vloggen en privacy
maandag 25 februari 2019 om 15:42
Mijn dochter kwam thuis met het verhaal dat er ouders van een klasgenootje een vlog bij houden over hun leven en dat die mensen daarom overal filmen ,ook bij school en sportclub. Dat moeten ze zelf weten al zou ik mijn kinderen niet te pas en te onpas gaan filmen en dat dan openbaar online gaan gooien. Die kinderen mogen zelf ook de camera ter hand nemen en meevloggen daar . Maar nu is er dus kans dat mijn kinderen ook gefilmd worden en online komen te staan .(school ,sport en bij spelen met hun kinderen) Ik heb gevraagd of ze mijn kinderen buiten beeld willen houden . Daarop reageerde een andere moeder weer op dat ik belachelijk ouderwets reageerde waarop een ander haar bij viel .
Ik vind het gewoon geen prettig idee dat mijn kinderen gefilmd worden en dat dat ergens geplaatst wordt.
Wat vinden jullie ?
Ik vind het gewoon geen prettig idee dat mijn kinderen gefilmd worden en dat dat ergens geplaatst wordt.
Wat vinden jullie ?
maandag 25 februari 2019 om 17:03
Ik heb er eentje rondlopen die qua balbehendigheid niet in een g-team zou misstaan. Samen met de andere sportkneusjes genieten ze van hun spel ergens op een veldje achteraf.JollyRider schreef: ↑25-02-2019 16:09Ik vind overigens niet goed in te voelen waarom ouders zo moeilijk doen over privacy, als hun spruit even in beeld komt bij een vlogger met zes volgers.
Maar dat neemt niet weg dat je alle recht hebt daar aan te hechten
Regelmatig sturen wij iemand weg die de wedstrijd filmt met zijn mobiel. Deze niet-ouder-van-een-kind-dat-speelt filmt echt niet omdat het een spannende wedstrijd is. Maar hahaha wat is het grappig die stuntelende kinderen, je ziet de filmer al bij voorbaat glimmen van alle likes die dit gaat opleveren.
Dus ja, ik ben zo een ouder die pertinent niet wil dat het kind gefilmd wordt. Ook niet als de vlogger maar 6 volgers heeft. Echt niet, het internet is meedogenloos.
maandag 25 februari 2019 om 17:15
Ik zie het er nog niet tussen staan maar als er op school en op de sportclub gefilmd wordt zou ik dit ook bij de (school)leiding melden dat je hier niet van gediend bent. Zij zijn namelijk verantwoordelijk van een veilige zowel fysiek als gevoelsmatige omgeving en ik vind vloggen op dit soort terreinen niet OK. In openbaar of privé terrein is het dan weer anders naar door op betreffende locaties je ongenoegen te uiten (mogelijk met meer ouders) kun je in ieder geval deze locaties als vertrouwd en 'veilig' voor je houden.
maandag 25 februari 2019 om 17:19
Die snap ik ja. Dank voor de uitlegVelma*Dinkley schreef: ↑25-02-2019 17:03Ik heb er eentje rondlopen die qua balbehendigheid niet in een g-team zou misstaan. Samen met de andere sportkneusjes genieten ze van hun spel ergens op een veldje achteraf.
Regelmatig sturen wij iemand weg die de wedstrijd filmt met zijn mobiel. Deze niet-ouder-van-een-kind-dat-speelt filmt echt niet omdat het een spannende wedstrijd is. Maar hahaha wat is het grappig die stuntelende kinderen, je ziet de filmer al bij voorbaat glimmen van alle likes die dit gaat opleveren.
Dus ja, ik ben zo een ouder die pertinent niet wil dat het kind gefilmd wordt. Ook niet als de vlogger maar 6 volgers heeft. Echt niet, het internet is meedogenloos.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
maandag 25 februari 2019 om 17:40
JollyRider schreef: ↑25-02-2019 16:09Dat is het mooie van vloggen juist, niemand hoeft te kijken. Doet ook niemand, waarschijnlijk.
maandag 25 februari 2019 om 19:05
Dit. Er kijkt geen hond naar.JollyRider schreef: ↑25-02-2019 16:09Ik vind overigens niet goed in te voelen waarom ouders zo moeilijk doen over privacy, als hun spruit even in beeld komt bij een vlogger met zes volgers.
Maargoed, als dit zo is vind ik het wel een rare gang van zaken, zomaar andermans kinderen filmen en online zetten
Als het zo is dus.
maandag 25 februari 2019 om 19:16
Naar veel van dat soort filmpjes kijkt inderdaad geen hond. Maar je kind zou maar net in dat ene filmpje zitten dat wel door tig mensen bekeken wordt.
https://nos.nl/artikel/2272937-youtube- ... deo-s.html
https://nos.nl/artikel/2272937-youtube- ... deo-s.html
maandag 25 februari 2019 om 19:50
Heel vaak wel klasgenoten en die hebben allemaal er wel wat over te zeggen/tikken. Die ene hond of misschien wel 10-20 honden kunnen je leven zuur maken. Anoniem. En ja dat komt nou best wel vaak voor.Het-groepje schreef: ↑25-02-2019 19:05Dit. Er kijkt geen hond naar.
Maargoed, als dit zo is vind ik het wel een rare gang van zaken, zomaar andermans kinderen filmen en online zetten
Als het zo is dus.
Daarnaast moet dat kind dat dus helemaal zelf weten. Maar niet die beslissing nemen voor mijn kind.
Dus niks mis met aangeven dat je het niet wil hebben. Is het maar duidelijk.
maandag 25 februari 2019 om 20:11
Dat ben je te laat, dan hebben ze dus het materiaal al en dan ben je afhankelijk van de goedheid van die ander of ze daadwerkelijk die gezichten blurren en of het ruwe materiaal niet later alsnog een keer ongeblurd online verschijnt.
maandag 25 februari 2019 om 20:19
Je hebt gelijk TO, ik zou er ook niet blij mee zijn. Tegenwoordig wordt er ook flink wat afgevlogt in de Efteling en als ik al zo'n selfiestick zie zorg ik dat ik uit beeld ga. Vind het zo enorm egocentrisch om maar te verwachten dat iedereen het oké vindt om als achtergrondfiguur in je stomme, oninteressante video's te fungeren. Ik hoef mijn kinderen en mijn kop niet op Youtube.
maandag 25 februari 2019 om 23:41
Velma*Dinkley schreef: ↑25-02-2019 17:03Ik heb er eentje rondlopen die qua balbehendigheid niet in een g-team zou misstaan. Samen met de andere sportkneusjes genieten ze van hun spel ergens op een veldje achteraf.
Bah wat gemeen . En het zal inderdaad net dat ene filmpje zijn dat heel veel bekeken wordt wereldwijd dat gaat verder rond ook.
maandag 25 februari 2019 om 23:55
Ja dat ook , als er net iemand op de achtergrond in haar neus peutert of zijn onderbroek tussen zijn billen uittrekt .laatbloeiertje schreef: ↑25-02-2019 20:19Je hebt gelijk TO, ik zou er ook niet blij mee zijn. Tegenwoordig wordt er ook flink wat afgevlogt in de Efteling en als ik al zo'n selfiestick zie zorg ik dat ik uit beeld ga. Vind het zo enorm egocentrisch om maar te verwachten dat iedereen het oké vindt om als achtergrondfiguur in je stomme, oninteressante video's te fungeren. Ik hoef mijn kinderen en mijn kop niet op Youtube.
Je staat voor je het weet op meerdere sites .
Het is niet dat bewuste vlogje wat dan de hit is maar degene op de achtergrond en jij zult dat zelf zijn (of je kids).
Ik heb mijn kinderen nog eens uitgelegd waarom wij er zo over denken en ook dat als ze niet in de vlog mogen ze best bevriend kunnen zijn. Mijn man heeft inmiddels al contact gehad met een vader die er ook geen toestemming voor geeft ,ik denk dat dit nog wel besproken gaat worden met de rest van de ouders . Kinderen zeggen vaak dat het goed is om "er bij te horen " Ze hebben een zwembad daar en veel kinderen gaan er graag spelen ,ik wil ook niet dat dat online staat allemaal . Onschuldig bedoeld maar je weet niet waar het terecht komt.
Bedankt allemaal ik voel me een stuk beter als ik lees dat de meerderheid het ook niet fijn vindt.
dinsdag 26 februari 2019 om 20:58
De wet staat aan je kant. Volgens de algemene verordening gegevensbescherming mag er niet zonder toestemming gefilmd worden in niet openbare ruimtes (school, sportclub).
Die ouders zijn knettergek dat ze niet naar je luisteren als je niet wilt, want voor de rechter kunnen ze een dikke boete krijgen als ze als ondernemer geld verdienen met dat vlog.
Sommige mensen beseffen niet dat echt iedereen die filmpjes kan zien, kopiëren, delen, van commentaar kan voorzien, er informatie uit kan halen voor malafide doeleinden (van fraude, phishing, catfishing tot pedofilie) of dat kinderen elkaar ermee kunnen pesten, en cyberpesten is nog erger dan 'gewoon' pesten emotioneel gezien (is onderzocht).
Kortom, ik snap niks van ouders die er zo makkelijk over doen en ik zou dreigen met een advocaat.
Die ouders zijn knettergek dat ze niet naar je luisteren als je niet wilt, want voor de rechter kunnen ze een dikke boete krijgen als ze als ondernemer geld verdienen met dat vlog.
Sommige mensen beseffen niet dat echt iedereen die filmpjes kan zien, kopiëren, delen, van commentaar kan voorzien, er informatie uit kan halen voor malafide doeleinden (van fraude, phishing, catfishing tot pedofilie) of dat kinderen elkaar ermee kunnen pesten, en cyberpesten is nog erger dan 'gewoon' pesten emotioneel gezien (is onderzocht).
Kortom, ik snap niks van ouders die er zo makkelijk over doen en ik zou dreigen met een advocaat.
zondag 10 maart 2019 om 17:16
Ik ben er nog steeds niet blij mee maar ik wil ook de kinder vriendschappen niet verpesten . Mijn kinderen zijn inmiddels wel gefilmd maar ze zijn geblurd zoals het heet. Ik vind het wel prettig dat ze er rekening mee houden heb nu gevaagd om helemaal niet te filmen als mijn kinderen naast die van hun staan / althans niet online te zetten . Er zijn meerdere ouders die dit aangekaart hebben en ook hun kinderen worden onherkenbaar gemaakt als ze toevallig gefilmd worden omdat ze náást die kinderen van het vloggezin liepen/stonden. Als mijn kinderen daar spelen worden ze niet gefilmd is de afspraak en als die kinderen hier komen wordt er überhaupt niet gefilmd. Het heeft wel het gevolg dat ik met heel andere ogen naar die ouders kijk .
zondag 10 maart 2019 om 18:12
Eens.JollyRider schreef: ↑25-02-2019 16:09Ik vind overigens niet goed in te voelen waarom ouders zo moeilijk doen over privacy, als hun spruit even in beeld komt bij een vlogger met zes volgers.
Even een paar seconden in beeld zou ik niet moeilijk over doen. Maar ik snap ook wel dat het gewoon irritant kan zijn dat er altijd en overal een camera bij moet zijn.