Drooggekookte pan

11-03-2019 13:44 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb pas een pan laten droogkoken, niet expres natuurlijk en superdom. Maar goed. Het was een stoompan en vanuit het stoominzetstuk is er wat rotzooi in de pan gekomen, helemaal zwart natuurlijk. Toen ik de pan op een pannenlap zette kreeg ik schroeiplekken, zo heet was die pan. Na normaal koken gebeurt dat niet.

Ik heb de pan goed schoongekregen met soda en azijn. Maar er zitten nog donkere vlekken in het metaal, die je niet voelt verder.

Zouden jullie die pan nog gebruiken? Ik gebruikte hem niet alleen als stoompan maar ook om gewoon in te koken. Zou het kwaad kunnen?
Van die een beetje bruinige vlekken? Ja hoor, gewoon gebruiken.
Ik zou de pan NIET meer gebruiken...
Tuurlijk, kan prima. Enige is dat die plekken soms minder goed warmte geleiden, maar als ze niet eens voelbaar zijn zal dat wel meevallen. Heb je ook geprobeerd de vlekken weg te krijgen met wat schuurmiddel (cif ofzo)?
Jawel hoor, kun je nog prima gebruiken. Als het gewoon een roestvrijstalen kookpan is (dus niet teflon ofzo) is er niets aan de hand.
Heb je het trouwens wel lang genoeg met soda uitgekookt? Ik heb zwartgeblakerde pannen daarmee voorheen weer als nieuw gekregen.
Het is geen anti-aanbaklaag/teflon/oid die beschadigd is, als ik het goed begrijp? Die zou ik namelijk niet meer gebruiken, in alle andere gevallen wel.
Het is een gewone roestvrijstalen pan. Geen teflon/antiaanbak o.i.d.

Schuurmiddel heb ik gebruikt toen er nog zwarte "korsten" in de pan zaten en die gingen gewoon weg, maar dit zit in het metaal. Je voelt het ook niet, de pan voelt gewoon normaal, helemaal glad.

Ghostly, waarom zou jij de pan niet meer gebruiken?
Nitflex schreef:
11-03-2019 13:55
Heb je het trouwens wel lang genoeg met soda uitgekookt? Ik heb zwartgeblakerde pannen daarmee voorheen weer als nieuw gekregen.
Dit. Paar keer met soda uitkoken helpt echt. Ik heb ook wel eens zo'n pan brandschoon gekregen.
Niemand is onmisbaar
Alleen uitkoken met wat soda als het geen aluminium pan is! Aluminium kan niet tegen soda. En uitkoken hoeft ook bij niet-aluminium pannen trouwens niet eens, meestal is vullen met heet water en soda en dan een nachtje laten weken ook al voldoende om de volgende dag alle aanbaksels eruit te kunnen vegen.

Verder zou ik de pan ook gewoon blijven gebruiken, ook als er een vlek in achterblijft. Het is een gebruiksvoorwerp, geen showmodel.
de pan kan je nog gewoon gebruiken.

Dit is misschien de eerste keer, maar geloof me, dat gaat vast nog wel eens gebeuren.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Natuurlijk kan je die gewoon nog gebruiken. Wat zou de reden zijn om het niet te doen?
Ja zou ik gewoon gebruiken. Ik heb ook een pan waar het popcorn poffen niet helemaal goed in verliep en die heeft al jaren vlekken die niet meer weggaan, maar gebruik ik nog naar alle tevredenheid hoor.
coravanmora schreef:
11-03-2019 14:29
Het is een gewone roestvrijstalen pan. Geen teflon/antiaanbak o.i.d.

Schuurmiddel heb ik gebruikt toen er nog zwarte "korsten" in de pan zaten en die gingen gewoon weg, maar dit zit in het metaal. Je voelt het ook niet, de pan voelt gewoon normaal, helemaal glad.

Ghostly, waarom zou jij de pan niet meer gebruiken?
Kook water met soda erin en laat ‘m even echt lang staan (niet meer kokend, gewoon lang af laten koelen). Dan hoef je niet eens te schrobben.

Als het een rvs pan is, is er niets aan de hand. Misschien denken sommigen dat het kankerverwekkend is of iets dergelijks. Dat is het niet.
Het is niet de eerste keer haha, dat ik iets laat aanbranden. En een dunne of dikke laag aangebrande prut onderin een pan krijg ik er altijd wel uit, idd door met soda te laten koken en laten weken enzo. Maar dit is anders. Er zit niks (meer) aan de pan, de vlekken zitten in het metaal zelf. Ik heb nu de hele bodem onder een laagje soda staan, zal vanavond de pan even flink laten koken met soda erin en dan laten staan.

En nee, het is geen showmodel, maar ik wil ook geen ongezonde pan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven