Fiets middelbare school
woensdag 13 maart 2019 om 19:30
Mijn oudste gaat volgend jaar naar het voortgezet onderwijs en is toe aan een nieuwe fiets. Hij is echter een ukkie, net de 1.40m gepasseerd. Wat voor fietsen hebben jullie kinderen? Ik zie hier veel transportfietsen, maar dan ook de jongens op de 'meisjesvariant', is dat bij jullie ook zo? Lijkt mij voor hem wel fijn en veiliger opstappen. Hij hoeft trouwens geen grote afstand te fietsen, middelbaar is dichterbij dan de basisschool.
donderdag 14 maart 2019 om 09:25
Wat kost een normale tweedehands fiets met versnellingen nu? Ik dacht eerlijk gezegd dat dat redelijk standaard is. Wat ik zeg, zelfs de kinderfiets van mn dochter (8) die we voor hooguit 50-100 euro gekocht hebben heeft versnellingen en mn eeuwenoude moederfiets ook. Heb die kinderfiets niet bewust met versnellingen voor haar gekocht hoor, maar zat er gewoon op. Ze maakt er veel gebruik van.
Ligt er natuurlijk wel aan waar je fietst, als je door de stad fietst of je moet 2km zal je het wellicht niet merken, maar hier in Zeeland met weer en vaak veel wind, vind ik versnellingen toch wel het minimale wat een fiets moet hebben voor een kind die dagelijks naar school moet fietsen. Ik zie dat niet als een grote kostenpost. Gewoon een vereiste als je kind 'ver' en door weer en wind moet fietsen (hier zullen ze later zo'n 10km moeten fietsen naar de middelbare school). Mijn kinderen krijgen dan zeker een degelijke fiets. Niet een die ze zelf alleen maar stoer of mooi vinden, maar een waar ze goed en niet al te 'zwaar' op kunnen fietsen. Weet nog dat toen ik in groep 8 zat ik een nieuwe fiets kreeg van mn ouders om naar de middelbare school te gaan. Ik zag allerlei mooie, maar mn vader was streng, je krijgt een degelijke fiets, en niet alleen maar diegene die jij wil omdat ie zo'n mooie kleur heeft. Vond ik toen niet heel leuk, maar nu wel logisch. Ik fietste er ruim 150km per week (5 schooldagen) mee.
Ligt er natuurlijk wel aan waar je fietst, als je door de stad fietst of je moet 2km zal je het wellicht niet merken, maar hier in Zeeland met weer en vaak veel wind, vind ik versnellingen toch wel het minimale wat een fiets moet hebben voor een kind die dagelijks naar school moet fietsen. Ik zie dat niet als een grote kostenpost. Gewoon een vereiste als je kind 'ver' en door weer en wind moet fietsen (hier zullen ze later zo'n 10km moeten fietsen naar de middelbare school). Mijn kinderen krijgen dan zeker een degelijke fiets. Niet een die ze zelf alleen maar stoer of mooi vinden, maar een waar ze goed en niet al te 'zwaar' op kunnen fietsen. Weet nog dat toen ik in groep 8 zat ik een nieuwe fiets kreeg van mn ouders om naar de middelbare school te gaan. Ik zag allerlei mooie, maar mn vader was streng, je krijgt een degelijke fiets, en niet alleen maar diegene die jij wil omdat ie zo'n mooie kleur heeft. Vond ik toen niet heel leuk, maar nu wel logisch. Ik fietste er ruim 150km per week (5 schooldagen) mee.
donderdag 14 maart 2019 om 11:00
Mijn ervaring na drie brugklassers is in elk geval nooit meer met een nieuwe fiets naar de middelbare. Hoe zuinig ze zelf waren op hun nieuwe fiets hun medeschoolgenoten waren dit niet. Nog nooit zoveel kapot gehad aan fietsen als in de eerste jaren van de middelbare school. Gelukkig kan mijn man veel zelf repareren aan de fietsen. Toen onze oudste naar het vervolgonderwijs ging en hij daar ook een fiets nodig had hebben we een zo basic mogelijk tigstehands fiets gekocht voor € 10,- op marktplaats, Met het idee dat daar weinig aan kapot kan gaan geen kabels want geen versnelling en terugtraprem. Want mijn man is daar niet in de buurt om iets te repareren. Wat blijkt onze zoon fiets heel graag op die fiets omdat hij zo fijn fietst. Dus als je zoon niet ver hoeft te fietsen dan kijk eerst eens naar een goedkope tweedehandse dan kan je ook nog makkelijk een grotere kopen als deze niet meer past.
donderdag 14 maart 2019 om 11:59
Ja, ik heb er gewoon nooit behoefte aan gehad en zag het altijd als een extra iets dat kapot kan. Heb ook altijd hele stukken door de polder gefietst.tulpje21 schreef: ↑13-03-2019 23:03Serieus?. Ik schakel heel veel. Als ik wind mee heb fiets ik in mn 7e versnelling. Maak ik een bocht en heb ik tegenwind, hup naar mn 4e versnelling. Hier heel opene stukken (zonder bomen) tussen de weilanden en vaak veel wind, lijkt me zwaar trappen zonder versnellingen. Heb t in de winter wel eens, dat ze bevroren zijn en je alleen, met harde wind in de rug, in zn 2 kan fietsen. Dat schiet echt niet op, dan ben ik altijd heel blij dat ze t weer doen.
Maar ik reageerde vooral op de vraag of er überhaupt mensen zonder versnellingen fietsen. Genoeg mensen doen dat dus.
donderdag 14 maart 2019 om 19:23
De opoefiets was even mode, een jaar of 5-6 geleden, maar ik zie hier de meeste jongens weer gewoon op een herenfiets rijden, al dan niet transportfietsmodel.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
donderdag 14 maart 2019 om 19:26
Ik heb een vrij oude Gazelle met een drieversnellingen-naaf. Ik gebruik de versnellingen zelden, hij staat eigenlijk altijd in 2. De eerste versnelling gebruik ik al helemaal nooit, dan trap je je rot en kom je voor je gevoel niet vooruit, en soms als er geen tegenwind is of het is wat windstil, schakel ik door naar de derde. Maar 90% staat hij in 2.Nitflex schreef: ↑14-03-2019 11:59Ja, ik heb er gewoon nooit behoefte aan gehad en zag het altijd als een extra iets dat kapot kan. Heb ook altijd hele stukken door de polder gefietst.
Maar ik reageerde vooral op de vraag of er überhaupt mensen zonder versnellingen fietsen. Genoeg mensen doen dat dus.
donderdag 14 maart 2019 om 19:28
Kan je beter een paar stevige canvas fietstassen voor hem kopen dan zijn stuur topzwaar te maken met al dat extra gewicht.MIDA schreef: ↑13-03-2019 22:28Hier rijden de stoerste jongens écht op een damesmodel hoor!
OT onze zoon heeft ook een transportfiets met een grote krat voorop, damesmodel![]()
Hij moet iedere dag 6 km enkel fietsen en omdat hij ook praktijkvakken heeft moet hij regelmatig extra schoenen en kleding mee. Een flinke volle tas dus, waarmee de krat geen overbodige luxe is.
donderdag 14 maart 2019 om 19:36
Hier in de stad dus echt niet. De meeste rijden echt een opoefiets. Nog steeds in de mode dus, of eigenlijk nooit uit de mode geweest.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
donderdag 14 maart 2019 om 19:38
donderdag 14 maart 2019 om 19:55
Waarom niet? Kan je al je zooi in kwijt en hoef je het niet aan een tas om je nek te hangen, of anderszins moeilijk te doen. Als ouders zou ik ze gewoon kopen, veiligheid in het verkeer, weet je wel...
donderdag 14 maart 2019 om 20:18
Veel pubers willen dat niet. Het is niet hip. Pubers zijn soms net mensen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
donderdag 14 maart 2019 om 20:28
Maar de ouders zijn nog steeds de baas. Ik zou gewoon die fietstassen aan zijn fiets hangen en gebruikt hij ze niet, nou, zijn probleem. Maar dan ook niet mauwen dat je tassen zwaar zijn of dat je zo veel moet meenemen.
donderdag 14 maart 2019 om 22:48
Wat Tickel al zegt, mijn puber gaat écht niet met degelijke fietstassen rijden. Hij ziet me aankomen
Praktisch is ondergeschikt aan stoer of mooi bij pubers.
Ik hoor hem overigens nooit zeuren over de zware tassen hoor, hij is erg blij met zijn fietskrat!
donderdag 14 maart 2019 om 22:49
Fietstassen zijn best link, blijf je achter paaltjes mee hangen enzo.
donderdag 14 maart 2019 om 22:50
Ik denk dat die fietstassen gestolen zijn voordat het kind op school is.
donderdag 14 maart 2019 om 23:06
Ik vrees dat canvas fietstassen sociale zelfmoord is voor pubers. Opgaan in de menigte wordt zeer gewaardeerd.
Zelf vind ik trouwens m'n fietskrat veel handiger als fietstassen. Er passen grotere dingen in en ik kan het er veel makkelijk in stoppen. Het is even wennen met sturen, maar zou nu niet anders meer willen.
Zelf vind ik trouwens m'n fietskrat veel handiger als fietstassen. Er passen grotere dingen in en ik kan het er veel makkelijk in stoppen. Het is even wennen met sturen, maar zou nu niet anders meer willen.
donderdag 14 maart 2019 om 23:07
Vind ik ook. Ik heb en een krat en tassen, maar gebruik eigenlijk alleen de krat.golfje schreef: ↑14-03-2019 23:06Ik vrees dat canvas fietstassen sociale zelfmoord is voor pubers. Opgaan in de menigte wordt zeer gewaardeerd.
donderdag 14 maart 2019 om 23:14
Dochter 2Havo Cortina dames transport, 3 versnellingen en rek + krat. Nieuw.
Zoon groep 7 Cortina dames transport, 3 versnellingen en rek + krat. 2e hands, wel uit fietsenwinkel.
Dochter een blauwe, zoon een zwarte. Hij wilde zelf een damesmodel en wij vonden dat prima. 28” dus hij kan er over 11/2 jaar ook op naar de middelbare school.
We wonen ongeveer 10 minuten fietsen van school.
Zoon groep 7 Cortina dames transport, 3 versnellingen en rek + krat. 2e hands, wel uit fietsenwinkel.
Dochter een blauwe, zoon een zwarte. Hij wilde zelf een damesmodel en wij vonden dat prima. 28” dus hij kan er over 11/2 jaar ook op naar de middelbare school.
We wonen ongeveer 10 minuten fietsen van school.
donderdag 14 maart 2019 om 23:16
Die dingen zijn lijp. Kunnen blokkeren en je valt met fiets en al om.
En inderdaad niet hip, en al helemaal niet voor pubers. In 'mijn' tijd was het in om je rugzak heel laag en aan 1 band over je schouder te dragen, de andere band liet je hangen. Dat deed ik dus ook, al zal het vast onpraktischer zijn geweest.
donderdag 14 maart 2019 om 23:18
Ja, ik!
Ik heb nooit een fiets met versnellingen gehad, want ik kan absoluut niet met handremmen overweg. Vind ik doodeng. En naar de middelbare fietste ik een half uur heen en een half uur terug, langs het kanaal want die weg was zo lekker rustig en relaxt, gewoon 1 rechte weg. Maar soms wel even pittig als het echt hard waaide.
anoniem_374802 wijzigde dit bericht op 14-03-2019 23:23
0.09% gewijzigd
donderdag 14 maart 2019 om 23:22
Serieus? In de vroege jaren '90 waren ze al in de mode, van mintgroen tot lila overlopend in donkerpaars. Ik had toen een roze. Kwam toen vooral door die klapstandaard aan de achterkant denk ik. Buurmeisjes in felle discussie wie de standaard omhoog en omlaag mocht doen (allemaal rond de zeven en acht jaar oud toen).
En ik zweer nog steeds bij de omafiets. Alleen wel zwart, niet meer roze
donderdag 14 maart 2019 om 23:25
Mijn vader had er al een in de jaren 70. Die heb ik op een gegeven moment opgereden en ik heb echt nooit een ander soort fiets gehad.Nehemah schreef: ↑14-03-2019 23:22Serieus? In de vroege jaren '90 waren ze al in de mode, van mintgroen tot lila overlopend in donkerpaars. Ik had toen een roze. Kwam toen vooral door die klapstandaard aan de achterkant denk ik. Buurmeisjes in felle discussie wie de standaard omhoog en omlaag mocht doen (allemaal rond de zeven en acht jaar oud toen).
En ik zweer nog steeds bij de omafiets. Alleen wel zwart, niet meer roze![]()
donderdag 14 maart 2019 om 23:37
Ik zal mijn zoon van 7 even melden dat ie zijn omafiets weer in moet leveren. Maakt niet uit dat ie er onwijs blij mee is, zelf heeft uitgekozen, er het beste op kon fietsen en helemaal geen stoer model exemplaar wilde maar een prachtig metallic rode. Zich conformeren zal ie!
donderdag 14 maart 2019 om 23:37
Inderdaad. Fietsen ook enorm fijn, ik kan ermee lezen en schrijven. Alsof je over de wolken glijdt
Edit: van mij zijn er trouwens wel vier stuks gestolen.
anoniem_374802 wijzigde dit bericht op 14-03-2019 23:38
Reden: edit
Reden: edit
9.06% gewijzigd