Grote Smartphone - wen je daar nou aan?
zondag 31 maart 2019 om 16:21
Ik loop al jaren rond met mijn oude smartphone en het is daarom tijd voor een nieuwe. Mijn telefoon komt uit 2013 en sindsdien is er schijnbaar nogal wat veranderd op smartphone gebied. Met name het formaat, die dingen zijn allemaal huge! Nou zijn er natuurlijk wel enkele opties in bescheidener formaat, maar ik wil ook weer niet een toffe en betaalbare telefoon afschieten vanwege het formaat alleen. Ik heb nu een 4" smartphone en de telefoons die ik op het oog had zitten rond de 6" (sommige zelfs 6,5"). Vanaf mijn huidige wordt dat dus echt een flinke overgang. Ik ben bang dat hij uit mijn jaszak valt als ik fiets of dat de telefoon helemaal niet goed in mijn hand past. Zijn er mensen die ook over gegaan zijn op zo'n grote telefoon en hoe is dat bevallen? Wen je er aan? Is het handig of zou je liever weer wat kleiner gaan?

zondag 31 maart 2019 om 16:37
zondag 31 maart 2019 om 16:37
Ik ben van 3,5" naar 5,2" overgegaan. Toen ik na een tijdje de oude telefoon weer inschakelde schrok ik echt van het kleine scherm en dacht help hoe heb ik dat zo lang volgehouden?
Praktisch nadeel is inderdaad dat hij niet meer in dezelfde zakken past. Ik doe hem nu in de achterbroekzak, binnenzak van de jas die nog af te sluiten is, of voorop de jas in een zakje maar dan mag ik niet bukken!
Wat nu niet meer lukt is volledig bedienen met dezelfde hand waarmee ik hem vasthoud, in bed wel fijn.
Voordeel is dat ik foto's, video en documenten nu pas echt goed kan bekijken.
Ik denk niet dat ik 6" zou willen omdat de handzaamheid dan nog verder terugloopt terwijl het voor de schermresolutie weinig tot niets extra brengt.
Praktisch nadeel is inderdaad dat hij niet meer in dezelfde zakken past. Ik doe hem nu in de achterbroekzak, binnenzak van de jas die nog af te sluiten is, of voorop de jas in een zakje maar dan mag ik niet bukken!
Wat nu niet meer lukt is volledig bedienen met dezelfde hand waarmee ik hem vasthoud, in bed wel fijn.
Voordeel is dat ik foto's, video en documenten nu pas echt goed kan bekijken.
Ik denk niet dat ik 6" zou willen omdat de handzaamheid dan nog verder terugloopt terwijl het voor de schermresolutie weinig tot niets extra brengt.
zondag 31 maart 2019 om 16:43
redbulletje schreef: ↑31-03-2019 16:35Ik wilde geen grotere op een moment dat Samsung geen compactversie had uitgebracht en toen ben ik over gestapt naar de Sony Xperia compact en die bevalt me prima. Voor mij moet een telefoon ook in m'n broekzak passen en met 1 hand te bedienen zijn.
Dit.

zondag 31 maart 2019 om 16:43
Ik ben overgestapt van een S4 mini naar een S7. Beviel mij eigenlijk erg goed! Ik gebruik 'm echt voor alles omdat het schermpje lekker groot is, dus hoef minder snel m'n laptop te pakken.
Ik kan 'm met één hand bedienen en heb niet bepaald grote handen. Alleen linksbovenin is wat lastig (ik ben rechts), maar daar klik je eigenlijk zelden en na wat oefening lukt dat zelfs ook
.
Ik heb wel een plastic/siliconen hoesje om de achterkant, dan is ie niet meer glad en glijd dus niet zo snel uit je handen. Zonder hoesje vind ik 'm wel best glibberig.
Ik kan 'm met één hand bedienen en heb niet bepaald grote handen. Alleen linksbovenin is wat lastig (ik ben rechts), maar daar klik je eigenlijk zelden en na wat oefening lukt dat zelfs ook

Ik heb wel een plastic/siliconen hoesje om de achterkant, dan is ie niet meer glad en glijd dus niet zo snel uit je handen. Zonder hoesje vind ik 'm wel best glibberig.
zondag 31 maart 2019 om 16:51
De opties die ik tot nu gevonden heb zijn de Iphone 8 (4,7") of de Google pixel 2 (5").
De nieuwe Huawei en Xiaomi modellen lijken me ook heel tof alleen zijn deze dus groter dan 6". Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand dat handig vindt.

zondag 31 maart 2019 om 17:34
De nieuwe telefoons met 6" scherm zijn niet per se groter dan die met 5", maar door het (bijna) ontbreken van randen is het scherm wel groter.Aardvarkentje schreef: ↑31-03-2019 16:49Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp dat 5 inch iedereen wel bevalt. Nou valt tegenwoordig een 5 " smartphone onder het label compact. Zijn er ervaringen met een toestel van 6" of meer?

zondag 31 maart 2019 om 17:39
zondag 31 maart 2019 om 17:47
Ik heb een Nokia 7 Plus.Aardvarkentje schreef: ↑31-03-2019 16:49Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp dat 5 inch iedereen wel bevalt. Nou valt tegenwoordig een 5 " smartphone onder het label compact. Zijn er ervaringen met een toestel van 6" of meer?
Ik ben er heel blij mee. Fijne telefoon voor een leuke prijs.
Hij is inderdaad wel een beetje aan de grote kant, maar daar heb ik geen problemen mee. Als ik wegga stop ik hem altijd in mijn tas en als ik ga werken stop ik hem in de zak van mijn werkbroek. Gaat allemaal prima
zondag 31 maart 2019 om 18:26
zondag 31 maart 2019 om 18:36
zondag 31 maart 2019 om 20:00
Even opgezocht maar zo die is wel groot haha. Kan je die wel met een hand bedienen?winters schreef: ↑31-03-2019 17:47Ik heb een Nokia 7 Plus.
Ik ben er heel blij mee. Fijne telefoon voor een leuke prijs.
Hij is inderdaad wel een beetje aan de grote kant, maar daar heb ik geen problemen mee. Als ik wegga stop ik hem altijd in mijn tas en als ik ga werken stop ik hem in de zak van mijn werkbroek. Gaat allemaal prima
zondag 31 maart 2019 om 21:14
Altijd een compact gehad van Sony Xperia, op het moment de Z5 compact.
Nu net een XZ1 besteld omdat ik van dichtbij steeds slechter zie.

Als mijn ogen niet zo slecht waren dan was ik bij compact gebleven.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
maandag 1 april 2019 om 13:09
Ik heb in het verleden een fysiek grote smartphone gehad. De Samsung Galaxy Mega 6.3. Die 6.3 slaat op de diameter van het display in inches. Dat ding was niet bijster goed. Ik ben later overgestapt op betere smartphones maar de afmetingen waren kleiner. Het display dus ook. Dat bleek geen probleem te zijn. De smartphone die ik daarna had was de Galaxy S6 Edge Plus, en nu heb ik de Galaxy S9 Plus.Aardvarkentje schreef: ↑31-03-2019 16:21Zijn er mensen die ook over gegaan zijn op zo'n grote telefoon en hoe is dat bevallen? Wen je er aan? Is het handig of zou je liever weer wat kleiner gaan?
Een knots van een smartphone is dus niet per definitie een betere smartphone, is dus mijn ervaring.
World of Warcraft: Legion