code oranje en met de trein?
vrijdag 7 juni 2019 om 12:58
Code Oranje betekent voornamelijk dat je voorbereid moet zijn op extreem weer, niet dat je veilig binnen op de bank moet blijven zitten met de luiken dicht. In dit topic wordt TO geadviseerd rekening te houden met treinuitval, voldoende drinken mee te nemen en meer van die dingen. Dat is dan toch voldoende?
Bij Code Rood wordt er pas geadviseerd om actie te ondernemen.
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... schuwingen
vrijdag 7 juni 2019 om 13:02
Wat moet men volgens jou doen dan? Thuis op de bank blijven zitten totdat het voorbij is? Je kunt toch ook wel indenken dat dat voor veel mensen geen optie is.
anoniem_64cfde2573b58 wijzigde dit bericht op 07-06-2019 13:05
1.81% gewijzigd
vrijdag 7 juni 2019 om 13:04
stippensokken schreef: ↑07-06-2019 12:58Code Oranje betekent voornamelijk dat je voorbereid moet zijn op extreem weer, niet dat je veilig binnen op de bank moet blijven zitten met de luiken dicht. In dit topic wordt TO geadviseerd rekening te houden met treinuitval, voldoende drinken mee te nemen en meer van die dingen. Dat is dan toch voldoende?
Dit dus.
vrijdag 7 juni 2019 om 13:19
Het is een waarschuwing, geen verplichting. Op deze manier kunnen mensen zich voorbereiden en maatregelen treffen.
Wanneer ik hoor dat het noodweer word en ik moet er echt uit, dan zorg ik dat ik voorbereid ben. Dan ga ik: eerder van huis, pas mijn snelheid en afstand aan, neem ik eten/drinken mee, zorg ik dat ik eventueel ergens kan overnachten etc.
En mensen die het eng vinden om met zulke weersomstandigheden de weg op te gaan, kunnen ook op tijd zich voorbereiden en maatregelen nemen zoals: zorgen voor vervanging, een dagje eerder of later vertrekken, zich afmelden, thuis werken etc.
Dus dat niemand er wat mee doet, vind ik een beetje kort door de bocht. Als je bij elke melding van het KNMI moet thuis blijven en dingen verzetten, dan blijf je bezig.
Bovendien, met zo'n storm als afgelopen week, ben je thuis ook niet altijd veilig. Kijk maar naar de schade die er is ontstaan is. Dakpannen eraf, bomen op het dak etc.
Gebruik gewoon je gezonde verstand.
vrijdag 7 juni 2019 om 13:28
Dan kun je nooit meer, en nergens en met geen enkel vervoermiddel op pad.TsumTsum schreef: ↑07-06-2019 11:46Ik zou gaan als je eventueel een plan B. hebt.
Ben zelf een keer ergens op een station gestrand omdat echt alles die avond mis ging en toen was het weer gewoon normaal. Was echt geen pretje toen ik op iemand stond te wachten om me op te pikken midden in de nacht en dan die lallende mensen of van die vage figuren die je dan iets wilden vragen.
vrijdag 7 juni 2019 om 13:46
Je zult maar net een boom of een grote tak op je kop krijgen terwijl je *goed voorbereid met je tandenborstel en gevulde Dopper!* naar het station fietst om op pad te gaan. Zoiets kleins als een afspraak met een vriendin zou ik zeker verplaatsen. Niemand hoeft van mij met een familiepak Snickers en een zaklamp onder de tafel te gaan liggen met code oranje, maar schouders ophalen en je 0 aanpassen is een andere uiterste.Nectarinepit schreef: ↑07-06-2019 13:02Wat moet men volgens jou doen dan? Thuis op de bank blijven zitten totdat het voorbij is? Je kunt toch ook wel indenken dat dat voor veel mensen geen optie is.
vrijdag 7 juni 2019 om 14:11
clemance schreef: ↑07-06-2019 13:46Je zult maar net een boom of een grote tak op je kop krijgen terwijl je *goed voorbereid met je tandenborstel en gevulde Dopper!* naar het station fietst om op pad te gaan. Zoiets kleins als een afspraak met een vriendin zou ik zeker verplaatsen. Niemand hoeft van mij met een familiepak Snickers en een zaklamp onder de tafel te gaan liggen met code oranje, maar schouders ophalen en je 0 aanpassen is een andere uiterste.
Dat kun je in je eigen straat ook krijgen, als je de hond uitlaat.
nounou
vrijdag 7 juni 2019 om 14:19
Zazamaenade schreef: ↑07-06-2019 14:11Dat kun je in je eigen straat ook krijgen, als je de hond uitlaat.
vrijdag 7 juni 2019 om 14:40
clemance schreef: ↑07-06-2019 13:46Je zult maar net een boom of een grote tak op je kop krijgen terwijl je *goed voorbereid met je tandenborstel en gevulde Dopper!* naar het station fietst om op pad te gaan. Zoiets kleins als een afspraak met een vriendin zou ik zeker verplaatsen. Niemand hoeft van mij met een familiepak Snickers en een zaklamp onder de tafel te gaan liggen met code oranje, maar schouders ophalen en je 0 aanpassen is een andere uiterste.
Die boom die bij jouw huis staat, waait om door de storm. Pats, dwars door je raam heen of pats, boven op je dak. Of de bliksem die toevallig net in jouw huis inslaat. Heel veilig en verstandig dat je thuis bent gebleven.
vrijdag 7 juni 2019 om 14:49
Welja, code oranje smoranje, doen ze alleen om te pesten. Ik zou zelf lekker naar de Efteling gaan, of misschien lekker even een stukje gaan varen op het IJsselmeer. Veel plezier!enthousiasteling schreef: ↑07-06-2019 11:37Begin van de avond ga ik op bezoek bij een vriendin met de trein. Maar er is een waarschuwing voor code oranje. Zouden jullie gewoon gaan of de afspraak afzeggen?
vrijdag 7 juni 2019 om 15:09
Nogal flauw om zo sarcastisch te reageren.
Als je je gezond verstand gebruikt en voorzorgsmaatregelen neemt, kun je in code oranje prima op pad gaan.