Zwemles angst

16-03-2019 20:17 61 berichten
Hoi,

Dochter (net 6 geworden) zit sinds november op zwemles. Ze heeft nu 16 lessen gehad (50 minuten per week) en zit 'nog' in badje 1. Opzich gaat het best goed, zolang ze in het ondiepe gedeelte zwemt. Ze durft dan door het gat heen, onder water, alleen op haar rug drijven is nog lastig, ze zinkt steeds ;-)

En dat is dus ook het probleem.. ze moet ook zonder zwem'ding' (zonder kurkjes en zo'n staaf waar ze zich aan vasthouden) het diepe in springen, naar de juf borstcrawlen en terug naar de kant op de rug. Borst gaat aardig maar op haar rug in het diepe is ze compleet in paniek. En juist dan ga je helemaal kopje onder.

Het is nu dus iedere week buikpijn en huilen voor de zwemles.
Oefenen heeft weinig nut want ze mag natuurlijk niet zonder zwemvleugeltjes met vrij zwemmen. Dan durft ze het wel want dan gaat ze niet kopje onder.

Ervaringsdeskundigen gezocht dus, is het gewoon doorzetten tot ze het ooit durft? Of toch tips om te oefenen met haar?
Oudste 2 kinderen haalden binnen een jaar ABC, dus dit 'drama' iedere week is nieuw voor mij..
En we hebben een sloot voor de deur, dus kunnen zwemmen is wel fijn voor het buitenspelen..
Alle reacties Link kopieren
Zwemles = kindermishandeling.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
16-03-2019 21:40
De sloot in fietsen als je buitenspeelt en dan verdrinken is ook weer zo wat hè. Sommige dingen 'moeten' gewoon :)
lilyjo schreef:
16-03-2019 21:42
De sloot in fietsen als je buitenspeelt en dan verdrinken is ook weer zo wat hè. Sommige dingen 'moeten' gewoon :)
Waarom zou je de sloot in fietsen?

Er moet veel, maar zwemles hoort daar wat mij betreft niet bij.
Solomio schreef:
16-03-2019 21:45
Waarom zou je de sloot in fietsen?

Er moet veel, maar zwemles hoort daar wat mij betreft niet bij.
Omdat ze 6 is. En wild is met buiten spelen. Niet goed oplet of vergeet te sturen als ze ergens een hond of kat ziet lopen of een mooi bloemetje ziet. We hebben een sloot voor de deur. Vandaar dat ze nu niet alleen mag buiten spelen maar ik kan haar niet altijd aan haar handje houden.

En van mij moet zwemles wel :) want ik vind het belangrijk dat ze zich kunnen redden in het water. Ze hoeven heus niet verplicht op wedstrijdzwemmen maar de basis vind ik wel nodig in dit waterland.
TO heb je mijn post over easyswim gezien?
Ik was vroeger bang en dat kwam door een nare juf en een nare ervaring met onder water geduwd worden. Na een aantal maanden pauze ben ik bij een ander zwembad gaan lessen in een kleinere groep. Ik denk niet dat de methode daar anders was dan bij het eerste bad, maar de pauze was goed voor rust en daarna weer vertrouwen opbouwen.

Ze moet nu zoveel en ze gaat niet beter presteren van een hele week angst en buikpijn. Las een pauze in en start fris opnieuw (en ergens anders).
lilyjo schreef:
16-03-2019 21:48
Omdat ze 6 is. En wild is met buiten spelen. Niet goed oplet of vergeet te sturen als ze ergens een hond of kat ziet lopen of een mooi bloemetje ziet. We hebben een sloot voor de deur. Vandaar dat ze nu niet alleen mag buiten spelen maar ik kan haar niet altijd aan haar handje houden.

En van mij moet zwemles wel :) want ik vind het belangrijk dat ze zich kunnen redden in het water. Ze hoeven heus niet verplicht op wedstrijdzwemmen maar de basis vind ik wel nodig in dit waterland.
Ja, de redenering die iedereen elkaar napraat. Want we hebben zo veel water..... yeah, right.

Gelukkig lukt het de meeste kinderen wel om zonder al te veel ellende die zwemlessen te voltooien.
Maar als dat niet lukt zijn ze echt niet ten dode opgeschreven hoor.
Solomio schreef:
Ik heb nu al op mijn kop gekregen van kind dat ik haar niet direct op de dag dat het kon haar ingeschreven heb voor zwemles. Kind is 4,5 en determined.
Solomio schreef:

Nou nou, ook niet gaan overdrijven nu hè.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
elein schreef:
16-03-2019 21:49
TO heb je mijn post over easyswim gezien?
Sorry, vergeten te reageren :) heb op de site gezocht naar waar dit is en de dichtstbijzijnde is 25km verderop. Zou te doen zijn als ik altijd een auto voor de deur had, maar ben ook regelmatig op de fiets aangewezen helaas.
Nouschi schreef:
16-03-2019 21:52
Nou nou, ook niet gaan overdrijven nu hè.
Vinnik leuk.
To is het bij die andere zwembaden echt dezelfde zwemschool. Wat bedoel je met zelfde methode? Weet je zeker dat een kind daar ook zo t diepe in wordt gegooid.
Hier hebben we in de stad belachelijk veel verschillende zwemscholen. Hebben er naar drie gekeken. Bij geen van de drie hier die methode. Hier of easyswim, of van ondiep naar diep werken (en dan dus ook echt t ondiepe niet uit). Ik zou het toch nog eens navragen.
Solomio schreef:
16-03-2019 21:51
Ja, de redenering die iedereen elkaar napraat. Want we hebben zo veel water..... yeah, right.

Gelukkig lukt het de meeste kinderen wel om zonder al te veel ellende die zwemlessen te voltooien.
Maar als dat niet lukt zijn ze echt niet ten dode opgeschreven hoor.
Ze is 'pas' 4.5 maand bezig hè. Ze haalt vast haar diploma wel een keer. Dus vooralsnog denk ik nog steeds dat het haar wel gaat lukken, op haar eigen tempo.
sprietgras schreef:
16-03-2019 21:54
To is het bij die andere zwembaden echt dezelfde zwemschool. Wat bedoel je met zelfde methode? Weet je zeker dat een kind daar ook zo t diepe in wordt gegooid.
Hier hebben we in de stad belachelijk veel verschillende zwemscholen. Hebben er naar drie gekeken. Bij geen van de drie hier die methode. Hier of easyswim, of van ondiep naar diep werken (en dan dus ook echt t ondiepe niet uit). Ik zou het toch nog eens navragen.
Hier maar 1 zwembad en dan de sportschool waar ook zwemles gegeven wordt. In de 2 dorpen hier omheen dezelfde methode. Stad hiernaast staat sowieso slecht bekend, 1 kindje uit dochters' badje komt daar vandaan. Het is hier niet zo druk bezaait met zwembaden helaas.
lilyjo schreef:
16-03-2019 21:55
Ze is 'pas' 4.5 maand bezig hè. Ze haalt vast haar diploma wel een keer. Dus vooralsnog denk ik nog steeds dat het haar wel gaat lukken, op haar eigen tempo.
Tuurlijk gaat het haar lukken.
En dan heeft ze de rest van haar leven een gruwelijke hekel aan water en blijft ze mijlenver uit de buurt van elke sloot die je maar kunt bedenken.
En jij maar denken dat ze niet verdrinkt omdat ze zwemdiploma's heeft.
lilyjo schreef:
16-03-2019 21:57
Hier maar 1 zwembad en dan de sportschool waar ook zwemles gegeven wordt. In de 2 dorpen hier omheen dezelfde methode. Stad hiernaast staat sowieso slecht bekend, 1 kindje uit dochters' badje komt daar vandaan. Het is hier niet zo druk bezaait met zwembaden helaas.
Hier trouwens in het zwembad bij ons dus alleen al 4 verschillende zwemscholen. Drie daarvan lijken op basis van de website dezelfde methode te hebben, maar leren het toch echt anders aan. (Met/zonder bandjes, duur van de lessen etc.) en zelfs type diploma (envoz etc) vandaar dat ik het toch even na zou vragen.

(We hebben overigens hier nog 1 ander zwembad en dan nog 2 zwembaden van sportscholen).
sprietgras wijzigde dit bericht op 16-03-2019 22:04
9.13% gewijzigd
lilyjo schreef:
16-03-2019 21:53
Sorry, vergeten te reageren :) heb op de site gezocht naar waar dit is en de dichtstbijzijnde is 25km verderop. Zou te doen zijn als ik altijd een auto voor de deur had, maar ben ook regelmatig op de fiets aangewezen helaas.
'Ons' zwembad staat ook niet op die kaart. Ik weet niet of die helemaal goed bijgewerkt is. Misschien helpt Google nog. Maar met wat ik nu weet zou ik ook 25 km verderop op bijv. een zaterdag of zondagmorgen (misschien dan de auto bij de deur) een optie vinden.

(En nou hou ik op met spammen, ik heb geen aandelen ;-) )
sprietgras schreef:
16-03-2019 22:01
Hier trouwens in het zwembad bij ons dus alleen al 4 verschillende zwemscholen. Drie daarvan lijken op basis van de website dezelfde methode te hebben, maar leren het toch echt anders aan. (Met/zonder bandjes, duur van de lessen etc.) vandaar dat ik het toch even na zou vragen.

(We hebben overigens hier nog 1 ander zwembad en dan nog 2 zwembaden van sportscholen).
Hier 'gewoon' de zwemlessen van het zwembad zeg maar en dan vanaf B kun je naar de zwemvereniging voor waterpolo / reddingszwemmen enz
elein schreef:
16-03-2019 22:02
'Ons' zwembad staat ook niet op die kaart. Ik weet niet of die helemaal goed bijgewerkt is. Misschien helpt Google nog. Maar met wat ik nu weet zou ik ook 25 km verderop op bijv. een zaterdag of zondagmorgen (misschien dan de auto bij de deur) een optie vinden.

(En nou hou ik op met spammen, ik heb geen aandelen ;-) )
;-)
Ik ga nog even zoeken voor de zekerheid!
Solomio schreef:
16-03-2019 21:58
Tuurlijk gaat het haar lukken.
En dan heeft ze de rest van haar leven een gruwelijke hekel aan water en blijft ze mijlenver uit de buurt van elke sloot die je maar kunt bedenken.
En jij maar denken dat ze niet verdrinkt omdat ze zwemdiploma's heeft.
Ik heb vroegah ook een periode een gruwelijke hekel aan zwemles gehad. Ik kwam ook een eeuwigheid niet in een verder badje, maar dat ging over toen ik dichter bij een diploma kwam. Ik heb er echt geen hekel aan water aan overgehouden hoor. Ik ben nog steeds geen nette zwemmer, maar ik ben dol op zeilen (en in die hoedanigheid genoeg in het water gedonderd om erg blij te zijn dat ik heb leren zwemmen). Misschien projecteer je je eigen (by proxy) zwemlestrauma een beetje?
lilyjo schreef:
16-03-2019 22:05
Hier 'gewoon' de zwemlessen van het zwembad zeg maar en dan vanaf B kun je naar de zwemvereniging voor waterpolo / reddingszwemmen enz
Ik dacht meer aan de dorpen eromheen. Waarvan je schreef dat de methode gelijk was.
(Hier zijn t trouwens ook geen verenigingen. In t andere zwembad wel deels, hier allemaal bv’s enzo)
sprietgras schreef:
16-03-2019 22:12
Ik dacht meer aan de dorpen eromheen. Waarvan je schreef dat de methode gelijk was.
(Hier zijn t trouwens ook geen verenigingen. In t andere zwembad wel deels, hier allemaal bv’s enzo)
2 dorpen hier omheen ook 1 zwembad met dezelfde manier. 1tje uit ervaring (vrienden daar), 1tje weet ik van de site. In de stad hiernaast staat de zwemles bekend om massale groepen, dat is echt helemaal niks voor dochter, die laat zich dan volledig ondersneeuwen door de rest.
Dus de overstap optie zou de sportschool zijn. Maar dan is ze ruim 7 voor ze weer kan beginnen i.v.m. de wachtlijst, dat vind ik wel weer erg laat.
Toen ik echt goed ging zoeken bleken hier ook meer opties in de buurt dan de bekende zwembaden in de dorpen. Zoals twee zwembaden bij een gehandicapten-complex en een revalidatiecentrum die ook (beperkt) werden gebruikt voor kleinschalige zwemlessen en bijvoorbeeld ook een grote boerderij met een verbouwde schuur met zwembad dat gebruikt werd voor zwemles. Veelal geschoolde zweminstructeurs die gewoonweg niet verbonden waren aan het dorpszwembad. Kleine groepjes en goede referenties. Zoek nog even verder en overweeg toch een pauze in te lassen.
Ik had ook echt geen idee waar allemaal zwembaden zaten totdat mijn kind op zwemles moest. In een hotel, in een sportschool, in iemands achtertuin (overdekt en wel, en met officiële instructeurs)...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven