Fiets middelbare school

13-03-2019 19:30 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste gaat volgend jaar naar het voortgezet onderwijs en is toe aan een nieuwe fiets. Hij is echter een ukkie, net de 1.40m gepasseerd. Wat voor fietsen hebben jullie kinderen? Ik zie hier veel transportfietsen, maar dan ook de jongens op de 'meisjesvariant', is dat bij jullie ook zo? Lijkt mij voor hem wel fijn en veiliger opstappen. Hij hoeft trouwens geen grote afstand te fietsen, middelbaar is dichterbij dan de basisschool.
Vanuit mijn eigen ervaring zou ik aanraden om er dan eentje te kopen mét versnellingen. Ik heb er zelf een gebruikt zonder, en dat viel soms toch tegen.
Uiteraard een fiets met versnellingen. Zijn er echt mensen die zonder fietsen? Zelfs mn dochter van 8 fiets met versnellingen.
Jongste zit nu in de brugklas en is net 1.45 denk ik. Groter in ieder geval niet. Hij heeft een 26 inch jongensfiets met een transportrekje voor. Gebruikt hij in de praktijk nooit trouwens.
Hij heeft wel een extra tassenrekje achterop zodat hij niet zijn rugzak op zijn rug hoeft te doen
pejeka schreef:
13-03-2019 19:52
Wat ligt aan de regio en de school? Of je je zoon een mannenfiets geeft of op een damesfiets de weg op stuurt?
Hier rijdt 80% vd jongens op een opoefiets.
Such a beautiful place to be with Friends.
Ik zie hier het gros van de scholieren op opoe fietsen rijden, met of zonder krat voorop.
meiden én jongens.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik had dit vorig jaar. We hebben voor al erg op het gewicht gelet (zit echt veel verschil in) want hij moet bijna 15 km enkele reis. Je tas voorop staat leuk, maar is zwaarder en minder stabiel, we hebben nu een rek op het achterdek, waar je je tas gemakkelijk in kan klikken, bevalt ook goed.
Voor de maat en het soort zijn we gewoon naar een grote fietsen speciaalzaak gegaan, waar hij van alles kon uitproberen. Was erg handig en zo hebben we een keuze gemaakt.
Opoe fiets met krat voor of achterop.
Als hij iets sportievers wil misschien een city bike?
Ik zou iedergeval voor tweedehands gaan.
tulpje21 schreef:
13-03-2019 20:40
Uiteraard een fiets met versnellingen. Zijn er echt mensen die zonder fietsen? Zelfs mn dochter van 8 fiets met versnellingen.
Hier geen versnellingen tot ik ging werken en dagelijks 11 km enkele reis fietste.
golfje schreef:
13-03-2019 20:35
Zodra hij op een volwassen model past krijgt hij mijn of mijn man's oude Cortina, dan kan deze tussenmaat gebruikt worden door zijn broers, die ook allebei niet al te groot zijn. Dan kopen wij dan zelf een nieuwe.
Of hij op jullie fietsen past is maar helemaal de vraag. Het is nogal een verschil of jullie zelf een fiets met framemaat 49 hebben of maat 64. Mijn dochter past wel op een volwassen fiets (28") met framemaat 49, maar op mijn fiets met framemaat 61 zal ze waarschijnlijk nooit van haar leven passen.
Mijn kleine zoon zit nu in 2 Havo en rijdt op een 26” gazelle. Een ‘gewoon’ model. Zoals iemand hierboven al schreef: die transportfietsen zien er heel leuk uit, maar sturen (met flinke boekentas voorop) behoorlijk zwaar en zijn daardoor gauw instabiel. Zoon heeft ook een rekje achterop zijn fiets, waarop hij zijn rugzak in één beweging vastklikt.

Laatst even gepast op mijn 28” damesfiets, maar doe is echt nog veel te hoog voor hem. Duurt misschien nog wel een jaar. Dan zit het grootste gedeelte van de Havo er al op!
anoniem_211633 wijzigde dit bericht op 13-03-2019 21:05
0.19% gewijzigd
.
Tip... let bij een voorrek erop, dat deze vast zit aan het frame en niet aan het stuur. Dit stuurt veel lichter, omdat het rek niet mee draait. Ben postbezorger en heb er rustig 20 kg in.
Such a beautiful place to be with Friends.
LoveDobby schreef:
13-03-2019 21:12
Tip... let bij een voorrek erop, dat deze vast zit aan het frame en niet aan het stuur. Dit stuurt veel lichter, omdat het rek niet mee draait. Ben postbezorger en heb er rustig 20 kg in.
Die ligt er hier om een vage reden al vanaf. Dus nu een goedkope gekocht en aan het stuur, iets steviger.

Hoe dan ook, alles kan kapot en gaat kapot, dus geen versnellingen, handrem en poespas.
Overigens heb ik wel gekeken naar 2e hands, maar er was gewoon zo goed als geen aanbod in transporter modellen in 26 inch in onze regio. En als ze er op stonden gingen ze rond de 250-300weg, terwijl ik nu met 'n actie een hele nieuwe voor nog geen 400 had, inclusief krat.

Ik heb zelf een kleine frame maat, dus de kans is best groot dat hij er op past als hij hier uit gegroeid is.
CrepeDeFromage schreef:
13-03-2019 19:43
Hier moet er ook een nieuwe worden aangeschaft. Oudste gaat ook naar de middelbare en fietst momenteel met haar knieën tegen haar oren.
Zij is juist erg lang dus ik kijk bij de damesmodellen.

Ik denk dat het een transportmodel gaat worden. Kratje erop, tas er in en gaan? Nu nog een voordelig model vinden, middelbare schoolperiode is er toch een van het wegroesten van je fiets.
Ben nu 31 en ik heb nog steeds mijn damesfiets van de middelbare. Simplex, een blauwe. Niet kapot te krijgen. 3 versnellingen, stevige bagagedrager (zware kipling rugzak erop, later vriendinnen op weg naar de stad om uit te gaan ;-) en de afgelopen 9 jaar met kinderstoeltje).
Ik grapte laatst tegen partner dat die fiets al langer heb dan hem haha.
Not my circus, not my monkeys
tulpje21 schreef:
13-03-2019 20:24
V
Echt niet herkenbaar. Ik moest ver fietsen naar school (ruim 15km) en kreeg een heel goede fiets. Nieuw. Dat was sowieso de gewoonte bij ons in het dorp. Iedereen kreeg een mooie nieuwe fiets na groep 8. Ik heb daar mn hele havo mee gedaan (en zelfs daarna nog).
Als kind idd maar een paar km moet fietsen volstaat een tweedehands ook wel.
Zo'n fiets met een krat voorop ziet er leuk uit maar lijkt mij echt niet fijn fietsen bij windkracht 6 tegen.. dat vangt toch mega veel wind. Leuk voor in de stad maar niet voor op open wegen tussen de weilanden lijkt mij.
Het zal niet overal zo gaan maar bij 'ons' wel. En we kregen goede fietsen omdat er een pokke eind gefietst moest worden. :proud:
Maar er werd echt lomp om gegaan met de fietsen. Of het nou een simpele opoe fiets was of een fancy gazelle. En op die dure fietsen kon nou eenmaal meer stuk. Denk aan versnellingen, automatische lamp, extra spatborden en weet ik wat.

En ja, zo'n krat vangt wind. Maar ook weer niet super erg. Heeft ook voordelen met je tas. :heart:
tulpje21 schreef:
13-03-2019 20:40
Ik heb nog nooit een fiets met versnellingen gehad. Ik fiets dagelijks een half uur heen en een half uur terug naar werk.
Ze hebben hier beide een nieuwe 28” fiets gekregen toen ze naar de brugklas gingen. Oudste een Cortina, die na 8 jaar nog steeds probleemloos rijdt, en jongste een Batavus. Oudste is ook niet zo groot dus zij heeft een frame maat 48 of 50. Die is op de laagste stand goed voor haar, maar voor mij zelfs te laag met mijn 1,59 m. Beide fietsen zijn met een rekje voor, en een fietsmand. De manden van het tuincentrum vielen steeds na een half jaar uit elkaar, maar de dure ‘echte’ fietsmand gaat al jaren mee.
Leerlingen zonder scooter:
90% van onze leerlingen fietsen rond met zo’n opoefiets met kratje voorop. Zo’n 10% komt op mountainbikes maar die kinderen fietsen een half uur enkele reis tussen de weilanden en over bospaadjes om de route in te korten. Dat is ook de enige groep die echte regenkleding in hun kluisje hebben liggen.
pejeka schreef:
13-03-2019 19:47
Je geeft je zoon toch geen damesfiets? Gewoon, een lekker stoer heren/jongensmodel.
Hier rijden de stoerste jongens écht op een damesmodel hoor!

OT onze zoon heeft ook een transportfiets met een grote krat voorop, damesmodel ;)
Hij moet iedere dag 6 km enkel fietsen en omdat hij ook praktijkvakken heeft moet hij regelmatig extra schoenen en kleding mee. Een flinke volle tas dus, waarmee de krat geen overbodige luxe is.
Nitflex schreef:
13-03-2019 22:12
Ik heb nog nooit een fiets met versnellingen gehad. Ik fiets dagelijks een half uur heen en een half uur terug naar werk.
Serieus?. Ik schakel heel veel. Als ik wind mee heb fiets ik in mn 7e versnelling. Maak ik een bocht en heb ik tegenwind, hup naar mn 4e versnelling. Hier heel opene stukken (zonder bomen) tussen de weilanden en vaak veel wind, lijkt me zwaar trappen zonder versnellingen. Heb t in de winter wel eens, dat ze bevroren zijn en je alleen, met harde wind in de rug, in zn 2 kan fietsen. Dat schiet echt niet op, dan ben ik altijd heel blij dat ze t weer doen.
Ik heb ook nog nooit versnellingen gehad. Gewoon af en toe wat meer aanzetten.
liane77 schreef:
13-03-2019 19:54
Die heren/jongensmodellen hebben allemaal een stang wat voor hem het opstappen erg lastig maakt.

Qua lengte: ik hoop dat hij alsnog een groeispurt krijgt. Altijd aan de kleine kant geweest, mede door ziekte en voor hem een behoorlijk issue. Als hij groeit koop ik met alle liefde alsnog een 28'' (kijken nu voor 26'') voor hem.

Hij vindt het zelf wel best, geen voorkeur. 2 vriendjes fietsen op een oma-fiets volgens hem.
Welnee.. als je een klein frame kiest niet. Ik had ook zo'n smurf. Gewone grote wielen en klein frame (google op kleine herenfiets)
Kind hoeft niet ver te fietsen lees ik, dus versnellingen lijken met niet perse een vereiste
poldervrouw schreef:
14-03-2019 00:06
Kind hoeft niet ver te fietsen lees ik, dus versnellingen lijken met niet perse een vereiste
Alleen maar een kostenpost.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven