Hoe lezen stimuleren?

22-03-2019 13:30 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, mijn dochter van 8 doet het redelijk op school maar er is vooral een ding wat niet goed gaat: lezen.
Ze loopt flink achter op het niveau dat ze nu zou moeten hebben.
Al heel lang krijgt ze daarom op school hulp bij het lezen en het is de bedoeling dat ze thuis ook veel leest.
Dit is al een jaar lang een strijd, ik krijg haar thuis niet aan het lezen.
Heb van alles geprobeerd : naar de bieb en zelf boeken uit laten kiezen, stripboeken, ze heeft zelfs een abonnement gekregen op haar favoriete tijdschrift in de hoop haar zo te stimuleren. Ik weet het niet meer.
Op school ook een gesprek gehad met haar juf. Het lezen moet echt gaan verbeteren want hier gaat ze het in de toekomst alleen maar moeilijker door krijgen.
Ik vind het zo zonde, zelf lees ik juist heel graag en gun haar ook zo het plezier om eens lekker te verdwalen in een boek.
Heeft er iemand ervaring, en nog liever, goede tips?
Op school ook een gesprek gehad met haar juf. Het lezen moet echt gaan verbeteren

Ik neem aan dat ze advies had?
Nee, geen goede tips hier, helaas.
Ik ben zelf een verslaafde lezer, mijn man ook, maar onze (inmiddels volwassen) kinderen lezen ook niet of nauwelijks.

Ik heb de kinderen vroeger uren voorgelezen, ze zien hun ouders lezen, maar goed voorbeeld doet dus niet automatisch goed volgen.
Lucifer2018 schreef:
22-03-2019 13:32
Op school ook een gesprek gehad met haar juf. Het lezen moet echt gaan verbeteren

Ik neem aan dat ze advies had?
Geen ander advies dan wat ik al geprobeerd heb...
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar er bestaan leesspelletjes. Misschien vindt ze dat leuk?

En niet iedere ouder zou hierachter staan, maar lezen op een tablet misschien? Maakt het voor haar wat interessanter misschien?
Waar we hier in het begin de meeste leesmeters mee haalden, waren spannende samenleesboeken. De ouders lezen de normaal gedrukte tekst, de kinderen de vet/groot gedrukte tekst.

Mijn kinderen vonden de boeken op hun leesniveau in het begin maar wat saai.
anoniem_64063706e0213 wijzigde dit bericht op 22-03-2019 13:39
0.20% gewijzigd
Geen vermoedens van dyslexie? Dus lage dmt scores, e-scores voor cito lezen en spellen?
Is ze niet dyslectisch of slechtziend? Misschien kost het haar wel zoveel moeite dat ze het daarom ook niet leuk vindt? Ik roep maar wat hoor.
Vindt ze het misschien leuk om jou voor te lezen? Mijn dochter in groep 3 leest wel goed en graag maar vindt het superleuk om aan papa en mama voor te lezen.
Gebruikersnaamingebruik schreef:
22-03-2019 13:37
En niet iedere ouder zou hierachter staan, maar lezen op een tablet misschien? Maakt het voor haar wat interessanter misschien?
Waarom zou het dat interessanter maken? Een tablet (in tegenstelling tot een e-reader) is echt veel vermoeiender voor de ogen. En verder is tekst gewoon tekst, dus wat voegt dat toe?

Volgens mij is er maar 1 ding wat lezen makkelijker maakt: meer lezen. Als niet goedschiks, dan maar kwaadschiks, maar gewoon elke dag verplicht een halfuur lezen. Het wordt makkelijker, maar in het begin zal het echt niet leuk zijn. Maar ik zou het dan ook niet van 'leuk' laten afhangen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
voorlezen
voorlezen
voorlezen
en nog eens voorlezen

ik begrijp niet dat ouders stoppen met voorlezen als het kind zelf een beetje kan lezen.
Weet je het zeker dat ze geen dyslexie heeft? Vriend heeft dat namelijk en wilde vroeger op school ook nooit lezen, geen onwil maar het gewoon écht niet kunnen. Als ze daar eerder achter waren gekomen was het heel anders gegaan met lezen.
Voorlezen en dan hopen dat ze het boek zo leuk vindt dat ze het zelf uit leest omdat wachten dan te lang duurt.
Samen lezen, dus echt om en om een stukje tekst.
Krantenartikelen laten lezen op de tablet over zaken die ze leuk vindt. Hier is alles over fortnite uitermate leeswaardig.

Dit zijn de manieren waarop ik mijn zoon nog weleens aan het lezen krijg en hij hoeft niet thuis te lezen. Leest op school, ver boven zijn niveau.

Zelf lees ik heel veel, goede voorbeeld nadrukkelijk aanwezig maar dat zegt dus ook niets. Wel altijd voorgelezen.
delicious35 wijzigde dit bericht op 22-03-2019 13:46
3.95% gewijzigd
ninanoname schreef:
22-03-2019 13:39
Geen vermoedens van dyslexie? Dus lage dmt scores, e-scores voor cito lezen en spellen?
Nee, er is geen reden om aan te nemen dat ze dyslectisch is. Ze doet andere vakken goed, zoals spelling, dictee etc.
Verder zijn haar ogen ook goed, ze is recentelijk nog op controle geweest bij de oogarts.
Ik heb het jaren lang geprobeerd en het is niet gelukt. Die van mij heeft nooit zelfstandig een boek gepakt om heerlijk zelf te lezen. Dat was een soort straf.
Doro75 schreef:
22-03-2019 13:39
Waar we hier in het begin de meeste leesmeters mee haalden, waren spannende samenleesboeken. De ouders lezen de normaal gedrukte tekst, de kinderen de vet/groot gedrukte tekst.

Mijn kinderen vonden de boeken op hun leesniveau in het begin maar wat saai.
Op advies van juf hebben we inderdaad ook samen gelezen, ieder om de beurt een stukje en dan ging ik expres soms een fout maken om te kijken of ze dat dan merkte. Dat deed ze, dan corrigeerde ze mijn fout. Maar ook deze methode werkte maar tijdelijk...
Op die leeftijd verslond ik De Vijf boekjes en soortgelijke avontuurlijke verhalen.
mij kreeg je niet bij een boek weggeslagen, mijn zus kreeg je niet aan het lezen. Is nog steeds zo.
Maar wat vindt je dochter echt leuk? koken en bakken? lees dan samen hoe je een recept klaarmaakt. Of bloemen planten vogels herkennen, of hoe je een tafel in elkaar zet.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik mis nog 1 optie: samen lezen. Al geprobeerd?

Mijn jongste zit in groep 3 en dreigt achter te lopen met lezen. Ik krijg hem niet aan de AVI boekjes die passen bij zijn niveau, maar als ik voorlees, vindt hij het leuk om mee te lezen. Ik laat hem de eenvoudigere zinnen lezen of hij leest een stukje en ik help met de moeilijke woorden.

Met mijn oudste las ik rond groep 5 van die toneellees-boeken. Dan leest ieder een eigen rol (inclusief stemmetjes natuurlijk, dat maakt het leuk). Was rond die tijd ook de enige manier waarop ik hem aan het lezen kreeg.
Deze: https://www.zwijsen.nl/series/toneellezen
hadea1 wijzigde dit bericht op 22-03-2019 13:53
Reden: ik zie dat dit al geadviseerd en geprobeerd is
0.08% gewijzigd
De enige manier om mijn ernstig dyslectische zoon aan het lezen te krijgen is inderdaad voorlezen. We maken dan vaak de afspraak dat hij een of twee bladzijden zelf leest en dat ik het hoofdstuk uitlees. Vaak vraagt hij dan zelf of hij nog een extra bladzijde mag lezen. Dit is wel vaak vlak voor bedtijd, dus tijd rekken zal ook best een rol spelen ;-) .
2019 schreef:
22-03-2019 13:47
Ik heb het jaren lang geprobeerd en het is niet gelukt. Die van mij heeft nooit zelfstandig een boek gepakt om heerlijk zelf te lezen. Dat was een soort straf.
zoals mijn buurjongen vroeger die ook iedere dag een bepaald aantal bladzijden moest lezen. Op een gegeven ogenblik had hij een boek wat hij na de verplichte bladzijden toch wel spannend . Toen zijn moeder zei dat hij rustig door mocht lezen, keek hij echt of moeder gek was:Je doet toch niet meer dan verplicht is
snint schreef:
22-03-2019 13:51
Op advies van juf hebben we inderdaad ook samen gelezen, ieder om de beurt een stukje en dan ging ik expres soms een fout maken om te kijken of ze dat dan merkte. Dat deed ze, dan corrigeerde ze mijn fout. Maar ook deze methode werkte maar tijdelijk...
Dat vind mijn zoon inderdaad ook leuk, mijn fouten verbeteren.
snint schreef:
22-03-2019 13:45
Nee, er is geen reden om aan te nemen dat ze dyslectisch is. Ze doet andere vakken goed, zoals spelling, dictee etc.
Verder zijn haar ogen ook goed, ze is recentelijk nog op controle geweest bij de oogarts.
Dat is mooi. Je gaat sneller lezen van veel lezen. Daarom denk ik dat het advies om er een moetje van te maken, helemaal niet raar is.
Iedere dag voor het avondeten een kwartier lezen. En als het goed is gegaan zonder ruzie en gedoe mag ze een ijsje als toetje. Zoiets zou ik dan doen.
S-Meds schreef:
22-03-2019 13:42
voorlezen
voorlezen
voorlezen
en nog eens voorlezen

ik begrijp niet dat ouders stoppen met voorlezen als het kind zelf een beetje kan lezen.
Gedaan en
gedaan en
gedaan.
Het werden nog steeds geen lezers.
redbulletje schreef:
22-03-2019 13:51
Op die leeftijd verslond ik De Vijf boekjes en soortgelijke avontuurlijke verhalen.
en die zijn nu waarschijnlijk te traag en saai

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven