schoolwissel

07-04-2019 10:29 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
dank voor jullie reacties! Ik ben de rest van de dag weg en wil het topic eigenlijk niet laten staan ivm herkenbaarheid, dus ik haal m weg. Maar ik heb er veel aan gehad, bedankt!!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-04-2019 12:41
Reden: Maatregelen genomen ivm leeghalen OP
91.37% gewijzigd
Uit de losse mouw: ik zou eerst eens kijken hoe het komt dat jouw kind geen aansluiting vindt. Is het pech of kun je haar iets weerbaarder maken? In het laatste geval zou ik er zeker iets aan doen, anders komt wellicht op het middelbaar onderwijs ook in de problemen. Geen klik met de leerkracht is gewoon pech en jammer, zeker als ze volgend jaar precies dezelfde leerkracht heeft, dus dat zou voor een wissel pleiten. Zoals in veel ouder/kind gevallen; volg je gevoel en je kind.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Doen, blijven is sowieso niet goed met zoveel fysieke en psychische klachten. Daar wordt ze niet beter van. Overstappen biedt kans op een herstart.
Met of zonder overstap zal het laatste kaar sowieso moeilijk worden. Met overstap vanwege alle aanpassingen en moeite die nodig is in de nieuwe klas. En zonder dan heb je waarschijnlijk nog zo'n jaar als dit jaar.

Mijn ervaring is wel dat klassen enorm kunnen verschillen in dynamiek. Je zou kunnen vragen bij haar nieuwe leerkracht hoe de dynamiek in die klas is. Weet je iets beter wat je kunt verwachten.

Sterkte!
tja dan haal ik ook alles maar weg.
gruffalo wijzigde dit bericht op 07-04-2019 14:42
93.88% gewijzigd
The past may be in tatters
But today is all that matters
Ze neemt zichzelf altijd mee dus ik zou bij een overstap ook kijken of zij wat weerbaarder kan worden. Misschien via een verdedigingssport zoals jiu jitsu of karate dan wel een andere leuke hobby waar zij vrienden kan maken op basis van gezamenlijke interesse.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
...
lilla wijzigde dit bericht op 07-04-2019 12:09
Reden: herkenbaarheid
99.59% gewijzigd
Lastig dilemma voor haar en voor jullie! Is een aantal dagen proefdraaien mogelijk? Dat geeft een idee hoe het gaat zijn!
Succes met jullie keuze!
Alles bij elkaar zou ik het wel doen, al is het een lastig tijdstip.
Ze is bang om geen aansluiting te vinden, maar die heeft ze nu ook niet. En zo te lezen drukt die meester een enorme stempel en dat lijkt me, zeker voor zo'n belangrijk laatste jaar, echt niet handig.

Ik weet nog dat wij er aan het eind van de basisschool nog twee nieuwe kinderen bij kregen, als ik het me goed herinner eentje helemaal aan het eind van groep 7 en eentje begin groep 8 en ik kan me niet herinneren dat zij er niet bij hoorden. Ja, het was wel anders dan voor de kinderen die al vanaf de kleutergroep bij elkaar zaten, maar dat was het voor mij ook (halverwege groep 6 op die school gestart), het afscheid was minder emotioneel en je had niet zoveel gedeelde herinneringen samen. Maar die twee meisjes die er als laatste bij waren gekomen, waren zeker geen buitenbeentjes.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Zou het geen optie zijn om nu al over te stappen, om bijvoorbeeld na de meivakantie op die andere school te beginnen? Dan voelt ze zich aan het begin van groep 8 in elk geval al wat meer thuis. Het lijkt me ook niet leuk om nog maanden in de huidige groep te zitten in de wetenschap dat je weggaat. Als het niet anders kan, kan het niet anders, maar is de mogelijkheid er niet?
...
lilla wijzigde dit bericht op 07-04-2019 12:09
99.48% gewijzigd
Ik denk ook dat het vooral het moment van afscheid moet waar ze doorheen moet. Dat is natuurlijk ook moeilijk. De klas moeten vertellen dat je weggaat. De dag dat je daadwerkelijk voor het laatst bent. De tijd daartussen.

Maar zoals je het vertelt, lijkt het mij dat ze er echt wel een betere situatie voor terug krijgt. Die kinderen uit haar klas zijn niet eens echt aardig, ze zijn ontzettend onvoorspelbaar.

Vindt ze het niet gewoon moeilijk het gevoel te hebben dat zij de beslissing moet nemen? Zou ze zich er niet veiliger bij voelen als jullie gewoon de knoop voor haar door zouden hakken? Je kent alle ins en outs, je kent haar overwegingen, en ze is nog jong.

Ik zou er sowieso ook niet veel voor voelen om die laatste superbelangrijke fase (advies vervolgonderwijs, cito, afsluiting basisschoolperiode) in handen te leggen van een leraar die haar buikpijn bezorgt met zijn aanpak. Dat is linksom of rechtsom geen persoon die qua aanpak echt aansluit op wat zij zoekt. Streng hoeft in principe niet erg te zijn, het is de houding waarmee iemand streng is.
Verwijderd.
anoniem_41246 wijzigde dit bericht op 07-04-2019 23:01
Reden: TO heeft haar berichten verwijderd ivm herkenbaarheid. Ik doe nu hetzelfde om dezelfde reden.
97.71% gewijzigd
...
lilla wijzigde dit bericht op 07-04-2019 12:10
99.61% gewijzigd
Daarom zou ik zelfs eerst gaan praten met de nieuwe leraar. Dan krijg je zelf ook een indruk van hem. En dan kun je vragen hoe de dynamiek in zijn klas is.

Mijn zoon had bijvoorbeeld een ontzettend fijne klas waar alle kinderen gelijk waren en zelfs het kind met weinig IQ, weinig initiatief en weinig humor er bijhoorde. Ze spreken nu nog met elkaar af. Inclusief de twee kinderen die er in groep 8 bijkwamen omdat zij zich in hun eigen klas niet fijn voelden.
Heb je al met de huidige school cq. leerkracht gesproken? En dan niet verwijtend naar hem toe dat het zijn schuld is, maar meer vertellen over wat jullie thuis ervaren, dat je je zorgen maakt over de resultaten, wat jullie dochter er over zegt en of er op deze locatie nog een oplossing is? Misschien is de leerkracht wel zo streng omdat hij ook merkt dat de dynamiek en de sfeer in de klas niet lekker loopt, maar heeft hij niet in de gaten dat de gevoelige kinderen daar last van hebben. Ik zou dat gesprek aan gaan in ieder geval. Voel je geen erkenning of zie je geen mogelijkheid dat het beter gaat dan zou ik na de meivakantie al overstappen. Denk je dat er nog mogelijkheden zijn dan zou ik kijken hoe het gaat tot de zomervakantie en dan overstappen of niet als je ziet dat het beter gaat.

Vraag op de nieuwe school wel hoe ze haar een advies gaan geven in groep 8. Ze kennen haar immers nog niet zo lang en zullen zich deels moeten baseren op het overdrachtsrapport van de oude school.

Ik zou hoe dan ook ook gaan kijken of ik mijn kind weerbaarder kan maken in situaties als deze. Wegvluchten kan immers niet altijd. Op de middelbare school heeft ze straks wel 10 leerkrachten, nieuwe klas met misschien oude bekenden etc. Wellicht dat ze een therapie kan krijgen (verwijzing via de huisarts) die haar daarbij helpt en haar zelfvertrouwen en zelfbeeld vergroot. Die therapeut is geen schande en ik zeg ook niet dat haar iets mankeert, maar deze kan er wel met een afstand naar kijken en jullie als ouders en haarzelf inzichten en handvatten geven.
Wat een onleesbaar topic. Onbegrijpelijk dat dit er nog staat.
Nogmaals dank voor de reacties, ook die later nog kwamen, ik heb er echt wat aan!

Ik begrijp wel dat het posten en later weer verwijderen vervelend is, ik zal dat bij volgende topics achterwege laten...
Ik vond het alleen jammer dat ik je laatste reactie niet meer heb kunnen lezen. Ben wel benieuwd wat jullie nu uiteindelijk gaan doen, hoop dat je nog een keer een update geeft.
Susan, jij had exact de spijker op zijn kop toen je zei dat het misschien wel het veiligst is wanneer wij als ouders de knoop voor haar doorhakken. Dat gaan we inderdaad doen, en uiteraard laten we haar menig en gevoel heel zwaar meewegen. Als ze heel duidelijk ja of nee zegt luisteren we daarnaar, maar ze weet het gewoon niet..... en dat snap ik, ze is 10.

Verder hebben we in de afgelopen tijd meerdere malen uitgebreid met leerkracht gesproken (goeie gesprekken, waarin hij ook aangeeft dat zijn stijl niet zo bij onze dochter past, en dat hij eigenlijk niet goed weet hoe hij de situatie zou kunnen verbeteren). Inmiddels hebben we ook de evt nieuwe leerkracht gesproken. En daarnaast zijn we bezig met de weerbaarheid van dochter.

Ik neig erg naar overstappen. Binnenkort weer een gesprek op school, dan leggen we de laatste restjes info bij elkaar en dan hakken we de knoop door.
Dank je voor je reactie en veel succes met het nemen van de beslissing!
Lilla schreef:
08-04-2019 09:53
Nogmaals dank voor de reacties, ook die later nog kwamen, ik heb er echt wat aan!

Ik begrijp wel dat het posten en later weer verwijderen vervelend is, ik zal dat bij volgende topics achterwege laten...
Je kunt ook de mods verzoeken het topic te verwijderen ivm privacy. Gebeurt hier vaak zat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven