar je zeult je een breuk en dat gaat op den duur tegenstaan. Zeker omdat het helemaal niet nodig is.
Dassie schreef:
23-01-2019 12:26
Een systeemcamera is precies hetzelfde als een spiegelreflex, alleen dan zonder opklapbare spiegel. Daardoor kunnen de body, en ook de lenzen, een stuk kleiner zijn.

Zelfs in het professionele segment zijn er tegenwoordig uitstekende lenzen voor systeemcamera's, en de foto's die je ermee maakt zijn zeker zo goed en misschien wel beter dan die van een middenklasse spiegelreflex. De techniek is een stuk nieuwer.

Ook met de betere compacts met grotere sensors maak je tegenwoordig uitstekende foto's, en je kunt er precies hetzelfde op instellen als op een spiegelreflex of systeemcamera. Ook qua scherptediepte. Het verschil ga je pas zien bij zeer weinig licht.

Maar op een of andere manier schijnt iedereen door de fase te moeten om met zo'n bakbeest te gaan slepen. Het staat natuurlijk wel stoer, maar je zeult je een breuk en dat gaat op den duur tegenstaan. Zeker omdat het helemaal niet nodig is.
.

Precies dit, ik liep nog te broeden op een reactie.
Dassie schreef:
23-01-2019 12:26
Dat zeg ik, als je gewicht / grootte een issue vindt, zoek vooral iets kleiners.
Ja en nee. Systeemcamera's zijn doorgaans iets trager, je hebt minder keus in lenzen, minder lange batterijduur, minder autofocuspunten, en zo kan ik nog wel even doorgaan. In vrijwel alle gevallen krijg je bij een spiegelreflex meer waar voor je geld. Maar het verschil wordt steeds kleiner, dat geef ik toe.
Ook met de betere compacts met grotere sensors maak je tegenwoordig uitstekende foto's, en je kunt er precies hetzelfde op instellen als op een spiegelreflex of systeemcamera. Ook qua scherptediepte. Het verschil ga je pas zien bij zeer weinig licht of bij hele grote afdrukken.
Echt niet. Een systeemcamera komt in de buurt, maar geen enkele compactcamera haalt het bij snelheid, lichtgevoeligheid, dynamisch bereik en focusmogelijkheden va een dslr. Dat wil niet zeggen dat je er geen prima foto's mee kunt maken (ik pak 9 van de 10 keer ook gewoon een compactcamera), maar je moet niet overdrijven.
Dat zeg ik, als je gewicht / grootte een issue vindt, zoek vooral iets kleiners. Blijkbaar is voor jou gewicht / grootte al snel doorslaggevend. Dat kan. Voor mij speelt dat minder, maar dat is misschien ook gewenning, mijn dslr is lichter en kleiner dan mijn allereerste 35mm camera.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Je moet inderdaad niet overdrijven.
Alle 'voordelen' van een spiegelreflex die jij noemt zijn voor een fanatieke amateur al nauwelijks van belang omdat ze zo marginaal zijn, laat staan voor iemand die gewoon een paar leuke babyfoto's wil maken.

En wat je over compactcamera's zegt klopt echt niet (meer).

Echt kwaliteitsverschil zit hem trouwens voor een veel groter deel in de lenzen dan in de body, dus het is een beetje vreemd om een spiegelreflex zonder meer tot zaligmakend te verklaren.
Je maakt echt veel betere foto's met een high end compact dan met een instap-dslr met een kitlens.
Tja, ik ‘zeul’ die spiegelreflex dus nu 3 weken met me mee en ik vind hem helemaal niet zo groot en onhandig eigenlijk. Heb er een fototas bij die een beetje op een gewone schoudertas lijkt, daar kan verder ook prima m’n portemonnee en flesje water en nog wat kleine dingen bij, omdat ik er nog geen 88 losse lenzen bij heb.

En met een baby denk ik dat je de camera gewoon ergens binnen handbereik kan leggen. Dan maakt ‘meesjouwen’ dus ook niets uit.
Ik vond het fotograferen met een spiegelreflex wel prima, ik vond die body lekkerder in de hand liggen dan de systeemcamera die ik ook nog even heb gebruikt. Het was bij mij vooral het meenemen wat ik irritant vond, ik had een vrij grote body en meerdere lenzen die ook niet echt klein waren, dus ik liep altijd met een rugzak te zeulen en ik had de camera nooit toevallig bij me op een onverwacht leuk moment.

En inderdaad zijn er tegenwoordig ontzettend goede compactcamera's. Die kosten ook wel wat meer.

Ik heb voor de camera's die ik heb en heb gehad heel veel uitgezocht op www.dpreviews.com, daar staat heel veel informatie op.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
23-01-2019 14:12
Ik vond het fotograferen met een spiegelreflex wel prima, ik vond die body lekkerder in de hand liggen dan de systeemcamera die ik ook nog even heb gebruikt. Het was bij mij vooral het meenemen wat ik irritant vond, ik had een vrij grote body en meerdere lenzen die ook niet echt klein waren, dus ik liep altijd met een rugzak te zeulen en ik had de camera nooit toevallig bij me op een onverwacht leuk moment.

En inderdaad zijn er tegenwoordig ontzettend goede compactcamera's. Die kosten ook wel wat meer.

Ik heb voor de camera's die ik heb en heb gehad heel veel uitgezocht op www.dpreviews.com, daar staat heel veel informatie op.
Dit heb ik ook. Allerlei camera's geprobeerd in de winkel, maar ik vond de spiegelreflex het fijns vasthouden en ook om de knoppen te vinden. Heb dan ook vrij lompe handen. Dat, en de kwaliteit van de foto's (voor mij is grote scherptediepte heel belangrijk) was voor mij doorslaggevend in mijn keuze, ook tussen merken overigens.
Susan schreef:
23-01-2019 14:12

Vind ik ook een prettige site!
Dpreview is heel goed ja, aanrader.

En verder blijft het gewoon persoonlijk en afhankelijk van wat je gaat doen.

Als je activiteit een speciaal foto-uitstapje is, dan ligt een spiegelreflex erg lekker in de hand. Maar als je iets gaat doen waarbij je ondertussen ook nog af en toe een foto wilt maken, dan is iets lichters en kleiners een stuk prettiger.
Als je foto's levensgroot in een reclamezuil moeten stelt dat ook heel andere eisen aan je apparatuur dan wanneer je gewoon af en toe een Hema-fotoboekje wilt samenstellen.
En echt, scherptediepte kan met iedere camera met een sensor van 1 inch of groter.

Het stikt van de hobbyfotografen die met een overkill aan peperdure zware spullen om hun nek rondlopen en geen idee hebben wat ze nu weer eens moeten gaan fotograferen, of hoe dat eigenlijk moet.
En de dslr heeft zijn langste tijd gehad, alle grote merken gaan over op full frame systeemcamera's voor hun professionele series.

Ook met kleinere, simpelere spullen kun je tegenwoordig bizar goede foto's maken, dus het is best een goed idee om je te verdiepen in wat je nu eigenlijk nodig hebt. Scheelt veel geld, gesjouw en frustratie.
handigmetgeld schreef:
23-01-2019 13:36
Dat zeg ik, als je gewicht / grootte een issue vindt, zoek vooral iets kleiners.

Ja en nee. Systeemcamera's zijn doorgaans iets trager, je hebt minder keus in lenzen, minder lange batterijduur, minder autofocuspunten, en zo kan ik nog wel even doorgaan. In vrijwel alle gevallen krijg je bij een spiegelreflex meer waar voor je geld. Maar het verschil wordt steeds kleiner, dat geef ik toe.

Echt niet. Een systeemcamera komt in de buurt, maar geen enkele compactcamera haalt het bij snelheid, lichtgevoeligheid, dynamisch bereik en focusmogelijkheden va een dslr. Dat wil niet zeggen dat je er geen prima foto's mee kunt maken (ik pak 9 van de 10 keer ook gewoon een compactcamera), maar je moet niet overdrijven.

Dat zeg ik, als je gewicht / grootte een issue vindt, zoek vooral iets kleiners. Blijkbaar is voor jou gewicht / grootte al snel doorslaggevend. Dat kan. Voor mij speelt dat minder, maar dat is misschien ook gewenning, mijn dslr is lichter en kleiner dan mijn allereerste 35mm camera.
Zie wil mooie foto's van de bevalling, geen race foto's van Max Verstappen :)
Toch vraag ik me af waarom je denkt dat de ouderwetse spiegelreflex sneller is dan een 'systeemcamera'.
Een XT-20 is meer camera dan mijn oude Nikon spiegelreflex, veeeeeeeeeeeel hogere iso, grotere sensor, snellere processor, de keuze tussen spiegel of elektronische shutter etc. etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven