Zindelijkheid
dinsdag 29 januari 2019 om 09:37
Goedemorgen,
Mijn dochter van 2,5 is zonder broek zindelijk. Geen ongelukjes meer. Maar als ze dan een broek aan heeft gaat het mis. Dan plast ze in haar broek.
Hoe kunnen we dit aanleren? Dat ze dus met broek aan ook leert voelen dat ze moet plassen.
Ik vraag regelmatig of ze moet plassen, maar dan hoeft ze niet.
Mijn dochter van 2,5 is zonder broek zindelijk. Geen ongelukjes meer. Maar als ze dan een broek aan heeft gaat het mis. Dan plast ze in haar broek.
Hoe kunnen we dit aanleren? Dat ze dus met broek aan ook leert voelen dat ze moet plassen.
Ik vraag regelmatig of ze moet plassen, maar dan hoeft ze niet.
dinsdag 29 januari 2019 om 09:51
Nee dat werkt niet zo en is ook best wreed. Een koude natte broek voelt naar en door de urine kan haar huid ook geïrriteerd en pijnlijk worden.coolingdown. schreef: ↑29-01-2019 09:48Leert ze het niet vanzelf af als ze een tijdje met een natte broek rondloopt? Of werkt dat niet zo?![]()
dinsdag 29 januari 2019 om 09:52
Wat bedoel je met gewoon laten doen? In haar broek plassen?
Zat net al te denken dat het zonder broek ook fout ging. En dat ze daarvan leerde. Dus misschien maar een hele stapel broeken klaar leggen en dan een paar dagen proberen.
dinsdag 29 januari 2019 om 09:55
Inderdaad, een stapel broeken en geen extra aandacht. Dat seintje komt vanzelf, het heeft alleen wat vertraging vergeleken met in haar blootje- rokje-onderbroekje.
dinsdag 29 januari 2019 om 09:57
Jammer dat het winter is. Dit proces gaat veel sneller (en met minder gedoe) in de zomer met dunne broekjes aan, en in de tuin (emmer over de tegels gaat sneller, dan binnen dweilen)
dinsdag 29 januari 2019 om 09:58
Als je echt denkt dat dochter het kan voelen trek haar dan een makkelijke broek zoals een joggingbroek aan.
Die ze snel zelf naar beneden kan doen.
Als je je broek niet snel genoeg kan uitkrijgen heb je natuurlijk ook geen andere keus dan in je broek te plassen.
Maar ik denk eerlijk gezegd dat je haar te hard pusht door haar zonder broek te laten rondlopen en dat ze het nog niet goed genoeg kan voelen.
Regelmatig vragen of ze moet plassen heeft ook geen zin. Dat is geen zindelijkheid.
Alleen als je echt ziet dat ze zit te wiebelen omdat ze moet plassen maar niet gaat omdat ze met wat anders bezig is, kan je er wat van zeggen.
Die ze snel zelf naar beneden kan doen.
Als je je broek niet snel genoeg kan uitkrijgen heb je natuurlijk ook geen andere keus dan in je broek te plassen.
Maar ik denk eerlijk gezegd dat je haar te hard pusht door haar zonder broek te laten rondlopen en dat ze het nog niet goed genoeg kan voelen.
Regelmatig vragen of ze moet plassen heeft ook geen zin. Dat is geen zindelijkheid.
Alleen als je echt ziet dat ze zit te wiebelen omdat ze moet plassen maar niet gaat omdat ze met wat anders bezig is, kan je er wat van zeggen.
dinsdag 29 januari 2019 om 10:05
dinsdag 29 januari 2019 om 10:37
Hier is dochter ook net begonnen met op het potje plassen 2,5 jaar en wil dan ook absoluut geen luier om. Ik heb maar gewoon veel broekjes bij zeeman gehaald maar gisteren maar twee keer broek geplast. Bij haar gaat t ook beter als ze in blote billen loopt maar ook als ze haar broekjes gewoon heel makkelijk naar beneden kan trekken.
where ever you go, go with your heart
dinsdag 29 januari 2019 om 11:00
Dat 'leer' je niet aan. Op een gegeven moment weet je gewoon hoe moeten plassen voelt.
Dat over makkelijke broekjes vind ik echt onzin, als je correct je aandrang voelt dan is er echt nog wel 2 minuten tijd om je knoop los te laten maken door je moeder en naar een toilet te lopen. Wanneer een kind daar nog geen tijd voor heeft, voelt het waarschijnlijk geen aandrang maar noodzaak, dat heeft imo niks met zindelijkheid te maken nog. Dat is met 2,5 nog geen probleem natuurlijk, dat je dat nog moet leren.
Ach, uiteindelijk zijn er 100 manieren en tips en over het algemeen genomen worden al die kinderen op al die verschillende manieren gewoon zindelijk, dus het komt vast goed. Ik zou me er niet te druk om maken.
Al zou ik wel oppassen met het constant naar de wc sturen bij elk wissewasje of op gezette tijden. Naast dat ik hier wel eens een stukje over gelezen heb van een arts (iets over vroegtijdige incontinentie door kleine blaas, door steeds plassen op gezette momenten ipv op aandrang), merk ik het in de praktijk bij kind van vriend. Die plast letterlijk 15x per dag. En dan voor het eten, na het eten, voor buitenspelen, na buitenspelen... soms zit er maar een kwartier tussen en dan moet ze zoooo nodig (10 jaar oud). Het is zelfs zo erg dat wanneer ze plast voor het tandenpoetsen, het daarna ook weer moet want je plast voor naar bed gaan... kan niet gezond zijn en is gewoon aangeleerd gedrag.
Dat over makkelijke broekjes vind ik echt onzin, als je correct je aandrang voelt dan is er echt nog wel 2 minuten tijd om je knoop los te laten maken door je moeder en naar een toilet te lopen. Wanneer een kind daar nog geen tijd voor heeft, voelt het waarschijnlijk geen aandrang maar noodzaak, dat heeft imo niks met zindelijkheid te maken nog. Dat is met 2,5 nog geen probleem natuurlijk, dat je dat nog moet leren.
Ach, uiteindelijk zijn er 100 manieren en tips en over het algemeen genomen worden al die kinderen op al die verschillende manieren gewoon zindelijk, dus het komt vast goed. Ik zou me er niet te druk om maken.
Al zou ik wel oppassen met het constant naar de wc sturen bij elk wissewasje of op gezette tijden. Naast dat ik hier wel eens een stukje over gelezen heb van een arts (iets over vroegtijdige incontinentie door kleine blaas, door steeds plassen op gezette momenten ipv op aandrang), merk ik het in de praktijk bij kind van vriend. Die plast letterlijk 15x per dag. En dan voor het eten, na het eten, voor buitenspelen, na buitenspelen... soms zit er maar een kwartier tussen en dan moet ze zoooo nodig (10 jaar oud). Het is zelfs zo erg dat wanneer ze plast voor het tandenpoetsen, het daarna ook weer moet want je plast voor naar bed gaan... kan niet gezond zijn en is gewoon aangeleerd gedrag.
dinsdag 29 januari 2019 om 11:07
Amaqanda schreef: ↑29-01-2019 11:00Dat 'leer' je niet aan. Op een gegeven moment weet je gewoon hoe moeten plassen voelt.
Een van mijn kinderen had dit ook, de kinderarts zei hierover dat kinderen dan vaak niet goed uitplassen. Mijn zoon was ook altijd binnen 3 sec klaar. Nu gaat het beter nu hij wat meer de tijd neemt. Maar wat jij schrijft zit ook wel een logica in, je trant zo niet goed je blaas inderdaad.
dinsdag 29 januari 2019 om 11:49
Omdat ze zelf aangeeft op het potje te willen plassen. Ze trekt zelf haar broek uit en luier uit en wil er dan geen meer aan.
