Professionele website (laten) maken

zaterdag 4 mei 2019 om 08:39
Over een tijdje hoop ik te kunnen starten als zzp'er. Ik wil dan een goede website hebben. Een website in elkaar zetten op Wix kan ik prima, dat heb ik al gedaan om mijn werk te laten zien, een soort portfolio. Maar voor een prof website heb ik wat meer nodig. En ik krijg graag input van mensen die hier verstand van hebben over waar ik op moet letten.
Mijn eisen:
Bovenaan: logo en bedrijfnaam. Dan een werkbalk met links naar portfolio-onderdelen, "over mij", contact en een afgeschermd gedeelte waar klanten in kunnen loggen en hun foto's downloaden / bekijken.
Homepage met fotoslider. De foto's moeten van hele goede kwaliteit zijn op de site (dus geen gecomprimeerde facebookachtige shit). Ongeveer 5 foto's in de slider. Elke foto zal weer corresponderen met een deel van het porfolio. Ik wil dan per foto ook de mogelijkheid geven door te klikken naar dat onderdeel van het portfolio.
Het moet voor mij makkelijk zijn foto's uit het portfolio te vervangen.
De site moet snel zijn en foto's snel laden.
Waar moet ik nu op letten als het gaat om snelheid, gebruikersgemak, plugins, technische eisen etc. etc?
Mijn eisen:
Bovenaan: logo en bedrijfnaam. Dan een werkbalk met links naar portfolio-onderdelen, "over mij", contact en een afgeschermd gedeelte waar klanten in kunnen loggen en hun foto's downloaden / bekijken.
Homepage met fotoslider. De foto's moeten van hele goede kwaliteit zijn op de site (dus geen gecomprimeerde facebookachtige shit). Ongeveer 5 foto's in de slider. Elke foto zal weer corresponderen met een deel van het porfolio. Ik wil dan per foto ook de mogelijkheid geven door te klikken naar dat onderdeel van het portfolio.
Het moet voor mij makkelijk zijn foto's uit het portfolio te vervangen.
De site moet snel zijn en foto's snel laden.
Waar moet ik nu op letten als het gaat om snelheid, gebruikersgemak, plugins, technische eisen etc. etc?
zaterdag 4 mei 2019 om 10:45
TO alles wat je opnoemt zal een goed bedrijf ook voor je maken. Of je het dan zelf bij kunt houden is de vraag. Ik heb diverse sites gemaakt en niet met wordpress
waar ik het zo heb gedaan dat foto
s en stukken tekst makkelijk aangepast kunnen worden door de vrijwilligers die de site bijhouden. Het is niet mijn werk namelijk en wil er geen verplichtingen aan hebben
Er is er een al meer dan 10 jaar online en die functioneert nog steeds prima
Foto's moet je niet in een te groot formaat op je site willen, dat vreet bandbreedte en verlengt de laadtijd. Ook zorgen en checken dat je site geschikt is voor diverse browsers en ook de wat oudere besturingssystemen. Ook valt het mij op dat er een aantal professionele sites zijn waarbij ze niet goed werken met bepaalde resoluties Zorg ook dat slechtzienden het goed kunnen lezen. Ook een site als imdb is mobiel niet uitnodigend (nu hebben ze wel een app maar dat moet je ook maar net willen) Dat vind ik als consument ook rete irritand dat je niet op je telefoon net zo kunt kijken als op een scherm. Houd je site eenvoudig. Niet te veel toeters en bellen. Dat is alleen maar vervelend om doorheen te scrollen en te zoeken.

s en stukken tekst makkelijk aangepast kunnen worden door de vrijwilligers die de site bijhouden. Het is niet mijn werk namelijk en wil er geen verplichtingen aan hebben

Foto's moet je niet in een te groot formaat op je site willen, dat vreet bandbreedte en verlengt de laadtijd. Ook zorgen en checken dat je site geschikt is voor diverse browsers en ook de wat oudere besturingssystemen. Ook valt het mij op dat er een aantal professionele sites zijn waarbij ze niet goed werken met bepaalde resoluties Zorg ook dat slechtzienden het goed kunnen lezen. Ook een site als imdb is mobiel niet uitnodigend (nu hebben ze wel een app maar dat moet je ook maar net willen) Dat vind ik als consument ook rete irritand dat je niet op je telefoon net zo kunt kijken als op een scherm. Houd je site eenvoudig. Niet te veel toeters en bellen. Dat is alleen maar vervelend om doorheen te scrollen en te zoeken.

zaterdag 4 mei 2019 om 10:50
nina1966 schreef: ↑04-05-2019 10:45TO alles wat je opnoemt zal een goed bedrijf ook voor je maken. Of je het dan zelf bij kunt houden is de vraag. Ik heb diverse sites gemaakt en niet met wordpresswaar ik het zo heb gedaan dat foto
s en stukken tekst makkelijk aangepast kunnen worden door de vrijwilligers die de site bijhouden. Het is niet mijn werk namelijk en wil er geen verplichtingen aan hebben![]()
Dank je voor je input.
Veel toeters en bellen wil ik ook niet, want daar hou ik zelf ook niet van. De tip van slechtzienden is een goede, daar zou ik niet bij stilstaan.
zaterdag 4 mei 2019 om 12:37
Als je professionele foto's in de juiste dpi + formaat plaatst, dan zien ze er op je site fantastisch uit maar zijn ze nooit goed genoeg voor print. Dingen als watermerken zijn makkelijk te omzeilen en zou ik zelf niet aan beginnen. Mensen jatten toch, als ze dat willen. Je kan je foto's minder aantrekkelijk maken (dus 72 dpi en juiste formaat, en niet foto's van 3mb op die je makkelijk kan vergroten) maar helemaal voorkomen doe je nooit.
zaterdag 4 mei 2019 om 12:41
JollyRider schreef: ↑04-05-2019 10:55Ben ik extreem dom (waarschijnlijk wel) als ik denk dat slechtzienden geen logische doelgroep zijn?
Als je een bedrijf hebt in groot-letter boeken, speciale aanpassingen voor mensen met een beperking, of in een "inclusieve sector" zit, dan is het juist weer heel belangrijk

zaterdag 4 mei 2019 om 12:56
Pergamon schreef: ↑04-05-2019 12:37Als je professionele foto's in de juiste dpi + formaat plaatst, dan zien ze er op je site fantastisch uit maar zijn ze nooit goed genoeg voor print. Dingen als watermerken zijn makkelijk te omzeilen en zou ik zelf niet aan beginnen. Mensen jatten toch, als ze dat willen. Je kan je foto's minder aantrekkelijk maken (dus 72 dpi en juiste formaat, en niet foto's van 3mb op die je makkelijk kan vergroten) maar helemaal voorkomen doe je nooit.
Ze hoeven ze niet alleen te jatten voor print toch, ze kunnen ze ook jatten om op een andere website te zetten. Dat gebeurt heel veel. Zelfs concurrenten die jouw foto's in hun eigen portfolio zetten.
Dat minder aantrekkelijk maken doe je juist door er een watermerk of logo in te zetten. En dan uiteraard zo dat je die niet heel makkelijk eraf kunt snijden.
zaterdag 4 mei 2019 om 14:05
RikM schreef: ↑04-05-2019 12:56Ze hoeven ze niet alleen te jatten voor print toch, ze kunnen ze ook jatten om op een andere website te zetten. Dat gebeurt heel veel. Zelfs concurrenten die jouw foto's in hun eigen portfolio zetten.
Dat minder aantrekkelijk maken doe je juist door er een watermerk of logo in te zetten. En dan uiteraard zo dat je die niet heel makkelijk eraf kunt snijden.
Dan maakt hoge resolutie dus ook niet uit, waar je eerder over sprak.
Zo'n watermerk kan je meestal vrij makkelijk er uit photoshoppen, je eigen portfolio is niet goed meer zichtbaar want er zit een watermerk doorheen. Je kan beter de oplossing zoeken in goede foto's waarin het duidelijk is dat het bij jou hoort. Een goede fotograaf kan helpen.

zondag 5 mei 2019 om 01:16
Slechtzienden vormen geen doelgroep, maar zijn gewoon mensen die willen surfen zoals iedereen. Ze kunnen alleen minder goed zien en daar kun je rekening mee houden als sitebouwer.JollyRider schreef: ↑04-05-2019 10:55Ben ik extreem dom (waarschijnlijk wel) als ik denk dat slechtzienden geen logische doelgroep zijn?
zondag 5 mei 2019 om 01:22
Ja, en waarom zou je als bouwer van een commerciële website die aanpassen aan mensen die niet je doelgroep vormen?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

zondag 5 mei 2019 om 06:54
Pergamon schreef: ↑04-05-2019 12:37Als je professionele foto's in de juiste dpi + formaat plaatst, dan zien ze er op je site fantastisch uit maar zijn ze nooit goed genoeg voor print. Dingen als watermerken zijn makkelijk te omzeilen en zou ik zelf niet aan beginnen. Mensen jatten toch, als ze dat willen. Je kan je foto's minder aantrekkelijk maken (dus 72 dpi en juiste formaat, en niet foto's van 3mb op die je makkelijk kan vergroten) maar helemaal voorkomen doe je nooit.
Foto's zet ik altijd op 72dpi online. Maar helaas wordt er toch nog veel gejat. Zal eens aan toekomstige collega's vragen hoe ze daarmee omgaan.

zondag 5 mei 2019 om 06:54

zondag 5 mei 2019 om 06:55
Thanks, dat ik zeker een aspect dat ik meeneem. Niets zo vervelend als een website die niet lekker leest op de telefoon. Dat merk ik met mijn huidige website ook.

zondag 5 mei 2019 om 06:56
JollyRider schreef: ↑05-05-2019 01:22Ja, en waarom zou je als bouwer van een commerciële website die aanpassen aan mensen die niet je doelgroep vormen?
Dit zal zeker niet mijn doelgroep zijn, inderdaad.

zondag 5 mei 2019 om 21:46
Ik bedoelde eigenlijk dat ze geen specifieke doelgroep op zich zijn. Maar het kan geen kwaad bij het ontwerpen en bouwen van een site zoveel rekening te houden met zoveel mogelijk verschillende bezoekers, waaronder mensen met beperkt gezichtsvermogen. Daar zijn richtlijnen en tips en trucs voor.JollyRider schreef: ↑05-05-2019 01:22Ja, en waarom zou je als bouwer van een commerciële website die aanpassen aan mensen die niet je doelgroep vormen?
maandag 6 mei 2019 om 01:32
JuriaanB schreef: ↑05-05-2019 21:46Ik bedoelde eigenlijk dat ze geen specifieke doelgroep op zich zijn. Maar het kan geen kwaad bij het ontwerpen en bouwen van een site zoveel rekening te houden met zoveel mogelijk verschillende bezoekers, waaronder mensen met beperkt gezichtsvermogen. Daar zijn richtlijnen en tips en trucs voor.
Precies.
En het is net als een openbare gelegenheid rolstoeltoegankelijk maken. Mijn insteek is dat iedereen zoveel mogelijk mee moet kunnen draaien in de maatschappij. Het vraagt weinig moeite om rekening te houden met blinden en slechtzienden m.b.t. je website. Eerder een mindset/kennis.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.

maandag 6 mei 2019 om 08:23
Precies.
Een goed gebouwde website is zo gecodeerd dat hij op alle apparaten goed navigeerbaar is, of het nu een pc, telefoon, tablet of brailleleesregel is. Er zijn gewoon best practices voor hoe je dat doet, zodat niemand buitengesloten wordt van informatie. Alle overheidswebsites moeten bijvoorbeeld aan die regels voldoen, wat de 'doelgroep' ook is.
Het is niet moeilijker of meer werk om een website op die manier te bouwen, de bouwer moet alleen zijn vak verstaan en op de hoogte zijn van de laatste inzichten. Een volgens deze richtlijnen gebouwde website draait overal soepel, in alle browsers en op alle apparaten.
Daarnaast is het ook belangrijk dat een website goed vindbaar en niet al te makkelijk te hacken of misbruiken is.
Alles bij elkaar reden om niet zelf te gaan zitten prutsen, tenzij je er heel veel tijd in wilt steken.