Na wolprogramma te nat nog

07-03-2019 21:29 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een trui die echt te nat uit het wolprogramma komt. Ik doe de centrifuge op 400 en kan hem dan nog flink uitknijpen ( dit gebeurd met ander kleding niet).
Het vervelende ervan is dat het na 2 dagen nog nat is, dit terwijl in het wasetiket specifiek staat dat het op wolprogramma gewassen moet worden.
De stof is 69 procent acryl en 28 procent polyester.

Wat raden jullie mij aan, het wolprogramma op 800 kwa centrifuge doen? ( er zit niks tussen 400 en 800) of hebben jullie een andere tip?
Oh en je bent "andijvie" vergeten :hihi:
Ik heb gewrongen :-o
Wat een gedoe geeft deze trui mij haha. Ik had het eerst met de hand gewassen en omdat het maar niet droogde op wolprogramma. Wat niet hielp dus XD
Rodelaarzen schreef:
07-03-2019 22:06
o goeie ik had er maar 1 ding in inderdaad omdat geen andere trui kwa kleur erbij kan. Geen idee of hij het heeft overgeslagen. Ik heb daarna ook nog het programma centrifugeren gekozen op 800 en het kwam er nog steeds nat uit. Dus misschien klopt wat jij zegt wel alhoewel mij wel bijstaat dat mijn wasmachine het programma op het gewicht aan hoort te passen.

Dit is het denk ik. Ik had laatst precies hetzelfde. Had nog even apart centrifugeerprogramma gedaan maar hij bleef net zo draaien als met het wassen. Schoot al in de stress omdat ik dacht dat de wasmachine weer de geest had gegeven, maar bedacht me later dat dit het wel moest zijn omdat hij bij een volle trommel wel gewoon centrifugeert.
.
Staat het letterlijk op het etiket dat het met het wolprogramma gewassen moet worden of met een symbool? Mijn delicate wasprogramma centrifugeert volgens mij met meer toeren dan wol. Dat kun je ook proberen. Ik zou overigens niet je kleding uit gaan wringen, dan verziek je je kleding.
pokkewijf schreef:
Zo doe ik het ook. Niet wringen maar trui in model op grote handdoek leggen en stevig oprollen. Eventueel nog even goed op de rol drukken en dan trui plat laten drogen op droge handdoek.
.
Dit doe ik ook. Niet wringen.
Rodelaarzen schreef:
o goeie ik had er maar 1 ding in inderdaad omdat geen andere trui kwa kleur erbij kan. Geen idee of hij het heeft overgeslagen. Ik heb daarna ook nog het programma centrifugeren gekozen op 800 en het kwam er nog steeds nat uit. Dus misschien klopt wat jij zegt wel alhoewel mij wel bijstaat dat mijn wasmachine het programma op het gewicht aan hoort te passen.
Hij past het vast aan op het gewicht, maar de trommel moet wel in balans zijn. Met 1 kledingstuk is dat nogal lastig. Als ik jou was zou ik het dus eens proberen met 2 handdoeken ofzo erbij, waarschijnlijk gaat het dan wel.
Suzan_1991 schreef:
08-03-2019 00:14
Staat het letterlijk op het etiket dat het met het wolprogramma gewassen moet worden of met een symbool? Mijn delicate wasprogramma centrifugeert volgens mij met meer toeren dan wol. Dat kun je ook proberen. Ik zou overigens niet je kleding uit gaan wringen, dan verziek je je kleding.
Het staat er letterlijk
Dat met die handdoek heeft echt goed geholpen :thumbsup:

En de volgende keer een vollere trommel dus
Rodelaarzen schreef:
07-03-2019 22:11
Ik heb gewrongen :-o
Wat een gedoe geeft deze trui mij haha. Ik had het eerst met de hand gewassen en omdat het maar niet droogde op wolprogramma. Wat niet hielp dus XD
Waarom was je die trui niet gelijk met wat shirts of andere truien?
Hier gaan truien met viscose, katoen, acryl en wol(tot 35%) gewoon bij elkaar. 1200 toeren centrifugeren.

Wol vervilt door teveel mechanische bewegingen. Daarom zie je bij een wol wasprogramma de trommel schommelen ipv volledig ronddraaien.
De centrifugecyclus is zo kort dat wol dat wel overleeft.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Acryl gaat hier gewoon met de normale 30 graden was mee. Ik heb truien die er na 10 jaar nog perfect uitzien. Wolwas gebruik ik echt alleen maar voor zuiver wollen truien (die ik vermijd omdat ze altijd een keer per ongeluk in de gewone was terecht komen.

Centrifugeren met 1 kledingstuk gaat bij mijn machine ook niet.
Even aanhaken op dit topic. Als een wollen trui vervilt is (doordat ik 'm te agressief heb gewassen :( ), kun je dat nog herstellen? Kan ik dan al die pluisjes gaan zitten losplukken of is daar een handiger manier voor?
RikM schreef:
11-03-2019 13:14
Even aanhaken op dit topic. Als een wollen trui vervilt is (doordat ik 'm te agressief heb gewassen :( ), kun je dat nog herstellen? Kan ik dan al die pluisjes gaan zitten losplukken of is daar een handiger manier voor?

Vervilten kun je niet terugdraaien, ik neem dan ook aan dat de trui gekrompen is?
Pluisjes op zich is niet perse vervilten, wol gaat op den duur vaak pluizen.
Hetvrijewoord schreef:
11-03-2019 13:25
Vervilten kun je niet terugdraaien, ik neem dan ook aan dat de trui gekrompen is?
Pluisjes op zich is niet perse vervilten, wol gaat op den duur vaak pluizen.

Nee hij is niet gekrompen, zit alleen helemaal vol met witte pluisjes (op een donkere trui). Ik wist toen nog niet dat je een apart wasmiddel voor wol nodig had en centrifugeerde gewoon op volle kracht, dus dat is waarschijnlijk wat te agressief geweest. Koud wassen deed ik al wel.
RikM schreef:
11-03-2019 13:28
Nee hij is niet gekrompen, zit alleen helemaal vol met witte pluisjes (op een donkere trui). Ik wist toen nog niet dat je een apart wasmiddel voor wol nodig had en centrifugeerde gewoon op volle kracht, dus dat is waarschijnlijk wat te agressief geweest. Koud wassen deed ik al wel.

Vervilten is echt wat anders, dan wordt de hele structuur anders.
Die pluisjes kun je proberen eraf te scheren met zo'n apparaatje (al vind ik dat nooit zo geweldig werken)
voorzichtig eraf knippen kan ook maar lijkt mij veel werk.
RikM schreef:
11-03-2019 13:28
Die witte pluisjes komen dan van een ander kledingstuk. Zou proberen de trui te scheren.

https://www.libelle.nl/mode-beauty/pluisjes/
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Mijn wolwasprogramma centrifugeert met 800 toeren, dat gaat prima.
I
Bedankt voor de tips, ik ga er een paar proberen. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven