Zwemles angst
zaterdag 16 maart 2019 om 20:17
Hoi,
Dochter (net 6 geworden) zit sinds november op zwemles. Ze heeft nu 16 lessen gehad (50 minuten per week) en zit 'nog' in badje 1. Opzich gaat het best goed, zolang ze in het ondiepe gedeelte zwemt. Ze durft dan door het gat heen, onder water, alleen op haar rug drijven is nog lastig, ze zinkt steeds
En dat is dus ook het probleem.. ze moet ook zonder zwem'ding' (zonder kurkjes en zo'n staaf waar ze zich aan vasthouden) het diepe in springen, naar de juf borstcrawlen en terug naar de kant op de rug. Borst gaat aardig maar op haar rug in het diepe is ze compleet in paniek. En juist dan ga je helemaal kopje onder.
Het is nu dus iedere week buikpijn en huilen voor de zwemles.
Oefenen heeft weinig nut want ze mag natuurlijk niet zonder zwemvleugeltjes met vrij zwemmen. Dan durft ze het wel want dan gaat ze niet kopje onder.
Ervaringsdeskundigen gezocht dus, is het gewoon doorzetten tot ze het ooit durft? Of toch tips om te oefenen met haar?
Oudste 2 kinderen haalden binnen een jaar ABC, dus dit 'drama' iedere week is nieuw voor mij..
En we hebben een sloot voor de deur, dus kunnen zwemmen is wel fijn voor het buitenspelen..
Dochter (net 6 geworden) zit sinds november op zwemles. Ze heeft nu 16 lessen gehad (50 minuten per week) en zit 'nog' in badje 1. Opzich gaat het best goed, zolang ze in het ondiepe gedeelte zwemt. Ze durft dan door het gat heen, onder water, alleen op haar rug drijven is nog lastig, ze zinkt steeds
En dat is dus ook het probleem.. ze moet ook zonder zwem'ding' (zonder kurkjes en zo'n staaf waar ze zich aan vasthouden) het diepe in springen, naar de juf borstcrawlen en terug naar de kant op de rug. Borst gaat aardig maar op haar rug in het diepe is ze compleet in paniek. En juist dan ga je helemaal kopje onder.
Het is nu dus iedere week buikpijn en huilen voor de zwemles.
Oefenen heeft weinig nut want ze mag natuurlijk niet zonder zwemvleugeltjes met vrij zwemmen. Dan durft ze het wel want dan gaat ze niet kopje onder.
Ervaringsdeskundigen gezocht dus, is het gewoon doorzetten tot ze het ooit durft? Of toch tips om te oefenen met haar?
Oudste 2 kinderen haalden binnen een jaar ABC, dus dit 'drama' iedere week is nieuw voor mij..
En we hebben een sloot voor de deur, dus kunnen zwemmen is wel fijn voor het buitenspelen..
zaterdag 16 maart 2019 om 20:20
Bij ons heeft het ruim een jaar geduurd voor ze over de angst heen was. En ook daarna duurde het nog ongeveer een jaar voor ze het een beetje leuk begon te vinden. Zwemles was bij ons dus lange adem en er geen nadruk op leggen, het plezier proberen te behouden en accepteren dat het lang duurde en ze het eng vond. En uiteindelijk besloot ze zelf na B (dat moest) om toch voor C te gaan
totaal: 3,5 jaar
zaterdag 16 maart 2019 om 20:27
Ik heb me ook al ingesteld op een hele poos zwemlessen.. vind ik opzich niet erg, al is het een dure hobby
maar die angst als ze in dat diepe moet, pff ik krijg het er dan zelf warm van. Spartelen in dat water en in paniek aan de juf hangen..
Maar ze moet het toch leren, en verder vind ze zwemmen wel leuk, maar het is iedere week weer een drama om haar het zwembad in te krijgen.
Maar ze moet het toch leren, en verder vind ze zwemmen wel leuk, maar het is iedere week weer een drama om haar het zwembad in te krijgen.
zaterdag 16 maart 2019 om 20:29
Zo word ons helemaal niet zwemles aangeboden.
Pas wanneer je écht kan drijven, pas dan mag je naar het diepe gedeelte.
Hier verdeeld over 4 badjes. 1 is watervrij maken, 2 is leren drijven en zwemmen en dan zijn badje 3 en 4 in het diepe. Eerst altijd met kurken en dan zonder.
Ik vind daarom jouw verhaal een beetje barbaars. En je kunt altijd wisselen van zwembad, als dit je niet bevalt.
Hier verdeeld over 4 badjes. 1 is watervrij maken, 2 is leren drijven en zwemmen en dan zijn badje 3 en 4 in het diepe. Eerst altijd met kurken en dan zonder.
Ik vind daarom jouw verhaal een beetje barbaars. En je kunt altijd wisselen van zwembad, als dit je niet bevalt.
zaterdag 16 maart 2019 om 20:30
Ik zou direct stoppen met de zwemles maar wel op bv zondagochtend met haar naar het zwembad gaan en haar daar laten spelen.
Daar de druk eraf is voor haar en water weer leuk wordt.
Qua sloot zou ik haar supergoed inprenten dat die heel gevaarlijk is, en haar nooit zonder toezicht laten spelen. Maar als dat bij jullie op die leeftijd wel al mag zou ik haar een zwemvest omdoen en testen of ze daarmee blijft drijven en aan de kant kan komen.
Mijn jongste kan niet zwemmen en wij wonen absoluut niet dicht bij water maar op vakantie heeft hij standaard zwemvest om. Getest en hij blijft met hoofd boven. Dus mag hij gerust met zijn zusjes over de camping banjeren.
En laat je niet gek maken door ouders van wie de vierjarige al ABC heeft. Jouw kind is daar gewoon nog niet aan toe. Komt wel
Daar de druk eraf is voor haar en water weer leuk wordt.
Qua sloot zou ik haar supergoed inprenten dat die heel gevaarlijk is, en haar nooit zonder toezicht laten spelen. Maar als dat bij jullie op die leeftijd wel al mag zou ik haar een zwemvest omdoen en testen of ze daarmee blijft drijven en aan de kant kan komen.
Mijn jongste kan niet zwemmen en wij wonen absoluut niet dicht bij water maar op vakantie heeft hij standaard zwemvest om. Getest en hij blijft met hoofd boven. Dus mag hij gerust met zijn zusjes over de camping banjeren.
En laat je niet gek maken door ouders van wie de vierjarige al ABC heeft. Jouw kind is daar gewoon nog niet aan toe. Komt wel
zaterdag 16 maart 2019 om 20:33
Je kan kijken of ze ergens in jouw omgeving easy swim zwemles aanbieden. Dan gaan ze meteen in het "diepe" (kinderen kunnen er niet staan), maar dan met een drijfvest aan. Ze wennen dus meteen aan geen bodem voelen, maar dan heel veilig. Gaat het richting diploma A, dan gaat het vest steeds vaker uit. De methode is ook heel speels verder.
Ik ben echt enthousiast, en belangijker: mijn dochter ook. Ze is 5 en zwemt sinds oktober en zwemt inmiddels zonder pak. Een paar week geleden vond ze het nog spannend om zonder pak te zwemmen. Ook 2 keer huilen omdat het zo spannend was, maar omdat de instructeur (docent? hoe heet zoiets?) bij de kinderen in het water staat, kon ik haar geruststellen dat ze echt niet zou zinken.
Ik ben echt enthousiast, en belangijker: mijn dochter ook. Ze is 5 en zwemt sinds oktober en zwemt inmiddels zonder pak. Een paar week geleden vond ze het nog spannend om zonder pak te zwemmen. Ook 2 keer huilen omdat het zo spannend was, maar omdat de instructeur (docent? hoe heet zoiets?) bij de kinderen in het water staat, kon ik haar geruststellen dat ze echt niet zou zinken.
zaterdag 16 maart 2019 om 20:34
Hier 5 badjes, ze zit nu nog in 1. Badje 2 is ook nog ondiep, badje 3 met kurkjes in het diepje en badje 4/5 met/zonder (aanleren) kurkjes in het wedstrijdbad.Doreia* schreef: ↑16-03-2019 20:29Zo word ons helemaal niet zwemles aangeboden.
Dat ze nu al zonder kurkjes in het diepe moet springen is volgens de juf het 'nieuwe zwemmen' sinds vorig jaar. Om ze goed te leren drijven.
zaterdag 16 maart 2019 om 20:36
Ja in het ondiepe moet ze ook zwembandjes. Zijn ze heel streng op, je wordt meteen uit het zwembad gehaald.
zaterdag 16 maart 2019 om 20:38
Alleen ontwikkel je zo angst wat er eerst niet was. Kind heeft het vertrouwen nog helemaal niet in haar drijfvermogen. Ik vind daar wel iets van en zou dat ook tegen juf zeggen.lilyjo schreef: ↑16-03-2019 20:34Hier 5 badjes, ze zit nu nog in 1. Badje 2 is ook nog ondiep, badje 3 met kurkjes in het diepje en badje 4/5 met/zonder (aanleren) kurkjes in het wedstrijdbad.
Dat ze nu al zonder kurkjes in het diepe moet springen is volgens de juf het 'nieuwe zwemmen' sinds vorig jaar. Om ze goed te leren drijven.
Als jij niet kan autorijden, wil je ook niet dat de instructeur achterin gaat zitten.
zaterdag 16 maart 2019 om 20:43
Daar heb je gelijk in. De eerste zwemlessen vond ze geweldig.
Heb het ook tegen de juf gezegd, en haar reactie tegen kind was: 'maar je kunt het hartstikke goed!' en dan hop, het water in. Van de week wil ik haar even bellen want ze heeft voor/na dochters' zwemles meteen een andere groep die ze les geeft. Lastig om haar te spreken te krijgen helaas.
zaterdag 16 maart 2019 om 20:55
Nee, dat hebben ze hier helaas niet. Wel privézwemles, maar dat kost me bijna € 40 voor 30 minuten (tegen € 12 voor een normale les van 50 minuten).
zaterdag 16 maart 2019 om 20:56
En zijn er nog andere zwemscholen in de buurt die een andere methode aanhangen? Ik zou alvast rond gaan kijken, want ik ben bang dat ze geen uitzondering gaan maken met deze bulklessen voor je kind met een andere aanpak.
zaterdag 16 maart 2019 om 21:02
Alleen zwemlessen bij een sportclub hier in de buurt, maar die hebben een wachtlijst van een jaar. De rest van de omliggende zwembaden hanteert dezelfde methode.
Kind is al een dure voor het zwembad, want van het groepje van 12 zijn ze sinds twee weken nog maar met 3 over, die alledrie 'diep bad angst' hebben... tot ze allemaal over zijn naar badje 2 kunnen ze geen nieuw badje 1 laten starten
zaterdag 16 maart 2019 om 21:02
zaterdag 16 maart 2019 om 21:18
Misschien ligt het aan mij hoor... Maar ik vind het nogal overdreven om te stellen dat ze met 16 weken al veel verder moeten zijn... Ik zie niet anders dan dat A gewoon een jaar duurt, soms anderhalf. De eisen zijn ook steeds strenger, wat meer tijd qua lessen kost natuurlijk.
Wanneer je je kind na zo een korte tijd meegeeft dat ze niet presteert en beter kan stoppen want het lukt niet, lijkt me dat nogal een knauw voor het zelfvertrouwen. Als je kind al eens een jaar of anderhalf jaar zwemt en er totaal geen verbetering is, dan is een pauze misschien handig.
Misschien kan je met juf afspreken dat die haar nog even vasthoudt bij het drijven op de rug ofzo, als dat het enige is dat drama is. Daar moet toch wat aan te doen zijn lijkt me.
Wanneer je je kind na zo een korte tijd meegeeft dat ze niet presteert en beter kan stoppen want het lukt niet, lijkt me dat nogal een knauw voor het zelfvertrouwen. Als je kind al eens een jaar of anderhalf jaar zwemt en er totaal geen verbetering is, dan is een pauze misschien handig.
Misschien kan je met juf afspreken dat die haar nog even vasthoudt bij het drijven op de rug ofzo, als dat het enige is dat drama is. Daar moet toch wat aan te doen zijn lijkt me.
zaterdag 16 maart 2019 om 21:19
Dit vind ik eerlijk gezegd echt heel raar. Dus ze moeten al in het diepe om te leren drijven, terwijl ze nog niet in het ondiepe kan drijven?!? Dan is het toch logisch dat ze bang is? Zou ik ook zijn. Ik vind het eerlijk gezegd een hele begrijpelijke angst reactie om te overleven.lilyjo schreef: ↑16-03-2019 20:34Hier 5 badjes, ze zit nu nog in 1. Badje 2 is ook nog ondiep, badje 3 met kurkjes in het diepje en badje 4/5 met/zonder (aanleren) kurkjes in het wedstrijdbad.
Stel Je voor dat je alles op die manier moet leren: je kunt het nog niet, dus ga maar meteen het moeilijkste zelf doen, dan leer je het vanzelf.
Inderdaad autorijden doe je ook niet meteen met 120 km per uur op de snelweg, waarbij de instructeur zegt: je kunt het wel.
Of als leeuwentemmer gewoon in de kooi, met de leeuwen erbij, terwijl je eigenlijk wel zelf weet dat je het niet kan.
Ik zou haar er ook afhalen en op de wachtlijst zetten voor die andere methode. Dit past duidelijk niet bij jullie dochter.
zaterdag 16 maart 2019 om 21:30
Als kind viel ik tijdens mijn 1e schoolzwemles meteen in het diepe en dat heeft me erg bang gemaakt. De badmeesters die me uitlachten en me later met opzet in het diepe gooiden (zodat ik over de angst heen kwam, ja tuurlijk...) hebben dat er niet beter op gemaakt.
Precies op de laatste dag van mijn schoolzwemles was er een aardige, wat oudere vrouwelijke badmeester, die binnen 1 dag meer bij mij bereikte dan anderen in 2 jaar.
Bij mij was het sleutelwoord: vertrouwen.
Zoals iemand anders ook al suggereerde: ga voorlopig lekker alleen met haar zwemmen, jij bent degene die haar het meest vertrouwen geeft. En dan gaat het vanzelf goed komen.
Succes!
Precies op de laatste dag van mijn schoolzwemles was er een aardige, wat oudere vrouwelijke badmeester, die binnen 1 dag meer bij mij bereikte dan anderen in 2 jaar.
Bij mij was het sleutelwoord: vertrouwen.
Zoals iemand anders ook al suggereerde: ga voorlopig lekker alleen met haar zwemmen, jij bent degene die haar het meest vertrouwen geeft. En dan gaat het vanzelf goed komen.
Succes!
zaterdag 16 maart 2019 om 21:37
Ik vind het ook niet erg dat ze nog nier naar badje 2 mag, en ik zeg ook niet tegen haar dat ze mag stoppen omdat ze niet presteert. Ze is al best heel veel stappen vooruit gegaan en ze doet het op haar eigen tempo. Dat is prima. Ik probeer haar vooral in te laten zien dat zwemmen ook gewoon heel leuk is.
Maar die angst is gewoon zielig (al probeer ik er niet teveel in mee te gaan want dan is ze de volgende keer nog angstiger). Vandaar dat ik op zoek ben naar tips
waar doe je goed aan in deze situatie, ze is tenslotte 'al' 6 al is ze qua lengte en gewicht nog wel kleiner.
Maar die angst is gewoon zielig (al probeer ik er niet teveel in mee te gaan want dan is ze de volgende keer nog angstiger). Vandaar dat ik op zoek ben naar tips