Alleen thuis

04-02-2019 18:49 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aan 't solliciteren. Deze week heb ik een tweede gesprek. Als ik hier aangenomen wordt dan moet ik daar om 8.30 uur beginnen.
Ik zou dan om 7.45 uiterlijk thuis weg moeten.
Mijn dochter is bijna 11 (groep 7), mijn zoon wordt in april 8 (groep 4).

Zouden zij al samen alleen kunnen blijven tot 8.10 uur, dan kan mijn dochter met mijn zoon naar school lopen 3 tot 5 minuten. Zij moet zelf iets verder naar een andere locatie, ook 3-5 minuten.
Of beter allebei naar de VSO?
Of alleen zoon naar de VSO?
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Overigens zijn de kinderen compleet gevoederd, gedoucht en aangekleed voor man en ik de deur uitstappen. Ook de tassen zijn ingepakt en de sleutel ligt klaar. Mijn man zet zelfs een kookwekker die afgaat wanneer ze weg moeten.
En om eerlijk te zijn: mijn ouder was altijd thuis, maar die liet ons ook gerust naar school wandelen. En toen was er niemand die dat gek vond.
Gatti schreef:
04-02-2019 19:00
Partner en ik zijn niet meer samen.
Als alles afgerond is zullen ze doordeweeks 2 dagen bij hem zijn. En 3 dagen bij mij.

Dochter ziet 't sowieso zitten om alleen te gaan.
Maken weinig ruzie met elkaar.
School van zoon is 450 meter. Hij gast nu een enkele keer alleen.
Dochter gaat regelmatig alleen.
De route ben ik niet bang voor. Rustige straat.
Gaat vooral over 25 minuten alleen zijn voor school.
Ze blijven nu allebei wel alleen thuis. Zoon kort.

Ik zou het dan zeker proberen, misschien met telefoon. En een ouder die even kijkt of ze op tijd aankomen enz.
Anders zou ik VSO voor zoon nemen.

Maar proberen in dit geval kan prima.
Ik vind 7 te jong. En ik vind 11 te jong om de verantwoordelijkheid te dragen voor een jonger broertje.

Dus die van 7 naar de vso en die van 11 niet.

Is er een reden dat je hem niet naar de vso wil doen?
Subnautica schreef:
04-02-2019 19:05
Ik vind 7 te jong. En ik vind 11 te jong om de verantwoordelijkheid te dragen voor een jonger broertje.

Dus die van 7 naar de vso en die van 11 niet.

Is er een reden dat je hem niet naar de vso wil doen?
Gok geld en extra vroeg weg.
Zoon en dochter maken weinig ruzie.
Dochter hoeft ook niet perse met zoon mee te lopen. Is echt om de hoek.
Ik kan ze natuurlijk uit de auto bellen dat ze weg moeten.

Er zullen wel kinderen uit de straat die kant oplopen. Maar over de route maak ik me geen zorgen. Hij loopt/fietst/skate bijna iedere middag in de wijk.
kan best
Lucifer2018 schreef:
04-02-2019 19:06
Gok geld en extra vroeg weg.
Nee hoor. Gaat me niet om 't geld. En VSO mag je ze brengen wanneer je wilt.
Ze stelden 't zelf voor.
Betty_Slocombe schreef:
04-02-2019 19:03
Overigens zijn de kinderen compleet gevoederd, gedoucht en aangekleed voor man en ik de deur uitstappen. Ook de tassen zijn ingepakt en de sleutel ligt klaar. Mijn man zet zelfs een kookwekker die afgaat wanneer ze weg moeten.
En om eerlijk te zijn: mijn ouder was altijd thuis, maar die liet ons ook gerust naar school wandelen. En toen was er niemand die dat gek vond.
Dit inderdaad.
Mag ik vragen hoe oud jouw kinderen zijn.
Betty_Slocombe schreef:
04-02-2019 19:03
Ik liep ook meestal alleen naar school.
300 meter, hoek om.

Maar mijn moeder zag mij wel thuis vertrekken en kon aangeven wanneer het tijd was.

En als mijn zus mee moest, liep ze alsnog meestal mee.

Ik zie het zo al gebeuren dat de jongste zijn jas niet aan wil bij -5, dat niemand op de tijd let, ... en dat ze dus de helft van de tijd of wél ruzie hebben of alsnog te laat zijn.
Gatti schreef:
04-02-2019 19:09
Nee hoor. Gaat me niet om 't geld. En VSO mag je ze brengen wanneer je wilt.
Ze stelden 't zelf voor.
Ook goed, had het 2 prima redenen gevonden om het te overwegen hoor.
Je kan oudste een mobieltje geven dat ze je even appt als ze op school zijn.
Belg007 schreef:
04-02-2019 19:10
300 meter, hoek om.

Maar mijn moeder zag mij wel thuis vertrekken en kon aangeven wanneer het tijd was.

Ik zie het zo al gebeuren dat de jongste zijn jas niet aan wil bij -5, dat niemand op de tijd let, ... en dat ze dus de helft van de tijd of wél ruzie hebben of alsnog te laat zijn.
Tsja. Dat kan.
Mijn man en ik hebben de bewuste keuze voor deze oplossing gemaakt met de insteek gelijk te stoppen wanneer we zouden merken dat het niet zou werken. Dat zou om te laat komen kunnen gaan, om onderlinge ruzies, om gevaarlijk weggedrag, om het open laten van de deuren of om vergeten van spullen. Hier is tot op heden geen sprake van geweest, dus we blijven bij deze situatie.
Lucifer2018 schreef:
Ook goed, had het 2 prima redenen gevonden om het te overwegen hoor.
Snap ik.
Ben gewoon aan 't kijken wat 't fijnste/beste/makkelijkste is.

Ik weet ook nog niet of ik de begintijd kan onderhandelen. Wil graag al nadenken voor 't geval dat.
Gatti schreef:
04-02-2019 19:13
Snap ik.
Ben gewoon aan 't kijken wat 't fijnste/beste/makkelijkste is.

Ik weet ook nog niet of ik de begintijd kan onderhandelen. Wil graag al nadenken voor 't geval dat.
Ik zou daar gewoon wel op inzetten. ;-)
Gatti schreef:
Dit inderdaad.
Mag ik vragen hoe oud jouw kinderen zijn.
Vergelijkbaar met de jouwe.
Ik vond het heel grappig: de buurvrouwen in de straat vonden het eerst maar een beetje spannend dat ik dit deed, en oeh, nou, dat was me toch wat van die malle buurvrouw. Maar nu doen ze het zelf ook.
Ik vind het geen onverantwoord ouderschap. Als mijn kind om 15.30 door de straat fietst, sta ik er ook niet de hele tijd met mijn neus bovenop.
Lillybit schreef:
04-02-2019 19:12
Je kan oudste een mobieltje geven dat ze je even appt als ze op school zijn.
Oudste is geen probleem. Gaat al regelmatig alleen of komt alleen terug.
Heeft een telefoon.
Zij is één van de weinige in de klas die nog regelmatig gebracht wordt.
Mijn kind nu groep 7 gaat sinds voorjaar groep 6 niet meer naar vso. Kind vond het een strafkamp voor kinderen met werkende ouders. :sick:
Ik werk drie dagen per week. Dan is ze vanaf 7.30 alleen en fietst zelf 2 km naar school, over het spoor en over een gevaarlijke weg. Wij bellen als ze op school is 7.20. Ik heb een aantal ouders die ik kan inschakelen maar ze doet het echt liever zelf. Haar verantwoordelijk maken voor een ander zou ik dan weer niet doen. Gelukkig heb ik er maar één.
Belg007 schreef:
300 meter, hoek om.

In geval van TO kan ze na 1a2x zoiets alsnog de VSO voor jongste zoon doen.
Gatti schreef:
04-02-2019 19:07
Zoon en dochter maken weinig ruzie.
Dochter hoeft ook niet perse met zoon mee te lopen. Is echt om de hoek.
Ik kan ze natuurlijk uit de auto bellen dat ze weg moeten.

Er zullen wel kinderen uit de straat die kant oplopen. Maar over de route maak ik me geen zorgen. Hij loopt/fietst/skate bijna iedere middag in de wijk.

Anders probeer je het aankomende week een paar keer. Vanaf 7.45 uur bemoei je je niet meer met je kinderen. Dan kun je nog een beetje in de gaten houden of het goed gaat. En misschien kun je een keer echt oefenen: dan ga je weg om 7.45 uur en moeten ze alles zelf doen.
Ik heb dit een aantal weken 1 dag in de week gedaan
Oudste moest om 08.00 bij fysio zijn
Andere 2 bleven dan thuis en appte ik om 8.15 dat ze aan moesten lopen
Pandax schreef:
04-02-2019 19:00
Ik bedacht me laatst dat ik mijn zusje naar school bracht vanaf mijn zesde. Ik moest zelfs nog een straat oversteken. Dat kan nu eigenlijk niet meer :) Maar ik denk dat ik het ze zou voorleggen en als ze het zelf zien zitten het gewoon een tijdje proberen. Als het niet bevalt kun je alsnog vso doen.
Ik ging ook vanaf 6 jaar overal alleen heen, ook naar ballet en muziekles. Ik had ook al heel jong een huissleutel wegens werkende ouders. Tja, de jaren ‘80 waren andere tijden...
Nitflex schreef:
04-02-2019 19:21
Ik ging ook vanaf 6 jaar overal alleen heen, ook naar ballet en muziekles. Ik had ook al heel jong een huissleutel wegens werkende ouders. Tja, de jaren ‘80 waren andere tijden...
En jij leeft nog, en hebt alle ledematen nog??? o_o

Maar zonder gekheid, je ziet tegenwoordig nauwelijks meer jonge kinderen alleen onderweg op straat.
Phineas schreef:
04-02-2019 19:32
En jij leeft nog, en hebt alle ledematen nog??? o_o

Maar zonder gekheid, je ziet tegenwoordig nauwelijks meer jonge kinderen alleen onderweg op straat.
Vaak net omdat het verkeer veel erger is geworden dan 20 of 30 jaar geleden.

En dat scholen soms echt zowat Veilig Thuis bellen als ze een kind van 6 of jonger alleen zien toekomen.

Een collega haar kind van 10 ging alleen naar school en besloot om haar jas thuis te laten.
"Te warm".
Na 3 keer kreeg moeder telefoon van school.

Of ze wel wist hoe armzalig en verwaarloosd kind erbij liep.
En als ze nog 1 keer zonder jas toekwam gingen ze de Kinderbescherming inlichten.

Het was 15 graden en kind was nogal warmbloedig, maar nee ... een kind van 10 kon 's ochtends niet in haar ééntje beslissen haar jas thuis te laten.
Haar ouders zagen het nooit, want die waren dus ook al weg naar hun werk.
De school heeft hier nog niet gebeld, maar als ze dat doen, sta ik ze met liefde te woord. Ik zie hier best meer kinderen alleen naar school komen, maar ik woon ook niet in een grote stad.
Je kan het van te voren toch al eens proberen? Jij zal toch moeten werken om je kinderen te onderhouden.

Ik vond het wel meevallen die 25 minuten en daarbij kan jij je oudste toch bellen als ze deur uit moeten gaan?

Het is moeilijk in te schatten omdat ieder kind weer anders is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven