Typen met tien vingers en blind enzo

donderdag 28 februari 2019 om 17:07
Ik kan dus officieel niet blind typen. Ik typ ook niet met tien vingers maar met vier denk ik. Ik was te eigenwijs voor een typecursus vroeger 
Ik kan wel snel typen maar ik vraag me wel eens af of het nuttig is om alsnog een typecursus te volgen. Heeft iemand dat op volwassen leeftijd gedaan? En hoe was dat? Ik type al jaren zo, dus ik vraag me af of ik het nog kan aanpassen. Ik heb er qua werk ook niet enorm last van maar vraag me wel es af of het sneller kan misschien.

Ik kan wel snel typen maar ik vraag me wel eens af of het nuttig is om alsnog een typecursus te volgen. Heeft iemand dat op volwassen leeftijd gedaan? En hoe was dat? Ik type al jaren zo, dus ik vraag me af of ik het nog kan aanpassen. Ik heb er qua werk ook niet enorm last van maar vraag me wel es af of het sneller kan misschien.

donderdag 28 februari 2019 om 19:59
Oké maar hoe oefen je dan? Want ik kan een beetje blind typen geloof ik, ik staar althans niet de hele dag naar mn toetsenbordRégineFilange schreef: ↑28-02-2019 18:51Gewoon een kwestie van veel doen. Ik heb nooit een typecursus gehad en iedereen staat er altijd van versteld hoe snel ik (blind) typ. Niet om op te scheppen, maar om te laten zien dat het dus kan![]()

vrijdag 1 maart 2019 om 13:19
COtweepuntnul schreef: ↑28-02-2019 19:59Oké maar hoe oefen je dan? Want ik kan een beetje blind typen geloof ik, ik staar althans niet de hele dag naar mn toetsenbord![]()
Ik heb niet bewust zitten oefenen of zo. Het is gewoon vanzelf gegaan. Ik typ inmiddels al behoorlijk wat jaren wat af, en op een gegeven moment kun je het dan blind en snel. Muscle-memory zeg maar.
vrijdag 1 maart 2019 om 15:50
Ik typ blind 10-vinger. Geleerd op de middelbare school. Ik vind het lekker rustig/rustgevend ... je kan je focussen op je scherm/papier/gedachten, of op iemand naast je.
Dat is laatste grappig: iemand komt op je werk langs, en je kijkt hem/haar aan ... en typt ondertussen rustig door. Dat levert vaak verbaasde kreten op
Dat is laatste grappig: iemand komt op je werk langs, en je kijkt hem/haar aan ... en typt ondertussen rustig door. Dat levert vaak verbaasde kreten op

vrijdag 1 maart 2019 om 17:37
Altijd blind getypt, zo heb ik het geleerd via een cursus van een uitzendbureau toen ik voor hen ging werken.
Enige nadeel: ik weet dus écht niet waar de letters zitten: als ik moet appen zoek ik me rot naar bepaalde letters (al gaat het al wat beter, oefening baart kunst) maar het is dus echt zo dat mijn vingers precies weten welke letter of leesteken wáár zit, ik heb zelf geen idee..
Enige nadeel: ik weet dus écht niet waar de letters zitten: als ik moet appen zoek ik me rot naar bepaalde letters (al gaat het al wat beter, oefening baart kunst) maar het is dus echt zo dat mijn vingers precies weten welke letter of leesteken wáár zit, ik heb zelf geen idee..

vrijdag 1 maart 2019 om 17:38
Wij hadden vroeger een typekamer op het werk waar de dames gewoon gezellig zaten te kletsen terwijl ze geschreven tekst overtypten.evaq schreef: ↑01-03-2019 15:50Ik typ blind 10-vinger. Geleerd op de middelbare school. Ik vind het lekker rustig/rustgevend ... je kan je focussen op je scherm/papier/gedachten, of op iemand naast je.

vrijdag 1 maart 2019 om 18:03
MinkeDeWit schreef: ↑01-03-2019 17:38Wij hadden vroeger een typekamer op het werk waar de dames gewoon gezellig zaten te kletsen terwijl ze geschreven tekst overtypten.
Toen ik acceptgirokaarten inklopte kon ik dat ook. Maar niet alle collega's konden daar tegen.
Ik had er zelf een keer één die nerveus werd van het gerammel van mijn toetsenbord. Zij kon helemaal niet snel typen. Ze kon nog niet 1/3 verwerken van wat ik op een dag kon doen. 1800 tot 2000 samen per dag volgens een vier-ogen-principe.

vrijdag 1 maart 2019 om 18:06
Maar goed, daar is geen enkele markt meer voor tegenwoordig toch?MinkeDeWit schreef: ↑01-03-2019 17:38Wij hadden vroeger een typekamer op het werk waar de dames gewoon gezellig zaten te kletsen terwijl ze geschreven tekst overtypten.
vrijdag 1 maart 2019 om 19:47
Ben het helemaal eens met de voordelen en de snelheid en efficiëntie van met 10-vingers en blind typen.evaq schreef: ↑01-03-2019 15:50Ik typ blind 10-vinger. Geleerd op de middelbare school. Ik vind het lekker rustig/rustgevend ... je kan je focussen op je scherm/papier/gedachten, of op iemand naast je.
Helaas nooit verbaasde kreten, want alle collega’s typen zo.
zondag 3 maart 2019 om 13:13
Nee dat gaat niet, want blind typen doe je op gevoel. Je voelt dus welke toets je indrukt en je voelt bijv. ook wanneer je de verkeerde intoetst. Een iPad is helemaal plat, dus dan mis je dat gevoel.
Cum non tum age
zondag 3 maart 2019 om 16:25
Probeer zoiets eens uit: https://www.typelesonline.nl/NL/Aspx/Start.aspx
zondag 3 maart 2019 om 16:28
Een beetje een open deur, maar het fijne van tienvingerig typen is dat je dus niet meer naar je toetsenbord hoeft te kijken. Of je bijvoorbeeld notulen typt, of een tekst overtypt, of een stuk tekst naar het scherm - er gaat geen aandacht meer naar het toetsenbord en je hebt dus meer aandacht over voor de rest. Dat lijkt me heel veel rust geven.
Ik heb een typcursus gedaan toen ik 11 was en heb nu mijn vriend ook overgehaald tienvingerig te leren typen, met mijn cursus van destijds. Hij zit nu in week 5 met elke dag vijf minuten oefenen en hij kan echt al behoorlijk typen (14 letters op een prima tempo). Ik denk dat de investering in tijd zich heel snel uitbetaalt.
Ik heb een typcursus gedaan toen ik 11 was en heb nu mijn vriend ook overgehaald tienvingerig te leren typen, met mijn cursus van destijds. Hij zit nu in week 5 met elke dag vijf minuten oefenen en hij kan echt al behoorlijk typen (14 letters op een prima tempo). Ik denk dat de investering in tijd zich heel snel uitbetaalt.
zondag 3 maart 2019 om 16:32
Ik typ ruim 400 aanslagen per minuut en hoewel dat niet iets is wat je per se moet ambiëren, weet ik vrij zeker dat dat met 4 vingers niet mogelijk is.Jupiter1995 schreef: ↑03-03-2019 16:28Een beetje een open deur, maar het fijne van tienvingerig typen is dat je dus niet meer naar je toetsenbord hoeft te kijken. Of je bijvoorbeeld notulen typt, of een tekst overtypt, of een stuk tekst naar het scherm - er gaat geen aandacht meer naar het toetsenbord en je hebt dus meer aandacht over voor de rest. Dat lijkt me heel veel rust geven.

Trouwens, ik zou het wel op een manier leren waarop je vingers een zo klein mogelijke afstand hoeven af te leggen. Dus dat je de 8 vingers op de uitgangspositie (wijsvingers op de F en de J) houdt etc.
maandag 4 maart 2019 om 16:48
Ik heb nooit een typecursus gedaan, maar op de middelbare school/hbo moest ik veel werkstukken/teksten (over)tikken en zeker als er wat tijdsdruk achter zit, leer je het heel snel. Ik tik geloof ik niet helemaal zoals het hoort, wijsvingers op de F en J of zo? Nog steeds moet ik voor mijn werk soms hele teksten tikken, dus die ervaring en snelheid houd ik wel. Ik ben trouwens veel sneller op het nummerieke gedeelte, want dat gebruik ik eigenlijk vaker. Vriendin op de middelbare school die wel de cursus had gedaan, tikte nauwelijks sneller, want op één of andere manier maakte ze meer fouten, dus steeds weer op backspace. Ik heb nog altijd het idee dat het komt doordat zij steeds weer naar de officiële uitgangspostie ging.masatu schreef: ↑28-02-2019 17:24Blind typen is bijzonder handig om te kunnen, dan kan je tegelijkertijd een pagina lezen en (over)typen. Of direct typen wat iemand zegt tijdens een gesprek (bijv notuleren).
Of dat nuttig is voor je werk hangt natuurlijk af van je werk zelf. Maar als je het nodig gehad zou hebben zou je het wel eerder hebben aangeleerd![]()
Je kunt redelijk simpel checken hoe snel je daadwerkelijk tikt door een timer te zetten op bijvoorbeeld 2 minuten en vervolgens een stuk tekst te typen (iets wat je op de radio hoort, overtypen,etc.). Vervolgens Word laten tellen hoeveel karakters je hebt getypt. Ter vergelijking, met 10-vinger-blind typen haal je op die manier zo'n 200-250 aanslagen per minuut.
Of gebruik maar eens een toetsenbord dat je niet gewend bent. Toetsenbord van mijn werk is net even anders dan die ik thuis heb. Shift en entertoets zijn net anders qua vorm. Moet er altijd dan weer even inkomen.
Testje zegt 260 woorden per minuut, was niet 100% foutloos, dan had ik boven de 300 gezeten.

Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 14 maart 2019 om 23:38
Zijn die typtesten op internet betrouwbaar?
Ik haalde daarmee 750 aanslagen per minuut en kreeg de tip om bij hen een typcursus te volgen. Okee, ik ben heel snel, tienvingerblind, maar 750???
Bij mijn werk is een goede typsnelheid een harde eis. Er is maar één collega die bij mij in de buurt komt qua snelheid, maar die durft geen wedstrijdje te doen.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 15-03-2019 00:30
18.14% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
donderdag 14 maart 2019 om 23:48
Ik lees mee!
Zit met zelfde idee, typ veel, maar ik kan mezelf echt niet aanleren blind te typen, ik typ met 4 vingers, gaat niet mega snel en veel fouten. Dat kost me zoveel tijd en is gewoon gênant soms. Blind en snel kunnen typen lijkt me hemels. Maar inderdaad afgevraagd of ik dat net 40 überhaupt nog aan kan leren.
Lees gelukkig paar positieve verhalen na cursus.
Zit met zelfde idee, typ veel, maar ik kan mezelf echt niet aanleren blind te typen, ik typ met 4 vingers, gaat niet mega snel en veel fouten. Dat kost me zoveel tijd en is gewoon gênant soms. Blind en snel kunnen typen lijkt me hemels. Maar inderdaad afgevraagd of ik dat net 40 überhaupt nog aan kan leren.
Lees gelukkig paar positieve verhalen na cursus.
anoniem_378317 wijzigde dit bericht op 14-03-2019 23:49
Reden: Typfout
Reden: Typfout
2.72% gewijzigd
donderdag 14 maart 2019 om 23:58
Je bent nooit te oud om te leren typen. Je kunt wel te jong/klein zijn.
Zoon kon met 9 jaar nog niet bij alle toetsen omdat zijn handen nog te klein waren, dus een jaar later opnieuw de cd-rom geleend.
PDF, vandaar de vreemde link.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 41Bsgh0D3D
Bij blind (leren) typen spelen drie neuro-
fysiologische processen een rol: geheugen,
propriocepsis en cerebrale automatisering.
Een goed functionerend geheugen is nodig
om te weten waar de letters zich op het toet-
senbord bevinden. Onder propriocepsis wordt
verstaan het vermogen om de positie van het
eigen lichaam waar te nemen in de ruimte
(Elias & Saucier, 2006). Bij blind typen is dit
nodig om te ‘weten’ wat de positie is van han-
den en vingers ten opzichte van de toetsen,
zodat de typer blind de benodigde toetsen
kan vinden (Yechiam, Erev, Yehene, & Gopher,
2003).
Zoon kon met 9 jaar nog niet bij alle toetsen omdat zijn handen nog te klein waren, dus een jaar later opnieuw de cd-rom geleend.
PDF, vandaar de vreemde link.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 41Bsgh0D3D
Bij blind (leren) typen spelen drie neuro-
fysiologische processen een rol: geheugen,
propriocepsis en cerebrale automatisering.
Een goed functionerend geheugen is nodig
om te weten waar de letters zich op het toet-
senbord bevinden. Onder propriocepsis wordt
verstaan het vermogen om de positie van het
eigen lichaam waar te nemen in de ruimte
(Elias & Saucier, 2006). Bij blind typen is dit
nodig om te ‘weten’ wat de positie is van han-
den en vingers ten opzichte van de toetsen,
zodat de typer blind de benodigde toetsen
kan vinden (Yechiam, Erev, Yehene, & Gopher,
2003).
vrijdag 15 maart 2019 om 00:11
En dat is niet overdreven? Een ervaren typiste doet "maar" 350 aanslagen/70 woorden. Best aan de maat dus die 400Jupiter1995 schreef: ↑03-03-2019 16:32Ik typ ruim 400 aanslagen per minuut en hoewel dat niet iets is wat je per se moet ambiëren, weet ik vrij zeker dat dat met 4 vingers niet mogelijk is.
Trouwens, ik zou het wel op een manier leren waarop je vingers een zo klein mogelijke afstand hoeven af te leggen. Dus dat je de 8 vingers op de uitgangspositie (wijsvingers op de F en de J) houdt etc.
vrijdag 15 maart 2019 om 00:20
Nee, dat is niet overdreven, heb het met verschillende online testjes getest. Ik krijg ook wel eens opmerkingen dat mensen verbaasd zijn over hoe snel ik typ.

vrijdag 15 maart 2019 om 00:36
400 is een makkie.

Maar in ons gezin typen we alle drie tienvingerblind. Zoon geeft dus nooit iets anders gezien en ziet dat als de norm.
Leren typen is wel saai, maar die saaiheid is nodig voor het automatiseren. Je begint met fffjf jjffj fjffj en dan komen er steeds twee letters bij.

Maar in ons gezin typen we alle drie tienvingerblind. Zoon geeft dus nooit iets anders gezien en ziet dat als de norm.
Leren typen is wel saai, maar die saaiheid is nodig voor het automatiseren. Je begint met fffjf jjffj fjffj en dan komen er steeds twee letters bij.
vrijdag 15 maart 2019 om 00:38
@Nina, heb je nog leren typen op een mechanische machine? Dat is inderdaad trager zwaarder dan een computertoetsenbord. Dan is 350 wel veel.
vrijdag 15 maart 2019 om 01:38
Gewoon een aantal verschillende doen. De een geeft alleen woorden, de ander een verhaal met leestekens ed.Snoesje666 schreef: ↑14-03-2019 23:38Zijn die typtesten op internet betrouwbaar?
Ik haalde daarmee 750 aanslagen per minuut en kreeg de tip om bij hen een typcursus te volgen. Okee, ik ben heel snel, tienvingerblind, maar 750???
Bij mijn werk is een goede typsnelheid een harde eis. Er is maar één collega die bij mij in de buurt komt qua snelheid, maar die durft geen wedstrijdje te doen.
vrijdag 15 maart 2019 om 01:42
Ach ik kom uit het tijdperk van chatroomsSnoesje666 schreef: ↑15-03-2019 00:36400 is een makkie.

Ik typ tussen de 250 en 300 p minuut, ligt aan onbekende woorden of rare spelling. Dat komt omdat ik vrij slechte ogen heb en het dus lang duurt voordat ik dan doorheb wat er staat. Is het een gesproken tekst kan het dus vrij snel. Een gewone tekst met leestekens gaat ook redelijk snel. Alleen van die losse woorden dus niet dandel, toespaan ??? Dan red ik héél krap aan de 250, soms ook wel wat lager.
Voor een non typist vind ik het prima. Ik kan iig mee typen met iemand die praat en dat is wel handig, typ voor mijn moeder wel eens vergaderingen uit die ze dan opgenomen heeft. Zij typt niet