Dat gekibbel...

18-02-2019 14:16 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk vakantie. De oudste is thuis. De jongste gaat nog niet naar school. En ik word nu al gek van dat gekibbel. Vaak gaat het over speelgoed waar de ander niet aan mag zitten. De oudste trekt het bij de jongste uit haar handen. De jongste begint de gillen (hier grijpen we uiteraard in). Of de jongste pakt iets van de oudste en de jongste begint ook te gillen omdat dat eigenlijk ‘van haar’ is.

De jongste is op het moment sowieso snel aan het huilen/gillen, terwijl ze prima kan praten overigens. Dit doet ze vooral in haar communicatie naar onze oudste. Wij reageren er niet op als ze naar ons gilt, dus naar ons toe praat ze meestal wel. Ben het nu al zat en kijk er stiekem alweer naar uit dat ik volgende week mag werken.
anoniem_201235 wijzigde dit bericht op 18-02-2019 15:15
7.85% gewijzigd
Sorry hoor, was weer dubbel.
anoniem_201235 wijzigde dit bericht op 18-02-2019 15:08
80.95% gewijzigd
PatatasBravas schreef:
18-02-2019 14:59
Wat een rare reactie is dit!
Compleet off topic ook nog eens.
Als het lastig is, wat het kan zijn met jonge kinderen. Is het fijn om de vrije dagen te verdelen. Dan heb je net wat meer geduld om ermee om te gaan.
Tenminste, zo werkt het bij ons wel.
Lillybit schreef:
18-02-2019 15:08
Als het lastig is, wat het kan zijn met jonge kinderen. Is het fijn om de vrije dagen te verdelen. Dan heb je net wat meer geduld om ermee om te gaan.
Dan blijven ze nog kibbelen.
Lillybit schreef:
Dan zet je dat neer i.p.v. zo'n suggestieve post, zou ik denken.
Yesss, vandaar dat ik de vakantie gewoon door werk, en wel een keer vrij neem op een werkdag, wanneer de kinderen op school/KDV zijn :D
Sterkte TO...
Lillybit schreef:
Ja, ik denk dat je daar gelijk in hebt. Ik werk in het onderwijs en mijn man is zzp-er, dus vandaar eigenlijk. In de vakantie kan hij juist lekker even wat extra uren maken en voorheen was dat ook prima. Maar naarmate onze jongste ouder wordt komen ze steeds meer in elkaars vaarwater.
PatatasBravas schreef:
18-02-2019 15:10
Dan zet je dat neer i.p.v. zo'n suggestieve post, zou ik denken.
Naja, dacht dat ik wel duidelijk was. :biggrin:
Ik weet nog wel dat ik voorheen in bepaalde fases van de kinderen compleet gesloopt was na een vakantie. Hoe ouder ze worden hoe beter het gaat maar in die moeilijke periode was key bij ons om elkaar af te wisselen.
Snap het wel hoor en denk dat je een goed punt hebt.
Dat had ik alleen niet uit je eerste reactie gehaald. ;-)
Lillybit schreef:
18-02-2019 15:12
Naja, dacht dat ik wel duidelijk was. :biggrin:
Ik weet nog wel dat ik voorheen in bepaalde fases van de kinderen compleet gesloopt was na een vakantie. Hoe ouder ze worden hoe beter het gaat maar in die moeilijke periode was key bij ons om elkaar af te wisselen.
Ik snap het hoor, het was goed bedoeld. Gelukkig gaat de jongste wel gewoon een dag naar het kdv. Vandaag juist lekker de tuin in met het mooie weer (dacht ik dan). Maar daar dus ook gedoe over ieder stom speelgoedje of omdat de jongste dan per ongeluk het zandtaartje van de oudste kapot maakt. Of omdat de oudste even alleen op de trampoline wil of op de fiets van de jongste gaat zitten. Omdat ze allebei de bezem willen. De een in het zonlicht van de ander gaat staan. De jongste de oudste wil knuffelen, maar de oudste dat niet wil omdat ze een snotneus heeft. :rolling:
vallen er nog speelafspraken te maken voor beide... liefst op verschillende momenten?
Lorem Ipsum
Hier ook ruzie om het kleinste kapotte speelgoedje wat we hebben. Dan zeg ik: als ik niet weet wie het eerst was: als jullie daar ruzie om maken, gaat het op de kast en speelt niemand ermee. Begint langzaam te werken.
Doreia* schreef:
18-02-2019 15:31
Hier ook ruzie om het kleinste kapotte speelgoedje wat we hebben. Dan zeg ik: als ik niet weet wie het eerst was: als jullie daar ruzie om maken, gaat het op de kast en speelt niemand ermee. Begint langzaam te werken.
Ja, dat doe ik inderdaad ook.

Jongste doet ook geen middagslaap meer, dat helpt ook niet, bedenk ik me ineens.

Ze zitten nu even heel rustig voor de tv. Kan ik even bijtanken. Daarna nog maar even naar de speeltuin en morgen maar op pad.
Meespelen doet hier altijd wonderen. En dan vooral ieder een opdracht geven. Bijvoorbeeld, we gaan samen een groot kasteel bouwen. En dan mag de jongste (twee jaar) alle blauwe blokjes zoeken. Die geeft hij aan mij. En dan mag de oudste (bijna vier) al die blokjes op het kasteel zetten. Dan zijn ze allebei lekker bezig en bemoeien ze zich niet met elkaar omdat ze het veel te leuk vinden om samen met mij te spelen. En als het goed gaat kan ik na tien minuten weglopen en spelen zij verder.

Daarnaast hanteer ik ook wel eens als regel dat als er ruzie wordt gemaakt om speelgoed, dat ze beide even niet met het speelgoed kunnen spelen. Meestal is het de jongste die iets afpakt van de oudste. Dan lijkt het heel oneerlijk voor de oudste dat hij dan ook niet meer met bepaald speelgoed mag spelen. Maar de oudste heeft net zo goed aandeel in het feit dat het tot een ruzie komt. Hij kan ook rustig tegen de jongste vertellen dat hij er mee aan het spelen is en dat hij even niet samen wil spelen. Of hij kan ook rustig mij komen halen. Dus als oudste besluit om er een ruzie van te maken, dan bespreek ik met hem wat hij eigenlijk had moeten doen in zo’n geval. Afhankelijk van de mate van escalatie geef ik ze een laatste kans om nog samen te spelen en lukt dat niet, dan gaat het speelgoed dus even weg.
clifford schreef:
18-02-2019 15:34
Ja, dat doe ik inderdaad ook.

Jongste doet ook geen middagslaap meer, dat helpt ook niet, bedenk ik me ineens.

Ze zitten nu even heel rustig voor de tv. Kan ik even bijtanken. Daarna nog maar even naar de speeltuin en morgen maar op pad.
Zo heb ik het net ook gedaan. Vanmorgen speeltuin. Lunchen en tv kijken. En nu spelen ze in de tuin en gaat dat vooralsnog vrij goed. Houd moed, nog 3 uur, dan liggen ze weer op bed ;)
1. Geregeld erop uit.
2. Ruzie om hetzelfde speeltje: daar wordt even niet mee gespeeld.
3. Als ze niet samen kunnen spelen: uit elkaar zetten. Oudste naar de slaapkamer, jongste in de woonkamer bv. Of ieder in andere hoek van de woonkamer.
Dat laatste is hier vaak het lastigst, want ze zoeken elkaar dan toch weer graag op.
clifford schreef:
18-02-2019 14:42
Echt waar...wie zegt dat ik niet ingrijp? Natuurlijk grijp ik in als de oudste iets afpakt...duh! Ik reageer niet als de jongste naar mij gilt omdat ze iets wil bijvoorbeeld. Tegelijkertijd stopt het gegil dus niet en wil ik dat eigenlijk niet belonen.
Ik had je openingspost ook verkeerd opgevat. Hier ook veel gedoe en strijd tussen de twee middelsten hoor. Het begint al vroeg in de ochtend over wie er het eerst de afstandsbediening krijgt. En als ik dat ding wegpak dan vinden ze wel weer iets anders om elkaar te bevechten. Tijdens het spelen hetzelfde, de een daagt de ander uit, duwt een bouwwerk om of pakt iets af. Apart laten spelen is dan het enige wat rust brengt. Het frustrerende is dat ze het wel kunnen, ze zijn in staat om uren samen te spelen zonder ruzie. Maar ze doen dat niet zo vaak als ik zou willen. Ik weet niet of het eraan ligt dat het twee jongens zijn, dat er meer ruzie is bij kinderen van hetzelfde geslacht. Want de oudste heeft veel minder vaak ruzie met haar broertjes.
Mogelijk...hier twee meisjes.
Hier een zus en broertje die elkaars bloed wel kunnen drinken dus dat van die zelfde geslachten gaat niet op;-)
Ik dacht juist altijd dat twee broertjes of twee zusjes elkaar dan ook wel weer konden vinden.
Hier twee compleet verschillende kinderen van ook nog eens verschillend geslacht.
Ze zijn nu 8 en 6 en echt, pas sinds een paar maanden begint het langzaam iets beter te gaan.
Ik zou ze lekker uit elkaar houden. Toedeloe, mama heeft ook vakantie. En zoveel mogelijk naar buiten, het is er nu weer voor, en uitputten die handel.
Even opletten dat je jongste niet gilt om haar zin te krijgen. In je OP schrijf je dat het speelgoed uit handen wordt getrokken en de jongste het dan op een gillen zet.
Dat uit handen trekken moet je eigenlijk zien te voorkomen.

Ik zou het eerlijk gezegd verdelen. Dit is van Oudste, dat is van Jongste. Oudste hoeft niet op de fiets van Jongste. Jongste heeft niks te maken met de geliefde barbie van Oudste.
Het recht van Oudste is dat je speelgoed hebt waar Jongste nog te klein voor is. Het recht van Jongste is dat je speelgoed hebt dat te makkelijk is voor Oudste. Net als later, over tien jaar, het huiswerk, maar ook over een tijdje; dan mag de oudste voorin de auto, de jongste niet. De oudste mag op stap, de jongste nog niet.
Daar staat tegenover dat de jongste vaak dingen wel jonger mag dan de oudste, maar uiteindelijk zullen beiden beslissen dat de ander altijd veel meer mocht/kreeg.

Het gekibbel onstaat vaak ook een beetje door het gebrek aan vaste indeling. De oudste gaat al naar school, dus die is gewend; kringgesprek, werkje, spelen, gym, werkje, pauze, knutselen, spelen, opruimen, naar huis. Die sturing mist ze nu.
Misschien helpt het als je een dagindeling maakt. Samen. Een kalender met tekeningen en plaatjes waardoor duidelijk is wat er gaat gebeuren vandaag.
Het nadeel daarvan is wel dat je je eraan moet houden. Zet dus geen oma op donderdagmiddag als je daar zelf geen zin in hebt.
En dan kun je voor jezelf ook tijd plannen. Zet op een aantal plekjes een tv/netflix fimpje. En geef ze ook een uurtje huishouden. Jij stofzuigen, Oudste met een doekje over de onderste keukenkastjes, jongste met een stofdoek over de salontafel. Goed, daarna zie je meer strepen dan wat anders, maar ze hebben vijf minuutjes om.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
2 jaar en 4 jaar, zoiets?

Ik zou een vette streep in de woonkamer zetten en ze uit elkaar houden.
Verder veel naar buiten, lekker fietsen enzo.
Bedankt voor alle tips nog. Buiten de deur gaat het inderdaad altijd veel beter, dus dat hebben we met het mooie weer veel gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven