Scheef hoofdje
vrijdag 10 mei 2019 om 20:50
Hallo allemaal,
Mijn zoontje van bijna 10 maanden heeft een scheef hoofdje. Al vrij snel na de geboorte ontwikkelde hij een voorkeurshouding en het begon mij op te vallen dat hij een plat achterhoofd kreeg. We probeerden hem te draaien maar hij draaide altijd direct weer terug. Het consultatiebureau vond het nog wel meevallen en ik kreeg een folder mee met tips. Sinds dat moment hebben we hem constant van de andere kant benaderd en hebben we onwijs ons best gedaan om zijn voorkeurshouding op te heffen. Helaas zag ik geen verbetering en vond ik juist dat zijn hoofd wat scheef werd. Ik heb een zijliggingskussen aangeschaft maar hierin weigerde zoon te gaan slapen.
Vervolgens heb ik opnieuw mijn zorgen geuit bij het consultatiebureau. Zoon was inmiddels zo'n 4 maanden. Op mijn aandringen kregen we een verwijzing voor de fysio. De fysiotherapeut zag dat er sprake was van een afplatting en scheef hoofdje, maar zag ook dat de voorkeurshouding vrijwel verdwenen was. Ze gelooft niet in het nut van een helmpje en gaf aan dat het zeker beter zou gaan worden. Inmiddels komt ze al maanden iedere 2/3 weken langs en doen we oefeningen, maar het levert eigenlijk niets op.
Zoon is helaas ook nog laat met kruipen en zelf zitten, dus ligt hij veel. Op zijn buik liggen vindt hij maar stom, dus dat helpt ook niet. Inmiddels gaan we al richting een jaar en ik vrees dat het niet meer bij gaat trekken. Je ziet het gelukkig niet in zijn gezicht en zijn oren staan op dezelfde hoogte, maar ik ben echt bang dat hij hier voor altijd mee zal moeten dealen
Hebben jullie ervaring met platte / scheve hoofdjes van jullie baby's en is dat later toch nog iets bij getrokken?
Mijn zoontje van bijna 10 maanden heeft een scheef hoofdje. Al vrij snel na de geboorte ontwikkelde hij een voorkeurshouding en het begon mij op te vallen dat hij een plat achterhoofd kreeg. We probeerden hem te draaien maar hij draaide altijd direct weer terug. Het consultatiebureau vond het nog wel meevallen en ik kreeg een folder mee met tips. Sinds dat moment hebben we hem constant van de andere kant benaderd en hebben we onwijs ons best gedaan om zijn voorkeurshouding op te heffen. Helaas zag ik geen verbetering en vond ik juist dat zijn hoofd wat scheef werd. Ik heb een zijliggingskussen aangeschaft maar hierin weigerde zoon te gaan slapen.
Vervolgens heb ik opnieuw mijn zorgen geuit bij het consultatiebureau. Zoon was inmiddels zo'n 4 maanden. Op mijn aandringen kregen we een verwijzing voor de fysio. De fysiotherapeut zag dat er sprake was van een afplatting en scheef hoofdje, maar zag ook dat de voorkeurshouding vrijwel verdwenen was. Ze gelooft niet in het nut van een helmpje en gaf aan dat het zeker beter zou gaan worden. Inmiddels komt ze al maanden iedere 2/3 weken langs en doen we oefeningen, maar het levert eigenlijk niets op.
Zoon is helaas ook nog laat met kruipen en zelf zitten, dus ligt hij veel. Op zijn buik liggen vindt hij maar stom, dus dat helpt ook niet. Inmiddels gaan we al richting een jaar en ik vrees dat het niet meer bij gaat trekken. Je ziet het gelukkig niet in zijn gezicht en zijn oren staan op dezelfde hoogte, maar ik ben echt bang dat hij hier voor altijd mee zal moeten dealen
Hebben jullie ervaring met platte / scheve hoofdjes van jullie baby's en is dat later toch nog iets bij getrokken?
vrijdag 10 mei 2019 om 23:06
Doreia* schreef: ↑10-05-2019 20:56Kijk morgen eens op straat naar alle mensen en hun hoofden. Kun je zien wie er een scheef of afgeplat hoofd heeft? Wie er als baby een voorkeurshouding had? Hoe zit het met je eigen hoofd? Met dat van je partner?
Kortom, als het zijn ontwikkeling niet in de weg staat, doe je wat je kunt en dat is voldoende.
Ja, dat kun je bij sommige mensen nog heel goed zien. Dochter van 21 hier met enorme voorkeurshouding, in de tijd dat helmpjes nog erg onbekend/niet beschikbaar waren. Ze heeft een volle bos haar en dat maskeert het een beetje maar met een strakke staart of met nat haar zie je het heel duidelijk. Ook in haar gezicht zie je het, ene jukbeen komt meer naar voren dan het andere. Ene oog staat iets lager, ene kaaklijn is duidelijk wat vlakker etc. Als peuter liep ze ook asymmetrisch, en zelfs haar heupen zijn er zichtbaar verschillend door geworden.
Door het consultatiebureau ernstig onderschat en te laat met fysiotherapie gestart. Beide zoons hadden ook voorkeurshouding maar door direct fysiotherapie te hebben gehad zijn zij er veel minder door getekend.
Met de kennis van nu had ik me echt heel sterk willen maken voor een helmpje destijds.
zaterdag 11 mei 2019 om 13:06
Is het iets om naar de osteopaat te gaan? Onze zoon kon moeilijk rollen en bewegen doordat zijn middenrif en nek vast zaten na de bevalling. Zij heeft dit weer los gemasseerd en sinds dien gaat het kijken opzij makkelijker maar ook het rollen! Waardoor hij minder lang op zijn achterhoofd ligt.
Nu met 6 maanden begint zijn achterhoofd langzaam bij te trekken.
Wij zijn met 7 weken na de bevalling bij de osteopaat geweest en nu zo’n 8 behandelingen gehad
Nu met 6 maanden begint zijn achterhoofd langzaam bij te trekken.
Wij zijn met 7 weken na de bevalling bij de osteopaat geweest en nu zo’n 8 behandelingen gehad
zaterdag 11 mei 2019 om 13:45
2 maanden geleden is het helmpje af gegaan, daarvoor droeg hij 'm 23 uur per dag.meisje1980 schreef: ↑10-05-2019 22:22Was dat onlangs dan? Ik zie ze eerlijk gezegd echt nooit meer (en een aantal jaar geleden nog best vaak)
"Boring conversation anyway"
zaterdag 11 mei 2019 om 13:49
Opvallend dat ik lees dat een helm niet meer gedaan wordt. Mijn wurm van 9 maanden heeft er namelijk net 1 gekregen. Hij heeft een forse afwijking.
TO: ga naar een kinderfysiotherapeut en laat je kinds hoofdje opmeten. Dan weet je hoe ernstig het is en een goede kinderfysiotherapeut kan je adviseren wat de mogelijkheden nog zijn. Wacht daar niet lang mee, want je kind is al relatief oud.
TO: ga naar een kinderfysiotherapeut en laat je kinds hoofdje opmeten. Dan weet je hoe ernstig het is en een goede kinderfysiotherapeut kan je adviseren wat de mogelijkheden nog zijn. Wacht daar niet lang mee, want je kind is al relatief oud.
zaterdag 11 mei 2019 om 18:00
Helemaal mee eens.winkelfanaat schreef: ↑10-05-2019 21:12Ik zou ook een andere fysio zoeken. Zal even 1 persoon er voor zorgen dat je kind een plat achterhoofd heeft![]()
zondag 12 mei 2019 om 19:22
Fysio is wel een kinderfysiotherapeut en ze heeft maanden geleden een meting uitgevoerd. Ik weet de waarden nu even niet meer, maar de uitkomst van het 'platte' was enigszins normaal en het 'scheve' was wel aanzienlijk. Ondertussen blijft ze volhouden dat het nog wel beter wordt, maar ik geloof het niet meer, zie echt geen verbetering. We hebben dit aangegeven, dus ze gaat deze week opnieuw de meting uitvoeren, maar vraag me af of haar aanpak hierdoor zal veranderen. Ik ga morgen op zoek naar een seconde opinion!