Woningbouw en eisen
zondag 17 februari 2019 om 07:38
Zoals ik al eerder schreef, een vriendin van mij ligt in scheiding. Ik probeer haar zoveel mogelijk te helpen en te steunen. Ik heb het zelf ook meegemaakt dus in veel dingen weet ik de weg naar instanties en dat is toch wel makkelijk als je in zo,n emotionele rollercoaster zit.
Nu is het zo dat ze ingeschreven staat bij de woningbouw. Grote kans heeft op een huis. Ze heeft haar inkomensverklaring gedownload en een kopie van basisregister personen. Dat moet van vijf jaar terug. Nu is het zo dat ze ook een verhuurdersverklaring moet kunnen overleggen van vijf jaar terug. Vijf jaar terug woonde ze op een ander adres dan nu, daar is toen een huurschuld ontstaan van twee maanden. Daarna is ze verhuisd en toen in de nieuwe woning, daar is wel de huur altijd betaald....positieve verhuurdersverklaring.
Mijn vriendin heeft schulden, is net aangemeld bij het gkb en zit nu in budgetbeheer. Alles word dus voor haar betaald (vaste lasten). Wij vroegen ons dus af of een woningbouw nu moeilijk gaat doen? De huur zal netjes betaald worden door haar budgetcoach dus die krijgen ze wel.
Iemand enig idee hoe dit werkt?
Nu is het zo dat ze ingeschreven staat bij de woningbouw. Grote kans heeft op een huis. Ze heeft haar inkomensverklaring gedownload en een kopie van basisregister personen. Dat moet van vijf jaar terug. Nu is het zo dat ze ook een verhuurdersverklaring moet kunnen overleggen van vijf jaar terug. Vijf jaar terug woonde ze op een ander adres dan nu, daar is toen een huurschuld ontstaan van twee maanden. Daarna is ze verhuisd en toen in de nieuwe woning, daar is wel de huur altijd betaald....positieve verhuurdersverklaring.
Mijn vriendin heeft schulden, is net aangemeld bij het gkb en zit nu in budgetbeheer. Alles word dus voor haar betaald (vaste lasten). Wij vroegen ons dus af of een woningbouw nu moeilijk gaat doen? De huur zal netjes betaald worden door haar budgetcoach dus die krijgen ze wel.
Iemand enig idee hoe dit werkt?
zondag 17 februari 2019 om 07:46
Is die huurschuld van 5 jaar terug afbetaald? En was dat bij de corporatie waar ze nu gaat huren?
En is haar budgetbeheer al geregeld of is ze daar nog mee bezig?
Wat ook van belang is: wat is de huurprijs van de woning? Komt ze daarmee in aanmerking voor huurtoeslag? Zoek maar eens op passend toewijzen. Hierbij is de hoogte van het inkomen ook van belang en de gezinssamenstelling.
En is haar budgetbeheer al geregeld of is ze daar nog mee bezig?
Wat ook van belang is: wat is de huurprijs van de woning? Komt ze daarmee in aanmerking voor huurtoeslag? Zoek maar eens op passend toewijzen. Hierbij is de hoogte van het inkomen ook van belang en de gezinssamenstelling.
zondag 17 februari 2019 om 07:47
Ja natuurlijk is de woningbouw niet blij met mensen met schulden. Die zijn een stuk minder betrouwbaar dan huurders die het beter voor elkaar hebben.
Waarom denk je dat ze een grote kans heeft op een woning? Denk of hoop je dat of is dat echt al bekend?
Een gescheiden vrouw met schulden krijgt geen voorrang.
Waarom denk je dat ze een grote kans heeft op een woning? Denk of hoop je dat of is dat echt al bekend?
Een gescheiden vrouw met schulden krijgt geen voorrang.
zondag 17 februari 2019 om 08:06
De huurschuld is ontstaan omdat haar man toen zonder werk kwam te zitten. Dit is ook een van de redenen dat ze van hem weg wil. Zij heeft altijd gewerkt. In het huis waar ze nu woont is geen huurschuld. Daar heeft ze ook een verklaring van. Budgetbeheer is opgestart.
Ze staat vrij lang ingeschreven dus ze maakt zeker een kans op deze woning. En ik weet dat ze geen voorrang krijgt...urgentie doen ze niet meer aan. Maar omdat ze nu in het budgetbeheer zit word de huur voor haar elke maand betaald, dus een stukje zekerheid heeft de woningbouw wel.
Ze staat vrij lang ingeschreven dus ze maakt zeker een kans op deze woning. En ik weet dat ze geen voorrang krijgt...urgentie doen ze niet meer aan. Maar omdat ze nu in het budgetbeheer zit word de huur voor haar elke maand betaald, dus een stukje zekerheid heeft de woningbouw wel.
zondag 17 februari 2019 om 08:12
Als ik het lees kan de oude huurschuld een probleem vormen. Als die niet is afbetaald en ze weer bij die corporatie gaat huren dan verwacht ik dat ze de woning niet zomaar krijgt.
Is haar inkomen niet te hoog voor sociale huur? Voldoet ze aan alle andere eisen voor de woning? Dat is van belang.
En verder goed overleggen wat er gevraagd wordt. Er kunnen altijd aanvullende vragen gesteld worden.
Is haar inkomen niet te hoog voor sociale huur? Voldoet ze aan alle andere eisen voor de woning? Dat is van belang.
En verder goed overleggen wat er gevraagd wordt. Er kunnen altijd aanvullende vragen gesteld worden.
zondag 17 februari 2019 om 08:12
Nu is het zo dat ze ook een verhuurdersverklaring moet kunnen overleggen van vijf jaar terug. Vijf jaar terug woonde ze op een ander adres dan nu, daar is toen een huurschuld ontstaan van twee maanden.
Dit, in combinatie met de huidige schulden, kán een reden voor een woningbouwvereniging zijn een woning te weigeren. Afwachten dus maar.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zondag 17 februari 2019 om 08:17
Dit is bij een andere woningcorporatie. Ze voldoet aan de inkomenseisen voor sociale huur. Ze krijgt ook hulp van een wijkteam die haar helpen met bepaalde dingen, misschien kunnen zij haar hierin ook wat helpen?rafs schreef: ↑17-02-2019 08:12Als ik het lees kan de oude huurschuld een probleem vormen. Als die niet is afbetaald en ze weer bij die corporatie gaat huren dan verwacht ik dat ze de woning niet zomaar krijgt.
zondag 17 februari 2019 om 08:20
Wat al eerder is gezegd: er wordt vaak gewerkt met ‘passend toewijzen’. Dat je als single niet een eengezinswoning kunt huren. En bij die passend-toewijzen regels horen ook bepaalde huurbedragen.
Heeft ze daar goed naar gekeken, voor ze zich rijk rekent met die woning waarvoor ze grote kans maakt?
zondag 17 februari 2019 om 08:21
Ze moet gewoon even afwachten, ten eerste of ze ook echt in aanmerking komt voor een woning en daarna of alle papieren in orde zijn en of er aanvullende informatie nodig is.
Ze zal moeten aangeven dat er een vervangende betaler is verwacht ik.
Het enige wat ze kan doen is zorgen dat ze beschikt over de juiste en actuele stukken die ze moet overhandigen.
Ze zal moeten aangeven dat er een vervangende betaler is verwacht ik.
Het enige wat ze kan doen is zorgen dat ze beschikt over de juiste en actuele stukken die ze moet overhandigen.
zondag 17 februari 2019 om 08:35
zondag 17 februari 2019 om 08:39
zondag 17 februari 2019 om 08:41
Klopt, maar dit heeft met inkomen te maken en passend toewijzen. Het gaat er om dat de huurwoningen van 720 euro niet toegewezen worden aan mensen met een te laag inkomen omdat er dan door de overheid te veel geld aan huurtoeslag betaald moet worden. Het inkomen is hierbij bepalend.
zondag 17 februari 2019 om 08:42
zondag 17 februari 2019 om 08:43
Urgentie vanwege een scheiding doen ze niet meer aan. Of je moet al in een blijf huis zitten. Dat zit ze niet gelukkig. Alleen medisch of woningsloop dan krijg je voorrang.
zondag 17 februari 2019 om 08:46
Misschien dat ze op in het noordoosten van Groningen nog doen aan ‘urgentie vanwege scheiding’, maar vrijwel overal is de woningnood zo hoog dat niemand meer aan de beurt komt als scheidingsgevallen voor gaan.
zondag 17 februari 2019 om 08:50
Ik ken ‘onze’ regels goed. De regels verschillen per regio erg. En dat is niet alleen in het noordoosten van Groningen. Ik zou niet te snel melden dat urgentie niet meer bestaat. Altijd even goed kijken naar de regio waar je woont en naar de voorwaarden van de corporatie waar je gaat huren.
zondag 17 februari 2019 om 08:56
Ze heeft idd naar de voorwaarden gekeken en daar staat heel duidelijk tussen dat er voor scheidingen geen urgentie word verleend. Maar ze staat lang ingeschreven dus ze maakt zeker kans. We zullen het wel horen deze week, vind het bijna net zo spannend als haar. Is zo,n leuk huis, ruim met tuin. Kunnen we van de zomer ons wijntje bij haar in de tuin doen haha.
Eerst maar zien of ze word uitgeloot.
Eerst maar zien of ze word uitgeloot.
zondag 17 februari 2019 om 08:59
zondag 17 februari 2019 om 09:23
Regio Eindhoven wel nog steeds hoor, (als je minderjarige kinderen hebt tenminste).
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous