Moederdag
woensdag 8 mei 2019 om 21:31
donderdag 9 mei 2019 om 15:24
donderdag 9 mei 2019 om 15:26
Vroeger gaf ik mijn moeder ook een tekening of knutselwerkje. En een ontbijt op bed, al dan niet geassisteerd door mijn vader. Na de knutselperiode gaf ze er niet zoveel meer om en ik hoefde ook niet per sé langs te komen op die dag. Totdat ze in een bejaardencomplex ging wonen... toen werd het ineens toch wel heel belangrijk dat er een kind langskwam die dag. Zo apart! Ze is inmiddels overleden.
Mijn schoonmoeder verwacht, nee eist, dat haar kinderen langskomen die dag. Ze wil ook een cadeau, of liefst meerdere. Ze vraagt ook altijd aan mij wat ik gekregen heb van mijn man. Nou, niks dus. Wij zijn bewust kindvrij, ik ben dus geen moeder. Dat vindt ze belachelijk, ik zou er best een cadeau uit kunnen slepen... Ik heb werkelijk geen idee waarom ik dat belangrijk zou moeten vinden. Zelf krijgt schoonmoeder wel een cadeau van háár vriend, voor moederdag. Geen idee waarom, ze hebben samen geen kinderen. En een maand later is ze jarig, dan herhaalt het hele circus zich nog een keer. Ik word er een beetje kriegel van, maar ga mee om mijn man en zijn broer gezelschap te houden.
Mijn schoonmoeder verwacht, nee eist, dat haar kinderen langskomen die dag. Ze wil ook een cadeau, of liefst meerdere. Ze vraagt ook altijd aan mij wat ik gekregen heb van mijn man. Nou, niks dus. Wij zijn bewust kindvrij, ik ben dus geen moeder. Dat vindt ze belachelijk, ik zou er best een cadeau uit kunnen slepen... Ik heb werkelijk geen idee waarom ik dat belangrijk zou moeten vinden. Zelf krijgt schoonmoeder wel een cadeau van háár vriend, voor moederdag. Geen idee waarom, ze hebben samen geen kinderen. En een maand later is ze jarig, dan herhaalt het hele circus zich nog een keer. Ik word er een beetje kriegel van, maar ga mee om mijn man en zijn broer gezelschap te houden.
The owls are not what they seem
donderdag 9 mei 2019 om 15:33
Nee, want het is mijn moeder niet. Mijn man geeft meeatal wel iets aan zijn moeder en ik aan mijn moeder, of in ieder geval een belletje. Soms een bezoekje als het zo uitkomt.Keuken1987 schreef: ↑09-05-2019 14:38Mijn schoonmoeder verwacht altijd dat ik ook een cadeau aan haar geef.
Meestal doe ik samen met mijn vriend.
Vinden jullie dat schoonmoeders ook een cadeau moeten krijgen van schoondochter/zoon?
Van mijn kinderen krijg ik een knutselwerkje, verder lekker ontbijt op bed en ze verwennen me een beetje die dag. Mijn man heeft meestal ook nog een kleinigheidje voor me.
donderdag 9 mei 2019 om 15:47
Misschien kregen de andere bejaarde moeders wel bezoek op Moederdag of vroeg men wie bezoek had gehad op Moederdag en wilde je moeder ook kunnen vertellen over haar dochter die haar met Moederdag zou bezoeken.LadyL0101 schreef: ↑09-05-2019 15:26Vroeger gaf ik mijn moeder ook een tekening of knutselwerkje. En een ontbijt op bed, al dan niet geassisteerd door mijn vader. Na de knutselperiode gaf ze er niet zoveel meer om en ik hoefde ook niet per sé langs te komen op die dag. Totdat ze in een bejaardencomplex ging wonen... toen werd het ineens toch wel heel belangrijk dat er een kind langskwam die dag. Zo apart! Ze is inmiddels overleden.
donderdag 9 mei 2019 om 15:52
Hier eerste moederdag zonder mijn moeder... Heb zelf 2 kinderen nog op de basisschool en die zijn al druk aan de knutsel geweest.
Waar de oudste (gr7) het nog houd bij een: mam ik heb iets heel moois voor je hoor is de jongste (gr4) al dagen aan het stuiteren dat ik echt niet in de rugzak mag kijken deze week want het is niet helemaal duidelijk wanneer het mee naar huis komt.
Schoonmoeder verwacht ons wel, en is komende week ook nog eens jarig dus besloot het maar fijn dan op moederdag te vieren. Staat mijn hoofd helemaal niet naar en heb er ook totaal geen zin in, wilde het gewoon lekker thuis houden maar daar is weer eens geen enkel begrip voor.
Aangezien we al een aantal keren flinke uitbarstingen hebben gehad ga ik voor de lieve vrede maar mee en houd me dan wel bezig met schoonzus die het ook niet met schoonloeder kan vinden en haar bijna volwassen puberzoons dan komen we de middag wel door
Gelukkig is jongste er nog mooi excuus om na het eten te gaan want die functioneert niet met te weinig slaap dus ivm volgende school op tijd naar bed
Waar de oudste (gr7) het nog houd bij een: mam ik heb iets heel moois voor je hoor is de jongste (gr4) al dagen aan het stuiteren dat ik echt niet in de rugzak mag kijken deze week want het is niet helemaal duidelijk wanneer het mee naar huis komt.
Schoonmoeder verwacht ons wel, en is komende week ook nog eens jarig dus besloot het maar fijn dan op moederdag te vieren. Staat mijn hoofd helemaal niet naar en heb er ook totaal geen zin in, wilde het gewoon lekker thuis houden maar daar is weer eens geen enkel begrip voor.
Aangezien we al een aantal keren flinke uitbarstingen hebben gehad ga ik voor de lieve vrede maar mee en houd me dan wel bezig met schoonzus die het ook niet met schoonloeder kan vinden en haar bijna volwassen puberzoons dan komen we de middag wel door
Geniet van vandaag want je weet nooit of morgen je gegeven is...
donderdag 9 mei 2019 om 15:55
poppiejoppie schreef: ↑09-05-2019 15:47Misschien kregen de andere bejaarde moeders wel bezoek op Moederdag of vroeg men wie bezoek had gehad op Moederdag en wilde je moeder ook kunnen vertellen over haar dochter die haar met Moederdag zou bezoeken.
Zeker weten, zo gaat dat gewoon in zorgcomplexen. Ze wil niet onderdoen voor de rest en ook niet zielig gevonden worden omdat ze wordt overgeslagen. ("Goh, heb jij geen kind op bezoek gehad vandaag met moederdag??. Die van mij komen trouw hoor!!")
donderdag 9 mei 2019 om 16:01
Klopt helemaal. Maar ik vond het toch apart van mijn moeder die de 20 jaar daarvoor had geroepen dat het allemaal commerciële onzin was, moederdag. En dat ook meende.poppiejoppie schreef: ↑09-05-2019 15:47Misschien kregen de andere bejaarde moeders wel bezoek op Moederdag of vroeg men wie bezoek had gehad op Moederdag en wilde je moeder ook kunnen vertellen over haar dochter die haar met Moederdag zou bezoeken.
The owls are not what they seem
donderdag 9 mei 2019 om 16:03
Ja of ze voelde zich gewoon wat eenzamer dan vroeger. Misschien vond ze het niet heel leuk daar en zat ze thuis beter in haar vel, dus minder behoefte aan.poppiejoppie schreef: ↑09-05-2019 15:47Misschien kregen de andere bejaarde moeders wel bezoek op Moederdag of vroeg men wie bezoek had gehad op Moederdag en wilde je moeder ook kunnen vertellen over haar dochter die haar met Moederdag zou bezoeken.
Toen mijn vader nog leefde vonden hij en mn moeder het niet heel belangrijk hoe vaak wij langs kwamen. Ze begrepen wel dat dat niet elke zondag was, omdat wij ook gewoon ons gezin hebben. Zij hadden zelf ook hun bezigheden. Vader- of moederdag vonden ze heus wel leuk en we kwamen ook altijd. Nu mn vader er niet meer is en mn moeder dus wat eenzamer is hecht zij automatisch ook meer aan dit soort dingen. Sowieso gaan we vaker langs en ondernemen we meer samen. Moederdag slaan we ook zeker niet over.
donderdag 9 mei 2019 om 16:08
Dochter (7) heeft iets gemaakt op school en ook op de bso. Mijn vriend had het erover dat hij morgen met dochter naar de stad wil om iets voor zijn moeder, mijn moeder en mij te kopen. Van mij hoeft het allemaal niet. Ik houd niet van verplichte commerciële feestdagen.
Zondagochtend krijg ik ontbijt op bed en daarna moeten we dus naar zowel mijn moeder als naar mijn schoonmoeder. Omdat ze weet dat we altijd komen verwacht mijn moeder ons. Mijn schoonmoeder zegt dat we niet hoeven te komen, maar heeft wel altijd voor een weeshuis aan lekkere dingen ingeslagen en is zeer teleurgesteld dat we niet en lunch en avondeten bij hun eten. Ze vergeet dan even dat ik ook een moeder heb.
Het liefst bleef ik lekker thuis. Maar dat zit er niet in.
Dat vriend iets voor mij koopt vind ik ook onzin, ik ben immers zijn moeder niet. Maar volgens hem is dat dan iets wat dochter uitzoekt en dus is het van haar en niet van hem.
Zondagochtend krijg ik ontbijt op bed en daarna moeten we dus naar zowel mijn moeder als naar mijn schoonmoeder. Omdat ze weet dat we altijd komen verwacht mijn moeder ons. Mijn schoonmoeder zegt dat we niet hoeven te komen, maar heeft wel altijd voor een weeshuis aan lekkere dingen ingeslagen en is zeer teleurgesteld dat we niet en lunch en avondeten bij hun eten. Ze vergeet dan even dat ik ook een moeder heb.
Het liefst bleef ik lekker thuis. Maar dat zit er niet in.
Dat vriend iets voor mij koopt vind ik ook onzin, ik ben immers zijn moeder niet. Maar volgens hem is dat dan iets wat dochter uitzoekt en dus is het van haar en niet van hem.
donderdag 9 mei 2019 om 16:11
donderdag 9 mei 2019 om 16:12
Mijn moeder heeft na de knutselperiode moederdag ook afgeschaft omdat ze het commerciële onzin vond, dus sindsdien doen we er niks meer aan. M'n schoonmoeder verwachtte eigenlijk wel graag dat we langskwamen met cadeau's, maar hé, niet mijn moeder, m'n man vond het onzin (ingewikkelde relatie, het contact is later helemaal verbroken en ze is inmiddels overleden).
Mocht mijn moeder toch weer een en ander gaan verwachten kom ik met alle liefde een zelf gekleide asbak, m'n handafdruk in gips of een macaronischilderij brengen natuurlijk.
donderdag 9 mei 2019 om 16:18
Die gedichtjes vind ik ook een van dr mooiste dingen aan moederdagherfstappeltaart schreef: ↑09-05-2019 13:49Ik heb geen moeder/schoonmoeder meer.
Wel een hele schattige herinnering aan een moederdag van vroeger. Mijn dochter (toen 3) stond naast mijn bed heel vroeg in de ochtend en droeg een uit haar hoofd geleerd gedichtje voor. Had ze geleerd op de peuterspeelzaal.![]()
![]()
![]()
donderdag 9 mei 2019 om 16:39
Zonder verwijt hoor, want snap dat niet iedereen een goede band heeft met haar (schoon)ouders. Maar in mijn oren klinken sommige reacties best 'hard' naar de (schoon)ouders toe. Alsof het een heel grote opgave is om op moederdag bij je eigen moeder langs te gaan. Ik snap dat zelf niet heel goed.
Maar ok, man en ik vinden het sowieso wel belangrijk om een goede band met onze ouder(s) te hebben. Zeker nu mijn vader er niet meer is zie ik mijn moeder behoorlijk vaak. Ook mijn man staat altijd voor haar klaar, doet klussen die zij niet kan etc. Ook mijn schoonouders zien we regelmatig. Wij gaan eigenlijk elke zondag wel bij 1 van de ouders op bezoek, soms zelf bij allebei. Echt niet heel lang hoor, gewoon 1 of 2 uurtjes. De kinderen vinden het ook altijd erg leuk om bij opa en oma langs te gaan. Dus voor ons is het geen speciale moeite om met moederdag ook langs te gaan. Hetzelfde als een andere zondag, alleen dan nu het verschil dat we een cadeautje meenemen.
Tuurlijk, het is ook mijn moederdag, maar zoveel doen wij er nu ook weer niet aan. 's Ochtends even cadeautjes en wat uitgebreider ontbijten en dat is het dan wel weer. Verder is het voor mij een zondag zoals altijd. Zondag is bij ons sowieso een dag waarop we als gezin dingen doen, wandelen/fietsen/strand etc, maar dus ook bezoekjes aan onze ouder(s).
Ik ben benieuwd hoe vaak jullie je (schoon)ouders zien. Als je dan niet met moederdag op bezoek gaat, ga je dan bijvoorbeeld wel de week erna, of ga je gerust 2 mnd niet? Ik snap dat het al anders is als je er een (paar) uur voor moet reizen en je er dus een hele zondag mee zoet bent. Maar ik hoop eigenlijk wel dat als man en ik later wat ouder zijn, mijn kinderen het wel leuk vinden om met enige regelmatig nog op bezoek te komen. Hoeft echt niet elke week, maar als ze niet al te ver weg wonen hoop ik ze toch wel vaak/regelmatig te zien. Maar misschien is dat wel helemaal niet realistisch hoor in deze tijden waarin iedereen druk druk is.
Maar ok, man en ik vinden het sowieso wel belangrijk om een goede band met onze ouder(s) te hebben. Zeker nu mijn vader er niet meer is zie ik mijn moeder behoorlijk vaak. Ook mijn man staat altijd voor haar klaar, doet klussen die zij niet kan etc. Ook mijn schoonouders zien we regelmatig. Wij gaan eigenlijk elke zondag wel bij 1 van de ouders op bezoek, soms zelf bij allebei. Echt niet heel lang hoor, gewoon 1 of 2 uurtjes. De kinderen vinden het ook altijd erg leuk om bij opa en oma langs te gaan. Dus voor ons is het geen speciale moeite om met moederdag ook langs te gaan. Hetzelfde als een andere zondag, alleen dan nu het verschil dat we een cadeautje meenemen.
Tuurlijk, het is ook mijn moederdag, maar zoveel doen wij er nu ook weer niet aan. 's Ochtends even cadeautjes en wat uitgebreider ontbijten en dat is het dan wel weer. Verder is het voor mij een zondag zoals altijd. Zondag is bij ons sowieso een dag waarop we als gezin dingen doen, wandelen/fietsen/strand etc, maar dus ook bezoekjes aan onze ouder(s).
Ik ben benieuwd hoe vaak jullie je (schoon)ouders zien. Als je dan niet met moederdag op bezoek gaat, ga je dan bijvoorbeeld wel de week erna, of ga je gerust 2 mnd niet? Ik snap dat het al anders is als je er een (paar) uur voor moet reizen en je er dus een hele zondag mee zoet bent. Maar ik hoop eigenlijk wel dat als man en ik later wat ouder zijn, mijn kinderen het wel leuk vinden om met enige regelmatig nog op bezoek te komen. Hoeft echt niet elke week, maar als ze niet al te ver weg wonen hoop ik ze toch wel vaak/regelmatig te zien. Maar misschien is dat wel helemaal niet realistisch hoor in deze tijden waarin iedereen druk druk is.
donderdag 9 mei 2019 om 16:53
Niet iedereen woont bij elkaar om de hoek. Voor een bezoekje aan (schoon)ouders, zitten wij al snel 5 tot 6 uur in de auto.tulpje21 schreef: ↑09-05-2019 16:39Zonder verwijt hoor, want snap dat niet iedereen een goede band heeft met haar (schoon)ouders. Maar in mijn oren klinken sommige reacties best 'hard' naar de (schoon)ouders toe. Alsof het een heel grote opgave is om op moederdag bij je eigen moeder langs te gaan. Ik snap dat zelf niet heel goed.
Met een 1 en 4 jarige is dat niet altijd hoe wij ons weekend willen invullen. En dan zijn onze ouders ook nog gescheiden, dus wij hebben vier adressen verspreid over NL ipv twee.
We proberen iedereen elke maand te zien, maar dat is vaak al een hele uitdaging. We doen er wel echt veel voor, want we hebben met iedereen een sterke band, maar makkelijk is het niet altijd, want wij hebben ook gewoon ons werk en andere bezigheden.
donderdag 9 mei 2019 om 16:54
Ik zie mijn ouders en schoonouders inderdaad soms 2 maanden niet. En dan weer een aantal weken achter elkaar.
Ik snap dat ge/ver-oordeel niet. Als je wil ga je lekker de hele Hema leegkopen en op bezoek.
Wil of kan je dat niet is dat net zo goed prima.
En ja voor een deel van de mensen die zondag er niets aan doen, zal het misschien wel een grote opgave zijn.
Ze hebben een stomme moeder of schoonmoeder of zijn anders uren en uren aan het reizen, zeker als je bij beiden verwacht word.. want iemand kon wel eens denken dat het een te grote opgave is..
.
En voor een deel omdat ze gewoon er geen waarde aan hechten. Of omdat hun moeders er ook geen waarde aan hechten en dus niet hoeven te komen.
Ik snap dat ge/ver-oordeel niet. Als je wil ga je lekker de hele Hema leegkopen en op bezoek.
Wil of kan je dat niet is dat net zo goed prima.
En ja voor een deel van de mensen die zondag er niets aan doen, zal het misschien wel een grote opgave zijn.
Ze hebben een stomme moeder of schoonmoeder of zijn anders uren en uren aan het reizen, zeker als je bij beiden verwacht word.. want iemand kon wel eens denken dat het een te grote opgave is..
En voor een deel omdat ze gewoon er geen waarde aan hechten. Of omdat hun moeders er ook geen waarde aan hechten en dus niet hoeven te komen.
donderdag 9 mei 2019 om 17:00
Tot nu toe is bijna elke Moederdag (al 10 jaar) een deceptie omdat man er niet aan denkt, er niet is, ontbijt maakt wat hijzelf lekker vindt en ik niet etc etc etc. Ook dit jaar zal ik mijn verwachtingen bijstellen, mijn eigen moeder is dood, dit wordt de 2e Moederdag zonder haar. Mijn kinderen hebben wel iets geknutseld op school en man gaat de hele zondag weg voor zijn hobby. Dus ik zal zelf wel iets gaan doen met de kinderen ofzo. En net als elk jaar zal ik mijn teleurstelling verbergen voor de kinderen en net doen of ik blij ben die dag. Want eigenlijk vind ik Moederdag belangrijk, maar man denkt daar toch anders over blijkbaar...
lente19251003 wijzigde dit bericht op 09-05-2019 17:13
0.23% gewijzigd
donderdag 9 mei 2019 om 17:03
Dat begrijp ik. Is toch prima zo?Maya85 schreef: ↑09-05-2019 16:53Niet iedereen woont bij elkaar om de hoek. Voor een bezoekje aan (schoon)ouders, zitten wij al snel 5 tot 6 uur in de auto.
Met een 1 en 4 jarige is dat niet altijd hoe wij ons weekend willen invullen. En dan zijn onze ouders ook nog gescheiden, dus wij hebben vier adressen verspreid over NL ipv twee.
We proberen iedereen elke maand te zien, maar dat is vaak al een hele uitdaging. We doen er wel echt veel voor, want we hebben met iedereen een sterke band, maar makkelijk is het niet altijd, want wij hebben ook gewoon ons werk en andere bezigheden.
Ik gaf zelf ook aan inderdaad dat niet iedereen dichtbij woont en even voor een uurtje langs kan gaan. Dat is logisch. Mijn zusje woont ook wat verderweg en komt denk ik 1x per mnd. Mn moeder gaat ook wel eens daarheen.
donderdag 9 mei 2019 om 17:05
Wat jammer zegLente19251003 schreef: ↑09-05-2019 17:00Tot nu toe is bijna elke Moederdag (al 9 jaar) een deceptie omdat man er niet aan denkt, er niet is, ontbijt maakt wat hijzelf lekker vindt en ik niet etc etc etc. Ook dit jaar zal ik mijn verwachtingen bijstellen, mijn eigen moeder is dood, dit wordt de 2e Moederdag zonder haar. Mijn kinderen hebben wel iets geknutseld op school en man gaat de hele zondag weg voor zijn hobby. Dus ik zal zelf wel iets gaan doen met de kinderen ofzo. En net als elk jaar zal ik mijn teleurstelling verbergen voor de kinderen en net doen of ik blij ben die dag. Want eigenlijk vind ik Moederdag belangrijk, maar man denkt daar toch anders over blijkbaar...
Heb je het er wel eens met hem over gehad?
donderdag 9 mei 2019 om 17:14
Ja zeker. En dan is hij wel verdrietig omdat hij het ‘niet goed’ heeft gedaan. Maar het jaar erna is het hetzelfde verhaal. Ik snap er geen bal van. Juist ook omdat ik er zelf van geniet om hem juist op dit soort dagen extra te verwennen, zijn lievelingseten te koken, iets te doen wat hij leuk vindt of iets te geven waar hij blij van wordt. En omdat hij dus weet dat ik het een belangrijke (en beladen, sinds het overlijden van mijn moeder) dag vind.
donderdag 9 mei 2019 om 17:19
Mijn vriend koopt elk jaar wat voor mij uit naam van zoon omdat zoon dat zelf niet kan, en daar ben ik blij mee. Het eerste jaar dat we elkaar kenden heeft hij dat niet gedaan en toen heb ik daar echt moeite mee gehad, gelukkig hebben we dat wel besproken en sindsdien koopt hij dus wel elk jaar wat. Ik snap dus dat het voor lente moeilijk is om haar teleurstelling te verbergen naar vriend toe. Ik vroeg me hetzelfde af als tulpje; heb je je vriend wel eens verteld hoe belangrijk jij moederdag vind? Want als jij niks zegt kan hij ook niet veranderen.
donderdag 9 mei 2019 om 17:23
Lekker makkelijk. Kijk ik vind dit soort dagen echt gelul. En mijn partner ook. Dus dat is fijn. Maar dit is ook niet leuk zo.Lente19251003 schreef: ↑09-05-2019 17:14Ja zeker. En dan is hij wel verdrietig omdat hij het ‘niet goed’ heeft gedaan. Maar het jaar erna is het hetzelfde verhaal. Ik snap er geen bal van. Juist ook omdat ik er zelf van geniet om hem juist op dit soort dagen extra te verwennen, zijn lievelingseten te koken, iets te doen wat hij leuk vindt of iets te geven waar hij blij van wordt. En omdat hij dus weet dat ik het een belangrijke (en beladen, sinds het overlijden van mijn moeder) dag vind.
En zeg je er van te voren wat over? Heb je het er nog deze week er over gehad? Of maakt dat niks uit?
donderdag 9 mei 2019 om 17:24
Deze snap ik niet. Snap sowieso niet hoor dat wat moeten kopen.. Maar was jij dat eerste jaar dat je hem kende al de moeder van zijn kind?lizenlotte schreef: ↑09-05-2019 17:19Mijn vriend koopt elk jaar wat voor mij uit naam van zoon omdat zoon dat zelf niet kan, en daar ben ik blij mee. Het eerste jaar dat we elkaar kenden heeft hij dat niet gedaan en toen heb ik daar echt moeite mee gehad, gelukkig hebben we dat wel besproken en sindsdien koopt hij dus wel elk jaar wat. Ik snap dus dat het voor lente moeilijk is om haar teleurstelling te verbergen naar vriend toe. Ik vroeg me hetzelfde af als tulpje; heb je je vriend wel eens verteld hoe belangrijk jij moederdag vind? Want als jij niks zegt kan hij ook niet veranderen.
donderdag 9 mei 2019 om 17:27
Zou het gewoon doen, misschien niet per se een 'moederdagkaartje' maar wat anders liefs.felice71 schreef: ↑09-05-2019 14:50Mijn dochter van 8 is iets aan het knutselen op school. En dit jaar heb ik er dus een stiefzoon bij van 16 die iets mompelde over ontbijt.
Zelf heb ik geen moeder meer, mijn vriend ook niet. Er is nog wel zijn schoonmoeder (hij is weduwnaar) met wie we een goede band hebben.
Ergens zou ik haar wel een kaartje willen sturen maar misschien is dat ook wel een soort van raar. Ben er nog niet helemaal uit.