Alleen gaat het met broek aan alleen de eerste keer goed. Als ze zelf aangeeft op het potje te willen.
Ik oefen helemaal geen druk uit, maar het lijkt me we handig als ze zindelijk is. Dus als zij het aangeeft ga ik er in mee.
Ze is dus wel zindelijk alleen het gevoel van een broek is bij haar nog dat ze denkt dat ze een luier aangeeft.
dinsdag 29 januari 2019 om 11:53
Ik stuur haar niet naar het potje. Ze geeft het zelf aan. Of gaat zelf zitten.Amaqanda schreef: ↑29-01-2019 11:00Dat 'leer' je niet aan. Op een gegeven moment weet je gewoon hoe moeten plassen voelt.
Ik denk dat we het gewoon een paar dagen met broeken aan gaan proberen. Dan valt het kwartje vast vanzelf.
Even voor de duidelijkheid, van mij hoeft het niet perse, maar omdat ze het zelf aangeeft en er mee bezig is wil ik het stimuleren. Het potje staat hier in de kamer. Daar gaat ze zelf op zitten als ze moet. Groot en klein. Dus het gaat nu alleen om de link te leggen met de broek aan en dan plassen.
dinsdag 29 januari 2019 om 12:15
Wat bedoel je precies met -zonder broek-?
Blote billen of alleen een onderbroek? De optie zou ook nog kunnen zijn om, met de verwarming hoog, alleen een onderbroek en evt een lange jurk daarover, te oefenen. Wij deden hier wel op gezette tijden ook even op de pot (na het wakker worden, voor het eten, voor een uitstapje en voor het slapen).
Blote billen of alleen een onderbroek? De optie zou ook nog kunnen zijn om, met de verwarming hoog, alleen een onderbroek en evt een lange jurk daarover, te oefenen. Wij deden hier wel op gezette tijden ook even op de pot (na het wakker worden, voor het eten, voor een uitstapje en voor het slapen).
dinsdag 29 januari 2019 om 12:50
Dit snap ik niet. De eerste keer gaat het wel goed en daarna denkt ze dat ze een luier aan heeft?Hecamel schreef: ↑29-01-2019 11:49Omdat ze zelf aangeeft op het potje te willen plassen. Ze trekt zelf haar broek uit en luier uit en wil er dan geen meer aan.
Alleen gaat het met broek aan alleen de eerste keer goed. Als ze zelf aangeeft op het potje te willen.
Ik oefen helemaal geen druk uit, maar het lijkt me we handig als ze zindelijk is. Dus als zij het aangeeft ga ik er in mee.
Ze is dus wel zindelijk alleen het gevoel van een broek is bij haar nog dat ze denkt dat ze een luier aangeeft.
Maar je zegt ook dat ze haar broek en luier uit trekt.
Wat gebeurt er als ze bv alleen in onderbroek loopt? Of een dunne legging erover? Iets wat dus niet dik is.
dinsdag 29 januari 2019 om 13:31
Het is toch geen probleem als je haar regelmatig naar het potje/wc stuurt? Dat hoeft toch niet elk half uur te zijn. Als je op die manier de ongelukjes voor bent lijkt me dat fijner voor iedereen. En het zelf aanvoelen komt dan na een tijdje ook wel vanzelf. Mocht dat ook nog niet werken dan nog maar een tijdje een luierbroekje en later weer proberen.
dinsdag 29 januari 2019 om 15:23
Dan heeft ze een luier aan en vraagt dan of ze op het potje mag want ze moet plassen. Daarna als ze haar broek alleen aanheeft gaat het mis.
Ik denk dat ze dat dan doet omdat ze gewoon op het potje wil. Niet perse dat ze moet plassen en daarom de boel uit wil. Vaak gebeurt dit als ze een volle luier heeft. Denk dat ze dat niet prettig vindt of zo.
Ik zat ook te denken aan onderbroekjes. Daar hebben we er een boel van dus dat kont dan goed.