De eerste hapjes
dinsdag 28 mei 2019 om 15:46
donderdag 30 mei 2019 om 20:42
Inderdaad. Mijn dochter is ook voor de 40 weken maar wel a terme geboren (38+5). Nooit geweten dat ik haar dan toch als te vroeg geboren moet beschouwen. Dat doen we dan dus ook maar gewoon niet. Variatie nu is gewoon de variatie die je hebt in kinderen. Ik ben met 4 maanden en een week begonnen met een hapje, gewoon omdat precies 4 maanden me heel slecht uitkwam (eerste week kinderopvang en vaccinaties, daar ook nog ander voedsel bovenop leek me wat veel). Vroegen er ook al mensen of dat wel mocht, een week wachtenRhododendron schreef: ↑30-05-2019 11:39Ik vind het echt heel gek om een met 38 weken geboren baby TE vroeg te noemen... Zeker na een aantal maanden nog.
Volgens mij is het trouwens vrij normaal dat babies van vier maanden nog niet zo goed snappen hoe ze hapjes moeten doorslikken, en ook dat de ene baby daar wat eerder aan toe is dan de andere.
Bovendien had dochter in eerste instantie gewoon geen interesse, dat kwam pas met ruim 5 maanden.
Overigens had zij die eerste periode ook dat ze het niet echt doorslikte. Was meer sabbelen op wat ik in haar mond deed, en dan ging een deel toevallig naar binnen. Met die ruim 5 maanden had ze hem ineens door, en nu gaat verreweg het grootste deel naar binnen (uiteraard met wortel ook nog wel eens iets naar buiten). Ze heeft ook wel een voorkeur voor lepeltjes (niet die van Olvarit zelf bv), dus dat kun je ook nog proberen.
donderdag 30 mei 2019 om 20:49
Hier een dochter van 4,5 maand. Vanmiddag potje wortel van Olvarit aangeboden. Gingen zeker tien hapjes in, prettig want peer vond ze vies en banaan viel zwaar. Luie moeder hier dus de potjes gaan open
Op haar slab valt nog niet zo heel veel, maar alle restje rondom haar mondje veeg ik met het lepeltje weg dus de scahde blijft beperkt, voor zolang het duurt
Op haar slab valt nog niet zo heel veel, maar alle restje rondom haar mondje veeg ik met het lepeltje weg dus de scahde blijft beperkt, voor zolang het duurt
donderdag 30 mei 2019 om 21:26
Tsja ik verzin het ook niet dat dat gezegd word door mensen die ervoor hebben gestudeerd. Feit is dat hij er nu niet aan toe is. En of dat komt doordat hij wat te vroeg was of niet zullen we nooit zeker weten. Is ook verder niet boeiend genoeg om daar een discussie om te gaan voeren. Met 40 weken zijn ze mijn inzien volgroeid, met nog geen 38 weken te vroeg. Het zal allemaal vanzelf wel komen.
donderdag 30 mei 2019 om 22:03
Het is heel normaal toch dat de kokhalsreflex met 4-5 maanden nog voor in de mond ligt? Als de fijne motoriek zover is dat ze dingen kunnen pakken, verschuift de kokhalsreflex ook naar achter.
Wij zijn rond 6 maanden begonnen met Rapley/de Kleintjesmethode. (Zoon was 5 weken te vroeg, dus we hebben rustig aan gedaan.) De eerste twee weken ging vooral om oefenen met pakken en sabbelde hij op van alles: broccoli, bloemkool, wortel. Daarna hapte hij stukjes af, liet het door zijn mond gaan en spuugde grote stukjes uit. Na vier weken oefenen met pakken en slikken, at hij van de week ineens een halve banaan in één keer op. Schijven meloen knaagt hij ook op, diverse groentes, aardappel, alles gaat erin. Maar brood is favoriet.
Het geeft wel een enorme zooi
maar die tevreden snoet als hij een stuk meloen in die kleine knuistjes vasthoudt, daar doe ik het voor.
Wij zijn rond 6 maanden begonnen met Rapley/de Kleintjesmethode. (Zoon was 5 weken te vroeg, dus we hebben rustig aan gedaan.) De eerste twee weken ging vooral om oefenen met pakken en sabbelde hij op van alles: broccoli, bloemkool, wortel. Daarna hapte hij stukjes af, liet het door zijn mond gaan en spuugde grote stukjes uit. Na vier weken oefenen met pakken en slikken, at hij van de week ineens een halve banaan in één keer op. Schijven meloen knaagt hij ook op, diverse groentes, aardappel, alles gaat erin. Maar brood is favoriet.
Het geeft wel een enorme zooi
Hips, hopsakee en pierlala.
donderdag 30 mei 2019 om 22:24
Haha het gaat op de minuut hoor, wist je dat nietnausicaa schreef: ↑30-05-2019 20:42Inderdaad. Mijn dochter is ook voor de 40 weken maar wel a terme geboren (38+5). Nooit geweten dat ik haar dan toch als te vroeg geboren moet beschouwen. Dat doen we dan dus ook maar gewoon niet. Variatie nu is gewoon de variatie die je hebt in kinderen. Ik ben met 4 maanden en een week begonnen met een hapje, gewoon omdat precies 4 maanden me heel slecht uitkwam (eerste week kinderopvang en vaccinaties, daar ook nog ander voedsel bovenop leek me wat veel). Vroegen er ook al mensen of dat wel mocht, een week wachten. Hallo, dit soort dingen gaan niet op de minuut hoor, je hoeft er geen wekker bij te zetten.
Bovendien had dochter in eerste instantie gewoon geen interesse, dat kwam pas met ruim 5 maanden.
Overigens had zij die eerste periode ook dat ze het niet echt doorslikte. Was meer sabbelen op wat ik in haar mond deed, en dan ging een deel toevallig naar binnen. Met die ruim 5 maanden had ze hem ineens door, en nu gaat verreweg het grootste deel naar binnen (uiteraard met wortel ook nog wel eens iets naar buiten). Ze heeft ook wel een voorkeur voor lepeltjes (niet die van Olvarit zelf bv), dus dat kun je ook nog proberen.
Nee, logisch dat is wel heel veel, snap dat je dan niet direct begint.
Overigens is mijn zoontje van 37.0, maar ook die beschouw ik dus eigenlijk gewoon als op tijd. (Ik mocht niet eerder ingeleid worden, zolang hij het nog goed deed in mijn buik, zodra ik 37.0 was direct ingeleid)
donderdag 30 mei 2019 om 22:27
Ja, heel normaal idd met 4/5 maandenMerl0t schreef: ↑30-05-2019 22:03Het is heel normaal toch dat de kokhalsreflex met 4-5 maanden nog voor in de mond ligt? Als de fijne motoriek zover is dat ze dingen kunnen pakken, verschuift de kokhalsreflex ook naar achter.
Het geeft wel een enorme zooimaar die tevreden snoet als hij een stuk meloen in die kleine knuistjes vasthoudt, daar doe ik het voor.
donderdag 30 mei 2019 om 23:02
Wat leuk en fijn dat hij er zo lekker van eet.Zonnetje890 schreef: ↑30-05-2019 22:44Hier vandaag een half potje bloemkool voor de eerste keer. Gelijk een half potje op gemaakt.
Hij wordt wel echt blij als hij die lepel aan ziet komen. Volgensmij vindt hij het echt leuk en lekker om wat andere dingen te proeven haha!
donderdag 30 mei 2019 om 23:25
Natuurlijk verzin je dat niet! Maakt ook helemaal niets uit waardoor, als hij er nu nog niet klaar voor is, gewoon even wachten en kijken of hij er over een poosje wel aan toe is. Met 4 maanden hoeven ze echt nog niet klaar te zijn ervoor.JustMeDaan schreef: ↑30-05-2019 21:26Tsja ik verzin het ook niet dat dat gezegd word door mensen die ervoor hebben gestudeerd. Feit is dat hij er nu niet aan toe is. En of dat komt doordat hij wat te vroeg was of niet zullen we nooit zeker weten. Is ook verder niet boeiend genoeg om daar een discussie om te gaan voeren. Met 40 weken zijn ze mijn inzien volgroeid, met nog geen 38 weken te vroeg. Het zal allemaal vanzelf wel komen.
donderdag 30 mei 2019 om 23:40
Dochter eet bijna alles wel aardig op.
Bloemkool lijkt ze echt heerlijk te vinden.
Ik maak zelf hapjes, en ter afwisseling soms de potjes van AH huismerk (goedkoper dan Olvarit, en alles biologisch).
Als ik hapjes maak dan maak ik in 1x een hele hoeveelheid en die verdeel ik in ijsblokvormen of muffinvormen om in te vriezen.
Bijvoorbeeld stamppotjes van aardappel met wortel, sperziebonen, broccoli of bloemkool (200 gram aardappel met 300 gram groente).
Groente met zoete aardappel is natuurlijk ook heel lekker. Bijvoorbeeld broccoli of doperwtjes.
Vandaag voor het eerst pasta gemaakt... vond het zelf zelfs best lekker geworden haha. Pasta met wortel, pompoen en tomaat, alles door de blender en klaar.
Bloemkool lijkt ze echt heerlijk te vinden.
Ik maak zelf hapjes, en ter afwisseling soms de potjes van AH huismerk (goedkoper dan Olvarit, en alles biologisch).
Als ik hapjes maak dan maak ik in 1x een hele hoeveelheid en die verdeel ik in ijsblokvormen of muffinvormen om in te vriezen.
Bijvoorbeeld stamppotjes van aardappel met wortel, sperziebonen, broccoli of bloemkool (200 gram aardappel met 300 gram groente).
Groente met zoete aardappel is natuurlijk ook heel lekker. Bijvoorbeeld broccoli of doperwtjes.
Vandaag voor het eerst pasta gemaakt... vond het zelf zelfs best lekker geworden haha. Pasta met wortel, pompoen en tomaat, alles door de blender en klaar.
vrijdag 31 mei 2019 om 06:41
T verbaasd me een beetje dat iedereen maar potjes of gepureerd geeft. Zoonlief is ruim 5 maanden en heeft nu een paar keer wat banaan geprobeerd maar dat was nog geen succes dus we wachten nog even een paar weken. Dan gaan we net als merlot rapley/kleintjesmethode doen. Geen gedoe met potjes en prakken etc
wel fijn om te lezen dat die van jou t zo snel oppakte merlot! Geef je ook bv?
vrijdag 31 mei 2019 om 06:55
Hoezo verbaast dat je? Ieder kind is anders toch?
Rapley mag pas vanaf 6 maanden, en pas wanneer je kind goed zelf stevig rechtop kan zitten. Mijn dochter is daar nu nog niet aan toe, maar is wel sinds ze 4 maanden was wel enorm geïnteresseerd in alle nieuwe smaakjes proberen. Dus bied ik die graag aan haar aan, op een manier die nu bij haar het beste past.
Zelf experimenteren met grote stukken eten komt straks nog wel.
Rapley mag pas vanaf 6 maanden, en pas wanneer je kind goed zelf stevig rechtop kan zitten. Mijn dochter is daar nu nog niet aan toe, maar is wel sinds ze 4 maanden was wel enorm geïnteresseerd in alle nieuwe smaakjes proberen. Dus bied ik die graag aan haar aan, op een manier die nu bij haar het beste past.
Zelf experimenteren met grote stukken eten komt straks nog wel.
vaucluse wijzigde dit bericht op 31-05-2019 06:57
12.11% gewijzigd
vrijdag 31 mei 2019 om 06:57
Haha, als reden voor Rapley ‘geen gedoe’ heb ik nog niet eerder gelezen. Er valt voor alles wat te zeggen, en als het voor jullie werkt, vooral doen. Maar gedoe zijn potjes echt allerminst. Opendraaien en klaar. Gooit ze zo in je tas, en geeft een stuk minder zooi rond de babyRoos7 schreef: ↑31-05-2019 06:41T verbaasd me een beetje dat iedereen maar potjes of gepureerd geeft. Zoonlief is ruim 5 maanden en heeft nu een paar keer wat banaan geprobeerd maar dat was nog geen succes dus we wachten nog even een paar weken. Dan gaan we net als merlot rapley/kleintjesmethode doen. Geen gedoe met potjes en prakken etcwel fijn om te lezen dat die van jou t zo snel oppakte merlot! Geef je ook bv?
Overigens zijn hier veel mensen die rond 4 maanden begonnen zijn met hapjes. Rapley wordt pas vanaf 6 maanden aangeraden, dus wellicht vandaar de grote hoeveelheid die voor potjes/prakken kiest.
vrijdag 31 mei 2019 om 07:09
Inderdaad, vind vooral rapley veel gedoenausicaa schreef: ↑31-05-2019 06:57Haha, als reden voor Rapley ‘geen gedoe’ heb ik nog niet eerder gelezen. Er valt voor alles wat te zeggen, en als het voor jullie werkt, vooral doen. Maar gedoe zijn potjes echt allerminst. Opendraaien en klaar. Gooit ze zo in je tas, en geeft een stuk minder zooi rond de baby.
Overigens zijn hier veel mensen die rond 4 maanden begonnen zijn met hapjes. Rapley wordt pas vanaf 6 maanden aangeraden, dus wellicht vandaar de grote hoeveelheid die voor potjes/prakken kiest.
Niet zo'n zin in
vrijdag 31 mei 2019 om 07:37
ClaireSophie schreef: ↑31-05-2019 07:09Inderdaad, vind vooral rapley veel gedoewat een slagveld rond die kinderstoelen bij vriendinnen die dat doen. En ik koop zelden losse groenten, vaak zo'n zak wokgroenten dus dan zou ik losse brocolli, bloemkool e.d moeten gaan kopen.
Niet zo'n zin in![]()
Nu ja, ik vind het enerzijds dus ook geen gedoe. Boterhammen sta ik niet in dobbelsteentjes te snijden of knippen, hij krijgt gewoon een stuk in zijn hand. Groentes eet hij mee vanaf mijn bord, bij wijze van. Als ik kook met kruiden of toevoegingen, dan hou ik wat apart in een pannetje. Het scheelt vooraf denkwerk wat hij moet krijgen en apart koken.
Maar anderzijds helemaal met je eens, het is soms echt een smeerboel!
Gelukkig met een paar minuutjes opgeruimd en mijn zoon vindt het meesterlijk, die regie over zijn eten. Het is wel een driftig typetje, zeg maar, dus lekker veel zelf doen vindt hij fijn.
Iedereen moet vooral doen wat het beste past!
vrijdag 31 mei 2019 om 07:42
Roos7 schreef: ↑31-05-2019 06:41T verbaasd me een beetje dat iedereen maar potjes of gepureerd geeft. Zoonlief is ruim 5 maanden en heeft nu een paar keer wat banaan geprobeerd maar dat was nog geen succes dus we wachten nog even een paar weken. Dan gaan we net als merlot rapley/kleintjesmethode doen. Geen gedoe met potjes en prakken etcwel fijn om te lezen dat die van jou t zo snel oppakte merlot! Geef je ook bv?
Een ieder kiest wat past toch?
Ik geef borstvoeding op verzoek, en dit past goed bij ons kind. Als hij het minder goed had opgepikt, hadden we hem meegeholpen met gepureerd. Dat was nu niet persé nodig. Mede omdat hij nog volledig bv krijgt, dan is zelf eten tot één jaar minder belangrijk voor de voedingstoffen.
vrijdag 31 mei 2019 om 08:00
N.a.v je post, misschien een hele stomme vraag (dont shoot me) maar stel ik blijf potjes/gepureerd geven, kan ik dan mijn dochter wel rond 8 maanden een stuk brood geven? Of zal ze dan niet weten wat ze daarmee moet? Of kwestie van uitproberen?Merl0t schreef: ↑31-05-2019 07:37Nu ja, ik vind het enerzijds dus ook geen gedoe. Boterhammen sta ik niet in dobbelsteentjes te snijden of knippen, hij krijgt gewoon een stuk in zijn hand. Groentes eet hij mee vanaf mijn bord, bij wijze van. Als ik kook met kruiden of toevoegingen, dan hou ik wat apart in een pannetje. Het scheelt vooraf denkwerk wat hij moet krijgen en apart koken.
Maar anderzijds helemaal met je eens, het is soms echt een smeerboel!
Gelukkig met een paar minuutjes opgeruimd en mijn zoon vindt het meesterlijk, die regie over zijn eten. Het is wel een driftig typetje, zeg maar, dus lekker veel zelf doen vindt hij fijn.
Iedereen moet vooral doen wat het beste past!
vrijdag 31 mei 2019 om 12:37
Hier ben ik begonnen met groentepap een kleine twee weken voor hij zes maanden werd. Dat werd hier aangeraden en staat ook zo in het boekje, maar toen ik destijds op zoek ging naar ervaringen viel het mij wel op dat ik veel ervaringen vond dat de meeste toch al op 4 maanden begonnen, het lijkt wel alsof er toch niet veel zijn die wachten tot zes maanden (of ik heb niet goed gezocht).
We zijn twee weken eerder begonnen omdat we toen beiden in een verlofperiode zaten en we het wel leuk vonden dat we de eerste happen zelf konden doen, anders hadden we die dagen ook nog gewacht.
Het eerste wat ik heb gemaakt is wortelpap en daarna pompoen. De eerste keer snapte hij er niet veel van, een paar hapjes binnen maar heel veel geknoei uiteraard. Een paar dagen later at hij vlot, een week later de volledige portie en nog een week later zijn we met (geraspte) fruitpap begonnen. Met 8 maanden kreeg hij het platgestampt. Ik mocht met 7 maanden beginnen met een beetje brood, eerst kreeg hij het zonder korst in kleine stukjes. Vanaf ongeveer een maand of 9 gewoon in grote stukken gesneden en eet hij het zelf op. Nooit problemen gehad, nergens slecht op gereageerd. Het enige probleem voor hem was dat hij het soms nog te weinig vond
.
We zijn twee weken eerder begonnen omdat we toen beiden in een verlofperiode zaten en we het wel leuk vonden dat we de eerste happen zelf konden doen, anders hadden we die dagen ook nog gewacht.
Het eerste wat ik heb gemaakt is wortelpap en daarna pompoen. De eerste keer snapte hij er niet veel van, een paar hapjes binnen maar heel veel geknoei uiteraard. Een paar dagen later at hij vlot, een week later de volledige portie en nog een week later zijn we met (geraspte) fruitpap begonnen. Met 8 maanden kreeg hij het platgestampt. Ik mocht met 7 maanden beginnen met een beetje brood, eerst kreeg hij het zonder korst in kleine stukjes. Vanaf ongeveer een maand of 9 gewoon in grote stukken gesneden en eet hij het zelf op. Nooit problemen gehad, nergens slecht op gereageerd. Het enige probleem voor hem was dat hij het soms nog te weinig vond
vrijdag 31 mei 2019 om 13:03
Elk kindje moet uitvogelen hoe het eten van stukken werkt, dat zal vast goed komen. Hoe die overgang van gepureerd naar stukken het beste gaat, ben ik niet zo in thuis. Maar één van de andere dames hier vast wel!ClaireSophie schreef: ↑31-05-2019 08:00N.a.v je post, misschien een hele stomme vraag (dont shoot me) maar stel ik blijf potjes/gepureerd geven, kan ik dan mijn dochter wel rond 8 maanden een stuk brood geven? Of zal ze dan niet weten wat ze daarmee moet? Of kwestie van uitproberen?
Meestal wordt brood pas later geadviseerd omdat kinderen zich kunnen verslikken in stukken, wat ze niet gewend zijn. Rapley gaat ervan uit dat de baby zelf kokhalst als het zich de eerste paar keren verslikt en dat je als ouder er bij bent, maar in principe niet ingrijpt zodat het kind leert wat het moet doen met eten in de mond. Dat is net een andere hantering dan consultatiebureau adviseert. Dus je moet vooral doen wat bij jullie goed voelt!
vrijdag 31 mei 2019 om 16:55
vrijdag 31 mei 2019 om 18:52
Ik had gewoon verwacht dat meer mensen voor stukken voeren zouden kiezen, juist omdat t me zo makkelijk lijkt omdat ze bijna alles mee kunnen eten van je bord. Iedereen moet zeker doen waar ie zich goed bij voelt, lijkt me niet dat er goed of fout is in dit geval. Als ze 16 zijn eten ze je de oren van de kop
De meeste potjes zijn wel meerdere smaken in 1 toch?
Hier ook bv op verzoek hoor merlot, hoop zeker tot 9 mnd door te kunnen en misschien wel tot een jaar.
Hier ook bv op verzoek hoor merlot, hoop zeker tot 9 mnd door te kunnen en misschien wel tot een jaar.
vrijdag 31 mei 2019 om 19:06
Ah, ja, dat was voor mij geen issue, mijn kind eet haar hapjes rond een uur of vier. Dan heb ik sowieso nog niet bepaald iets op mijn bord liggenRoos7 schreef: ↑31-05-2019 18:52Ik had gewoon verwacht dat meer mensen voor stukken voeren zouden kiezen, juist omdat t me zo makkelijk lijkt omdat ze bijna alles mee kunnen eten van je bord. Iedereen moet zeker doen waar ie zich goed bij voelt, lijkt me niet dat er goed of fout is in dit geval. Als ze 16 zijn eten ze je de oren van de kop![]()
De potjes voor kleintjes zijn meestal 1 smaak, die voor oudere kinderen zijn er meer door elkaar. Juist ook omdat het advies is om in eerste instantie enkelvoudige smaken te geven.
(Ik bedenk trouwens dat ik misschien ook gewoon op mezelf af gegaan ben, ik heb potjes fruit altijd lekker gevonden, nu nog. Bijna jammer dat dochter ze nu leeg eet, haha).