vloggen en privacy

25-02-2019 15:42 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter kwam thuis met het verhaal dat er ouders van een klasgenootje een vlog bij houden over hun leven en dat die mensen daarom overal filmen ,ook bij school en sportclub. Dat moeten ze zelf weten al zou ik mijn kinderen niet te pas en te onpas gaan filmen en dat dan openbaar online gaan gooien. Die kinderen mogen zelf ook de camera ter hand nemen en meevloggen daar . Maar nu is er dus kans dat mijn kinderen ook gefilmd worden en online komen te staan .(school ,sport en bij spelen met hun kinderen) Ik heb gevraagd of ze mijn kinderen buiten beeld willen houden . Daarop reageerde een andere moeder weer op dat ik belachelijk ouderwets reageerde waarop een ander haar bij viel .
Ik vind het gewoon geen prettig idee dat mijn kinderen gefilmd worden en dat dat ergens geplaatst wordt.
Wat vinden jullie ?
Ik snap je eigelijk wel...
als ouder moet je schriftelijk toestemming geven, maar in de praktijk gebeurd da tniet. Er is toch al tegenwoordig geen privacy meer, laten leven?
je hebt gelijk
Kinderen daar niet meer laten spelen dus als het zulk onfatsoenlijk volk is.
wat je "ouderwets" noemt. Ik ben 18 jaar en als iemand mij (of mijn toekomstige kinderen) zo zonder pardon op het internet zou zetten zou ik ook niet heel erg blij zijn hoor.
Vloggen mag wel van dit tijdperk zijn maar er zijn genoeg mensen die niet zomaar op het internet willen staan, ookal gebeurt dat wel. Erg naar.
Als die moeder in het vervolg weer reageert op een gesprek waar zij niks mee te maken heeft zou ik haar vriendelijk verzoeken of ze even ergens anders wil staan omdat ze er niks mee te maken heeft.

Wat zeiden die "vlog" ouders dan? Snapten ze het en zouden ze er rekening mee houden?
Bij je standpunt blijven.
Als jij je kinderen niet op internet wil, mag je dit zeker duidelijk aangeven.

Op school en bij sport zal er toestemming nodig zijn, lijkt me?
Hips, hopsakee en pierlala.
Vloggen is zoooo 2015. Privacy is weer helemaal hip.
anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 25-02-2019 15:54
0.97% gewijzigd
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Misschien moet je het verhaal eerst even natrekken bij de betreffende ouders.
Is het inderdaad waar, dan zou ik mijn kinderen daar niet meer laten spelen. Wat betreft school en sport lijkt het me lastig. Want daar wordt natuurlijk vaker gefilmd, en de meeste ouders geven daar toestemming voor. Maar hoe dat zit als derden daar filmen weet ik eigenlijk niet.
Het maakt niks uit of je ‘hopeloos ouderwets’ bent: als je het niet wil heeft die ander zich daar aan te houden.
Rosalind schreef:
25-02-2019 15:53
Misschien moet je het verhaal eerst even natrekken bij de betreffende ouders.
Is het inderdaad waar, dan zou ik mijn kinderen daar niet meer laten spelen. Wat betreft school en sport lijkt het me lastig. Want daar wordt natuurlijk vaker gefilmd, en de meeste ouders geven daar toestemming voor. Maar hoe dat zit als derden daar filmen weet ik eigenlijk niet.

Ze heeft ze gevraagd haar kinderen niet te filmen.
Als die mensen zo gek zijn op zichzelf, komen jouw kinderen vast nauwelijks in beeld.

Ik zou er daarom niet heel erg mee zitten. Genoeg gefilm bij sportwedstrijden en zo en daar kijkt ook niemand naar wie er aan de rand van het beeld langsloopt.

Alleen als je ze kinderen zouden gaan interviewen met een camera voor hun neus als ze daar spelen, maar dan kunnen ze wel even stom gaan doen, toch? Ik neem aan dat de bedoeling is dat het filmpje leuk wordt?
Star² schreef:
25-02-2019 15:57
Ze heeft ze gevraagd haar kinderen niet te filmen.
Oké, ik lees het nu ook.
Al snap ik de zin erna niet zo: Daarop reageerde een andere moeder weer op dat ik belachelijk ouderwets reageerde waarop een ander haar bij viel.
Gaat dit over de ouders van het klasgenootje?
Je kind zal maar een meningsverschil krijgen met dat klasgenootje tijdens het spelen danzou ik niet willen dat dit uitgebreid op internet wordt geplaatst.
Ik heb sowieso geen begrip voor dat hele vloggen....waarom zou je je hele leven online willen gooien?

Maar val de rest daar dan niet mee lastig.
Nee hoor, ik geef je groot gelijk!
Ik vind overigens niet goed in te voelen waarom ouders zo moeilijk doen over privacy, als hun spruit even in beeld komt bij een vlogger met zes volgers.

Maar dat neemt niet weg dat je alle recht hebt daar aan te hechten
(Dead Kennedys)
s-a-r-kast schreef:
25-02-2019 16:07
Ik heb sowieso geen begrip voor dat hele vloggen....waarom zou je je hele leven online willen gooien?

Maar val de rest daar dan niet mee lastig.
Nee hoor, ik geef je groot gelijk!
Dat is het mooie van vloggen juist, niemand hoeft te kijken. Doet ook niemand, waarschijnlijk.
(Dead Kennedys)
Rosalind schreef:
25-02-2019 16:03
Oké, ik lees het nu ook.
Al snap ik de zin erna niet zo: Daarop reageerde een andere moeder weer op dat ik belachelijk ouderwets reageerde waarop een ander haar bij viel.
Een ouder en een andere klassemoeder. Wat is er onduidelijk aan die zin?
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 25-02-2019 16:30
0.40% gewijzigd
JollyRider schreef:
25-02-2019 16:09
Dat is het mooie van vloggen juist, niemand hoeft te kijken. Doet ook niemand, waarschijnlijk.
Verbaas me ook hoeveel mensen er naar de Bellinga's kijken.
Kijk soms ook wel uit nieuwsgierigheid. ;-)
Vraag me alleen af of de kinderen het later ook nog leuk vinden om henzelf tot in eeuwigheid terug te kunnen zien.
JollyRider schreef:
25-02-2019 16:09
Ik doe dat ook nooit....geen interesse in.
Maar het lijkt me zo bizar, dat je denkt: "Mijn leven is zó fantastisch - dat ga ik te koop hangen, want er zijn vast heel veel mensen die mijn leven willen meemaken door een scherm. Zo interessant ben ik."
:bonk:
Wat heb je gezegd? Dat je het niet wil hebben, boeiend of zij dat ouderwets vinden of niet?

Ik heb het hier ook aan de hand. 11 jarige met een nieuwe vlogcamera en ouders die totaal niets bekijken. Niet wat ze tikt, niets wat ze filmt en niets wat ze post op een openbaar kanaal.

Zo vonden mijn verzoek ook beetje ouderwets. En is toch leuk???

Nee, ik vind het niet leuk en nee.. ik wil het niet hebben. Klaar.

Zodra ik mijn dochter toch op dat kanaal ziet mag ze er niet meer spelen.
Lucifer2018 schreef:
25-02-2019 16:28

godsamme moet je nog gaan kijken ook......
s-a-r-kast schreef:
25-02-2019 16:31
godsamme moet je nog gaan kijken ook......

Yup. Duckface haarkam filmpjes en kijk hier ben ik bij de bakker/kapper en op het pleintje. Blablabla.

Maar gelukkig hebben ze daar ook klasgenootjes voor. Hoor ik snel genoeg hoor. Elke poep of scheet van wie dan ook op het internet staat een minuut later op de diverse app groepjes. Waar mijn dochter niet in wil maar dan stuurt een van de andere kindern het wel prive door op de app.

Lang leve kinderen met internet en ouders die het geen reet kan schelen wat ze daar doen. :-D

Maar nu best handig.
Maar eigenlijk verwacht ik van mijn dochter dat ze zelf kan aangeven dat ze niet op youtube wil/mag.
Daar heb ik het met haar over gehad, ze is mondig genoeg meestal.

Ik ken alleen die ouders langer dan vandaag en ze zullen dan net doen alsof het heus wel mag ect.
En dus ook nog even direct aan hen gemeld bij een speeldate. Ik ga dan ook geen discussie aan, glimlach lief en zeg dat ik het niet wil hebben.

Dat is voldoende hoop ik. Ik ga dus niet actief kijken. ;-)
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 25-02-2019 16:42
35.25% gewijzigd
Bedankt voor de reacties ik dacht echt even dat ik hopeloos ouderwets was .
De meeste klasgenootjes en andere kinderen uit de buurt willen in die vlog , het zijn populaire mensen .
Gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt. Ik ga mijn kinderen nogmaals uitleggen dat het voor altijd op internet staat ,iedereen het er af kan halen en dat ik dan misschien niet de leuke mama ben die het goed vindt en dat er heus nog meer ouders zijn die het niet willen en dat ik niet wil dat ze zich laten filmen .Ik wil ook niet dat die kinderen in mijn huis gaan filmen natuurlijk.
Ze zei dat ze er rekening mee houdt maar ik ben bang dat die kinderen dat niet doen omdat ze het vergeten en zien als leuk / spelen en omdat ze nog geen idee hebben van evt gevolgen . (leeftijden van 7 tot 12)

Rosalind schreef:
25-02-2019 16:03
Oké, ik lees het nu ook.
Dit waren twee andere moeders (niet de vlogmoeder , :idee: een nieuw scrabblewoord ) die ook aan school stonden en het gesprek hoorden.
Lucifer2018 schreef:
25-02-2019 16:28
Wat heb je gezegd? Dat je het niet wil hebben, boeiend of zij dat ouderwets vinden of niet?

Ik heb het hier ook aan de hand. 11 jarige met een nieuwe vlogcamera en ouders die totaal niets bekijken. Niet wat ze tikt, niets wat ze filmt en niets wat ze post op een openbaar kanaal.

Zo vonden mijn verzoek ook beetje ouderwets. En is toch leuk???

Nee, ik vind het niet leuk en nee.. ik wil het niet hebben. Klaar.

Die laatste regel zal ik aan mijn kinderen ook doorgeven.
Ik heb ook weinig zin om die vlog te gaan volgen . Maar zal toch sporadisch er doorheen vegen om te kijken
of ik mijn kroost spot.

edit: Ik zei niks ik was in eerste instantie overrompeld en mijn kinderen waren inmiddels er bij komen staan .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven