Middelbare scholen Haarlem.
woensdag 6 februari 2019 om 09:09
Kind zit nu in groep 8. We hebben al heel wat scholen bezocht. Echter kind weet het nog steeds niet. Advies is ws havo/VWO. Het liefst wil hij doorstromen naar VWO. Tips om te helpen een goede keuze te maken of ervaringen met scholen zijn welkom.
Ben op mijn werk dus kan niet altijd meteen reageren.
Ben op mijn werk dus kan niet altijd meteen reageren.
woensdag 6 februari 2019 om 10:05
woensdag 6 februari 2019 om 10:42
Spraken jullie op die open dagen ook met leerlingen?
Ik zou niet zozeer selecteren op de extra's (sportklas, technasium enz.) maar kijken naar de basis:
- wordt er gepest?
- vallen er vaak lessen / docenten uit?
- worden docenten aangenomen zonder lesbevoegdheid?
(ik denk dat dit meer een probleem is in het MBO dan op het VWO)
Ik zou niet zozeer selecteren op de extra's (sportklas, technasium enz.) maar kijken naar de basis:
- wordt er gepest?
- vallen er vaak lessen / docenten uit?
- worden docenten aangenomen zonder lesbevoegdheid?
(ik denk dat dit meer een probleem is in het MBO dan op het VWO)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
woensdag 6 februari 2019 om 13:26
We hebben ook met leerlingen gesproken uiteraard. Maar die waren niet echt kritisch.
Je moet idd 5 keuzes opgeven. Maar volgens de leerkrachten is de afgelopen jaren iedereen wel geplaatst op de 1ste keuze.
Iemand ervaring met Rudolph Steiner? Zijn de lessen daar op niveau?
Mendel college en Kennermer lyceum zijn afgevallen.
Je moet idd 5 keuzes opgeven. Maar volgens de leerkrachten is de afgelopen jaren iedereen wel geplaatst op de 1ste keuze.
woensdag 6 februari 2019 om 13:49
Vroeger (20 jaar geleden) hoorde ik eens dat de Vrije School in Haarlem de meest ortodoxe (d.w.z. antroposofisch) van Nederland is.lieve_kiwi schreef: ↑06-02-2019 13:26We hebben ook met leerlingen gesproken uiteraard. Maar die waren niet echt kritisch.
Voor zover ik weet is de sfeer op de Vrije Scholen uitstekend, en duurt het 1 jaar langer eer de leerlingen eindexamen doen.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
woensdag 6 februari 2019 om 15:47
Ik neem aan dat jullie al naar open dagen zijn geweest?
Het ligt vooral aan de voorkeuren van kind. Bijvoorbeeld, sportklas, technasium, TTO, dramalessen etc.
Kies met die factoren in je hoofd, zorg dat kind naar de leukste school gaat ipv de beste.
Ik geef zelf les in Haarlem en omgeving en merk wel grote verschillen per deel van Haarlem (Noord, Centrum, Zuid). Als je wat specifiekere vragen hebt mag je die altijd stellen
Het ligt vooral aan de voorkeuren van kind. Bijvoorbeeld, sportklas, technasium, TTO, dramalessen etc.
Kies met die factoren in je hoofd, zorg dat kind naar de leukste school gaat ipv de beste.
Ik geef zelf les in Haarlem en omgeving en merk wel grote verschillen per deel van Haarlem (Noord, Centrum, Zuid). Als je wat specifiekere vragen hebt mag je die altijd stellen
woensdag 6 februari 2019 om 21:45
Dan is een vrije school zoals het Rudolf wel een opvallende voorkeur, daar wordt toch duidelijk een bepaalde stijl van lesgeven gehanteerd die je aan moet spreken. Qua 'neutrale' scholen zou ik dan toch even het Schoter, Mendel en Sancta Maria in je hoofd houden. Welke buurt in Haarlem heeft jullie voorkeur?
woensdag 6 februari 2019 om 22:04
lieve_kiwi schreef: ↑06-02-2019 13:26Iemand ervaring met Rudolph Steiner? Zijn de lessen daar op niveau?
Ja, het niveau is okee. Het is alleen een andere manier van lesgeven. In de ochtend is er 'periode', steeds van een ander vak en daardoor meer verdieping, dat sprak ons wel aan. Mijn zoon liep vast omdat hij zijn aantekeningen vaak niet op orde had. Ze leren daar namelijk niet vanuit boeken, maar vanuit eigen aantekeningen. Dus die discipline moet je kind wel hebben. Verder wel een leuke school. Ze maken in verhouding best lange dagen, ook omdat er veel aandacht wordt besteed aan vakken als hout- en metaalbewerking, schooltuinen... ja, superleuk, maar het moet je kind wel liggen!
Ik heb ook ervaring met een kind op het Coornhert. Dat is dan wel star vergeleken met het Rudolf Steiner. Moet natuurlijk ook, met zo'n grote school. Mijn kind viel er een beetje weg... Laten we zo zeggen, ook Coornhert is een prima school zolang je kind goed mee kan komen.
woensdag 6 februari 2019 om 23:44
zondag 10 februari 2019 om 08:11
Wij zijn gisteren bij de open dag van het Coornhert geweest. Daar werd verteld dat ze proberen om kinderen door te laten stromen naar een hoger niveau, ook als dat ten koste gaat van absolute slagingscijfers. Onze zoon met havo/vwo advies heeft heel sterk de wens om vwo te doen, dus ik verwacht dat hij op het Coornhert de meeste kans maakt om die wens werkelijkheid te laten worden. (We hebben tot nu toe Coornhert en Schoter bezocht, zoon zit in groep 7)
Hoe zit het trouwens met die top 5 die je moet opgeven? Op welk moment moet je die aan wie opgeven? Als ik op de websites van de verschillende scholen kijk dan lijkt het alsof je je kind zo kan inschrijven.
Tijdens zowel de open dag van het Schoter als van het Coornhert viel het mij op hoe ontzettend wit de scholen zijn. Ik heb gisteren 1 moeder met een hoofddoek gezien en geen enkel Surinaams/Antilliaans/gekleurd gezin.
Waar zijn alle gekleurde kinderen gebleven? Bezoeken die geen open dagen?
Onze zoons zitten nu op een basisschool met kinderen van alle kleuren en nationaliteiten, volgens mij is deze basisschool wel een redelijke afspiegeling van hoe de maatschappij er uitziet in Nederland. Hoe kan een middelbare school dan zo wit zijn?
Hoe zit het trouwens met die top 5 die je moet opgeven? Op welk moment moet je die aan wie opgeven? Als ik op de websites van de verschillende scholen kijk dan lijkt het alsof je je kind zo kan inschrijven.
Tijdens zowel de open dag van het Schoter als van het Coornhert viel het mij op hoe ontzettend wit de scholen zijn. Ik heb gisteren 1 moeder met een hoofddoek gezien en geen enkel Surinaams/Antilliaans/gekleurd gezin.
Onze zoons zitten nu op een basisschool met kinderen van alle kleuren en nationaliteiten, volgens mij is deze basisschool wel een redelijke afspiegeling van hoe de maatschappij er uitziet in Nederland. Hoe kan een middelbare school dan zo wit zijn?
woensdag 13 februari 2019 om 18:23
Ik ken iemand die op latere leeftijd geswitcht is naar het Schoter en hoorde alleen maar positieve verhalen. Maar dat is ook een paar jaar geleden.
Dat was daarnaast iemand die van een andere school kwam buiten Haarlem. (Een die voorheen bij het Ichthus hoorde, maar dat was een ander niveau en volgens mij niet in Haarlem.)
Dat was daarnaast iemand die van een andere school kwam buiten Haarlem. (Een die voorheen bij het Ichthus hoorde, maar dat was een ander niveau en volgens mij niet in Haarlem.)
woensdag 13 februari 2019 om 18:27
Niet in Haarlem maar hier soortgelijke ervaringen met de middelbare vrijeschool. Het lijkt toch allemaal niet heel erg gericht te zijn op het einddoel "diploma behalen" maar op de bijzaken.vivinnetje schreef: ↑06-02-2019 22:04Ja, het niveau is okee. Het is alleen een andere manier van lesgeven. In de ochtend is er 'periode', steeds van een ander vak en daardoor meer verdieping, dat sprak ons wel aan. Mijn zoon liep vast omdat hij zijn aantekeningen vaak niet op orde had. Ze leren daar namelijk niet vanuit boeken, maar vanuit eigen aantekeningen. Dus die discipline moet je kind wel hebben. Verder wel een leuke school. Ze maken in verhouding best lange dagen, ook omdat er veel aandacht wordt besteed aan vakken als hout- en metaalbewerking, schooltuinen... ja, superleuk, maar het moet je kind wel liggen!
Ik heb ook ervaring met een kind op het Coornhert. Dat is dan wel star vergeleken met het Rudolf Steiner. Moet natuurlijk ook, met zo'n grote school. Mijn kind viel er een beetje weg... Laten we zo zeggen, ook Coornhert is een prima school zolang je kind goed mee kan komen.
Hier gaat het zelfs zo ver dat door de vrijeschool leerlingen "vriendelijk" wordt verzocht naar een andere school te gaan als het niet zo goed gaat op school. (Met opmerkelijk genoeg, wanneer leerlingen dat doen, ze allemaal plotseling veel betere resultaten behalen op school.)
Het zou niet mijn eerste keus zijn. Tenzij een kind al die extra vakken en lange dagen ziet als een vorm van ontspanning. Maar als je ervoor moet presteren gaat dat ook lastig.
woensdag 13 februari 2019 om 18:30
Veel "allochtonen" in Haarlem bevinden zich vooral in de omgeving Schalkwijk.perzikboom6 schreef: ↑10-02-2019 08:11
Daarnaast zijn het veelal kinderen van ouders die niet hier zijn gekomen omdat ze hoogopgeleid zijn, maar omdat hun (voor)ouders als gastarbeider voor vaak eenvoudig werk naar Nederland zijn gehaald/gekomen want hier zouden ze meer verdienen dan in het buitenland.
Dat deze kinderen dan minder vaak een havo/vwo advies hebben is niet zo vreemd, omdat wat je intelligentie is (deels) genetisch is bepaald.
woensdag 13 februari 2019 om 18:32
Dat hebben ze in Den Haag afgebouwd en inmiddels ook in Haarlem, behalve misschien nog de havo, maar dat is dan iets wat in 2024 niet meer van toepassing zou (moeten) zijn en dus niet van toepassing is op de zoon van TO.haarklover schreef: ↑06-02-2019 13:49Voor zover ik weet is de sfeer op de Vrije Scholen uitstekend, en duurt het 1 jaar langer eer de leerlingen eindexamen doen.
woensdag 13 februari 2019 om 18:33
Dat ligt niet alleen aan de school in Haarlem, helaas. Het is het onderwijstype.
Eigenlijk wel jammer want het zijn vaak wel leuke dingen die je leert op de vrijeschool.
woensdag 13 februari 2019 om 18:41
Nou, dit klopt echt niet. Weet je zeker dat je Haarlem niet verward met bv Zeist?haarklover schreef: ↑06-02-2019 13:49Vroeger (20 jaar geleden) hoorde ik eens dat de Vrije School in Haarlem de meest ortodoxe (d.w.z. antroposofisch) van Nederland is.
Voor zover ik weet is de sfeer op de Vrije Scholen uitstekend, en duurt het 1 jaar langer eer de leerlingen eindexamen doen.
Ik ben daar 15 jaar geleden van school gekomen, en Haarlem is zeker niet de meest antroposofische school (ook niet de minste denk ik).
Ik wil verder geen discussie starten over Vrije scholen, maar ik heb het er erg naar mijn zin gehad. In die tijd deed je een jaar langer over de middelbare school, door de extra vakken. Dat is nu volgens mij niet meer zo, maar er is nog wel veel extra's. Daar moet je wel zin in hebben natuurlijk. Voor mij waren die extra vakken en verrijking, maar dat geldt niet voor iedereen. Verder moet het soort onderwijs je wel liggen, en moet je niet helemaal afkerig zijn van de antroposofie. Want ook op de middelbare school krijg je daar nog wel wat van mee.
Vroeger was het een school waarbij het wel erg handig was als je zelf al sterk was in plannen, maar ik weet niet hoe dat nu is.