Als God het wil...
woensdag 20 februari 2019 om 20:57
Ik vraag mij wat zaken af en ik hoor graag jullie visie!
Laat ik voorop stellen dat ik geen geloof aanhang, maar wel respect heb voor gelovigen.
Ik heb een collega die rechts gereformeerd is (SGP). Hij geeft vaak aan dat wanneer we in moeilijke situaties zitten, dat het God zijn bedoeling is. En dat God hoopt dat we wijze beslissingen maken.
Nu is collega boventallig geworden en is hij boos op de organisatie. Hij gebruikt enorme krachttermen in e-mails en geeft te kennen het er niet mee eens te zijn.
Nu vraag ik mij dus af waarom hij het nu niet ziet als een beslissing van God.
Een ander punt is bijvoorbeeld dat God beslist over leven en dood. Ouders uit de biblebelt kiezen daarom ook om niet te vaccineren. Maar ik vraag mij nu dus af of zij zich wel laten behandelen tegen kanker of naar de huisarts gaan bij bijvoorbeeld een longontsteking, gebroken arm of eczeem?
Ik vind het dus lastig om in te schatten wanneer iets Gods wil is en wanneer je zelf iets bepaalt.
Ik wil echt niet met deze post het geloof belachelijk maken, maar dit waren twee dingen die door mijn hoofd spoken. Net als de vraag: als je gelooft, ben je dan wel eens boos? Want je vertrouwt toch op God zijn wijsheid?
Laat ik voorop stellen dat ik geen geloof aanhang, maar wel respect heb voor gelovigen.
Ik heb een collega die rechts gereformeerd is (SGP). Hij geeft vaak aan dat wanneer we in moeilijke situaties zitten, dat het God zijn bedoeling is. En dat God hoopt dat we wijze beslissingen maken.
Nu is collega boventallig geworden en is hij boos op de organisatie. Hij gebruikt enorme krachttermen in e-mails en geeft te kennen het er niet mee eens te zijn.
Nu vraag ik mij dus af waarom hij het nu niet ziet als een beslissing van God.
Een ander punt is bijvoorbeeld dat God beslist over leven en dood. Ouders uit de biblebelt kiezen daarom ook om niet te vaccineren. Maar ik vraag mij nu dus af of zij zich wel laten behandelen tegen kanker of naar de huisarts gaan bij bijvoorbeeld een longontsteking, gebroken arm of eczeem?
Ik vind het dus lastig om in te schatten wanneer iets Gods wil is en wanneer je zelf iets bepaalt.
Ik wil echt niet met deze post het geloof belachelijk maken, maar dit waren twee dingen die door mijn hoofd spoken. Net als de vraag: als je gelooft, ben je dan wel eens boos? Want je vertrouwt toch op God zijn wijsheid?
woensdag 20 februari 2019 om 21:56
Het zijn net mensen hè, die gelovigen.
Weten wat goed is leidt niet altijd tot goed gedrag. Boeddhisten zijn bijvoorbeeld ook niet verlicht, atheïsten zijn niet altijd rationeel, etc.
Mensen zijn geneigd situaties zo uit te leggen dat ze hun eigen denkbeelden bevestigen, dus je collega heeft vast een om voor hem logisch antwoord op de vraag of God dit niet ook bedoeld had. Wat dat antwoord precies is, kunnen wij niet weten.
En dogma is soms gewoon heel rechttoe rechtaan, alleen niet volgens de normen van de moderne tijd. Dus dan lijkt iets als buitenstaander flinke mentale gymnastiek terwijl het van het geloof uit geredeneerd gewoon logisch is.
Weten wat goed is leidt niet altijd tot goed gedrag. Boeddhisten zijn bijvoorbeeld ook niet verlicht, atheïsten zijn niet altijd rationeel, etc.
Mensen zijn geneigd situaties zo uit te leggen dat ze hun eigen denkbeelden bevestigen, dus je collega heeft vast een om voor hem logisch antwoord op de vraag of God dit niet ook bedoeld had. Wat dat antwoord precies is, kunnen wij niet weten.
En dogma is soms gewoon heel rechttoe rechtaan, alleen niet volgens de normen van de moderne tijd. Dus dan lijkt iets als buitenstaander flinke mentale gymnastiek terwijl het van het geloof uit geredeneerd gewoon logisch is.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
woensdag 20 februari 2019 om 21:56
Volgens hen (dus niet volgens mij hé, ff voor de duidelijkheid) ben je ‘in zonde ontvangen en geboren en daarom kinderen des toorn/duivels’ (ik weet de exacte benaming niet meer). Dan heb ik het wel echt over de hele strengen hé. Een groot aantal christenen kijkt daar anno 2019 toch iets anders tegenaan.Lucifer2018 schreef: ↑20-02-2019 21:31Wat hebben onschuldige kinderen met het kwaad en zonden te maken dan? Vind zo'n antwoord dus te magertjes qua redenatie.
Maar goed ik vind echt veel van religie en gelovigen. En niets positiefs.
Wat ik bedoelde te zeggen is eigenlijk, dat zo snel geroepen wordt, of in ieder geval de indruk gewekt wordt, dat alle ellende in de wereld de schuld van God is, want hij had er immers iets aan kunnen doen?
En dat vind ik flauw, want ik ben van mening dat de meeste ellende toch écht door mensen zelf veroorzaakt wordt. En dan redeneer ik hem andersom; waarom zou God onze shitzooi oplossen, als we er zelf een potje van maken?
Dat zou wel heel makkelijk zijn; leef maar raak, maakt allemaal niks uit want God lost het wel op. Ik geloof niet dat dat helemaal de bedoeling is.
Ik ben zelf gelovig maar niet in het extreme. Maar dat ik gelovig ben betekent niet dat ik alles weet of overal een antwoord op heb. Ik snap God ook niet altijd hoor.
woensdag 20 februari 2019 om 21:59
Nou, wat maak je je dan druk?
Weet je, ik vind het meer dan prima hoor, als jij naar gods woord wilt leven. Maar ga dan anderen niet de maat nemen als ze dat niet doen. Hooguit kom je die naarlingen niet meer tegen, als de dag des oordeels eenmaal heeft plaatsgevonden. Nou, big deal.
woensdag 20 februari 2019 om 22:00
Er is ook werkelijk niks origineels aan jouw posts hè?
woensdag 20 februari 2019 om 22:01
Jij in je eigen onzin-gelovige, ik maak mij helemaal niet druk.Lady*Voldemort schreef: ↑20-02-2019 21:59Nou, wat maak je je dan druk?
Weet je, ik vind het meer dan prima hoor, als jij naar gods woord wilt leven. Maar ga dan anderen niet de maat nemen als ze dat niet doen. Hooguit kom je die naarlingen niet meer tegen, als de dag des oordeels eenmaal heeft plaatsgevonden. Nou, big deal.
woensdag 20 februari 2019 om 22:07
piepp schreef: ↑20-02-2019 21:56Volgens hen (dus niet volgens mij hé, ff voor de duidelijkheid) ben je ‘in zonde ontvangen en geboren en daarom kinderen des toorn/duivels’ (ik weet de exacte benaming niet meer). Dan heb ik het wel echt over de hele strengen hé. Een groot aantal christenen kijkt daar anno 2019 toch iets anders tegenaan.
Wat ik bedoelde te zeggen is eigenlijk, dat zo snel geroepen wordt, of in ieder geval de indruk gewekt wordt, dat alle ellende in de wereld de schuld van God is, want hij had er immers iets aan kunnen doen?
En dat vind ik flauw, want ik ben van mening dat de meeste ellende toch écht door mensen zelf veroorzaakt wordt. En dan redeneer ik hem andersom; waarom zou God onze shitzooi oplossen, als we er zelf een potje van maken?
Dat zou wel heel makkelijk zijn; leef maar raak, maakt allemaal niks uit want God lost het wel op. Ik geloof niet dat dat helemaal de bedoeling is.
Ik ben zelf gelovig maar niet in het extreme. Maar dat ik gelovig ben betekent niet dat ik alles weet of overal een antwoord op heb. Ik snap God ook niet altijd hoor.
Ik snap wat je bedoelt.
Ik denk dat dat reuze meevalt. Er wordt hier dan ook juist een voorbeeld van een kind met kanker genoemd.
woensdag 20 februari 2019 om 22:55
Inshallah.. dat gaat erover dat je je gelaten moet opstellen over je lot. Je moet niet razend worden als bepaalde dingen niet voor jou weggelegd zijn, maar heel erg blij en dankbaar zijn voor de kansen die je wél krijgt. Ik neem aan dat je er wel veel aan doet om zoveel mogelijk je toekomst (en die va je familie) te verbeteren zoals iedereen, maar dat je geweer niet moet legen op een school omdat je er ooit gepest bent.
Dus ik denk dat ze dit bedoelen.
Dus ik denk dat ze dit bedoelen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
woensdag 20 februari 2019 om 23:49
Ik denk niet dat je een beter plekje in de hemel krijgt door je gedrag, maar wel dat het geen schande is om te erkennen dat je kennelijk niet goed genoeg bent om een bepaalde functie te bereiken. Door te accepteren dat iets je niet lukt word je rustiger en blijer met dat wat je wél is gelukt en je omgeving wordt ook blijer met jou.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven