Zwanger worden voorjaar 2019

04-01-2019 11:49 2119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames, wie schrijft er mee in dit topic?

Tabel niet meer up to date
naamleeftijdNODbijzonderheden
Maneschijn1329?1e kindje
Girafjes2626 apr1e kindje/lange cyclus
Bailey2628?
Niesjuh8831? 1e kindje
Loes3235?3e kindje
Sproetjespost27?1e kindje

zwanger
naamleeftijduitgerekende datumJ/M/Ovolgende echobijzonderheden
dnk2820 april 2020
Rugzakje25???

bevallen!
naamleeftijdgeboortedatumJ/M/O
Nushy2727 oktober 2019M
Liss_2022 december 2019J
Knotje207 februari 2020M
Kato207 februari 2020J
girafjes wijzigde dit bericht op 19-07-2020 16:29
90.25% gewijzigd
@boek,oeps heb dat boek waar jullie. het steeds over hebben toch maar besteld 😂

@moeders voor moeder, ik weet nog niet of ik daaraan mee ga doen. De praktische overweging speelt hierbij vooral een rol. Ik sta voor de klas en ik weeet niet waar ik het moet laten op school 😂 en woon in een drukke straat en dan weet iedereen het gelijk inderdaad..

@opvang,ik dnek dat ik voor de zekerheid vast bel als ik zwanger ben om te vragen naar de wachttijd. Er zou hier in de wijk in 2018 al een KDV zijn, maar die is er nog niet en komt waarschijnlijk pas in 2020 of 2021. Denk dat de andere KDV in de buurt wellicht al wat voller zitten.

Gaan jullie als je zwanger bent de Nipt test laten doen enz? Ik hoorde laatst dat je dat al bij je 1e afspraak bij de verloskundige moet aangeven
Ik ga ook alleen, als ik besluit om mee te gaan doen met moeders voor moeders, alleen thuis mijn urine opvangen. Alle beetjes zijn al meegenomen. Vind het wel een goed ‘doel’. Er zijn genoeg vrouwen die dit nodig hebben om überhaupt zwanger te kunnen worden.
Snap natuurlijk de praktische bezwaren ook en de vorige keer kon ik het echt niet opbrengen door extreme misselijkheid. Hoop dat dat nu anders is.

Hier ook geen enorme wachtlijst voor het kdv. Wellicht maakt het ook uit in welke plaats/regio in Nederland je woont. Hier vallen ze in ieder geval mee.

Bij de oudste heb en we geen combinatietest of nipt test gedaan en denk ook niet dat we dit dan bij de tweede wel gaan doen.
Ik ga denk wel proberen mee te doen aan moeders voor moeders.

Fijn dat er niet bij jullie allemaal zo lange wachttijd is voor het KDV.
Ik ga me denk wel binnenkort eens oriënteren naar bij welke KDV’s wij tzt zouden willen kijken. Ook sluiten we een gastouder nog niet uit.

Wij gaan wel voor de nipt.
@Nushy, klopt van die vitamines, maar dat zijn grote gele pillen en die multivitamines voor vriend zijn klein en rood. Het zou nogal opvallen als ik ze er tussen zou doen ;-D . Ik slik de mama vitamines van davitamon.

@Kikker90, kan me voorstellen dat je daar al helemaal geen rekening mee gaat houden! Wel gezellig, mocht het lukken zijn jullie samen zwanger.

@Moedersvoormoeder, ik ben er nog niet zo in thuis. Ik denk dat ik gewoon afwacht of er vanuit het consultatiebureau over gesproken wordt, dan kan ik dan nog altijd bedenken of ik er mee aan de slag wil gaan. Ik sta er opzicht niet negatief tegenover en ik kan ze hier voor de deur uit het zicht neerzetten.

@Girafjes, Hahah! Toch al besteld! Ben benieuwd wat je er van vind! Het boek gaat inderdaad ook een stuk over 'ben ik er klaar voor' en waar 'moet ik rekening mee houden'. Ook staan er veel ervaringsverhalen van andere moeders in. Ik was eigenlijk van plan om alleen de eerste hoofdstukken te lezen. Op het moment dat ik dan zwanger was, wilde ik weer verder lezen. Maar ik vond het zo'n leuk en interessant boek dat ik nu al ergens in de eerste weken van de baby zit. Er staan juist ook ervaringen en informatie over 'wat als het niet lukt' in. Ook miskramen en allerlei andere problemen in de 'zwanger-worden-fase' worden besproken. Ik vond het juist heel verhelderend.

@Koffie, dat groene jaloerse monster komt me bekend voor! Soms is het echt niet leuk! Maar een paar dagen later is het gelukkig alweer voorbij en ben je weer gewoon toerekeningsvatbaar.

@Kinderopvang, hier zijn ook geen wachtlijsten. Als je halverwege de zwangerschap eens op zoek gaat ben je nog ruim op tijd.

@Niptesten, hier hebben we het nog niet over gehad. Maar aangezien we allebei nog al controlfreaks zijn, denk ik dat we deze zeker wel gaan doen. Je kunt het maar weten als er problemen zijn..

Het is duidelijk weekend geweest. Heel leuk om het topic te openen en al jullie reacties weer te lezen!

Heb dit weekend samen met m'n vriendinnen geborreld. Blijkt dat we met een groepje van 4 van zijn, die binnen nu en een half jaar starten voor een eerste of tweede kleintje. Het zou wat zijn als we alle vier tegelijk zwanger zouden zijn :flirting: .
Lach hard, duik diep, kom terug..
Opvang: hier is het per locatie verschillend. Sommigen hebben al wel een wachtlijst, andere groepen niet. Ik werk zelf in de kinderopvang. Dochter zit bij dezelfde organisatie, maar wel een andere locatie. :) Maar ik zou na de termijnecho gewoon contact opnemen met de opvang. Bij de meeste ben je dan nog wel op tijd. En eerder weet je ook niet wanneer het kindje ongeveer gaat starten.

Nipt: wij hebben bij dochter de combinatietest gedaan. De nipt werd toen nog niet vergoed. Bij een tweede zullen we denk ik wel de nipt doen.

@Bumbly, dat zou wel heel bijzonder zijn als jullie allemaal ongeveer tegelijkertijd zwanger zijn! Ik hoopte ook tegelijk te zijn met een vriendin, maar zij is toch eerder gestart en meteen de eerste keer was het raak. Mocht het bij ons ook meteen of vrij snel raak zijn, zullen we nog wel even samen zwanger zijn. Maar niet zoals ik stiekem een beetje hoopte. Maar ja, geeft ook niet. :)
Nee is natuurlijk ook niet zo makkelijk te plannen! Hier is er eentje al een poosje aan het proberen, eentje is deze maand gestopt en de andere wacht nog op een contract, dus die wacht nog zeker 3 maanden wss. Het zou heel toevallig zijn als eentje dr van gelijk zou lopen. Maar wie weet! In ieder geval gezellig tijdens een zwangerschapsverlof :mrgreen: .
Bumbly; met moeders voor moeders doe je mee in de eerste 16 weken van je zwangerschap. Dan zijn de hormonen in je bloed het hoogst. Je kunt na een positieve test je al aanmelden en maximaal tot week 16 mee doen. Dat is ook de reden dat deze meeste mensen niet wachten tot de 12 weken als ze mee willen doen omdat dan het termijn zo kort is.
Bij het consultatiebureau kom je dan nog niet en de verloskundige vraagt er, volgens mij, niet echt naar of je mee doet.

Ik zou inderdaad ook na de 12 weken bellen naar kdv of gastouder of je je al moet opgeven. Dan heb je ook de uitgerekende datum.
Oudste gaat zelf naar kdv. Het kdv is van eigenaar gewisseld en nu is er veel veranderd. Wel heel jammer, maar wil oudste er nu niet vanaf halen. Zou een gastouder ook wel fijn vinden, maar vind het alleen een nadeel bij een gastouder dat je niet de garantie hebt dat een broertje of zusje ook geplaatst kan worden. Als ze aan de maximum kinderen en baby’s zitten dan kan het niet. Oudste zou dan weer weg moeten of allebei naar een ander. Hoor dit ‘probleem’ wel geregeld langs komen in mijn omgeving. Bij een kdv kan dit natuurlijk ook voorkomen, maar die kans is iets minder groot. Ook moet je zelf opvang tijdens ziekte, vakantie of verlof van de gastouder regelen terwijl om een kdv alles dan gewoon doorgaat. Maar ja...overal zitten voor en nadelen aan natuurlijk.
Gewoon doen wat het beste voelt.

En willen jullie een zwangerschapscursus doen? Bij de oudste vond ik het niet nodig, maar man dacht daar anders over. 😜
We zijn toen uiteindelijk naar een cursus samen bevallen geweest. Dit is een cursus waar je samen met je partner heen gaat. Aanrader...heb er veel van opgestoken en achteraf toch wel nuttig en gezellig.
We hebben nog steeds contact met de andere stellen.
Wauw wat een reacties allemaal!
Leuk leuk leuk!

Nipt test
Tot nu toe willen wij dit wel gaan doen. Als ik het kan weten van te voren, dan wil ik het ook weten van te voren, net zoals het geslacht. Dan kan ik me er een beetje op voorbereiden. Ik heb áltijd het gevoel gehad dat ik een 'bijzonder' kindje zou krijgen. Heb het daarom ook veel met mijn vriend gehad over 'wat als' het kindje niet gezond blijkt, of een aandoening heeft? Toch wel goed om het van te voren over te hebben, al zal het op 't moment zelf wel anders zijn.

Zwangerschapscursus
Sowieso! Dat zijn van die dingen waar ik al jaren naar uit kijk. :rofl:
Is dat raar? Ik kan niet wachten al die typische zwangerschapsdingen te doen als de portemonnee het volhoudt.

Ik voel me trouwens al wel een beetje moeder... We hebben een hond van 10 maand oud. Hij heeft me al aardig wat geduld bijgebracht :-P) Handig voor later...

@Girafjes, @Isdatzo, @Bailey, bijna beginnen! Spannend! Helemaal klaar voor? :heart:
Haha consultatiebureau :facepalm: , ik bedoelde natuurlijk de verloskundige. Had eigenlijk verwacht dat zoiets daar wel verteld zou worden. Ik heb dr eigenlijk in mn omgeving nog nooit iemand over gehoord, alleen hier op Viva. Mss toch eens naar gaan kijken als ik zwanger ben. Ben ook bloeddonor, dit past ook wel in mn straatje.

En zo’n cursus lijkt me eigenlijk best wel leuk! Ook lijkt het me best handig om vantevoren al eens te oefenen met puffen en ademen. Ook voor man lijkt me dat wel een mooi opwarmertje voor het echte werk :-D !
Zwangerschapscursus , ja dat lijkt mij ook leuk! Zo'n pufcursus met vriendlief. Zwangerschapsyoga of iets dergelijks lijkt me ook wel fijn.

Ja wij gaan bijna beginnen. Even de komende menstruatie afwachten. Ben benieuwd! We zijn er volgens mij helemaal klaar voor. We beginnen zonder ovu testen enz dus ga er niet perse vanuit dat het de eerste maanden raak is.
Ben allang blij dat de ovu test afgelopen maand positief was en ik weet dat het dus werkt down there.
Foliumzuur slik ik nu iets meer dan een maand dus dat zit ook goed en ik begin komende week in het boek Mama Worden.
Vind het stiekem wel spannend hihi
Haha heel spannend, Girafjes! En super leuk! En ook voor de anderen die al gaan starten! :D

Bumbly, wij kregen wel bij de eerste echo een folder over Moeders voor moeders. Maar als je pas later je eerste echo hebt, dan is het jammer. Want je kunt al vanaf 6 weken starten en de eerste echo is vaak pas na 8/9/10 weken. :)

Zwangerschapscursus: heb ik ook gedaan bij dochter en daar heb ik heel leuke contacten aan over gehouden. Ook vond ik het echt fijn en leerzaam. Ik denk dat ik het bij een tweede weer ga doen. Al is het maar om dan in ieder geval even een momentje in de week volledig op de baby te zijn gefocust. Ik kan me namelijk voorstellen dat dat bij een tweede misschien anders soms een beetje vergeten wordt, omdat je leven veel meer doorgaat met al een kindje in huis.

Geslacht; willen wij niet weten. Wisten we bij dochter ook niet en die verrassing vond ik zo bijzonder bij de geboorte, dus daar kiezen we weer voor bij een tweede.
Dat boek ga ik maar eens bestellen.

Zwangerschapscursus: lijkt mij leuk en leerzaam om te doen. Vanuit de verloskundige worden hier ook wel erg veel avonden geregeld weet ik.

Kinderdagverblijf: hier zijn er wel wachtlijsten weten we van vrienden maar in het begin zou het kindje naar de opa's & oma's gaan.

Geslacht: wij willen wel graag weten wat het wordt.

Wij zijn vanaf afgelopen maand gestart. We doen het zonder ovulatie test, dus we moeten vooral geduld hebben.
Geslacht wisten wij bij oudste ook niet en willen we in principe nu ook niet weten. Vond de verrassing heel leuk.

Ik weet niet of ik bij de tweede weer een cursus ga doen. Er zit wel wat in jou argument Knotje.
Vond het aan die cursus heel prettig, dat Ik niet alleen wist hoe ik moest puffen, maar ook welke fases je doorloopt en wat er dan binnenin je lichaam gebeurt. Vond dat heel interessant en fijn om te weten.
Zwangerschapscursus
Fijn dat jullie er wat aan hadden Kato, Knotje en Bumbly! Het lijkt me inderdaad naast leren ademen en puffen ed ook interessant om precies over de verschillende fases te leren.

Bevallen
Beetje vooruitlopen op de zaken maar had het er van de week met vriendinnen over hoe ik zou willen bevallen. In het ziekenhuis lijkt me een heel veilig gevoel maar lijkt me ook stressvol. Thuis bevallen lijkt me fijn en rustig maar ik zou zo bang zijn dat er iets misgaat en ik snel naar het zkh moet. Zat alvast vooruit te denken en weet echt niet wat ik zou kiezen 😅

Geslacht
Wij willen waarschijnlijk het geslacht wel weten. Het lijkt ons ook heel leuk als het een verrassing is bij de geboorte maar de praktische voordelen wegen denk ik net iets zwaarder. Mbt de naam, kamer, kleertjes ed. Denk dat we beslissen op dat moment
girafjes wijzigde dit bericht op 25-02-2019 20:49
Reden: Ben allergisch voor m'n eigen typfouten
0.81% gewijzigd
Wij willen het geslacht ook zeker weten. Maakt het toch een stuk makkelijker met de voorbereidingen. Ik ben daar ook veel te nieuwsgierig voor ;-D .
Wat is er veel bijgeschreven!
Druk gehad op het werk dus heb nog niet eerder kunnen reageren.

Opvang
Hier in de regio geen enorme wachtlijst. Wij hebben waarschijnlijk voor 2 dagen opvang nodig. Mijn moeder heeft aangegeven graag 1 dag te willen oppassen.

Nipt
Daar hebben we het eigenlijk nog niet echt over gehad. Voor nu neig ik naar het niet doen.

Zwangerschapscursus
Lijkt me erg leuk om te gaan doen. Zit te denken aan iets van gym ofzo.

Geslacht
Eigenlijk wil ik het helemaal niet weten. Maar ik weet zeker dat ik niet zo lang kan wachten.
We hebben voor beiden al wel een naam :-D

Voor nu is het wachten op mijn menstruatie zodat we daarna kunnen starten.
We gaan in eerste instantie geen ovulatietesten gebruiken.
Time doesn't hear if you ask it to wait. So own all your tears and just roll with the waves
Is er nog een plekje vrij om mee te schrijven? Ik ben 28 jaar en mama van 3 kindjes. En vanaf februari gaan we voor een 4e:)
Maart slaan we over, we hebben al 2 kindjes van december en het risico op nóg een decemberkindje neem ik liever niet😬
Kinderdagverblijf/Gastouder: mijn voorkeur gaat ook uit naar KV, maar ivm soms wat onregelmatige tijden werken past een gastouder wellicht beter... Zijn we nog niet over uit :-)

Cursus: Ik denk wel dat ik iets ga doen, lijkt me wel leuk! Wat weet ik nog niet.. Of sporten en dan op het einde van iedere sportles een deel voorlichting of echt een cursus (noem dat altijd de 'pufclubjes').

Nipt: Gaan wij wel doen.

Geslacht: ik denk dat wij het wel willen weten, te nieuwsgierig en praktisch :biggrin:

Ik heb mijn eerste menstruatie na verwijderen van mijn spiraal weer gehad. Nu afwachten of het ook gelijk regelmatig is.

Bevallen: echt nog ver weg haha. Maar ik denk dat wij voor het ziekenhuis/geboortehuis gaan. Puur op gevoel en het lijkt me zo'n zooi worden thuis haha.
Erg leuk om alle leuke verhalen en hoe jullie erin staan, te lezen.

Bij de oudste ben ik thuis bevallen. Ik vond het echt heerlijk. Niet meer met weeen in de auto vond ik toch wel heel fijn. Verliep thuis ook heel rustig en had mijn spulletjes bij mij. Kon na de bevalling even douchen in mijn eigen douche en meteen weer mijn bed in zonder dat ik weer in de auto hoefde te stappen. Wil dit bij de tweede ook wel weer zo.
Het zal heus troep mee gebracht hebben, maar daar heb ik niets van gemerkt. De kraamverzorgster ruimt alles voor je op 😜

Bij de oudste wisten we het geslacht niet en dit vond ik toch wel heel leuk. Dacht mijn hele zwangerschap dat ik een zoon kreeg, maar het was toch echt een dochter die op mijn buik lag. 😍 vond dat ook wel heel bijzonder dat ik tijdens mijn bevalling nog niet wist welk geslacht ik al maanden bij mij droeg.
Heb laatst wel naar man benoemd dat ik de tweede zwangerschap het misschien wel wil weten om te kijken of dit ook echt heel anders voor mij is. Man vond het niet nodig en wil het niet weten.
@Ann65, natuurlijk kun je meeschrijven! Moet ik je ook in de tabel zetten?

@KatoSpannend dat je het geslacht niet wist bij je dochter! Lijkt me echt heel bijzonder om het na de bevalling te ontdekken, maar denk toch dat wij ons niet in kunnen houden en het eerder zouden willen weten.

@Bailey, leuk dat jullie al namen weten!
Is je cyclus regelmatig? Ik wacht ook op m'n menstruatie om daarna te starten, maar mijn cyclus is niet altijd even regelmatig. Voel nog niks rommelen dus ben benieuwd wanneer het feest is
Zo spannend en leuk dat het voor jullie al zo dichtbij is!

Mijn vriend en ik zijn gisteren tot een andere conclusie gekomen...
Onze vaste lasten zijn te hoog, om met een gerust hart aan kids te kunnen beginnen.
We redden het nu prima, maar het wordt te krap aan als ik straks part time wil gaan werken na het krijgen van een kindje. Mijn auto is gisteren afgekeurd, dus er moet een nieuwe komen. Weg klein spaarpotje dat we hadden..
We hebben onze prioriteiten gezamenlijk in de juiste volgorde gezet, waarbij onze kinderwens nu echt op 1 staat. Omdat het mijn hart zou breken als ik fulltime zou moeten blijven werken om dit huis te kunnen blijven betalen, is dat voor ons geen optie. De (studie)schulden die we naast de lasten van dit grote huis nog hebben zijn dan gewoon te veel voor nu. Dus we gaan volgende week met een financieel adviseur zitten om te kijken of er nog andere opties zijn, maar ik denk dat we dit huis moeten gaan verkopen en een kleinere moeten terugkopen. Dan kunnen we qua financiën wat rustiger ademhalen en dus ook zonder die zorgen aan kinderen beginnen. Want we vinden het allebei belangrijker om wat geld over te houden voor leuke uitjes dan een groter huis hebben. Dat kan in de toekomst altijd nog..
Toch ben ik daar de laatste 3 dagen wel erg verdrietig/emotioneel om.. Het voelt alsof we nog niet 'klaar' zijn voor kids.. Daarom blij dat we nu stappen gaan ondernemen om dit voor elkaar te krijgen. En dan hopelijk deze zomer toch gewoon van start! :heart:
VietjeH: Ik snap dat daar verdrietig en emotioneel onder bent! Wat een moeilijke keuze... wel heel knap dat jullie ondanks alle emotie ook nog zo rationeel kunnen nadenken en fijn dat jullie nu helder hebben welke stappen jullie gaan ondernemen om wel met een gerust hart aan kinderen te kunnen beginnen.
Ook heel herkenbaar voor mij... constant het schakelen tussen ratio (ook bij ons de financiën) en het gevoel van nu moeder willen worden.
Ik hoop voor jullie dat jullie duidelijkheid krijgen wat jullie het beste kunnen doen qua financiën en dat jullie het huis goed kunnen verkopen en snel een mooi ander huis vinden. :heart:
Hi Vietjeh,
Jammer zeg dat jullie hebben besloten het toch iets later te beginnen, maar wel een heel verstandige keuze! Fijn om al inzicht te hebben in de financiën en dat eerst op orde kunnen maken.
Hopelijk lukt het om het huis snel en met een fijne overwaarde te verkopen & vinden jullie snel iets anders. De huizenmarkt gaat wel hard nu!

Een financiëel adviseur is altijd wel heel fijn. Dan krijgen jullie hopelijk wat duidelijkheid!
@ moeders voor moeders: ik heb besloten toch mee te doen. Vandaag de intake gehad en begin volgende week. Er hoorde ook opnieuw een zwangerschapstest bij en die was gelukkig nog steeds hartstikke positief.

@ nipt: ik ben ook van plan om de NIPT te gaan doen.

@ opvang: ik heb me alvast aangemeld voor de opvang bij mijn werk in de buurt, geen idee wat de wachtlijsten zijn. Heb ook nog geen reactie teruggehad, misschien dat ze mijn aanmelding niet serieus nemen aangezien ik nu ongeveer 6-7 weken zwanger ben.

@ bumby: lijkt me leuk om met 4 vriendinnen tegelijk zwanger te zijn. In mijn vriendenkring is voor zover ik weet niemand bezig met zwanger worden. Een vriendin van me is eind vorig jaar bevallen.

@ geslacht: ik zou het geslacht wel graag willen weten, ook al willen we een neutrale babykamer. We hebben al wel een meisjesnaam bedacht maar nog geen jongensnaam.

@ zwangerschapscursus: ik twijfel hier nog over, heb in ieder geval nog genoeg tijd om erover na te denken.

@ bevallen: ik wil in het ziekenhuis bevallen of in het kraamhotel. Thuis zie ik niet zitten.

@ ann65: welkom!

@ VietjeH: lijkt me inderdaad een moeilijke keuze, maar wel goed dat jullie het er over gehad hebben. Hopelijk kun je alsnog snel van start!
VietjeH; heftig, maar inderdaad knap hoe jullie samen over kunnen praten. Jullie wens is duidelijk en hopelijk kunnen jullie de komende tijd de juiste acties uitzetten zodat jullie in de zomer kunnen beginnen.
Hopelijk zijn jullie het huis snel kwijt.

Nushy, leuk dat je meedoet aan MvM. Toch wel fijn om een extra keer de bevestiging te krijgen dat het nog goed zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven