Volgorde bij verhuizing

26-02-2019 16:23 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Wij willen gaan verhuizen van de randstad naar de Achterhoek. (Daar heb ik een aantal weken al een bericht over gepost)
Nu zal mijn vriend daar eerst werk moeten zoeken, daarna moeten we ons eigen huis verkopen (dat zal geen probleem opleveren) en daar een nieuw huis vinden. Dat nieuwe huis vinden wordt lastiger, omdat we wat specifieke wensen hebben en we aan 2 dorpen gebonden zijn.
Of toch eerst wachten totdat we hét huis tegenkomen en dan pas ons huis verkopen? Hoe hebben jullie dat gedaan?
Best spannend allemaal en qua baan zal het ook nooit synchroon gaan lopen.
Ik hoor graag jullie ervaringen!
Met hoge eisen zou ik eerst een job en een huis zoeken.

En dan pas je eigen huis verkopen.

En nu al gaan sparen dat je eventueel een paar weken / maanden dubbele kosten aan kan.
Uit je andere topic maak ik op dat je schoolgaande kinderen hebt. In dat geval zou ik nu eerst op zoek gaan naar een nieuwe woning daar en een baan.
Dan je huidige woning aanhouden tot de zomervakantie (evt al wel in de verkoop zetten en opleverdatum in de voorwaarden afspreken). Na de zomervakantie kunnen kinderen starten op hun nieuwe school.

Als het allemaal mee zit en je vind direct een huis, zal je misschien wat langer dubbele lasten hebben. Maar je zou het huis dan natuurlijk ook al kunnen gebruiken als "logeeradres" voor vriend zijn (hopelijk) nieuwe baan.
Een baan vinden is daar echt minder makkelijk, dus ik verwacht ook niet dat het snel zal gaan.
En dubbele kosten is iets waar je niet aan zult ontkomen inderdaad.
Wel hebben we op ons huidige huis een flinke overwaarde. De huizen daar liggen lager in prijs
Je kan ook kopen onder voorbehoud van verkoop eigen woning. Dan heb je 6 maanden om je eigen woning te verkopen. Wel zou ik eerst een nieuwe baan zoeken.

Welke dorpen zoek je?
Zonder werk daar is een verhuizing onmogelijk lijkt me. Tenzij je partner iedere dag op en neer wil pendelen.
Daar zou ik dus beginnen.
drominique schreef:
26-02-2019 16:44
Zonder werk daar is een verhuizing onmogelijk lijkt me. Tenzij je partner iedere dag op en neer wil pendelen.
Daar zou ik dus beginnen.
Maar de vraag is dan of je met een tijdelijk contract een andere woning kunt kopen. Zou dat bij jullie ook van toepassing kunnen zijn TO?
`Zonder werk verhuizen? Ik zou het niet doen. Eerst die baan, dan een woning in de buurt zoeken en dán verkopen. Te koop zetten kan natuurlijk wel maar dan idd onder voorbehoud.
rafs schreef:
26-02-2019 16:47
Maar de vraag is dan of je met een tijdelijk contract een andere woning kunt kopen. Zou dat bij jullie ook van toepassing kunnen zijn TO?
En wil een nieuwe werkgever al wel meteen een intentieverklaring voor de hypotheek afgeven?
@rafs dat is een hele goeie. Gaan we uitzoeken of dat lukt met een tijdelijk contract!

Eerst een baan zoeken was het enige wat we zeker wisten in de volgorde trouwens 😁
Voor pakweg een jaar gaan huren in de nieuwe gemeente is overigens geen optie?

Gaat misschien sneller - vrije sector dan toch - dan iets vinden om te kopen.
En eens je een job hebt en ginder woont en contacten hebt kom je misschien nog op huizen "via via" als er blijkbaar zo weinig te krijgen is.
Oh en wat voor baan zoekt je partner?
Eerst huren en dan op je gemak rondkijken voor een koophuis. Voor bezichtigingen ben je dan al in de buurt en je kunt onderzoeken welke plaatsen of wijken je bevallen en welke niet.
www.blgwonen.nl

Hoe het precies werkt en wat de voorwaarden zijn, weet ik niet. Maar ik moest aan deze reclame denken.

Verder zou ik eerst zoeken naar werk. Ondertussen kijken naar een ander huis om te oriënteren. En dan pas je andere huis in de verkoop zetten.
Tijdelijk contract of niet ik snap dat dit invloed is op de hypotheek. Maar de intentie is daar wonen en werken. Wanneer je daar niet aan het werk komt zou ik niet verhuizen. Want waar ha je dan van leven?
Waarom zit je vast aan 2 dorpen als er nog helemaal geen baan in zicht is? Snap ik niet.

Tijdelijk contracten ( of werk jij helemaal niet?) is zeker van invloed op een hypotheek. Als in dat er wel heel veel spaargeld en overwaarde tegenover moet staan.

Werk, misschien tijdelijk apart wonen, huis zoeken en dan oude huis in de verkoop.
Lobeliaatje schreef:
26-02-2019 17:00
@rafs dat is een hele goeie. Gaan we uitzoeken of dat lukt met een tijdelijk contract!

Eerst een baan zoeken was het enige wat we zeker wisten in de volgorde trouwens 😁
Serieus?
Heb je voldoende eigen vermogen om eerst te kunnen kopen en dan te verkopen?
Wij moesten tenminste 24x de bruto maandlasten + de kostenkoper van de nieuwe woning aan geld hebben om eerst te mogen kopen.
En dan praat ik over een jaar geleden, dus nog redelijk recent.
Het maakte daarbij niet uit dat er overwaarde op het oude huis was.

Bij ons was dit dus echt een struikelpunt en we hebben dus eerst verkocht en daarna aangekocht.
De passeerdatum van het nieuwe huis lag overigens wel eerder dan die van het oude huis (slechts 10 dagen, maar dat was voor ons genoeg).
We zitten vast aan twee dorpen omdat we ook een familiebedrijf gaan overnemen daar
Heb je inkomen uit dit familiebedrijf?
Kun je daar de hypotheek op krijgen?
1) Vriend nieuwe baan
2) Orienteren op de huizenmarkt in de achterhoek; wat is leuk, wat kost het, wat is er zoal te koop.
3) Je huidige huis verkopen, met sleuteloverdracht over 3 of 4 maanden
4) Zoeken naar een nieuw huis
Mocht het niet op tijd lukken, dan in een sta-caravan of vakantie-huis of tijdelijk in een huurhuis.
5) Andere baan voor jezelf.
Superfijn dat er zo wordt meegedacht! Er is nog geen inkomen uit het familiebedrijf, aangezien dat nu nog niet echt wordt overgedragen. Het was de bedoeling dat we ook het woonhuis over zouden kopen, maar familie vindt dit bij nader inzien te vroeg. Wij willen niet nog een aantal jaar wachten met het maken van de overstap ivm de kinderen die deze zomer 10 en 8 haar worden. We denken dat hoe groter de kinderen worden, hoe moeilijker de overstap voor ze zal zijn.
We kiezen er daarom voor om een eigen huis te kopen daar en dan langzaam in het bedrijf te groeien
Wij zijn vorig jaar van Brabant naar Drenthe verhuisd. Wij hebben geen kinderen, dus dat maakt het iets makkelijker. Voordat wij de keuze maakten heb ik met mijn werkgever kunnen regelen dat ik voornamelijk vanuit huis kan werken (moet ook maar net kunnen met je baan natuurlijk), dus kon mijn baan behouden. Wij hebben wel eerst een huis gekocht en toen pas ons huis te koop gezet. Ik vond dit wel heel erg stressvol, want wilde toch echt niet met dubbele lasten komen te zitten... Uiteindelijk zijn de puzzelstukjes op hun plek gevallen, maar ik zou je toch adviseren, zeker gezien de afstand, om eerst je huis te verkopen en dan daar iets te zoeken (desnoods eerst iets huren en ondertussen verder zoeken naar een koophuis)
Als er een familie-bedrijf is en er al familie woont ... het is niet mogelijk om daar een paar maand in te wonen of te kamperen tot alles rond is?
Lobeliaatje schreef:
27-02-2019 07:04
Superfijn dat er zo wordt meegedacht! Er is nog geen inkomen uit het familiebedrijf, aangezien dat nu nog niet echt wordt overgedragen. Het was de bedoeling dat we ook het woonhuis over zouden kopen, maar familie vindt dit bij nader inzien te vroeg. Wij willen niet nog een aantal jaar wachten met het maken van de overstap ivm de kinderen die deze zomer 10 en 8 haar worden. We denken dat hoe groter de kinderen worden, hoe moeilijker de overstap voor ze zal zijn.
We kiezen er daarom voor om een eigen huis te kopen daar en dan langzaam in het bedrijf te groeien
Waarom zit hier geen vast contract/inkomen aan vast?
Dat zou het nl heel veel makkelijker maken.
Als ik het goed begrijp gaat dit om een familiebedrijf aan partners kant. Hoe zie he dit voor je? Hij een vaste baan in de omgeving + werken in het familiebedrijf? En jij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven