Leven zonder smartphone
zaterdag 11 mei 2019 om 09:27
Ik hou van mijn smartphone. Teveel. Het begint als een momentje van ontspanning, dan kom ik niet meer los en blijf ik hangen in uren nutteloos scrollen. Ik check continu op mails, apps en likes en schrik me kapot van mijn schermtijd. Ik durf gerust te stellen dat ik er geen leuker mens van word.
Minderen werkt niet. Of maar heel even. Dan bedenk ik weer smoesjes om toch even te mogen en even wordt teveel.
Blijkbaar ben ik toe aan een radicale oplossing. Daarom overweeg ik voor een langere periode te stoppen met mijn iPhone en een Nokia 3310 te kopen.
Zijn hier meer mensen die willen stoppen of al gestopt zijn? Waar liep je tegenaan? Hoe lang stop je of voor altijd? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen.
Minderen werkt niet. Of maar heel even. Dan bedenk ik weer smoesjes om toch even te mogen en even wordt teveel.
Blijkbaar ben ik toe aan een radicale oplossing. Daarom overweeg ik voor een langere periode te stoppen met mijn iPhone en een Nokia 3310 te kopen.
Zijn hier meer mensen die willen stoppen of al gestopt zijn? Waar liep je tegenaan? Hoe lang stop je of voor altijd? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen.
Hallo?!
zondag 12 mei 2019 om 21:02
https://www.ad.nl/tech/leven-zonder-sma ... ~a693450a/
Ook interessant om te lezen.
Ook interessant om te lezen.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
maandag 13 mei 2019 om 20:45
Oei, confronterend dit. Dat gedachteloos naar je telefoon grijpen op elk verloren moment is heel herkenbaar. En dat ik weet niet hoevaak Facebook en Instagram checken op een dag ook. Ik lees dus graag mee, want ik wil er eigenlijk ook wel vanaf. Het bizarre is; ik ben al oud (bijna midden 50) en heb dus een groot deel van mijn (volwassen) leven geleid zonder dat internet überhaupt bestond. Maar wat ik toen in godsnaam met de tijd deed die ik nu op social media doorbreng, ik zou het echt niet meer weten. Ik keek veel meer TV, maar verder...?
Oja, en ik las veel meer.
Nothing happens for a reason

maandag 13 mei 2019 om 22:41

maandag 13 mei 2019 om 22:43
In een wachtkamer zat je ongemakkelijk voor je uit te staren. Met je telefoon is dat niet meer nodig, dan heb je altijd iets om handen.juliet64 schreef: ↑13-05-2019 20:45Oei, confronterend dit. Dat gedachteloos naar je telefoon grijpen op elk verloren moment is heel herkenbaar. En dat ik weet niet hoevaak Facebook en Instagram checken op een dag ook. Ik lees dus graag mee, want ik wil er eigenlijk ook wel vanaf. Het bizarre is; ik ben al oud (bijna midden 50) en heb dus een groot deel van mijn (volwassen) leven geleid zonder dat internet überhaupt bestond. Maar wat ik toen in godsnaam met de tijd deed die ik nu op social media doorbreng, ik zou het echt niet meer weten. Ik keek veel meer TV, maar verder...?

dinsdag 14 mei 2019 om 13:05
Wellicht is de app forest iets voor je als last resort. Dat vraagt hooguit om de 2u 20 seconden wilskracht om de app opnieuw aan te zetten
. Als je hem aanzet gaat er een boompje groeien. Als je iets anders op je telefoon wilt doen, dan gaat je boom dood en krijg je een bos VOL DODE BOMEN!
Helpt hier fantastisch als ik me moet focussen
.

Helpt hier fantastisch als ik me moet focussen

dinsdag 14 mei 2019 om 19:41
Ik heb om deze redenen geen smartphone. Om wat milder voor jezelf te zijn: het is systeem speelt in op veel menselijke behoeftes (snelle bevrediging, bevestiging, gezien worden) dat het bijna niet mogelijk is om niet verslaafd te raken. Stoppen helpt om het patroon t doorbreken, maar lastig is het wel. (Ik typ nu op ipad. Had ik alleen een desktop gehad, had ik nu vast niet op viva.nl zitten reageren...)
dinsdag 14 mei 2019 om 19:42
Welnee, dan las je de story of de prive of de libelle ofzoredbulletje schreef: ↑13-05-2019 22:43In een wachtkamer zat je ongemakkelijk voor je uit te staren. Met je telefoon is dat niet meer nodig, dan heb je altijd iets om handen.
donderdag 16 mei 2019 om 07:49
Precies dat. Facebook zie ik maximaal een keer per dag, instagram een keer per maand. Dit forum als onderbreking van mijn werk. Maar het nut van mijn telefoon zit in mail, agenda, etcredbulletje schreef: ↑13-05-2019 22:41Ik vind het vooral heel nuttig en leerzaam om een smartphone te hebben. Je kunt ala minute dingen opzoeken op google. Je kan het gebruiken voor de juiste route, voor boekingen, het maken van foto's als je niet de hele tijd een camera mee wil slepen. Nou ja, voor alles eigenlijk.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
donderdag 16 mei 2019 om 21:25

vrijdag 17 mei 2019 om 15:49
Wat je misschien kan doen om het nut te behouden maar de afleiding tegen te gaan: gooi alle apps die je afleiden van je telefoon af. Geen facebook meer, of instagram, twitter, whatsapp. Ook geen browser meer. Alleen de apps die je voor praktisch nut hebt, zoals je camera, ov-info, bankapp en maps bijvoorbeeld. Vervolgens laat je een goede vriend je app store wachtwoord aanpassen zodat zelfs al zou je willen je geen apps kan terugzetten._Doortje_ schreef: ↑16-05-2019 21:25Ik zie het nut er ook absoluut van in. Maar ik hou nu geen maat. Als je dat wel kunt: helemaal prima natuurlijk. Op dit moment word ik niet gelukkig van mijn schermgebruik en lukt het me niet om dit te doorbreken. Ik zal een aantal praktische dingen zeker missen, vooral het foto’s maken.
Je kan er zo zelfs voor kiezen dat je nog wel de krant en ebooks op je telefoon kan lezen, maar geen internet en social media meer. (ik hou namelijk ontzettend van het feit dat ik altijd een paar boeken en twee kranten bij me heb, zo'n luxe vind ik dat! En dat is heel anders lezen dan facebook, is minder afleidend en meer iets waarvoor ik specifiek even ga zitten)
Zou dat wat zijn?