Puppy Lebos
woensdag 6 februari 2019 om 07:44
Hallo allen,
Ik vraag me af of er mensen bekend zijn met de stichting We are here Lesvos?
Wij denken erover om een hondje te nemen en via deze stichting worden hondjes aangeboden die van straat zijn gehaald op Lesbos. Dan help je ook nog een dier in nood! We hebben een heel lief leuk hondje gezien maar, waar moeten we op letten als je met zo’n stichting in zee gaat? Hoe weet je dat je niet met een malafide club te maken hebt? (Ze hebben wel een kvk nummer maar nergens op de site staan voorwaarden bijvoorbeeld).
Kent iemand deze club en/of heeft iemand ervaring met hen? Alles is welkom, positief en negatief!
Ik vraag me af of er mensen bekend zijn met de stichting We are here Lesvos?
Wij denken erover om een hondje te nemen en via deze stichting worden hondjes aangeboden die van straat zijn gehaald op Lesbos. Dan help je ook nog een dier in nood! We hebben een heel lief leuk hondje gezien maar, waar moeten we op letten als je met zo’n stichting in zee gaat? Hoe weet je dat je niet met een malafide club te maken hebt? (Ze hebben wel een kvk nummer maar nergens op de site staan voorwaarden bijvoorbeeld).
Kent iemand deze club en/of heeft iemand ervaring met hen? Alles is welkom, positief en negatief!
woensdag 6 februari 2019 om 09:59
Dan moet je daar nog meer aandacht aan besteden, maar de honden wel daar laten. Zolang zij geen probleem ervaren, zullen ze het zelf niet oplossen. Nu halen jullie het probleem voor ze weg en verandert ee niks aan hun instelling. Heerlijk toch als iemand je probleem oplost zonder dat je er zelf wat voor hoeft te doen?Sjulia schreef: ↑06-02-2019 09:43Honden worden voornamelijk in Spanje geadopteerd maar we werken ook samen met een stichting in Nederland en Duitsland.
De lokale bevolking krijgt al voorlichting. Helaas wordt er nog steeds anders met dieren omgegaan. We gaan scholen langs met informatie. En die opmerking over dat het beter is dieren te laten inslapen; dat gebeurt al. Maar op een vreselijke manier. Door mensen die niet weten hoe het moet. Soms duurt het dagen voor ene hond dood is. Gelukkig gebeurt het nu minder. Daarom zorgen wij dat de dieren bij ons terecht komen. De politie belt ons ook wanneer er ergens honden worden weggenomen.
Natuurlijk is het afschuwelijk wat daar gebeurt. Maar net als bij broodfok geldt: het stopt pas als we daar geen honden halen. Geen vraag = geen aanbod. Voor elke hond die ‘we’ daar weghalen komt gewoon een nieuwe in de plaats.
woensdag 6 februari 2019 om 10:02
Allen hartelijk bedankt voor alle eerlijke en oprechte reacties!
En ik ben het echt niet oneens met diegenen die tegen adoptie uit het buitenland zijn. Maar ik ben het eens met Supersas; wij houden al een tijd lang de asielsite in NL in de gaten en er worden vooral honden aangeboden die qua ras/type echt niet bij ons gezin passen.
We zoeken overigens een pup, juist omdat we zelf een diertje willen trainen en opvoeden. Zodat de kans op een rugzakje zo klein mogelijk is.
We willen niet perse een dier uit het buitenland. Maar deze hond komt dat toevallig wel. Het is geen actieve vraag van ons
Het dier komt sowieso, ook als wij het niet kopen.
Supersas, bedankt voor de Facebook tip! Ik ga ze meteen volgen
Sjulia, heb jij het misschien over de stichting waar ik in mijn OP over sprak? Of een andere stichting?
En wat voor een soort contracten geven jullie de mensen die deze honden kopen; levenslange bruikleen of adoptie?
De stichting uit mijn OP wil hierop geen antwoord geven en dat bevreemd me een beetje. Ze zeggen steeds “dat bespreken we als we bij jullie op huisbezoek zijn en het contract tekenen”. Maar ik wil een contract eerst rustig zelf lezen, zonder druk van iemand op mijn bank. Hoe werkt dat bij jullie?
En ik ben het echt niet oneens met diegenen die tegen adoptie uit het buitenland zijn. Maar ik ben het eens met Supersas; wij houden al een tijd lang de asielsite in NL in de gaten en er worden vooral honden aangeboden die qua ras/type echt niet bij ons gezin passen.
We zoeken overigens een pup, juist omdat we zelf een diertje willen trainen en opvoeden. Zodat de kans op een rugzakje zo klein mogelijk is.
We willen niet perse een dier uit het buitenland. Maar deze hond komt dat toevallig wel. Het is geen actieve vraag van ons
Sjulia, heb jij het misschien over de stichting waar ik in mijn OP over sprak? Of een andere stichting?
En wat voor een soort contracten geven jullie de mensen die deze honden kopen; levenslange bruikleen of adoptie?
De stichting uit mijn OP wil hierop geen antwoord geven en dat bevreemd me een beetje. Ze zeggen steeds “dat bespreken we als we bij jullie op huisbezoek zijn en het contract tekenen”. Maar ik wil een contract eerst rustig zelf lezen, zonder druk van iemand op mijn bank. Hoe werkt dat bij jullie?
woensdag 6 februari 2019 om 10:07
Als je toch 'n pup wil, waarom dan niet bij 'n erkende fokker uit Nederland of Belgie?*Labalade* schreef: ↑06-02-2019 10:02Allen hartelijk bedankt voor alle eerlijke en oprechte reacties!
We willen niet perse een dier uit het buitenland. Maar deze hond komt dat toevallig wel. Het is geen actieve vraag van onsHet dier komt sowieso, ook als wij het niet kopen.
woensdag 6 februari 2019 om 10:07
We hebben trouwens ook informatie gevraagd bij een rasvereniging voor de adoptie van een pup. We kregen eigenlijk te horen dat we wel heel naïef zijn dat we denken, dat we ‘zomaar even’ een hondje denken aan te kunnen schaffen, en dat we maar naar een asiel moeten gaan als we ‘alleen maar’ een knuffelhond zoeken. Uhm okee...
(Toevoeging: we hebben ons goed ingelezen, hebben eerder honden opgevoed en we weten dat je niet ‘even’ een pup koopt. Dat er daarnaast ook keuringen en wachtlijsten zijn etc. Dus naïef, neuj)
(Toevoeging: we hebben ons goed ingelezen, hebben eerder honden opgevoed en we weten dat je niet ‘even’ een pup koopt. Dat er daarnaast ook keuringen en wachtlijsten zijn etc. Dus naïef, neuj)
anoniem_370078 wijzigde dit bericht op 06-02-2019 10:12
22.90% gewijzigd
woensdag 6 februari 2019 om 10:08
Er was nooit echt overlast van de honden voor de bevolking hier. In de omgeving waar ik werk ligt vooral veel land, veel jagers. Het probleem ligt meer bij de omgang van met dieren. Veel kinderen en tieners mishandelen dieren bijvoorbeeld. Omdat ze dat grappig vinden. Een ander asiel waarmee ik contact heb geeft wel meer voorlichting over straathonden, daar is hier minder sprake van. Zij zitten meer in een stad. Honden worden nu naar het asiel gebracht wanneer zij een straathond vinden. Of ze bellen zodat de honden opgehaald worden. Honden komen dan in een asiel terecht. In een Spaans asiel dus. Ik snap niet goed waarom dat slecht is of waarom jij denkt dat het zorgt voor een cirkel. Straathonden worden hier namelijk gecastreerd of gesteriliseerd. Ze lopen niet meer op de straat, en zij zullen geen nageslacht krijgen. Daardoor verminderd het aantal. En ik ben de enige ‘ Nederlander’ hier. Het is geen Nederlandse hulp, maar gewoon een Spaans asiel. Adoptie is mogelijk, maar niet zomaar. Het is geen kopen. En er is ook een groep honden die nooit te adopteren zou zijn.snowdogs schreef: ↑06-02-2019 09:59Dan moet je daar nog meer aandacht aan besteden, maar de honden wel daar laten. Zolang zij geen probleem ervaren, zullen ze het zelf niet oplossen. Nu halen jullie het probleem voor ze weg en verandert ee niks aan hun instelling. Heerlijk toch als iemand je probleem oplost zonder dat je er zelf wat voor hoeft te doen?
Natuurlijk is het afschuwelijk wat daar gebeurt. Maar net als bij broodfok geldt: het stopt pas als we daar geen honden halen. Geen vraag = geen aanbod. Voor elke hond die ‘we’ daar weghalen komt gewoon een nieuwe in de plaats.
woensdag 6 februari 2019 om 10:09
Cross postredbulletje schreef: ↑06-02-2019 10:07Als je toch 'n pup wil, waarom dan niet bij 'n erkende fokker uit Nederland of Belgie?
Zie mijn laatste post
woensdag 6 februari 2019 om 10:09
De stichting op Kos waarvoor ik 4 puppy's heb meegenomen werkt daar ook aan. Heel veel Grieken zijn nou eenmaal niet zo dol op hun huisdieren als de meeste Nederlanders. Zodra ze wat gaan mankeren, dierenartskosten hebben of andere "problemen", dan schoppen ze die beestjes op straat. Hetzelfde geldt voor katten. Een dierenleven daar is maar weinig waard.snowdogs schreef: ↑06-02-2019 09:23Als dat je doel is moet je daar ter plaatste honden neutraliseren en de lokale bevolking voorlichten. Door honden naar Nederland te halen bereik je daar ter plaatse uiteindelijk helemaal niks! Waarom zou de lokale bevolking hun instelling veranderen als ze toch geen last hebben van hij straathonden omdat ‘wij’ zorgen dat ze daar weggehaald worden? Dan is hun probleem toch opgelost en zullen ze gewoon weer nieuwe straathonden creëren die jullie dan weer naar Nederland halen. Cirkeltje rond toch?
Ze zetten zich nu ook in voor het verplicht chippen en registreren daar. Vorig jaar hebben ze 528 honden en katten laten castreren. Alles van gedoneerd geld en medewerking van plaatselijke dierenartsen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
woensdag 6 februari 2019 om 10:12
En zo maakt degene die het pupje koopt weer plaats voor een nieuw zielig pupje. Dat pupje komt ook weer naar Nederland en maakt opnieuw plaats voor een ander zielig pupje. 1000 pupjes later bestaat het probleem nog steeds en al die pupkopers hebben daar aan meegewerkt.*Labalade* schreef: ↑06-02-2019 10:02Allen hartelijk bedankt voor alle eerlijke en oprechte reacties!
We willen niet perse een dier uit het buitenland. Maar deze hond komt dat toevallig wel. Het is geen actieve vraag van onsHet dier komt sowieso, ook als wij het niet kopen.
Waarom bel je niet wat plaatselijke dierenartsen of zij nog een nestje weten? Verdiep je dan alsnog in de herkomst, want helaas houden veel dierenartsen de broodfok mede in stand. Op de site van het LICG vind je een checklist die je kunt doornemen om te voorkomen dat je een broodfokpup koopt.
woensdag 6 februari 2019 om 10:14
Kijk eens op verhuidieren.nl
Zowel stichting en particulier.
Ik merk wel dat het extreem lastig is om aan een leuke herplaatser te komen. De echt leuke ongecompliceerde honden zijn direct weg. Laatst na een uur of twee gereageerd op een advertentie en toen werden de eigenaren al gek van alle reacties. Verder veel buitenland en ik ken een stuk of 4 hondjes uit Spanje of Griekenland en daarmee is met allemaal iets aan de hand. Of bovenmatig blaffen, of heel angstig of vals richting andere honden, ook na veel training en veel kennis bij de baasjes.
De asiels hou ik al heel lang in de gaten (eerst niet voor mezelf maar voor iets anders en ik kijk dus al zeker 1,5 jaar wekelijks op de site) en hier zijn het vooral herders of staffords die daar zitten. Met gedragsproblemen. Of met een flinke gebruiksaanwijzing. Als je filtert op de site van ‘ik zoek baas’ en invult dat je bijv kinderen hebt is het aanbod heel erg schaars.
Of je moet een hond van 9 in huis willen halen en hopen dat je niet meteen tot over je oren in de dierenartskosten zit en na 2 jaar alweer afscheid moet nemen.
Ik vind dus de uitspraak ‘er zijn al zoveel honden’ echt niet heel erg kloppend. Niet iedereen heeft tijd en zin om 24/7 omgewenst gedrag uit een hond te trainen met het risico dat er altijd iets mis mee blijft.
Zowel stichting en particulier.
Ik merk wel dat het extreem lastig is om aan een leuke herplaatser te komen. De echt leuke ongecompliceerde honden zijn direct weg. Laatst na een uur of twee gereageerd op een advertentie en toen werden de eigenaren al gek van alle reacties. Verder veel buitenland en ik ken een stuk of 4 hondjes uit Spanje of Griekenland en daarmee is met allemaal iets aan de hand. Of bovenmatig blaffen, of heel angstig of vals richting andere honden, ook na veel training en veel kennis bij de baasjes.
De asiels hou ik al heel lang in de gaten (eerst niet voor mezelf maar voor iets anders en ik kijk dus al zeker 1,5 jaar wekelijks op de site) en hier zijn het vooral herders of staffords die daar zitten. Met gedragsproblemen. Of met een flinke gebruiksaanwijzing. Als je filtert op de site van ‘ik zoek baas’ en invult dat je bijv kinderen hebt is het aanbod heel erg schaars.
Of je moet een hond van 9 in huis willen halen en hopen dat je niet meteen tot over je oren in de dierenartskosten zit en na 2 jaar alweer afscheid moet nemen.
Ik vind dus de uitspraak ‘er zijn al zoveel honden’ echt niet heel erg kloppend. Niet iedereen heeft tijd en zin om 24/7 omgewenst gedrag uit een hond te trainen met het risico dat er altijd iets mis mee blijft.
anoniem_380195 wijzigde dit bericht op 06-02-2019 10:15
8.98% gewijzigd
woensdag 6 februari 2019 om 10:14
Ja ik las 't net. Als je niet een specifiek ras zoekt de briefjes bij je lokale supermarkten in de gaten houden, daar worden ook wel 'ns nestjes honden of katten aangeboden.
woensdag 6 februari 2019 om 10:16
En dit soort nestjes snap ik dus echt niet.redbulletje schreef: ↑06-02-2019 10:14Ja ik las 't net. Als je niet een specifiek ras zoekt de briefjes bij je lokale supermarkten in de gaten houden, daar worden ook wel 'ns nestjes honden of katten aangeboden.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
woensdag 6 februari 2019 om 10:17
Mijn buitenlandse hond zou het helemaal prima vinden te fungeren als knuffelhond alleen denk ik niet dat het haar karakter ten goede komt. Ze waant zich nu al soms als enige in mijn universum.
Bij jou denk ik dan ook meer aan een gezelsschapshondje, binnen- of buitenland. Een pup mag trouwens pas na ruim 3 maanden de grens over.
Bij jou denk ik dan ook meer aan een gezelsschapshondje, binnen- of buitenland. Een pup mag trouwens pas na ruim 3 maanden de grens over.
woensdag 6 februari 2019 om 10:18
Bedankt!snowdogs schreef: ↑06-02-2019 10:12En zo maakt degene die het pupje koopt weer plaats voor een nieuw zielig pupje. Dat pupje komt ook weer naar Nederland en maakt opnieuw plaats voor een ander zielig pupje. 1000 pupjes later bestaat het probleem nog steeds en al die pupkopers hebben daar aan meegewerkt.
Waarom bel je niet wat plaatselijke dierenartsen of zij nog een nestje weten? Verdiep je dan alsnog in de herkomst, want helaas houden veel dierenartsen de broodfok mede in stand. Op de site van het LICG vind je een checklist die je kunt doornemen om te voorkomen dat je een broodfokpup koopt.
De LICG hebben we inderdaad gezien. Zij waarschuwen ook voor oa malafide contracten zoals levenslange bruikleen. Dat zou een goede aanwijzing moeten zijn of je met een betrouwbare stichting te maken hebt, of niet. Ik geloof echt dat er veel kaf tussen het koren is. Maar ergens kan ik niet geloven dat geen enkele stichting die met buitenlandse dieren werkt betrouwbaar is. Maar misschien ben ik op dat punt dan weer wel naïef
De dierenarts geeft aan dat zowel in het buitenland als in NL onvoldoende controle is op hondenfok. Dus ook de stempel van een rasvereniging biedt geen garanties. Hij heeft al aangegeven voor ons mee te denken. Hij raadde ook aan om op internet eens te vragen naar ervaringen van anderen met deze stichting, en vandaar mijn draadje!
woensdag 6 februari 2019 om 10:21
Ik vind dat een stuk beter te pruimen dan 1,5 jaar op de wachtlijst van een fokker staan om een half invalide gefokt beestje te kopen eigenlijk.
Ik wil gewoon een hond. Ik hoef geen prijzen te winnen met misvormingen of een hond die zelfstandig in staat is een kudde koeien te hanteren. Gewoon een beestje waar je lekker mee kunt wandelen en knuffelen, leuk mee op cursus kunt, die lekker voor de open haard ligt en door modderplassen rolt. Die het redelijk leuk met andere honden kan vinden, waarbij je niet bang hoeft te zijn dat ie de kippen van de buurman doodbijt.
Maar dat is belachelijk moeilijk te vinden
woensdag 6 februari 2019 om 10:29
Andere stichtingen.. Ik kan wel even rondvragen over deze stichting. Zal je een berichtje sturen erover, prive. Wat de bevindingen waren. Er zijn namelijk inderdaad stichtingen die pup's fokken voor de verkoop naar het buitenland. En die pup's hebben regelmatig parvo, dus heel erg oppassen.*Labalade* schreef: ↑06-02-2019 10:02
Het contract zit vol regels. Vaak geen anti trektuigen. (Gentle leader, schokbanden) Vooral die schokbanden zijn verboden. Het enige goedgekeurde anti trektouw is door martin gaus ontwikkeld.
De reden dat ze dit zeggen is omdat, helaas, het contract niks voorstelt.
Je kan namelijk alsnog je geadopteerde hond een schokband om doen. Het is jouw eigendom wanneer jij betaald hebt voor de hond, en de stichting heeft geen zeggenschap meer. Het contract stelt dus niet veel voor, voor ons. Andersom wel. Wanneer de hond afgestaan wordt door adoptanten moet de stichting de hond terug nemen. (Als die stichting zo'n regeling heeft!)
De reden voor het contract is bewustmaking, en symbolisch. En voor jouw een stukje veiligheid.
Ik ben bij elke adoptie die ik zie naar Nederland of Duitsland daarom ook in paniek. Ik ken alle honden hier zo goed, ik hou van alle 200. Ik ken ze allemaal bij naam en ik ken de karakters. Het is dus voor mij nooit zo geweldig om een hond 'af te staan' aan een stichting. Want ik weet niet altijd hoe het een hond vergaat. (uiteraard krijg ik ook vaak foto's en verhaaltjes van adoptanten te zien) Maar niet van allemaal.
Je moet een stichting, als asiel, 100% vertrouwen. En dat betekent voor mij; terugkomregeling, huisbezoek, meerdere gesprekken. Als in een gesprek naar voren komt dat iemand geen hond met een rugzak wil gaat de adoptie sowieso niet door.
I
woensdag 6 februari 2019 om 10:36
Die heb ik dus! Combinatie van mazzel, opvoeding en training.Thordis* schreef: ↑06-02-2019 10:21Ik vind dat een stuk beter te pruimen dan 1,5 jaar op de wachtlijst van een fokker staan om een half invalide gefokt beestje te kopen eigenlijk.
Ik wil gewoon een hond. Ik hoef geen prijzen te winnen met misvormingen of een hond die zelfstandig in staat is een kudde koeien te hanteren. Gewoon een beestje waar je lekker mee kunt wandelen en knuffelen, leuk mee op cursus kunt, die lekker voor de open haard ligt en door modderplassen rolt. Die het redelijk leuk met andere honden kan vinden, waarbij je niet bang hoeft te zijn dat ie de kippen van de buurman doodbijt.
woensdag 6 februari 2019 om 10:45
Ik quote mezelf nog even en vraag of Sjulia hier ook op wil reageren.....Beter.Laat schreef: ↑06-02-2019 09:11@Sjulia ; jij schrijft : Ze nemen geen ziekte’s mee. Leishmania is namelijk niet besmettelijk.
Inderdaad is Leishmania of Ehrlichia niet besmettelijk, maar een hond die dit al heeft blijft levenslang een kostbare 'zorgenhond' waarmee je frequent naar de dierenarts moet. Dat moet men zich wel realiseren.
woensdag 6 februari 2019 om 10:56
Vaak zijn dat de moeilijk plaatsbare de " normale" honden gaan vaak weg via andere sites. Enerzijds omdat mensen moeite hebben hun dier in een asiel achter te laten, anderzijds omdat afstandskosten betaalt moeten worden ipv dat het geld oplevert.
woensdag 6 februari 2019 om 11:06
Ik heb al aangegeven dat in de gesprekken duidelijk moet worden welke ziektes in Spanje voorkomen. Leishmania is natuurlijk een hele lastige. Want het is niet altijd toonbaar in het bloed of een hond leishmania heeft. Wij testen, een hond kan goed uit de test blijken, maar alsnog leish hebben. Daarom moet de ziekte begrepen worden en daar sturen wij ook altijd informatie over op om na te lezen. Want het risico is altijd aanwezig. En dat moet een adoptant altijd goed snappen.Beter.Laat schreef: ↑06-02-2019 10:45Ik quote mezelf nog even en vraag of Sjulia hier ook op wil reageren.....
woensdag 6 februari 2019 om 11:10
woensdag 6 februari 2019 om 11:30
En daarom hebben wij wel een hond uit een pretnestje. Via marktplaats.Thordis* schreef: ↑06-02-2019 10:21Ik vind dat een stuk beter te pruimen dan 1,5 jaar op de wachtlijst van een fokker staan om een half invalide gefokt beestje te kopen eigenlijk.
We waren ons uiteraard bewust van de broodfokker praktijken maar daar was hier geen sprake van. We zijn meerdere keren wezen kijken en hebben veel foto's gekregen. De moederhond was er altijd bij, ze hadden een nestkist in de woonkamer en een grote een waarin ze mochten buitenspelen. Alle hondjes gedroegen zich zoals normale onbevangen en nieuwsgierige pups.
En dat merk je, we hebben een hele lieve mensgerichte hond. Hij zou nog vrienden worden met een inbreker
Als puber reu kan hij het niet met elke hond vinden en dat gaat gepaard met veel lawaai en geen actie. Met teefjes en castraten kan hij wel ontzettend leuk spelen. En voor een puber luistert hij best goed
De honden die ik ken uit het buitenland zijn uiteindelijk best leuke honden geworden, maar pas na een hele hoop tijd, geduld en dure gedragstherapie.
Zelfs al komen ze hier met drie maanden, dan weet je nog niet wat ze in die periode hebben meegemaakt. Terwijl juist die socialisatie vanaf het begin zo belangrijk is.
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.