De eerste hapjes
dinsdag 28 mei 2019 om 15:46
dinsdag 28 mei 2019 om 18:06
Leuk lijkt me dat, weer een nieuwe fase (afgezien van de vieze slabbers en extra was)! Hier gaan we er over 3 weken pas mee beginnen, dacht alvast wat af te kunnen kijken.
Ervaringen uitwisselen kan ik nu dus nog niet, maar wellicht haak ik later aan! (en spiek ik dus af en toe alvast even ter voorbereiding)
dinsdag 28 mei 2019 om 18:14
Ik vond potjes Olvarit geweldig, favoriet waren de donkerrode vruchtenprak en spaghetti bolognese. Ik heb met mijn kinderen vreselijk mazzel gehad, nauwelijks gedoe met morsen of zo. Potver dat is wel anders met mijn kleindochter, die wil bijna alles met haar handjes doen. Leuk hoor erwtensoep eten....
die ik wilde bestaat al...
dinsdag 28 mei 2019 om 19:08
Bij ons werd aangeraden om te beginnen met worteltjes.
Minder kans op allergische reacties dan bij fruit en van nature een redelijk zoete groente.
Er werd ook aangeraden om een week lang het zelfde te geven. Zodat als kind last van zijn darmpjes krijgt je weer door welke sport fruit of groente het komt.
Minder kans op allergische reacties dan bij fruit en van nature een redelijk zoete groente.
Er werd ook aangeraden om een week lang het zelfde te geven. Zodat als kind last van zijn darmpjes krijgt je weer door welke sport fruit of groente het komt.
dinsdag 28 mei 2019 om 19:51
Hier al een zoontje van bijna 3, dus al wat ervaring. Oudste wilde geen pap eten of drinken uit eeb papfles.
Gisteren rijstebloem toegevoegd aan de fles en jongste lijkt het wel lekker te vinden. Vandaag ook worteltjes gehad voor de eerste keer. Hij heeft ca 10 hapjes op, dus niet slecht voor de eerste keer.
Gisteren rijstebloem toegevoegd aan de fles en jongste lijkt het wel lekker te vinden. Vandaag ook worteltjes gehad voor de eerste keer. Hij heeft ca 10 hapjes op, dus niet slecht voor de eerste keer.
dinsdag 28 mei 2019 om 21:43
Afgelopen weekend worteltjes geprobeerd. Zelf gekookt en met de staafmixer helemaal glad gemaakt. Maar bij het eerste beetje begon hij al te kokhalzen. Werkte alles weer naar buiten. Nog een hapje, hetzelfde maar nu bleef ie kokhalzen en kwijlen ervan. Dus maar gestopt. Over een week of 2 nog eens proberen. Hij is 2 weken te vroeg geboren. Misschien is dat het.
Geen succes dus hier. En potjes wil ik eigenlijk niet geven.
dinsdag 28 mei 2019 om 23:07
Met 35 weken geboren dan? Idd even wachten en dan nog eens proberen. De jongste hapt er hier ook gretiger naar dan zijn broer.JustMeDaan schreef: ↑28-05-2019 21:43Afgelopen weekend worteltjes geprobeerd. Zelf gekookt en met de staafmixer helemaal glad gemaakt. Maar bij het eerste beetje begon hij al te kokhalzen. Werkte alles weer naar buiten. Nog een hapje, hetzelfde maar nu bleef ie kokhalzen en kwijlen ervan. Dus maar gestopt. Over een week of 2 nog eens proberen. Hij is 2 weken te vroeg geboren. Misschien is dat het.
dinsdag 28 mei 2019 om 23:26
Mijn Zoontje is met 37.0 geborenJustMeDaan schreef: ↑28-05-2019 23:16Nee. Met 37+6. Maar ik lees dat je dat dan toch als te vroeg moet zien. Zei de verloskundige ook telkens in de kraamweek.
dinsdag 28 mei 2019 om 23:47
woensdag 29 mei 2019 om 00:15
woensdag 29 mei 2019 om 00:36
Mijn dochter had met 4 maanden ook nog totaal geen interesse. Ik kreeg er misschien drie veegjes in, waar dan een heel vies gezicht bij kwam. Toen even gesopt omdat ze enorm verkouden werd waar ze heel benauwd bij was, en ik dan niet ook nog met hapjes wilde gaan zitten wurmen. Met een maand of 5 weer geprobeerd en nu eet ze als een speer. Dus inderdaad, als het niet wil, probeer het gewoon iets later nog eens.
Dochter krijgt op de crèche fruithapjes die ze daar vers maken, en zelf geef ik groente van Olvarit, zodat ze beide mee krijgt. Ze vindt bijna alles lekker, heeft nu haar mond al wagenwijd open nog voor ik de lepel weer gevuld heb. Zo schattig is dat! Alleen peer moet ze niks van hebben.
Overigens ben ik helemaal fan van de wegwerp-slabjes van het Kruitvat. Vast niet mileubewust, maar ik vind stoffen slabben met enorme klodders appel/banaan/wortel etc niet heel fijn, zeker niet omdat ik de potjes ook nog regelmatig buiten huis geef. Dochter vindt ze ook helemaal leuk en als het potje op is ‘kauwt’ ze nog wat op de slab en is meteen haar mond schoon.
Dochter krijgt op de crèche fruithapjes die ze daar vers maken, en zelf geef ik groente van Olvarit, zodat ze beide mee krijgt. Ze vindt bijna alles lekker, heeft nu haar mond al wagenwijd open nog voor ik de lepel weer gevuld heb. Zo schattig is dat! Alleen peer moet ze niks van hebben.
Overigens ben ik helemaal fan van de wegwerp-slabjes van het Kruitvat. Vast niet mileubewust, maar ik vind stoffen slabben met enorme klodders appel/banaan/wortel etc niet heel fijn, zeker niet omdat ik de potjes ook nog regelmatig buiten huis geef. Dochter vindt ze ook helemaal leuk en als het potje op is ‘kauwt’ ze nog wat op de slab en is meteen haar mond schoon.
woensdag 29 mei 2019 om 05:07
Haha, ja het is een klein smulpaapje. En idd met 16 drinken ze vast geen flesjes melk meerJustMeDaan schreef: ↑29-05-2019 00:15Die laatste tip kwam idd ook op het cb voorbij hier. Boek opperdepop heb ik.
Oké snowgirl. Nou ja dan is jouw kindje er sneller aan toe dan ons mannetje haha. Komt vanzelf wel. Als ie 16 is zit ie vast niet meer aan de fles! Ja een andere fles misschien.
Ben je nog andere dingen tegengekomen door de vroegere geboorte? Hier lukte borstvoeding helaas niet , wad te vermoeiend voor hem, waardoor hij teveel afviel, dus maar overgegaan op de fles.
woensdag 29 mei 2019 om 05:09
De De oudste is ook een knoeipot, nu bijna 3, maar presteert het soms om er nog volledig onder te zittenattribuutje schreef: ↑28-05-2019 18:14Ik vond potjes Olvarit geweldig, favoriet waren de donkerrode vruchtenprak en spaghetti bolognese. Ik heb met mijn kinderen vreselijk mazzel gehad, nauwelijks gedoe met morsen of zo. Potver dat is wel anders met mijn kleindochter, die wil bijna alles met haar handjes doen. Leuk hoor erwtensoep eten....
woensdag 29 mei 2019 om 07:26
Hier ook een zoontje van 4 maanden. Net 2 dagen begonnen met groente. Ik gaf een potje pompoen. Hij vond het gelijk lekker! De eerste dag was het meer wat sabbel aan de lepel maar gisteren leek hij het ineens aardig onder de knie te hebben en deed gretig zijn mond open.
Dus het smaakt hem wel erg goed denk ik dan zo. Hier ook 2e trouwens dus al wel ervaring, maar wat is het toch ook weer leuk
Dat boek opperdepop heb ik eens kado gegeven aan iemand, misschien dat ik het zelf ook maar eens haal dan!
Dus het smaakt hem wel erg goed denk ik dan zo. Hier ook 2e trouwens dus al wel ervaring, maar wat is het toch ook weer leuk
Dat boek opperdepop heb ik eens kado gegeven aan iemand, misschien dat ik het zelf ook maar eens haal dan!
woensdag 29 mei 2019 om 08:27
Ik ga aankomend weekend beginnen met een oefenhapje. Ik heb vast wortel in huis gehaald!
Dochter is 4 maanden en 4 weken te vroeg geboren (bv is hier ook niet gelukt Snowgirl). Ik heb begrepen dat het qua darmontwikkeling niet uitmaakt zolang ze sinds de geboorte voeding via de darmen krijgen. Maar hoe het zit met de motoriek weet ik niet.
Kan ik haar dan gewoon in de wipstoel het hapje geven? Hoe geven jullie het?
Dochter is 4 maanden en 4 weken te vroeg geboren (bv is hier ook niet gelukt Snowgirl). Ik heb begrepen dat het qua darmontwikkeling niet uitmaakt zolang ze sinds de geboorte voeding via de darmen krijgen. Maar hoe het zit met de motoriek weet ik niet.
woensdag 29 mei 2019 om 08:30
Ja, ik vind het ook weer zo leuk!Zonnetje890 schreef: ↑29-05-2019 07:26Hier ook een zoontje van 4 maanden. Net 2 dagen begonnen met groente. Ik gaf een potje pompoen. Hij vond het gelijk lekker! De eerste dag was het meer wat sabbel aan de lepel maar gisteren leek hij het ineens aardig onder de knie te hebben en deed gretig zijn mond open.
Dus het smaakt hem wel erg goed denk ik dan zo. Hier ook 2e trouwens dus al wel ervaring, maar wat is het toch ook weer leuk![]()
woensdag 29 mei 2019 om 09:04
Ik ga aankomend weekend beginnen met hapjes, mijn zoontje is dan ruim 5 maanden. Het is mijn vierde dus ik heb het ook al een aantal keer meegemaakt maar ik verheug me er weer net zo op als bij de eerste! Mijn andere kinderen hadden vrij lang een kokhalsreflex wanneer er stukjes in het eten zaten dus prakken doe ik nog niet, ga eerst weer alles pureren net zoals een potje olvarit. Heb ook al olvarit gekocht om af te wisselen met zelf maken. Ik wil beginnen met worteltjes, ben heel benieuwd hoe hij erop gaat reageren.
woensdag 29 mei 2019 om 09:13
Ik begreep idd ook dat het niet uit zou moeten maken. Dus gewoon kijken of kind eraan toe is.navy-blue schreef: ↑29-05-2019 08:27Ik ga aankomend weekend beginnen met een oefenhapje. Ik heb vast wortel in huis gehaald!
Ik zet hem idd in de wipstoel voor me. De worteltjes waren hier in iedergeval al een succes. Vind 10 hapjes voor een eerste keer met flinke grijns op zijn gezicht wel super.
woensdag 29 mei 2019 om 09:58
Mijn dochter ris nu een half jaar, dus krijgt inmiddels een stuk meer..maar heb misschien wel een tip.
Ipv slabbetjes gebruiken we hier een soort schortje van de zeeman. Hij heeft mouwtjes (lijkt op zo'n verfschortje van vroeger). Hij is van een soort plastic/stof en kan gewoon in de was. Heeft hier al zó veel troep gescheeld (zeker nu ze met haar eigen handjes ook regelmatig wat eet)
Heb ook een babycooker/blender waar ik super blij mee ben, maak telkens een hele voorraad voor in de vriezer.
Wortel, pompoen en zoete aardappel waren hier grote hits toen we net begonnen.
Ipv slabbetjes gebruiken we hier een soort schortje van de zeeman. Hij heeft mouwtjes (lijkt op zo'n verfschortje van vroeger). Hij is van een soort plastic/stof en kan gewoon in de was. Heeft hier al zó veel troep gescheeld (zeker nu ze met haar eigen handjes ook regelmatig wat eet)
Heb ook een babycooker/blender waar ik super blij mee ben, maak telkens een hele voorraad voor in de vriezer.
Wortel, pompoen en zoete aardappel waren hier grote hits toen we net begonnen.
woensdag 29 mei 2019 om 13:02
Mijn dochter is bijna 6 maanden en krijgt sinds een week of 8 hapjes, maar ze begrijpt er nog steeds niet veel van
Ja, dat ze met een hap wortel in haar mond kan gaan blazen, zodat er allemaal leuke oranje stukjes om haar heen vliegen... Maar dat ze het door kan slikken lijkt ze nog niet te begrijpen. Ze reageert ook niet echt op smaken, ik heb nu pastinaak, wortel, zoete aardappel, banaan, erwtjes en bloemkool geprobeerd. Ik denk dat ze gewoon laat is hiermee, het zal vanzelf wel komen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
donderdag 30 mei 2019 om 11:39
Ik vind het echt heel gek om een met 38 weken geboren baby TE vroeg te noemen... Zeker na een aantal maanden nog.JustMeDaan schreef: ↑28-05-2019 23:16Nee. Met 37+6. Maar ik lees dat je dat dan toch als te vroeg moet zien. Zei de verloskundige ook telkens in de kraamweek.
Volgens mij is het trouwens vrij normaal dat babies van vier maanden nog niet zo goed snappen hoe ze hapjes moeten doorslikken, en ook dat de ene baby daar wat eerder aan toe is dan de andere.