Na wolprogramma te nat nog

07-03-2019 21:29 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een trui die echt te nat uit het wolprogramma komt. Ik doe de centrifuge op 400 en kan hem dan nog flink uitknijpen ( dit gebeurd met ander kleding niet).
Het vervelende ervan is dat het na 2 dagen nog nat is, dit terwijl in het wasetiket specifiek staat dat het op wolprogramma gewassen moet worden.
De stof is 69 procent acryl en 28 procent polyester.

Wat raden jullie mij aan, het wolprogramma op 800 kwa centrifuge doen? ( er zit niks tussen 400 en 800) of hebben jullie een andere tip?
Het wolprogramma op mijn machine centrifugeert op 1200 toeren.
Op een dikke, droge handdoek laten drogen op een droogrekje
Ik zet wol ook gewoon op 1200 toeren, nog nooit een probleem geweest.
SallySpectra* schreef:
07-03-2019 21:31
Het wolprogramma op mijn machine centrifugeert op 1200 toeren.
:-o
Dan vervilt je wol.
Op zeker dat het je wolprogramma is?

Inderdaad liggend op een dikke handdoek op een rek drogen.
Sansa_ schreef:
07-03-2019 21:33
echt waar? Welk materiaal was je er dan in. acryl en wol? Ik dacht dat wol juist weinig mocht centrifugeren, wat maakt het wolprogramma dan zo anders?
Met acryl/polyester hoef je niet zo voorzichtig te zijn. Er zit geen wol in.
miedo schreef:
Op een dikke, droge handdoek laten drogen op een droogrekje
Ik heb het liggend op een rekje liggen inderdaad. Is zonder handdoek niet beter? Zodat het vocht op de grond kan druppelen en de trui niet nat houd?
Ik leg mijn net gewassen wollen spul op een handdoek en rol deze vervolgens strak op en 'wring' een beetje. Dat haalt een aanzienlijke hoeveelheid water uit het kledingstuk. Daarna pak ik een nieuwe, droge handdoek waarop ik het kledingstuk laat drogen (op wasrek). Binnen een dag is het altijd wel droog.
Moire schreef:
07-03-2019 21:34
:-o
Dan vervilt je wol.
Op zeker dat het je wolprogramma is?

Inderdaad liggend op een dikke handdoek op een rek drogen.
https://inspiredby.miele.be/nl/laundry- ... ol-wassen/

https://www.wassen.nl/wasmachines/waspe ... anier-wol/
Emma95 schreef:
07-03-2019 21:36
Er zit inderdaad geen wol in. Ik weet ook niet waarom acryl op wolwas moet, ik zie dat bij meerdere truien. Bij polyester verder nooit dus het zal wel aan het acryl gedeelte liggen
Echt bizar. Zo tegen alles in van wat ik, en velen met mij, altijd geleerd heb.
Moire schreef:
07-03-2019 21:41
Echt bizar. Zo tegen alles in van wat ik, en velen met mij, altijd geleerd heb.
Dat van Miele wel, dat van wassen.nl juist niet toch?
Mevrouw75 schreef:
07-03-2019 21:44
Dat van Miele wel, dat van wassen.nl juist niet toch?
Dat hoge centrifugeren staat op beiden toch?
Moire schreef:
07-03-2019 21:47
Dat hoge centrifugeren staat op beiden toch?
Oh ja, niet goed gelezen.
Centrifugeert je machine überhaupt wel met maar 1 trui? Of doe je er andere dingen bij?
Als mijn wasmachine het gewicht niet goed verdeeld krijgt (bijvoorbeeld 1 groot ding er in) wordt het centrifugeren overgeslagen en komt de was er inderdaad kletsnat uit. Bijvoorbeeld wel eens gebeurd bij het wassen van een draagzak.
1 of 2 handdoeken erbij lost het meestal wel op.
Haha, ging al twijfelen.
Wol vervilt niet door centrifugeren maar door te heet wassen samen met een wasmiddel.

Verder is dit geen wol. Je kunt gewoon even kort centrifugeren maar net als wol en viscose vooral niet te heet wassen dus.
Wat raden jullie mij aan, het wolprogramma op 800 kwa centrifuge doen? ( er zit niks tussen 400 en 800) of hebben jullie een andere tip?

Twee keer 400. :idee:
Emma95 schreef:
07-03-2019 21:36
Dit. Ik zou het op een fijnwas programma wassen.
Lady_Day schreef:
07-03-2019 21:38
Ik leg mijn net gewassen wollen spul op een handdoek en rol deze vervolgens strak op en 'wring' een beetje. Dat haalt een aanzienlijke hoeveelheid water uit het kledingstuk. Daarna pak ik een nieuwe, droge handdoek waarop ik het kledingstuk laat drogen (op wasrek). Binnen een dag is het altijd wel droog.
Zo doe ik het ook. Niet wringen maar trui in model op grote handdoek leggen en stevig oprollen. Eventueel nog even goed op de rol drukken en dan trui plat laten drogen op droge handdoek.
-Hanka- schreef:
07-03-2019 21:51
Centrifugeert je machine überhaupt wel met maar 1 trui? Of doe je er andere dingen bij?
Als mijn wasmachine het gewicht niet goed verdeeld krijgt (bijvoorbeeld 1 groot ding er in) wordt het centrifugeren overgeslagen en komt de was er inderdaad kletsnat uit. Bijvoorbeeld wel eens gebeurd bij het wassen van een draagzak.
1 of 2 handdoeken erbij lost het meestal wel op.
o goeie ik had er maar 1 ding in inderdaad omdat geen andere trui kwa kleur erbij kan. Geen idee of hij het heeft overgeslagen. Ik heb daarna ook nog het programma centrifugeren gekozen op 800 en het kwam er nog steeds nat uit. Dus misschien klopt wat jij zegt wel alhoewel mij wel bijstaat dat mijn wasmachine het programma op het gewicht aan hoort te passen.
Wat ik doe als ik snel iets droog wil hebben, wat niet te hoog gecentrifugeerd kan worden, is het kledingstuk op een dik badlaken leggen. Dan rol ik 'm erin en ga er vervolgens opstaan trappelen.
Zo pers je het vocht eruit, als je trui heel nat is heb je misschien een tweede handdoek nodig, maar daarna is ie echt wel een heel stuk droger.

Dus niet wringen, maar gewoon pletten :P
Werkt als een tiet! :mrgreen:
excellent wijzigde dit bericht op 07-03-2019 22:08
1.22% gewijzigd
Sansa_ schreef:
Het is acryl
Rodelaarzen schreef:
07-03-2019 22:08
Het is acryl
Whatever, hier gaat alles op 1200 toeren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven