Boederijkittens
maandag 10 juni 2019 om 20:31
Hoi Allemaal!
Ik ben dagelijks te vinden op de boerderij van mijn vriend en op een boerderij horen natuurlijk boerderijkatten. Deze zijn bij ons niet aaibaar en ontzettend schuw.
Nou is het het probleem dat er een aantal katten kittens heeft gekregen. Volgens oma kregen ze vroeger gewoon 'een slag in de nek' maar ik heb een ontzettend groot hart voor dieren en kan dit gewoon niet. Nou is het de bedoeling dat ik ze tam maak, met de hand groot breng want moederpoes geeft niet genoeg melk en daarna drie van de vier verkoop, ik ben van plan één zelf te houden. Maar heb géén idee hoe ik dit aan moet pakken. Ik woon zelf niet op de boerderij en kan ze i.v.m. werk lastig meenemen naar huis.
Van de medewerkster van de PetsPlace kreeg ik te horen dat ze ook écht wel tot de achtste week bij de moeder moeten blijven omdat zij ze de poezenvorm van 'normen en waarden' leert. Maar als ik ze hier laat denk ik dat ik ze niet tam krijg.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij kan helpen?
Alvast bedankt!
Ik ben dagelijks te vinden op de boerderij van mijn vriend en op een boerderij horen natuurlijk boerderijkatten. Deze zijn bij ons niet aaibaar en ontzettend schuw.
Nou is het het probleem dat er een aantal katten kittens heeft gekregen. Volgens oma kregen ze vroeger gewoon 'een slag in de nek' maar ik heb een ontzettend groot hart voor dieren en kan dit gewoon niet. Nou is het de bedoeling dat ik ze tam maak, met de hand groot breng want moederpoes geeft niet genoeg melk en daarna drie van de vier verkoop, ik ben van plan één zelf te houden. Maar heb géén idee hoe ik dit aan moet pakken. Ik woon zelf niet op de boerderij en kan ze i.v.m. werk lastig meenemen naar huis.
Van de medewerkster van de PetsPlace kreeg ik te horen dat ze ook écht wel tot de achtste week bij de moeder moeten blijven omdat zij ze de poezenvorm van 'normen en waarden' leert. Maar als ik ze hier laat denk ik dat ik ze niet tam krijg.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij kan helpen?
Alvast bedankt!
maandag 10 juni 2019 om 23:02
Jij stelde de vraag hoor.
Maar het kan goedkoper bij de buren. 150 bijvoorbeeld.
maandag 10 juni 2019 om 23:58
Wat ik wel apart vind is dat het de katten van jouw vriend zijn maar hij komt in het verhaal niet of nauwelijks voor, boeit hem niet zo??
Hoe zou het afgelopen zijn met al deze kittens en hun ouders als jij er niet was? Wat heeft hij met de kittens gedaan vorig jaar? En het jaar daarvoor??
Ben in een dorp opgegroeid en weet dat destijds de meeste kittens in een zak met een zware steen in een slootje eindigden
Boeren gaven wel geld uit aan hun honden maar katten zoeken het maar uit, daar ga je geen geld aan uitgeven.
Het klinkt ouderwets maar ik ben ervan overtuigd dat het nog steeds gebeurd op die manier. Of een nekslag zoals in de OP staat. Boeren noemden de katten ook 'muizenvangers' en weten vaak nog niet eens of er een ontbreekt.
Kortom: hoe ging het hiervoor en wat gaat er gebeuren met al die nestjes TO? Die goedkopere dierenartsen zijn er voor mensen die van het min. moeten leven, vaak ook maar max. 2 huisdieren mogen hebben.
Waarom verwaarloosd die vriend van je die dieren? Dát is de oorzaak van al die nestjes.
Ook vreemd om er niet bij stil te staan dat het één en al inteelt is met alle gevolgen vandien. Of denkt je vriend dat een kater zijn moeder niet dekt als hij de kans krijgt?
Zet die vriend van je wat meer onder druk.
Ik zou echt zeggen dat ik de dierenpolitie ging bellen als hij niet alles doet om de puinhoop weer op orde te krijgen. En ja, dat gaat geld kosten. Als hij ze meteen had laten steriliseren en verzorgd had was het stukken goedkoper geweest.
Zie het als een boete voor de verwaarlozing.
Maak me echt boos om mensen die letterlijk niet naar hun dieren omkijken. Een pas bevallen moeder niet bijvoeren... krijgen die beestjes wel genoeg drinken om sowieso melk aan te maken? En goed eten natuurlijk!!! Ik hoop het maar
Hoe zou het afgelopen zijn met al deze kittens en hun ouders als jij er niet was? Wat heeft hij met de kittens gedaan vorig jaar? En het jaar daarvoor??
Ben in een dorp opgegroeid en weet dat destijds de meeste kittens in een zak met een zware steen in een slootje eindigden
Boeren gaven wel geld uit aan hun honden maar katten zoeken het maar uit, daar ga je geen geld aan uitgeven.
Het klinkt ouderwets maar ik ben ervan overtuigd dat het nog steeds gebeurd op die manier. Of een nekslag zoals in de OP staat. Boeren noemden de katten ook 'muizenvangers' en weten vaak nog niet eens of er een ontbreekt.
Kortom: hoe ging het hiervoor en wat gaat er gebeuren met al die nestjes TO? Die goedkopere dierenartsen zijn er voor mensen die van het min. moeten leven, vaak ook maar max. 2 huisdieren mogen hebben.
Waarom verwaarloosd die vriend van je die dieren? Dát is de oorzaak van al die nestjes.
Ook vreemd om er niet bij stil te staan dat het één en al inteelt is met alle gevolgen vandien. Of denkt je vriend dat een kater zijn moeder niet dekt als hij de kans krijgt?
Zet die vriend van je wat meer onder druk.
Ik zou echt zeggen dat ik de dierenpolitie ging bellen als hij niet alles doet om de puinhoop weer op orde te krijgen. En ja, dat gaat geld kosten. Als hij ze meteen had laten steriliseren en verzorgd had was het stukken goedkoper geweest.
Zie het als een boete voor de verwaarlozing.
Maak me echt boos om mensen die letterlijk niet naar hun dieren omkijken. Een pas bevallen moeder niet bijvoeren... krijgen die beestjes wel genoeg drinken om sowieso melk aan te maken? En goed eten natuurlijk!!! Ik hoop het maar
dinsdag 11 juni 2019 om 00:02
Wat betreft de "leuke" kruisingen, is natuurlijk om lekker aan te verdienen. Ik zie van dichtbij hoe het in zijn werk gaat. Je hebt dan 3 damespoezen van een leuk ras of kleur en een dekkater zoals bijvoorbeeld een Ragdoll. De kittens bied je aan op Marktplaats, vraag je zo €400 voor. Ook de dekkater staat op MP, hij mag dekken voor €150 per dekking. Wat niet wordt vermeld is dat de de dekkater vrij op straat rondloopt en krolse poezen dekt waardoor ziektes gemakkelijk verspreidt worden.
De kans dat je een gezonde kitten koopt lijkt me niet zo groot. Het zijn gewoon broodfokkers.
De kans dat je een gezonde kitten koopt lijkt me niet zo groot. Het zijn gewoon broodfokkers.
dinsdag 11 juni 2019 om 00:02
Waarom neem je eigenlijk 1 kitten in huis als je nu al geen tijd hebt ivm werk om voor een nestje te zorgen? Zoveel werk is dat niet hoor... en dan 1 kitten, waarom geen 2 als je de hele dag weg bent? Je hebt n.b. diverse nesten om uit te kiezen en te kijken welke kittens het goed met elkaar kunnen vinden.
Die 2 neem je dan mee, kunnen ze lekker samen de gordijnen aan repen scheuren
Die 2 neem je dan mee, kunnen ze lekker samen de gordijnen aan repen scheuren
dinsdag 11 juni 2019 om 09:16
Er zijn al genoeg katten op de wereld. Een echte dierenvriend laat zijn katten steriliseren of castreren. Je bent sentimenteel over beesten maar dat is niet hetzelfde als een dierenvriend zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dinsdag 11 juni 2019 om 16:09
Bedankt voor je antwoord!miekemv schreef: ↑11-06-2019 00:02Wat betreft de "leuke" kruisingen, is natuurlijk om lekker aan te verdienen. Ik zie van dichtbij hoe het in zijn werk gaat. Je hebt dan 3 damespoezen van een leuk ras of kleur en een dekkater zoals bijvoorbeeld een Ragdoll. De kittens bied je aan op Marktplaats, vraag je zo €400 voor. Ook de dekkater staat op MP, hij mag dekken voor €150 per dekking. Wat niet wordt vermeld is dat de de dekkater vrij op straat rondloopt en krolse poezen dekt waardoor ziektes gemakkelijk verspreidt worden.
dinsdag 11 juni 2019 om 16:33
Ik vind het wat vreemd om de vriend van verwaarlozing te beschuldigen hoor. Op mijn boerderij komen altijd ontzettend veel katten aanlopen, elk jaar komen er wel een paar nieuwe bij. Vorig jaar was een topjaar met 15 katten, waarvan 6 drachtig. Ze zijn niet van mij, ik wil ze niet, ga ze ook niet voeren/verzorgen, en het asiel komt er ook niet voor.. En ik wil die vieze beesten ook niet op het erf laten rondlopen.
Eerder hield ik die drachtige katten wel aan, kittens voor een paar tientjes op MP, en van dat bedrag de katten van dat jaar laten helpen (en vervolgens ook weer op MP..) Geen kosten, wel veel werk, maar in ieder geval een diervriendelijke oplossing.
Heb nu een (geholpen) kat van MP gehaald die zwaar agressief is naar andere katten toe, tot nu toe lijkt het te werken.
Eerder hield ik die drachtige katten wel aan, kittens voor een paar tientjes op MP, en van dat bedrag de katten van dat jaar laten helpen (en vervolgens ook weer op MP..) Geen kosten, wel veel werk, maar in ieder geval een diervriendelijke oplossing.
Heb nu een (geholpen) kat van MP gehaald die zwaar agressief is naar andere katten toe, tot nu toe lijkt het te werken.
dinsdag 11 juni 2019 om 21:00
Want alleen een echte dierenvriend laat katten die niet van haar zijn op haar kosten steriliseren?viva-amber schreef: ↑11-06-2019 09:16Er zijn al genoeg katten op de wereld. Een echte dierenvriend laat zijn katten steriliseren of castreren. Je bent sentimenteel over beesten maar dat is niet hetzelfde als een dierenvriend zijn.
dinsdag 11 juni 2019 om 23:21
Voor aangelopen katten kun je het asiel echt wel bellen hoor, die komen ze nog halen ook als je ze zelf niet kunt vangen. Ik snap dat een boer er anders naar kijkt maar dat wil nog niét zeggen dat je ze niet hoeft te verzorgen als je ze zelf aangeschaft hebt. Dat doe je met je andere beesten toch ook niet?
dinsdag 11 juni 2019 om 23:42
Miekemv: Ja zeer kwetsend richting alle Pluisjes. Ik vind katten met van die snotterige etterende ogen, vlooien en allerlei ziektes vies ja. Helemaal als ze in het voer gaan schijten.
En het zal per asiel verschillen wellicht, maar de mijne wil geen half wilde katten. Ze willen wel castreren en weer uitzetten (zelf betalen) maar dat wil ik dus niet.
Of ze zelf aangeschaft zijn valt te betwijfelen natuurlijk, op de meeste boerderijen komt altijd wel iets aanlopen.the_Wicked_Witch schreef: ↑11-06-2019 23:21Voor aangelopen katten kun je het asiel echt wel bellen hoor, die komen ze nog halen ook als je ze zelf niet kunt vangen. Ik snap dat een boer er anders naar kijkt maar dat wil nog niét zeggen dat je ze niet hoeft te verzorgen als je ze zelf aangeschaft hebt. Dat doe je met je andere beesten toch ook niet?
En het zal per asiel verschillen wellicht, maar de mijne wil geen half wilde katten. Ze willen wel castreren en weer uitzetten (zelf betalen) maar dat wil ik dus niet.
dinsdag 11 juni 2019 om 23:56
Nou wat een kritiek weer richting TO. Ben het volledig eens met het castreren/ steriliseren van katten en een goede verzorging. En dat is juist wat ze wil gaan doen. Verandering brengen in hoe het anders altijd gaat. En daar prijs ik haar voor.
Blondie; ik heb je regio gezien en ik heb je hele waardevolle informatie via pb gestuurd. Weet zeker dat je hier wat aan hebt qua hulpvraag en verdere zorg. Succes
Blondie; ik heb je regio gezien en ik heb je hele waardevolle informatie via pb gestuurd. Weet zeker dat je hier wat aan hebt qua hulpvraag en verdere zorg. Succes
woensdag 12 juni 2019 om 06:46
Een boer heeft vaak muizen. Ik woon sinds kort op het platteland en mijn kat is van stadse muts veranderd in een muizenvanger. Gelukkig is zij al gesteriliseerd. Er is niets mis met boerderij katten alleen kittens verzuipen en een kat 2 nestjes per jaar laten krijgen is niet meer van deze tijd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 12 juni 2019 om 08:00
Die katten komen meestal uit het dorp, waar ook geen verantwoordelijkheid genomen wordt over de kat. Het lijkt me vreemd dat je een hoop kosten gaat maken om de blijvende toestroom aan katten te voeren en te neutraliseren. Ik ben wel benieuwd hoe je dat voor je ziet?
Zwerfkatten mogen gewoon afgeschoten worden trouwens, is ook een oplossing, maar ik denk niet dat je dat bedoeld.
woensdag 12 juni 2019 om 09:55
Even een update:
Ik heb gister een grote bak gekocht en hier gewoon normale brokjes in gegooid en blij dat de poezen waren!
Er is helaas een aantal kittens gesneuveld, moederpoes had ze naar buiten verhuisd en we hebben de afgelopen dagen een aantal flinke hoosbuien gehad. Het jongste netjes bestond uit 4 katjes, hiervan zijn 2 verdwenen en de andere 2 vond mijn vriend overleden en half aangevreten in het nestje...
Het oudste nestje heb ik tot nu toe vrij tam kunnen krijgen, ze komen op me af als ik er aan kom en beklimmen me meteen. Gister zat ik samen met moederpoes (die niet tam is) in het stro met je katjes. 2 bij haar aan de tiet en de andere 2 bij mij op schoot. Heb haar ook kunnen aaien. 1 van de volwassen katten komt ook naar me toe en krioelt dan om mijn laarzen heen voor een aai, laat zicht dan op zijn rug vallen en dan kan ik hem over zijn buikje kriebelen.
Hiernaast heb ik het voor elkaar gekregen dat mijn vriend de veearts ingeschakeld heeft. Die gaat verder kijken hoe we dit plan gaan aanpakken.
Ik heb gister een grote bak gekocht en hier gewoon normale brokjes in gegooid en blij dat de poezen waren!
Er is helaas een aantal kittens gesneuveld, moederpoes had ze naar buiten verhuisd en we hebben de afgelopen dagen een aantal flinke hoosbuien gehad. Het jongste netjes bestond uit 4 katjes, hiervan zijn 2 verdwenen en de andere 2 vond mijn vriend overleden en half aangevreten in het nestje...
Het oudste nestje heb ik tot nu toe vrij tam kunnen krijgen, ze komen op me af als ik er aan kom en beklimmen me meteen. Gister zat ik samen met moederpoes (die niet tam is) in het stro met je katjes. 2 bij haar aan de tiet en de andere 2 bij mij op schoot. Heb haar ook kunnen aaien. 1 van de volwassen katten komt ook naar me toe en krioelt dan om mijn laarzen heen voor een aai, laat zicht dan op zijn rug vallen en dan kan ik hem over zijn buikje kriebelen.
Hiernaast heb ik het voor elkaar gekregen dat mijn vriend de veearts ingeschakeld heeft. Die gaat verder kijken hoe we dit plan gaan aanpakken.
woensdag 12 juni 2019 om 10:52
Stichting kat in nood in Drachtstercompagnie biedt ook speciale sterilisatie programma’s aan voor boerderij katten tegen gereduceerd tarief.
Daarnaast ook voor mensen in de minima aangepaste tarieven om hun dieren te enten en steriliseren / castreren.
Voor mensen buiten de minima hebben ze mooie acties ; als je een kat laat steriliseren helpen ze er een kater gratis bij (kun je dus met familie of vrienden samen laten doen).
Of hoge kortingen bij meerdere dieren of bepaalde maanden . Geldt ook voor het chippen.
Fantastische stichting. Ben donateur
Daarnaast ook voor mensen in de minima aangepaste tarieven om hun dieren te enten en steriliseren / castreren.
Voor mensen buiten de minima hebben ze mooie acties ; als je een kat laat steriliseren helpen ze er een kater gratis bij (kun je dus met familie of vrienden samen laten doen).
Of hoge kortingen bij meerdere dieren of bepaalde maanden . Geldt ook voor het chippen.
Fantastische stichting. Ben donateur
woensdag 12 juni 2019 om 11:01
woensdag 12 juni 2019 om 16:48
Raar ik zie hier geen halfverwilderde katten in mijn plattelandsdorp.jeskanana schreef: ↑12-06-2019 08:00Die katten komen meestal uit het dorp, waar ook geen verantwoordelijkheid genomen wordt over de kat. Het lijkt me vreemd dat je een hoop kosten gaat maken om de blijvende toestroom aan katten te voeren en te neutraliseren. Ik ben wel benieuwd hoe je dat voor je ziet?
Zwerfkatten mogen gewoon afgeschoten worden trouwens, is ook een oplossing, maar ik denk niet dat je dat bedoeld.
Ze waren wel op mijn werk, geholpen, herplaatst als het kon. Twee zitten in Lucaswolde voor verwilderde poezen.
Nu zijn daar geen zwerf of aanhaakpoezen meer. Komt er wel eentje grijpen we direct weer in.
woensdag 12 juni 2019 om 17:16
Niq schreef: ↑10-06-2019 21:39Ik las ook dat er melk wordt gegeven aan moederpoes. Wat voor melk?
Voor de kittens bestaat er ook kittenmelk voor als ze tekort komen.
Verder raad ik je aan moederpoes te steraliseren.
En de rest van de katten moeten ook geholpen worden.
Kittens mogen bij 10 weken al geholpen worden.
Ze mogen pas weg bij 12 weken.
Enten is ook belangrijk. Volgens mij 2 keer voor je ze weg mag doen.
Kost het de boeren teveel dan kunnen ze wel ergens aankloppen en krijgen ze korting. Al gun ik ze die korting niet.
een kater en poes mag pas geholpen worden rond 6 maanden oud zijn. Vergeet niet te ontvlooien en ontwormen op gewicht van de kittens en vaccinaties tegen niesziekte. leer ze op de kattenbak met kattengrint te poepen en plasssen! Na week of 4 kan je beginnnen met nat kittenvoer.