De eerste hapjes

28-05-2019 15:46 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoontje is inmiddels 4 maanden en mag beginnen met de eerste proefhapjes.
Wie zijn kindje van 4,5,6 of misschien nog iets anders begint ook met de eerste hapjes. Wat vindt hij/zij lekker, of juist totaal niet?

Kortom wie heeft er zin om lekker te kletsen over de eerste hapjes van onze kindjes.
Ik vond Rapley ook makkelijk. Kook zelf ook met allerlei verse groenten, dus kookte dan wat wortels of broccoli of bloemkool voor zoon en de rest ging door de curry voor ons. Voor de zooi lag er een zeil onder de kinderstoel en dat was ook zo weer opgeruimd.
ClaireSophie schreef:
31-05-2019 08:00
N.a.v je post, misschien een hele stomme vraag (dont shoot me) maar stel ik blijf potjes/gepureerd geven, kan ik dan mijn dochter wel rond 8 maanden een stuk brood geven? Of zal ze dan niet weten wat ze daarmee moet? Of kwestie van uitproberen?
Zeker kan dat ClaireSophie!, bij de oudste ook zo gedaan. Eerst beetje in melk gedoopt en daarna gewoon korstje gegeven. In het begin sabbelde hij eraan, en op den duur eten ze er steeds meer van.
Leuk topic, dochter is 5,5 maand ondertussen.

Heeft al aardig wat geproefd en vind tot nu toe alles lekker.
Wortels, sperziebonen, broccoli, bloemkool, erwten, pastinaak, pompoen, courgette.

Ook met fruit begonnen ze heeft appel peer en banaan gehad.

Ik maak het tot nu toe allemaal zelf. Vanmorgen toevallig een potje met peer gehad, toch wel handig om te weten of ze dat ook eet. Mochten we een keer onderweg zijn oid.
Roos7 schreef:
31-05-2019 18:52
Ik had gewoon verwacht dat meer mensen voor stukken voeren zouden kiezen, juist omdat t me zo makkelijk lijkt omdat ze bijna alles mee kunnen eten van je bord. Iedereen moet zeker doen waar ie zich goed bij voelt, lijkt me niet dat er goed of fout is in dit geval. Als ze 16 zijn eten ze je de oren van de kop ;-)
De meeste potjes zijn wel meerdere smaken in 1 toch?
Hier ook bv op verzoek hoor merlot, hoop zeker tot 9 mnd door te kunnen en misschien wel tot een jaar.
Je hebt voor 4 maanden, bijvoorbeeld 1 smaak in een potje bijvoorbeeld: appel, banaan, peer, wortel, erwtjes, bloemkool. Dan kun je ook potjes kopen met bijvoorbeeld rijst met pompoen en zo breid dat zich uit tot hele maaltijden.
Hier was vandaag wortel een grote hit! Hij heeft het hele potje opgegeten, maar daarna wel veel gespuugd dus wellicht waren we beide wat te enthousiast haha.

Bij de oudste heb ik potjes gegeven voor het gemak op dagen dat het eten niet zo geschikt was voor een kleintje. De andere dagen dat we gewoon aardappels groente vlees aten of bijv. Spaghetti dan hield ik de groente apart en nog zonder kruiden en daar dan ff de staafmixer op. Heel handig. Heb je zo enkele bakjes voor in de vriezer voor volgende keren. En als we dan iets aten wat niet zo babyvriendelijk was dan deed ik potjes. Die worden ook steeds iets grover met het aantal maanden. Maar zelf met staafmixer is ook erg makkelijk en kan je dingen ook steeds wat grover laten. En ik deed trouwens ook wel gewoon stukjes geven als we aan het eten zaten. Dus een mix van beide methodes, dat kan ook toch?
Brood ging ook wel een beetje als vanzelf wat ik me herinner. Gewoon stukjes aangeboden en hij werd er steeds beter in.
Nou ik denk dat mijn wortel toch niet glad genoeg was gemaakt. Vandaag een potje pompoen/rijst geprobeerd en dat ging er wel in. Zij het met soms kokhalzen en op het laatst erger dus toen gestopt. Leek me dat ie dan genoeg heeft gehad. Zeker een lepeltje of 10 wel gegeten. Daarna ging er nog een fles van 180+6 in. En alles binnen gehouden.
Heb ook rijstebloem gekocht voor in de laatste fles. Alleen ff wachten op de speen ervoor. Die komt morgen binnen.
En potjes met erwtjes en bloemkool. Gezocht en gelezen dat die potjes zo slecht nog niet zijn.
Vanmorgen geprakte abrikoos, banaan en aardbei gegeten. Niet door elkaar gemengd, maar afwisselend hapjes van het een en het ander. Was leuk!

Als ze stukjes proeft kijkt ze eerst heel verbaasd en daarna eet ze het wel. Dus dat begint wel te komen

Dochter eet alle smaken in elk geval vrolijk op. :)
Ik heb vanmiddag voor het eerst wortel gegeven, maar ze vond het vies en begon te huilen :(
Ze was misschien ook wat te moe, dus vanavond of morgen een nieuwe poging.

Mijn schoonzus was bij ons en zij zei dat ik het fijner moest maken, appelmoes structuur. Maar dat lukte mij niet. Volgens mij is het al eens voorbijgekomen in dit topic, maar moet dat echt zo fijn?
Ik begin wel met echt fijn gepureerd. Worteltjes gingen er hier heel goed in. Dacht vandaag geef ik fruit dat is lekkerder met dit weer. Dus banaan gegeven. Hij moest even wennen, maar heeft er uiteindelijk wel lekker van gegeten.
gioia82 schreef:
29-05-2019 13:02
Mijn dochter is bijna 6 maanden en krijgt sinds een week of 8 hapjes, maar ze begrijpt er nog steeds niet veel van :facepalm: Ja, dat ze met een hap wortel in haar mond kan gaan blazen, zodat er allemaal leuke oranje stukjes om haar heen vliegen... Maar dat ze het door kan slikken lijkt ze nog niet te begrijpen. Ze reageert ook niet echt op smaken, ik heb nu pastinaak, wortel, zoete aardappel, banaan, erwtjes en bloemkool geprobeerd. Ik denk dat ze gewoon laat is hiermee, het zal vanzelf wel komen.
Als je informatie opzoekt over bijvoeding, lees je vaak dat bijvoeding pas vanaf 6 maanden geadviseerd wordt omdat een kind er dan pas aan toe is. En dan nog is het bij 6 maanden wennen. Zo laat is je dochter dan dus niet :)
navy-blue schreef:
02-06-2019 16:24
Ik heb vanmiddag voor het eerst wortel gegeven, maar ze vond het vies en begon te huilen :(
Ze was misschien ook wat te moe, dus vanavond of morgen een nieuwe poging.

Mijn schoonzus was bij ons en zij zei dat ik het fijner moest maken, appelmoes structuur. Maar dat lukte mij niet. Volgens mij is het al eens voorbijgekomen in dit topic, maar moet dat echt zo fijn?
Hoeft helemaal niet hoor, maar het kan zijn dat ze het dan wel lekker vindt. Kwestie van proberen.

Als je het pureert, ook een beetje water erbij doen, dan wordt het wel gladder. Ben benieuwd wat ze er dan van vindt... of het iets uitmaakt!
Ik heb het gister weer geprobeerd. Dezelfde structuur (een portie uit de vriezer dit keer), en nu vond ze het een stuk interessanter! Echt een hapje heeft ze niet genomen, maar wel geproefd en daarna moest ze lachen :)
Hier heeft meneertje vandaag peer geproeft, dat was echt een succes! Hij vondt het heerlijk!
Wij gaan volgende week beginnen met hapjes. Ik ben benieuwd wat onze kleine meid er van vind.

Zijn jullie trouwens al bezig met de introductie van pinda en ei? Ik kreeg van het CB een schema. Om eerlijk te zeggen had ik hier geen idee van. Ik had daar nog nooit iemand over gehoord. We gaan eerst maar rustig met gewone hapjes oefenen.
Met pinda en ei wil ik ook 'vroeg' beginnen. Een beetje pindakaas (zonder suiker en zout, kan je bij de AH kopen) door bijv banaan mengen. Of ei door de aardappel. Dat kan de kans op allergie verkleinen.

Snowgirl, leuk dat peer zo'n succes was!
navy-blue schreef:
04-06-2019 20:13
Met pinda en ei wil ik ook 'vroeg' beginnen. Een beetje pindakaas (zonder suiker en zout, kan je bij de AH kopen) door bijv banaan mengen. Of ei door de aardappel. Dat kan de kans op allergie verkleinen.

Yes, hier een paar keer een lepeltje in de pindakaas gedipt en gewoon aan dochter in de hand gegeven, de smeerboel viel erg mee en dochter had er een hoop plezier mee zeg! :-d

En roerei gemaakt en een beetje gemengd door een groentehapje.
navy-blue schreef:
04-06-2019 20:13

Ik had ook heel braaf die ‘100% pinda, niks toegevoegd want suiker is heul slecht voor baby’ versie gekocht. Met als gevolg dat mijn kind keek alsof ik haar probeerde te vermoorden als ik daar een heel klein beetje van door de banaan deed. Ik dacht dat ze aan de smaak moest wennen, tot ik het zelf op mijn brood deed. Allemachtig wat een ongelofelijk droge meuk zeg! Echt niet te eten! Ik heb onmiddellijk een pot Calvé pindakaas gekocht. Ze hoeven maar hele kleine beetjes te krijgen, en ook niet iedere dag. Van die paar mespuntjes normale pindakaas per week krijgt ze heus niet ineens overgewicht of een zout overdosis.

Hier is peer het minst succesvol. Alle andere fruit prima. Wortel is top, pompoen en doperwten ook geen probleem. Maar peer, liever niet. Die laat ik voor nu maar even, komt over een tijdje wel weer.
Ja hier ook gewoon Calvé hoor! In die mini hoeveelheid maakt het niets uit. Drie theelepels in twee maanden ofzo heeft ze gekregen denk ik.

Hoe geef je de peer? Rauw, of gekookt zoals appelmoes? Die uit een potje (AH) vond ik zo mega waterig, echt geen doen. Daar ging dus eerst nog een schep rijstebloem of pap bij. :proud:
Haha nausicaa, ja die pindakaas is erg droog. Ze hoeven inderdaad maar een heel klein beetje binnen te krijgen. Hmm, dan hou ik het ook bij calve denk ik.
Vaucluse schreef:
04-06-2019 22:42
Ja hier ook gewoon Calvé hoor! In die mini hoeveelheid maakt het niets uit. Drie theelepels in twee maanden ofzo heeft ze gekregen denk ik.

Hoe geef je de peer? Rauw, of gekookt zoals appelmoes? Die uit een potje (AH) vond ik zo mega waterig, echt geen doen. Daar ging dus eerst nog een schep rijstebloem of pap bij. :proud:
Peer zowel als potje (Olvarit) als gepureerd met banaan. Beiden werden niet met enthousiasme ontvangen.
Potje heb ik geproefd (doe ik altijd een klein beetje, ben nieuwsgierig en vind het wel zo fair naar mijn kind toe ;-)), en was best ok. Misschien houdt ze gewoon (nog) niet van peer, dat kan. En verder vindt ze alles best tot nu toe, dus dan maar even geen peer.
Haha grappig, ik eet juist zelf altijd al die 100% pindakaas van AH, ik vind hem heel lekker! Je moet hem wel goed doorroeren maar dan valt het wel mee met de waterigheid.

Ik heb een paar keer een beetje pindakaas of melk door de groenten geroerd. Gisteren voor het eerst ook een beetje roerei, vervolgens moest ze spugen dus ik hoop maar dat dat toeval was en dat ze niet al allergisch is voor ei. Ik was zelf als kind allergisch voor koemelk dus ze heeft wel een hogere kans op allergieën, maar ze spuugt de laatste dagen sowieso wat meer dan normaal dus ik hoop dat dat het was.

En ik ben gewisseld van eigen gemaakte hapjes naar olvarit potjes en dat gaat dus veel beter. Ik denk dat mijn hapjes toch niet glad genoeg waren of zo. Voorlopig dus maar even olvarit potjes en dan probeer ik het later wel weer met mijn eigen hapjes.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Fijn om te horen dat jullie gewone pindakaas nemen. Moet ik wel een potje zonder stukjes kopen, want die hebben we normaal niet in huis.

Ik denk dat we zaterdag worteltjes gaan proberen als allereerste hapje. Kijken of ze dat net zo grappig vind als de borst en de fles. De laatste dagen gaat ze namelijk steeds lachen als ze een tepel of speen in haar mond heeft. Heel schattig, maar het schiet dan natuurlijk niet op.
Er waren er toch een paar die afgelopen weekend begonnen zijn? Hoe was het? Vond hij/zij het lekker of was het nog drama?

Hier vandaag een 4 maanden potje peer helemaal leeggegeten. Hij vond het heerlijk en heeft het zo naar binnen gewerkt.
Hier gaan de hapjes ook heel goed, hij vindt het echt leuk en lekker. Meestal houdt hij er na een half potje mee op tot nu toe maar denk dat dat niet lang meer gaat duren en dat hij dan een heel potje op eet.

Zowel groente als fruit vindt hij lekker. Tot nu toe alleen doperwtjes wat niet zo'n succes was.

Ik doe ook potjes van olvarit of ah. Binnenkort begin ik wel eens met zelf wat dingen pureren haha.
Hier nog niet veel succes. Ze vond banaan wel lekker (of nou ja, niet vies in elk geval), maar hapjes kan ze nog niet nemen. Ik moet ook zeggen dat het er niet elke dag van komt ivm werk of ze is moe na het kdv.
Bieden jullie wel elke dag een hapje aan?
Vandaag ga ik doperwtjes proberen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven