Mijn kat heeft op bed gepoept

31-03-2019 06:19 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag dat deze vraag al eens was beantwoord op de forum, maar ik debk dat de situatie erg belangrijk is in mijn vraagstuk.

Ik heb 2 weken geleden een hele aanhankelijke kat geadopteerd via marktplaats (wat asiels hadden geen binnenkatten meer). Hij is 8 jaar oud.
Hij slaap bij mij op bed, omdat hij dat zelf wilt en anders aan de deur blijft krabben tot hij opengaat.
Dat ging allemaal wel goed, maar vannacht heeft hij op bed gepoept.
En het rare aan deze situatie is dat hij die ochtend ook al iets vreemds had gedaan omdat ik de zak met houtkorrels naast zijn bak had neergezet. Hij ging met zijn voorpoten in de zak staan en probeerde een behoefte op de grond te doen. Hij begon verschrikkelijk te mauwen toen ik hem op de bak wilde zetten . Er kwam ook niks meer dan een druppel uit.
Hij gaat ook heel regelmatig naar de wc en eerst leek hij veel te plassen, maar nu heb ik het idee dat hij dat al eventjes niet meer heeft gedaan.
We zijn een paar dagen geleden naar de dierenarts geweest voor een algemene gezondheids controle en er was niks mis net hem behalve wat overgewicht.

Ook heeft hij vanochtend vroeg al zijn eten van de vorige dag overgegeven. Zal dit met elkaar te maken hebben?
Het eten was nog niet goed verteerd en er zat een plukje haren tussen, maar verder leek er niks vreemd.

Ik weet niet wat ik misschien verkeerd heb gedaan of dat dit iets medisch is?

Katten zijn natuurlijk erg gevoelig voor verandering en dat is nu de afgelopen tijd veel gebeurd.

Ik hoop dat jullie misschien een idee hebben wat dit heeft veroorzaakt en ik zal sowieso de dierenarts hierover gaan bellen.
Heb je 1 kat?
Heb je veel mensen over de vloer gehad?
Kan ook stress zijn en wennen aan de nieuwe situatie.

Ik had een pers die het ook deed en mijn huidige kat plast op mijn natte handdoek na het afdrogen wanneer ik deze laat liggen. Je bed ruikt het meest naar jou en wat de kat misschien doet is zijn geurtje over het jouwe doen omdat het nog maar pas zijn huis is.

Ik deed bij mijn pers altijd de slaapkamer deur dicht na het slapen zodat zij niets meer kon doen op het dek bed. Ik zou het even aankijken en er even vanuit gaan dat kat moet wennen aan de nieuwe situatie. Tenzij hij ineens veel naar de bak gaat, steeds kleine beetjes plast of bloed dan is er wellicht een blaas of nier probleem.

Wat hij nu doet kan een stress reactie zijn mbt wennen aan de omgeving en zijn geuren achter laten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Als katten niet in een slaapkamer kunnen komen, schijten ze ook niet op bedden.
Gatverdamme
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Gebruik je de kattenbakvulling die hij gewend was? En hoe vaak verschoon je z'n bak?
Trotter schreef:
31-03-2019 08:04
Gebruik je de kattenbakvulling die hij gewend was? En hoe vaak verschoon je z'n bak?

En hoe vaak schep je de drollen uit de bak?
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Ik hoop niet voor je dat dit de reden is geweest dat die mensen de kat weg hebben gedaan. Ik zou naar de dierenarts gaan voor bloedonderzoek, soms kunnen bijv. Nierproblemen voor onzindelijkheid zorgen maar ik ben bang dat het een gedragsprobleem kan zijn. Misschien dat de dierenarts daar nog tips voor heeft, maar als hij het al langer doet dan ben ik bang dat het lastig wordt om af te leren.
Trotter schreef:
31-03-2019 08:04
Deze inderdaad. Twee van mijn katten willen alleen maar op klassiek/klontvormend grit, anders gaan ze niet tot ze echt moeten en dan gaan ze ergens anders een plekje zoeken.
Katten geven regelmatig wat haarballen op, zeker langharige in de voorjaarsverharing. Daar zou ik niet ongerust van worden, tenzij er bloed bij zit (rozig) of het alleen (geel) schuim is.
Ik zou in een afgesloten kale ruimte verschillende bakken met verschillende soorten vulling neerzetten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle alarmbellen moeten afgaan bij zoiets, je zegt dat ie regelmatig van bak naar bak drentelt. De combinatie buiten de bak poepen, proberen te poepen op de zak kattenbakvulling en overgeven wijst op een darmverstopping, maar ... het is lastig om dat als leek te onderscheiden van niet meer kunnen plassen en het mauwen van de pijn als je 'm optilt met één druppel plas is heel ernstig. Als een kat niet meer kan plassen (en dat komt bij katers regelmatig voor als gevolg van blaasgruis) kan dat binnen 24 uur dodelijk aflopen. Je moet dus nu echt de spoeddienst bellen. Zelfs als het geen urineleiderverstopping is, dan nog is een darmverstopping bijzonder pijnlijk en kan dat niet wachten tot morgen.
Niet kunnen plassen, niet eten en/of niet drinken is voor katten een medisch spoedgeval, waarvoor een bezoek aan de dierenarts echt noodzakelijk is.

Het kan goed zijn dat de kat reageert op veranderingen. Verandering van huis, van voer, van kattenbakgrit; het kunnen allemaal redenen zijn voor een kat om stress te hebben. En stress kan zich uiten in niet willen eten/drinken, overgeven, problemen met de stoelgang en problemen met gedrag (zoals buiten de bak poepen).

Echter, ook als stress de oorzaak is, dan is niet eten/drinken/plassen nog steeds een medisch noodgeval!
Als ik dit zo lees denk ik ook aan verstopping, mijn kat heeft het een aantal keren gehad...het is echt geen pretje.
Als hij echt niet kan plassen moet je hem MET SPOED naar de DA brengen!!

Succes!
Prrrr, mauw miawwwww.
Oei, ik zou ook even langs de dierenarts gaan ja. Meteen.
Meteen naar de dierenarts. Zou blaasgruis kunnen zijn. Als de kat een dag lang niet of minder kan plassen kan dat al zijn dood zijn
Lopervanhiernaardaar schreef:
31-03-2019 07:45
Als katten niet in een slaapkamer kunnen komen, schijten ze ook niet op bedden.
Gatverdamme
Wat een stadse opmerking, vreselijk. Sorry maar je zou eens moeten weten hoeveel katten er in bed slapen. Dat geeft ook helemaal niks want katten zijn erg schoon en doen normaal geen behoeften in bed. In dat geval zal er medisch iets niet goed zijn.
Eens met de reacties om zo snel mogelijk naar de dierenarts te gaan!
Aangezien bij een blaasverstopping elk uur telt hoop ik dat je al geweest bent, en laat weten hoe het met je kat gaat?
Ook eens met de reactie nu de spoed dienst bellen en aangeven dat die alleen nog druppels plast onrustig bij de bak loopt en op bed poept.
Weet zeker dat je gelijk moet komen.
Zabrachia schreef:
31-03-2019 06:19

.
Meteen naar de dierenarts!
Blaasgruis, kat kan niet plassen, vooral het gemauw erbij zijn alarmbellen!
Spoed!!
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 31-03-2019 15:42
Reden: quoten volledige OP is niet toegestaan
80.77% gewijzigd
SiraGijs schreef:
31-03-2019 12:41
Wat een stadse opmerking, vreselijk. Sorry maar je zou eens moeten weten hoeveel katten er in bed slapen.

Want in de stad slapen katten nooit op bed? :wtf:
Juist in de stad slapen huisdieren op bed. Op het platteland houden mensen gemiddeld toch meer afstand van hun dieren en vinden ze alles vies.
Hoe is het bij de dierenarts gegaan?
Echt vervelend dit soort topics waar de TO zich niet meer laat zien. Ik hoop dat ze naar de dierenarts is geweest.
Mafdinges!
Calamitycat schreef:
01-04-2019 12:54
Echt vervelend dit soort topics waar de TO zich niet meer laat zien. Ik hoop dat ze naar de dierenarts is geweest.
Ja inderdaad ik lees mee , heb een kat met blaasgruis gehad die gered is dankzij een katheter
ivm sluiten EHV /vloggers topic, verkast naar nieuw forum
Trotter schreef:
31-03-2019 15:34
Want in de stad slapen katten nooit op bed? :wtf:
Die van mij wel hoor ^^. Heerlijk in mijn armen.

TO hoe is het gegaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven