Madagaskar ticket! En nu?
vrijdag 23 maart 2018 om 14:10
Hallo forumleden,
Vriendlief en ik hebben afgelopen week een ticket naar Madagascar geboekt, voor in september. We hebben megaveel zin om het land te bekijken, maar eigenlijk ook geen idee.
Onderzoek wijst uit dat dit geen ervaring gaat zijn zoals Azië, waar je met gemak kan backpacken/pinnen/hostel kunt vinden.
We moeten dus een beetje gaan plannen. We hebben 3 weken reistijd. Wat willen we allemaal zien en kun je inmiddels al pinnen in Madagaskar? wij zijn niet in het bezit van een VISA CC, wat wel het beste werkt. Die aanvraag is ook afgewezen omdat mijn inkomen te laag zou zijn, helaas.
Heeft iemand ervaring met Madagaskar, wat moeten we zien? hoe moeten we reizen, moeten we alle nachten al vastleggen? Hoe makkelijk is het land in beslissen op het moment zelf?
Ik hoor graag alle ervaringen en tips!
Vriendlief en ik hebben afgelopen week een ticket naar Madagascar geboekt, voor in september. We hebben megaveel zin om het land te bekijken, maar eigenlijk ook geen idee.
Onderzoek wijst uit dat dit geen ervaring gaat zijn zoals Azië, waar je met gemak kan backpacken/pinnen/hostel kunt vinden.
We moeten dus een beetje gaan plannen. We hebben 3 weken reistijd. Wat willen we allemaal zien en kun je inmiddels al pinnen in Madagaskar? wij zijn niet in het bezit van een VISA CC, wat wel het beste werkt. Die aanvraag is ook afgewezen omdat mijn inkomen te laag zou zijn, helaas.
Heeft iemand ervaring met Madagaskar, wat moeten we zien? hoe moeten we reizen, moeten we alle nachten al vastleggen? Hoe makkelijk is het land in beslissen op het moment zelf?
Ik hoor graag alle ervaringen en tips!
dinsdag 14 augustus 2018 om 17:20
Op de luchthaven is een visa on arrival verkrijgbaar. Weet niet meer precies hoeveel het was maar je kon in euro’s en dollars betalen, wel alleen cash.Manty__ schreef: ↑13-08-2018 21:52Mijn vriend en ik gaan in September ook naar Madagaskar, wel met een georganiseerde reis. Wij zijn nu aan het uitzoeken wat het beste is voor het Visum, je bent erg veel geld kwijt als je deze vooraf wilt aanvragen. Iemand ervaring mee hoe gemakkelijk deze op het vliegveld ter plekke te krijgen is?
Het is een zéér chaotische luchthaven met lange rijen, en je wordt wat heen en weer gestuurd. Op een gegeven moment nemen ze ook je paspoort ‘in’ waarna het op een grote stapel komt te liggen. Vervolgens gaan ongeveer 5 mensen er mee aan de slag; de ene bekijkt je gegeven, de ander plakt de visumsticker erin, weer een ander zet een krabbel, de volgende zet een stempel en de laatste roept door de aankomsthal je naam zodat je je paspoort weer kunt afhalen. Wij waren er 2x zo’n anderhalf uur mee bezig. Maar blijf vooral kalm, en met een glimlach krijg je veel geregeld!
dinsdag 14 augustus 2018 om 17:38
Dat schoot ook door mijn hoofd.
Misschien heeft vriend een goedbetaalde baan en betaalt hij een groter deel. Of misschien hebben ze geld cadeau gekregen. Of zijn ze al heel lang aan het sparen. Wie weet, zoveel mogelijkheden.
dinsdag 14 augustus 2018 om 19:03
Voor wat betreft de creditcard: mijn eerste verre reis (Australie) had ik ook bij elkaar gespaard tijdens mijn studententijd, maar ik had nog geen goed (genoeg) verdienende baan om een cc aan te vragen. Dat heb ik toen opgelost met de regeling Extra Card van Visa. Als een familielid of je partner wél een credicard heeft, kan je een Extra Card aanvragen op jouw eigen naam. Ik heb dus de Extra Card en mijn moeder heeft de originele Card zeg maar. De uitgaven van de Card en de Extra Card worden apart op het rekeningoverzicht vermeld, zodat duidelijk is wat met welke kaart betaald is. Werkt perfect, dus we hebben het zo gehouden ondanks dat ik nu wel een eigen zou kunnen aanvragen.
Ik zou het ook echt niet fijn vinden om te reizen zonder, soms is het de enige betaalmogelijkheid en ook voor online reserveren van hostels is het vaak handig.
Ik zou het ook echt niet fijn vinden om te reizen zonder, soms is het de enige betaalmogelijkheid en ook voor online reserveren van hostels is het vaak handig.
woensdag 15 augustus 2018 om 00:35
Visa on arrival kost rond de 25 euro. Vliegveldpersoneel is heel erg corrupt, en een paar euro doet wonderen. Ik ben er meestal in een kwartiertje klaar mee. Tip: ga op het vliegveld naar het toilet. Als je hotel in het centrum is, kan het lang duren voordat je er bent. Zorg trouwens voor papieren zakdoekjes. Wc rollen worden vaak gestolen. Zoals alles wat niet vast zit.
woensdag 29 augustus 2018 om 11:44
wat ik online nergens kan vinden: kan je daar jezelf een beetje vermaken in de natuur, wandelingen en zo , buiten de nationale parken?
reden dat ik het vraag is dat we liever steeds een paar dagen op een mooie plek blijven , zonder me iedere dag blauw te betalen aan park fees , gidsen en die laatste de hele tijd om me heen te hebben. We willen gewoon een beetje er op uittrekken vanuit ons hotel, beetje wandelen , fietsen, een picknick , ik noem maar wat. Maar is dat veilig, is er gelegenheid, is het te doen? Alles wat ik lees aan tours is er op gericht onder begeleiding de highlights te zien en door, of juist uitgebreide trekkings te doen. ( Het is voor ons als aanvulling op bezoek aan de bekende parken met gids)
reden dat ik het vraag is dat we liever steeds een paar dagen op een mooie plek blijven , zonder me iedere dag blauw te betalen aan park fees , gidsen en die laatste de hele tijd om me heen te hebben. We willen gewoon een beetje er op uittrekken vanuit ons hotel, beetje wandelen , fietsen, een picknick , ik noem maar wat. Maar is dat veilig, is er gelegenheid, is het te doen? Alles wat ik lees aan tours is er op gericht onder begeleiding de highlights te zien en door, of juist uitgebreide trekkings te doen. ( Het is voor ons als aanvulling op bezoek aan de bekende parken met gids)
donderdag 3 januari 2019 om 15:32
Mijn vriend en ik hebben zelf onze reis samengesteld. Via internet (uiteindelijk via Remi van de Stichting Madalief in Madagascar) heb ik een auto met chauffeur gevonden (50€ per dag, exclusief benzine).MinkeDeWit schreef: ↑03-01-2019 14:12Mag ik dit topic uit de mottenballen halen?
Ik ben benieuwd hoe het TO en de anderen vergaan is. En ook of ze antwoord weten op de vraag van Hagelslag. Alle georganiseerde reizen hebben een moordend schema, dus ik ben benieuwd of je ook privé wat kunt organiseren.
De hotels heb ik gevonden via Booking.com of uit de Lonely Planet. Dat was het eigenlijk... tijdens de reis hebben we nog het eea aangepast ivm de grote afstanden en toch te weinig tijd (3,5 weken).
vrijdag 4 januari 2019 om 22:00
Ik denk dat als jullie je wat beter in zouden lezen in de voorwaarden voor een creditcard er snel veel duidelijk wordt. Toen ik een aantal jaar geleden een Visa aanvroeg werd deze ook afgewezen; ik verdiende wel 2000 euro netto, maar had geen vast contract.Nectarinepit schreef: ↑14-08-2018 17:38Dat schoot ook door mijn hoofd.
Misschien heeft vriend een goedbetaalde baan en betaalt hij een groter deel. Of misschien hebben ze geld cadeau gekregen. Of zijn ze al heel lang aan het sparen. Wie weet, zoveel mogelijkheden.Ik bedoel het verder ook niet op een vervelende manier, maar het viel mij ook op.
Van dat salaris kon ik wel 3x per jaar op 'luxe' vakanties (verre reizen, ter plekke low budget reizen). Er zeker Madagascar is zo'n bestemming. Als je het ticket hebt en je bent van plan met ov te reizen ter plekke dan heb je er echt bijna geen kosten meer aan.
Ik ben zelf afgelopen oktober in Madagascar geweest. Ik heb wat binnenlandse vluchten genomen, want ik wilde heel graag naar het noordoosten. Alles bij elkaar kostte dat nog 500 euro aan vliegtickets, maar het was het dik waard want het was echt een van de gaafste plekken waar ik ooit ben geweest. Ik heb 8 dagen gewandeld van Maroansetra, door het Masoala NP naar Cap est. Toen nog een tijdje in Sambava en Antalaha en naar Marojejy NP. Toen terug gevlogen naar Tana en vanaf daar de bus naar Morondava. Daar nog naar een NP en de Allee des Baobabs.
Als je wat ervaring met reizen hebt is zelfstandig rondreizen in Madagascar heel goed te doen. Ik vind het zelf altijd leuker om gewoon met de bus etc te gaan ipv met een privechauffeur. De dag dat ik die wel had gehuurd om naar de Allee des Baobabs te gaan vond ik het heel chill dat ik me nergens zorgen over hoefde te maken, maar ik voelde me ook wel een hele decadente blanke en miste het avontuur van gewoon zelf op pad zijn. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk, je kan wel meer plekken zien als je met een eigen auto bent en het is relatief goedkoop in Mada.
Mocht iemand nog meer info willen hoor ik het graag!
zondag 20 januari 2019 om 15:45
ik ben dus inmiddels geweestMinkeDeWit schreef: ↑03-01-2019 14:12Mag ik dit topic uit de mottenballen halen?
Ik ben benieuwd hoe het TO en de anderen vergaan is. En ook of ze antwoord weten op de vraag van Hagelslag. Alle georganiseerde reizen hebben een moordend schema, dus ik ben benieuwd of je ook privé wat kunt organiseren.
Zonder Malagasi chauffeur cq gids hadden we het daar maar moeilijk gered trouwens, en wij reizen best veel. Op veel plekken spreekt geen hond engels of frans en niets staat aangegeven en internetbereik kan je ook wel vergeten. Ik herken wel wat iemand zei over de decadente toerist voelen in je auto, dat is helaas het geval daar. Maar sowieso zijn wij niet gewend zoveel armoede te zien. Je moet maar bedenken dat je door het inhuren van lokale gidsen e.d. mensen de kans geeft om geld te verdienen. en ook nog aan iets anders dan bossen afbranden en houtskool verkopen. Dat laatste is voor veel mensen jammer genoeg de enige bron van inkomsten, dus bereid je ook voor op veel kale stukken grond. Ik vond dat echt shocking ( zowel de armoede als de ontbossing). Leuke dingen die ik nooit zal vergeten zijn de maki's en Ille aux Nattes, het regenwoud en de vriendelijke mensen. Als ik in 1 woord onze vakantie moet omschrijven, zou ik zeggen : bijzonder.
zondag 20 januari 2019 om 15:56
zondag 20 januari 2019 om 17:15
Fijne update, Hagelslag.
Ik ben me aan het orienteren voor dit jaar. Hangt een beetje af van wat het gaat kosten, want als ik dit jaar twee keer ver weg kan tegenover maar één keer Madagaskar, dan kan het zijn dat ik het nog een jaartje vooruitschuif.
De armoede, is die daar zoveel meer aanwezig/zichtbaar dan in andere Afrikaanse landen? Of bijvoorbeeld landen in Azië of Latijns-Amerika?
Ik ben me aan het orienteren voor dit jaar. Hangt een beetje af van wat het gaat kosten, want als ik dit jaar twee keer ver weg kan tegenover maar één keer Madagaskar, dan kan het zijn dat ik het nog een jaartje vooruitschuif.
De armoede, is die daar zoveel meer aanwezig/zichtbaar dan in andere Afrikaanse landen? Of bijvoorbeeld landen in Azië of Latijns-Amerika?
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 20-01-2019 17:25
21.66% gewijzigd
zondag 20 januari 2019 om 17:22
Ik zit dus ook met het dilemma auto met chauffeur versus bus.Perferator schreef: ↑04-01-2019 22:00..
Ik ben zelf afgelopen oktober in Madagascar geweest. Ik heb wat binnenlandse vluchten genomen, want ik wilde heel graag naar het noordoosten. Alles bij elkaar kostte dat nog 500 euro aan vliegtickets, maar het was het dik waard want het was echt een van de gaafste plekken waar ik ooit ben geweest. Ik heb 8 dagen gewandeld van Maroansetra, door het Masoala NP naar Cap est. Toen nog een tijdje in Sambava en Antalaha en naar Marojejy NP. Toen terug gevlogen naar Tana en vanaf daar de bus naar Morondava. Daar nog naar een NP en de Allee des Baobabs.
Klinkt geweldig. Was dit met gids? In een groep?
Als je wat ervaring met reizen hebt is zelfstandig rondreizen in Madagascar heel goed te doen. Ik vind het zelf altijd leuker om gewoon met de bus etc te gaan ipv met een privechauffeur. De dag dat ik die wel had gehuurd om naar de Allee des Baobabs te gaan vond ik het heel chill dat ik me nergens zorgen over hoefde te maken, maar ik voelde me ook wel een hele decadente blanke en miste het avontuur van gewoon zelf op pad zijn. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk, je kan wel meer plekken zien als je met een eigen auto bent en het is relatief goedkoop in Mada.
Mocht iemand nog meer info willen hoor ik het graag!
Ik ga graag met de bus, wil niet dagelijks een extra persoon erbij (de chauffeur), maar met de auto kom je weer op meer plekken.
Mag ik vragen hoeveel je uiteindelijk kwijt was aan de reis? En hoelang was de reis? Mag ook in PB als je dat liever niet hier neerzet.
zondag 20 januari 2019 om 19:20
zondag 20 januari 2019 om 20:35
Mada staat in de top 10 armste landen ter wereld. Dat hield ons niet tegen om te gaan, we hebben wel zoveel mogelijk geld uitgegeven bij lokale ondernemers ipv westerse touroperators / hotels. Zo kunnen ze ook profiteren van onze rijkdom en het geeft meteen het signaal af dat het loont om natuur & cultuur te behouden. Dat was althans onze insteek.eva-luna schreef: ↑20-01-2019 17:15Fijne update, Hagelslag.
Om je vraag te beantwoorden; ik vond het erger dan in Marokko of Azië. Maar alleen in de hoofdstad echt in-your-face , veel ellende gezien. Verder leef je als reiziger/toerist toch wel in een (fijne) bubbel. Meeste locals hebben geen stromend water (ja een watertap-punt in het dorp), riolering, electriciteit, school,....
Voor toeristen is het juist heel gewoon om warm water en stroom (in elk geval paar uur) te hebben. Dus je komt zelf niets te kort. Het verschil laat je wel even realiseren hoe belachelijk veel materiële dingen wij hier hebben.
je ziet hoe eenvoudig en soms erbarmelijk ze daar leven, en dat kinderen al zo jong aan het werk zijn, dat als je iets mankeert er geen fatsoenlijke gezondheidszorg is, dat er geen , echt geen voorzieningen zijn voor afval, en mensen in open riolen hun was staan te doen (Antananarivo) , dat zijn dingen die op mij veel indruk hebben gemaakt.
Ik vind het iets om je te realiseren voor je gaat, niet persee iets dat je ervan moet weerhouden om te gaan.
woensdag 23 januari 2019 om 16:36
Die tocht is ook het gaafste wat mijn vriend en ik ooit hebben gedaan en we hebben beiden al aardig wat mooie reizen gemaakt. We hadden een gids en een aantal porters. In het noordoosten is het zo rustig dat het een uitdaging zou zijn om een groep samen te krijgen voor zo'n tocht; ik liep samen met mijn vriend en dus de gids etc. Het bestaat wel echt uit veel hoogte- en dieptepunten: slapen midden in de jungle met de dichtsbijzijnde dorpen op 1 dag lopen en de echte wereld waar nog motoren etc rijden op 3 dagen, maar ook echte armoede (hongerbuikjes en amper kleren) en de tocht is ook best zwaar (klimmen, dalen, modder, rivercrossing).eva-luna schreef: ↑20-01-2019 17:22Ik zit dus ook met het dilemma auto met chauffeur versus bus.
Ik ga graag met de bus, wil niet dagelijks een extra persoon erbij (de chauffeur), maar met de auto kom je weer op meer plekken.
Mag ik vragen hoeveel je uiteindelijk kwijt was aan de reis? En hoelang was de reis? Mag ook in PB als je dat liever niet hier neerzet.
Alles samen waren we kwijt voor 2 personen voor 24 dagen:
1800 tickets erheen
1000 binnenlandse vluchten
850 wandeltocht (9 dagen incl nacht op nosy mangabe, priveboot daarheen en terug, en 9 dagen gids en dragers, al het eten, plus entree van t park)
1400 verder ter plekke (wel vaak net in luxe plekken geslapen direct aan het strand of in het centrum en vrij luxe gegeten)
Het is wel echt een geweldig veelzijdig land. Ov is inderdaad wat ingewikkeld, maar als je een beetje van een uitdaging houdt is het prima te doen, want alle mensen willen je helpen en nemen de tijd om te begrijpen wat je probeert uit te beelden
perferator wijzigde dit bericht op 23-01-2019 16:40
Reden: Ruzie met autocorrect
Reden: Ruzie met autocorrect
1.57% gewijzigd
woensdag 30 januari 2019 om 17:34
Hoi!!
Wij hebben ook zelf onze reis naar Madagaskar geregeld,
alles is rond, behalve de binnenlandse vluchten. Deze ben ik zojuist aan het boeken, maar op de site kan ik alleen betalen als ik een Mvola acount heb.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of eventueel andere tips om een binnenlandse vlucht te boeken? Ik had verwacht dat ik wel met visa zou kunnen betalen..
Wij hebben ook zelf onze reis naar Madagaskar geregeld,
alles is rond, behalve de binnenlandse vluchten. Deze ben ik zojuist aan het boeken, maar op de site kan ik alleen betalen als ik een Mvola acount heb.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of eventueel andere tips om een binnenlandse vlucht te boeken? Ik had verwacht dat ik wel met visa zou kunnen betalen..
woensdag 20 februari 2019 om 11:42