Boederijkittens
maandag 10 juni 2019 om 20:31
Hoi Allemaal!
Ik ben dagelijks te vinden op de boerderij van mijn vriend en op een boerderij horen natuurlijk boerderijkatten. Deze zijn bij ons niet aaibaar en ontzettend schuw.
Nou is het het probleem dat er een aantal katten kittens heeft gekregen. Volgens oma kregen ze vroeger gewoon 'een slag in de nek' maar ik heb een ontzettend groot hart voor dieren en kan dit gewoon niet. Nou is het de bedoeling dat ik ze tam maak, met de hand groot breng want moederpoes geeft niet genoeg melk en daarna drie van de vier verkoop, ik ben van plan één zelf te houden. Maar heb géén idee hoe ik dit aan moet pakken. Ik woon zelf niet op de boerderij en kan ze i.v.m. werk lastig meenemen naar huis.
Van de medewerkster van de PetsPlace kreeg ik te horen dat ze ook écht wel tot de achtste week bij de moeder moeten blijven omdat zij ze de poezenvorm van 'normen en waarden' leert. Maar als ik ze hier laat denk ik dat ik ze niet tam krijg.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij kan helpen?
Alvast bedankt!
Ik ben dagelijks te vinden op de boerderij van mijn vriend en op een boerderij horen natuurlijk boerderijkatten. Deze zijn bij ons niet aaibaar en ontzettend schuw.
Nou is het het probleem dat er een aantal katten kittens heeft gekregen. Volgens oma kregen ze vroeger gewoon 'een slag in de nek' maar ik heb een ontzettend groot hart voor dieren en kan dit gewoon niet. Nou is het de bedoeling dat ik ze tam maak, met de hand groot breng want moederpoes geeft niet genoeg melk en daarna drie van de vier verkoop, ik ben van plan één zelf te houden. Maar heb géén idee hoe ik dit aan moet pakken. Ik woon zelf niet op de boerderij en kan ze i.v.m. werk lastig meenemen naar huis.
Van de medewerkster van de PetsPlace kreeg ik te horen dat ze ook écht wel tot de achtste week bij de moeder moeten blijven omdat zij ze de poezenvorm van 'normen en waarden' leert. Maar als ik ze hier laat denk ik dat ik ze niet tam krijg.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij kan helpen?
Alvast bedankt!
woensdag 12 juni 2019 om 21:04
Mag al veel eerder.
Als je een kat uit het asiel haalt zijn ze volgens mij zo goed als altijd geholpen.
Over het algemeen genomen is dit een goede leeftijd om ongewenste nestjes en seksueel gedrag zoals sproeien voor te zijn. Toch kan het soms wenselijk zijn om op jongere leeftijd de dieren te laten helpen.
Dit is bijvoorbeeld het geval met kittens in een asiel, zodat die bij de nieuwe eigenaar niet meer voor nakomelingen kunnen zorgen. In de huidige adoptie contracten wordt het nieuwe baasje wel verplicht het geadopteerde katje te laten castreren, maar dit wordt vaak niet of te laat gedaan.
Zo blijft het voor de asielen dweilen met de kraan open. Voor fokkers geeft het verkopen van gecastreerde kittens de garantie dat er geen nestje kan genomen worden met een daarvoor ongeschikt kitten. Een fokverbod wordt door sommige mensen niet al te nauw genomen, wat uiteraard niet bevorderlijk is voor de gezondheid van raskatten. Fouten binnen het ras worden zo in de hand gewerkt. In al deze gevallen is vroegcastratie een optie. Maar wat houdt dat nu eigenlijk in?
Vroegcastratie is het castreren van kittens tussen de 8 en 16 weken oud. In België en Nederland is vroegcastratie nog niet zo bekend, maar steeds meer dierenartsen zijn er voorstander van. In de Verenigde Staten en Groot-Brittannië hebben dierenartsen reeds tientallen jaren ervaring, waardoor de voor- en nadelen goed gekend zijn.
En hier ook nog een link over vroegcastratie.
Er zijn natuurlijk genoeg sites die het tegen zullen spreken, maar heb geen zin om er hier een wedstrijdje van te maken.
http://www.kattenbescherming.nl/kattenv ... castratie/
woensdag 12 juni 2019 om 21:41
Als je zo particulier met je katten omgaat krijg je een boete maar op boerderijen kennelijk niet want dan kunnen boeren zeggen die is niet van mij. Blijkbaar is hier nog geen sluitend antwoord op te geven. Neemt niet weg dat het om groot dierenleed gaat waarvan ik niet begrijp dat je het gewoon aan kunt zien. Er zijn vast wel dingen die je wel kunt doen om zo een groep te managen.jeskanana schreef: ↑11-06-2019 23:42Miekemv: Ja zeer kwetsend richting alle Pluisjes. Ik vind katten met van die snotterige etterende ogen, vlooien en allerlei ziektes vies ja. Helemaal als ze in het voer gaan schijten.
Of ze zelf aangeschaft zijn valt te betwijfelen natuurlijk, op de meeste boerderijen komt altijd wel iets aanlopen.
En het zal per asiel verschillen wellicht, maar de mijne wil geen half wilde katten. Ze willen wel castreren en weer uitzetten (zelf betalen) maar dat wil ik dus niet.
woensdag 12 juni 2019 om 21:59
Mijn oplossing heb je al gelezen, maar het is natuurlijk wel dweilen met de kraan open. Ik kan me wel voorstellen dat je op een gegeven moment wel klaar bent met voortdurend katten 'redden'.miekemv schreef: ↑12-06-2019 21:41Als je zo particulier met je katten omgaat krijg je een boete maar op boerderijen kennelijk niet want dan kunnen boeren zeggen die is niet van mij. Blijkbaar is hier nog geen sluitend antwoord op te geven. Neemt niet weg dat het om groot dierenleed gaat waarvan ik niet begrijp dat je het gewoon aan kunt zien. Er zijn vast wel dingen die je wel kunt doen om zo een groep te managen.
Neemt niet weg dat niks doen geen oplossing is, dan heb je in een mum van tijd 50 zieke katten op je erf rondlopen. Afschieten lijkt me niet gewenst, het asiel komt niet overal en op eigen kosten alle aanlopertjes helpen is ook wat teveel van het goede.. Wat vindt jij een goede oplossing?
woensdag 12 juni 2019 om 22:11
Als je als boer ook jager bent zou ik het wel weten. Dat half verwilderde spul zou ik me wel mee redden.jeskanana schreef: ↑12-06-2019 21:59Mijn oplossing heb je al gelezen, maar het is natuurlijk wel dweilen met de kraan open. Ik kan me wel voorstellen dat je op een gegeven moment wel klaar bent met voortdurend katten 'redden'.
Neemt niet weg dat niks doen geen oplossing is, dan heb je in een mum van tijd 50 zieke katten op je erf rondlopen. Afschieten lijkt me niet gewenst, het asiel komt niet overal en op eigen kosten alle aanlopertjes helpen is ook wat teveel van het goede.. Wat vindt jij een goede oplossing?
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
woensdag 12 juni 2019 om 22:25
Op mijn werk (in die regio) konden we redelijk afspraken maken met het dierenasiel en nog wat andere opvang. Ik ben ze wekenlang gaan voeren en verzorgen. Daarna zijn er Vangkooi geplaatst. De halfverwilderde kwamen terecht op een reso afdeling en werden herplaatst. Twee van de katten wonen bij mij. Een bij een collega. Daarna nog een poes gevonden met 2 kittens, zij zijn opgevangen door kat in nood.jeskanana schreef: ↑12-06-2019 21:59Mijn oplossing heb je al gelezen, maar het is natuurlijk wel dweilen met de kraan open. Ik kan me wel voorstellen dat je op een gegeven moment wel klaar bent met voortdurend katten 'redden'.
De mogelijkheden op een boerderij zijn beperkter maar het lijkt me prettiger om een beheersbare groep te hebben. Deze groep gezond, constant en geholpen te houden. Misschien over nieuwe aanwas afspraken maken met een opvang als het tamme katten betreft. Ik weet niet wat je hierin al geprobeerd hebt. Je zegt dat je nu een kater hebt die nieuwe katten wegjaagt. Hoeveel heb je daar nog lopen dan? En hoeveel mogen daar wonen?
Je hebt het over vieze beesten en afschieten en heb ik niet de indruk dat je echt iets voor ze wil betekenen.
Kat in Nood is trouwens wel in en rond boerderijen bezig met vakanties. Misschien zijn er daar meer van.
woensdag 12 juni 2019 om 22:27
Oh jij geniet ook wel van dierenleed. Ach ja, die mensen hou je toch wel.Lopervanhiernaardaar schreef: ↑12-06-2019 22:11Als je als boer ook jager bent zou ik het wel weten. Dat half verwilderde spul zou ik me wel mee redden.
woensdag 12 juni 2019 om 22:30
Ja jammer dat de dieren de dupe worden door laksheid van de mens. Maak het maar dood. Vooral geen moeite voor doen. WalgelijkLopervanhiernaardaar schreef: ↑12-06-2019 22:11Als je als boer ook jager bent zou ik het wel weten. Dat half verwilderde spul zou ik me wel mee redden.
woensdag 12 juni 2019 om 22:50
Vreemde aanname maak je, jammer.miekemv schreef: ↑12-06-2019 22:25Ik weet niet wat je hierin al geprobeerd hebt. Je zegt dat je nu een kater hebt die nieuwe katten wegjaagt. Hoeveel heb je daar nog lopen dan? En hoeveel mogen daar wonen?
Je hebt het over vieze beesten en afschieten en heb ik niet de indruk dat je echt iets voor ze wil betekenen.
Hier woont nu alleen de eigen kat, meer wil ik niet. De aanlopers heb ik altijd zelf opgelost. Het asiel komt hier namelijk niet voor halfwilde katten, en ik ben zelf ook sneller dan het lokale poezenvrouwtje. En die zogenaamde vrijwillige bijdrage ben je op een gegeven moment ook wel klaar mee natuurlijk.
Kosten maken heb ik geen zin meer in, op eigen kosten jaarlijks een 20 katten neutraliseren gaat mij veel te ver. Dus vangen, tam maken, nesten verkopen, en van dat geld de rest laten helpen, en dan die ook weer op MP. Kostte alleen veel te veel tijd, met 0 effect.
woensdag 12 juni 2019 om 23:16
Dat veroorzaak je echt zelf en je geeft zelf aan dat je niks wilt doen. En nu heb je 1 kat wat is dan je probleem?jeskanana schreef: ↑12-06-2019 22:50Vreemde aanname maak je, jammer.
Hier woont nu alleen de eigen kat, meer wil ik niet. De aanlopers heb ik altijd zelf opgelost. Het asiel komt hier namelijk niet voor halfwilde katten, en ik ben zelf ook sneller dan het lokale poezenvrouwtje. En die zogenaamde vrijwillige bijdrage ben je op een gegeven moment ook wel klaar mee natuurlijk.
Kosten maken heb ik geen zin meer in, op eigen kosten jaarlijks een 20 katten neutraliseren gaat mij veel te ver. Dus vangen, tam maken, nesten verkopen, en van dat geld de rest laten helpen, en dan die ook weer op MP. Kostte alleen veel te veel tijd, met 0 effect.
woensdag 12 juni 2019 om 23:25
Je kunt contacten met stichting kat in nood. Hebben ook zo hun adressen door het land heen die kosteloos verwilderde katten behelpen en weer los laten . Niks geen vrijwillige bijdrage etc en geen asiel beleid.jeskanana schreef: ↑12-06-2019 22:50Vreemde aanname maak je, jammer.
donderdag 13 juni 2019 om 00:02
Jij interpreteert het zo maar daar ging het niet over. Jij hebt het over aannames en ik vind dan dat je daar zelf de oorzaak van bent omdat je niet zo sympathiek schrijft. Nu schrijf je dat je 15 jaar bezig bent geweest katten te voorzien van eigenaar. Ik denk dan dat het gelukt is ( hopelijk) en dat je momenteel geen probleem hebt omdat evt nieuwe aanwas verjaagt wordt.
donderdag 13 juni 2019 om 00:12
Och, omdat ik zieke katten vies vindt. Prima.miekemv schreef: ↑13-06-2019 00:02Jij interpreteert het zo maar daar ging het niet over. Jij hebt het over aannames en ik vind dan dat je daar zelf de oorzaak van bent omdat je niet zo sympathiek schrijft. Nu schrijf je dat je 15 jaar bezig bent geweest katten te voorzien van eigenaar. Ik denk dan dat het gelukt is ( hopelijk) en dat je momenteel geen probleem hebt omdat evt nieuwe aanwas verjaagt wordt.
Hoe het dit jaar zal gaan moet nog blijken, tot nu toe gaat het goed. Jammer dat ik er zelf een kat voor moest aanschaffen.
donderdag 13 juni 2019 om 00:21
Dus uit alles blijkt dat jij niets met ze hebt en ziekte vind je vies maar niet schrijnend voor ze. En je hebt een kat wat dan moet verjagen dan zou mijn vraag zijn of het om een niet geholpen kater gaat. Want als dat zo is gaat hij niet blijven.
donderdag 13 juni 2019 om 00:38
Aanname en niet goed gelezen.
Waarom ik wel iets met katten moet hebben ontgaat me.