Klassenindeling middelbare school

09-04-2019 23:26 19 berichten
Wat mij opvalt is dat er veel wordt geklaagd over het tekort aan leraren.
Terwijl op een gymnasium met 4 brugklassen er ook aan de 4 klassen tegelijk "college" gegeven kan worden en dus minder FTE nodig hebt.
Idem voor de 2 havo-brugklassen op de scholengemeenschap.
Als ze allemaal hetzelfde moeten leren, waarvoor vertelt (vaak dezelfde persoon ) de leraar hetzelfde dan vier keer opnieuw?
Waarom zie je ook bij nieuwe schoolgebouwen nog steeds krappe lokaaltjes in plaats van te bedenken hoe onderwijs efficient gegeven kan worden?

Waarom kiezen we in Nederland dan toch voor een systeem waar we vooral klagen en niet concreet de oplossing bedenken.
College? Op school? :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Hoe groot denk je dat die klassen moeten zijn? 50 leerlingen, 100 leerlingen? Dat is toch niet te doen? Ik heb niet veel verstand van lesgeven, maar ik denk dat dat in twee richtingen werkt. De leerlingen moeten vragen kunnen stellen aan de leraar. In een klas van 100 leerlingen is daar onvoldoende tijd voor.

Er zijn leerlingen met gedragsproblemen. Hoe gaat men daar dan mee om, in een klas met 100 leerlingen?

Het zal weliswaar gebeuren dat er aan meerdere klassen tegelijkertijd les wordt gegeven, maar dat het totaal aantal leerlingen niet te groot wordt, zeg maar: niet meer dan 30 of zo.
World of Warcraft: Legion
Omdat het kinderen zijn, geen studenten. Pubers, met een spanningsboog van max een minuut of vijf. Misschien moet je zelf eens proberen een ‘college’ te geven aan zo’n 128 brugklassers tegelijk in je eentje zonder dat er dus docenten/assistenten zijn die de boel een beetje in het gareel houden.

En dan willen we toch ook nog wel dat het kind gezien wordt en gekend wordt, succes!
Laat maar.
anoniem_361479 wijzigde dit bericht op 09-04-2019 23:42
91.52% gewijzigd
hans66 schreef:
09-04-2019 23:34

Het zal weliswaar gebeuren dat er aan meerdere klassen tegelijkertijd les wordt gegeven, maar dat het totaal aantal leerlingen niet te groot wordt, zeg maar: niet meer dan 30 of zo.
30 is tegenwoordig meer regel dan uitzondering, 32 wordt aangehouden als maximum maar toch wordt ook dat steeds vaker overschreden en zie je al klassen van 34 leerlingen. In mijn ogen een hele slechte ontwikkeling maar het is op het moment niet anders
Maak je toch niet druk joh. Onze foktrol heeft alweer anonimisatie aangevraagd.
MoederVanDiamanto Heeft gevraagd om op anoniem gezet te worden. Misschien dan ook maar niet meer reageren op haar euh... bijdrages.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik zag het.. heel irritant
Enn schreef:
09-04-2019 23:41
MoederVanDiamanto Heeft gevraagd om op anoniem gezet te worden. Misschien dan ook maar niet meer reageren op haar euh... bijdrages.
Ik vond dit nog wel een interessante overweging/gedachtegang, maar in dat geval neem ik de moeite niet inderdaad...
SallySpectra* schreef:
09-04-2019 23:31
College? Op school? :rofl:
Dat hadden wij dus wel voor het eindexamen. Voor geschiedenis werd 1 van de eindexamen thema’s in collegevorm behandeld in de aula. Dat waren ongeveer 80 leerlingen die tegelijk les kregen.
Dit ging net, al zullen er ook mensen op gestruikeld zijn. Moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat het dus de examenklas was, op een gymnasium. Met een gemiddelde brugklas lijkt het me nog veel lastiger.
Wat een ouderwetse gedachtengang.
Één goede leraar gewoon voor een camera zetten en elk kind een iPad geven.
Dat hele onderwijs is achterhaald!
En als mensen dan gaan blaten over sociale ontwikkeling ofzo, dan stuur je groepjes kinderen met een prikstok en een vuilniszak langs de snelweg: win-win!

En dat gemekker over gedragsproblemen? Die kinderen met een schepje in een kano het meer op om plastic te vangen.

Fok, dat niemand daar eerder op gekomen is zeg.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Fok, it is.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
nausicaa schreef:
10-04-2019 00:18
Dat hadden wij dus wel voor het eindexamen. Voor geschiedenis werd 1 van de eindexamen thema’s in collegevorm behandeld in de aula. Dat waren ongeveer 80 leerlingen die tegelijk les kregen.
Dit ging net, al zullen er ook mensen op gestruikeld zijn. Moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat het dus de examenklas was, op een gymnasium. Met een gemiddelde brugklas lijkt het me nog veel lastiger.
Echt? Hoe groot was die school dan wel niet, dat er 80 leerlingen examen geschiedenis deden? In mijn herinnering deed bijna niemand dat.
feow schreef:
10-04-2019 00:30
Wat een ouderwetse gedachtengang.
Één goede leraar gewoon voor een camera zetten en elk kind een iPad geven.
Dat hele onderwijs is achterhaald!
En als mensen dan gaan blaten over sociale ontwikkeling ofzo, dan stuur je groepjes kinderen met een prikstok en een vuilniszak langs de snelweg: win-win!

En dat gemekker over gedragsproblemen? Die kinderen met een schepje in een kano het meer op om plastic te vangen.

Fok, dat niemand daar eerder op gekomen is zeg.
:applause:
Op best veel middelbare scholen wordt flipping al toegepast: leerlingen kijken thuis naar opgenomen lessen en in de klas worden gezamenlijk opdrachten gemaakt. Dan is een grote klas dus helemaal niet handig.

Daarnaast hebben maar weinig scholen zo’n grote ruimte en is verbouwen zeer kostbaar, vooral omdat zoiets op die leeftijd toch niet werkt.
ereader schreef:
10-04-2019 06:42
Echt? Hoe groot was die school dan wel niet, dat er 80 leerlingen examen geschiedenis deden? In mijn herinnering deed bijna niemand dat.
Op mijn lyceum met 1500 leerlingen deed ongeveer de helft eindexamen geschiedenis. Dus dat zijn zo’n 100 leerlingen.
Vroeger met de pretpakketten dan zeker. Op het gymnasium van mijn oudste doet de overgrote meerderheid N&G of N&T of de combinatie van die twee. Dan heb je nog maar 1 vak vrij te kiezen en wordt er weinig geschiedenis gekozen.
ereader schreef:
10-04-2019 06:42
Bijna 150 eindexamen leerlingen, waarvan ongeveer de helft geschiedenis deed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven